Viktigt med seriebutiker

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Albumförlaget

Inlägg av Spip »

Inte för att låta bitter, men det är nästan alltid när det pratas om att köpa nya serieböcker på forumet som det bara är Bokus som nämns.
Är det ingen som stöttar de få seriebutiker som finns kvar när det gäller att köpa nytt ?
En stjärna av svart bomull till exempel som kostar 389 på Bokus, kostar bara 359 hos Seriemagasinet och Seriekällaren.
Samma med 1629, 457kr hos Bokus och 399 hos Seriekällaren. Kommer bli 399 hos Seriemagasinet också när den kommer in snart.

Visst, Bokus är billigare på en del också, men det är inga jätteskillnader på det där de är billigare.
Men sen är ju frågan om man vill att seriebutikerna ska överleva eller om det bara ska finnas de stora drakarna som Bokus och Adlibris...
Som sagt inte för att låta bitter men det är inte utan att man undrar. [?]
"At least I´m a player and not a pawn."
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Albumförlaget

Inlägg av trimble »

Helt enkelt för att det är smidigare och enklare att klicka hem böckerna över nätet eftersom jag inte har någon seriebutik i närheten och jag har aldrig haft några problem med beställningar/leveranser från Bokus och skulle något album vara skadat under transporten så har dom alltid skickat ett ersättnings ex. plus att man har tillgång till den utländska marknaden eftersom jag köper mycket amerikanska album.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Rufus »

Spip skrev:
tis 24 jan 2023, 16:04
Inte för att låta bitter, men det är nästan alltid när det pratas om att köpa nya serieböcker på forumet som det bara är Bokus som nämns.
Är det ingen som stöttar de få seriebutiker som finns kvar när det gäller att köpa nytt ?
En stjärna av svart bomull till exempel som kostar 389 på Bokus, kostar bara 359 hos Seriemagasinet och Seriekällaren.
Samma med 1629, 457kr hos Bokus och 399 hos Seriekällaren. Kommer bli 399 hos Seriemagasinet också när den kommer in snart.

Visst, Bokus är billigare på en del också, men det är inga jätteskillnader på det där de är billigare.
Men sen är ju frågan om man vill att seriebutikerna ska överleva eller om det bara ska finnas de stora drakarna som Bokus och Adlibris...
Som sagt inte för att låta bitter men det är inte utan att man undrar. [?]
Serieforum ser naturligtvis vikten av "besökbara" seriebutiker och stödjer dessa genom att ha en särskild tråd om dessa: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=19&t=3011 .
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av RioGrande »

Om det dessutom är billigare ... är det väl inte så mycket att snacka om? Då är man ju typ dum i huvudet om man inte köper från de små butikerna. Men vad blir frakten?
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av trimble »

0 kronor om du beställer för över 200 kronor hos Bokus och det finns väl inget album idag som klockar in under 200?
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av Spip »

Förstår att det är enkelt att klicka hem saker från nätet och det är inte alla som har en seriebutik runt hörnet, men de flesta seriebutiker har ju nätförsäljning också.
Comics Heaven till exempel har fraktfritt från 400kr, Seriekällaren från 600kr och Seriemagasinet från 800kr.
Sen om man tar exemplet med 1629 albumet som var 58kr billigare hos seriehandlare så har man frakten betald redan där, eller lägger med nåt mer och får helt fraktfritt.
Comics Heaven och Seriemagasinet har ju dessutom ett ganska brett utbud av Amerikanska album och serier.
Sen är det klart att jättekedjorna kan göra större inköp och får bättre pris så de kan hålla lägre priser på mycket av det Amerikanska, det gör ju givetvis att det blir billigare att köpa där...

Återigen jag vill inte låta bitter, försöker bara förstå vad det är som gör att de som verkligen är serieläsare hellre väljer en av de stora bokhandlarna framför en seriebutik ?
I vissa fall förstår jag att det beror på ett billigare pris, men hur ser det ut med användarvänligheten på webbshoppen hos de seriebutiker som har onlineförsäljning ?
Är det krångliga kassor eller upplever ni att det är lika enkelt som hos till exempel Bokus ?
"At least I´m a player and not a pawn."
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av trimble »

Det hänger inte bara på priset, plöjer igenom Previews katalogen varje månad och det som jag finner intressant förbokar jag hos Bokus/Adlibris, men det händer också att jag stryker album under resans gång innan leverans, för jag brukar ha en ganska omfattande lista när den är klar och man kan inte köpa allt.
Så jobbar jag så det är inte bara priset som gäller?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av RioGrande »

Men vad blir frakten från exempelvis Seriemagasinet om man bara köper album för 300 kr. Ponera att man köper två album som väger 900 gram tillsammans. Vad skulle frakten kosta då?
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av Spip »

Tackar för svar, det är intressant att höra hur tankegångarna går.
Förstår att det inte alltid är priset, bra service och trygghet i att man får ersättning om något skulle strula är givetvis också tungt vägande själ.

Är det samma pris på saker om man förbokar från Previews katalogen hos Bokus och Adlibris ?
För jag vet att ibland har det varit lägre pris om man förbokar/prenumererar hos vissa seriebutiker i och med att man vet att det blir sålt.
Comics Heaven och Seriebubblan till exempel har ju många som förbokar eller prenumererar från Previews.

Frakten brukar vara ett fast pris oavsett vikt hos de flesta, Comics Heaven har 59kr, Seriemagasinet har 49kr, Seriekällaren har 69kr med DHL och olika prisklasser beroende på vikt med Postnord (ända ner till 39kr).
Sen erbjuder ju Bokus och Adlibris fraktfritt från lägre summor än seriebutikerna, men de har ju större möjligheter att få bättre avtal hos fraktbolagen och har ofta lägre inköpspriser på varorna så de tar igen den kostnaden ändå.

Tycker det är jättekul att få höra vad alla letar efter i en bra köpupplevelse.
Seriebutiker i Sverige har väl historiskt ett litet rykte om att vara dåligt upplysta, lite sunkiga lokaler där det finns lådvis med slitna Fantomen, X9 och Kalle Anka och med en "comic book guy" (från Simpsons) liknande herre bakom disken som alltid vet mest. [:D]
Nu när mycket har gått över till nätet blir det ju helt andra parametrar man tittar på för att hitta en bra köpupplevelse.
Sidan måste vara lättöverskådlig och smidig att navigera, kassan ska vara enkel, frakten ska helst gå snabbt och varorna ska komma fram hela.
Det blir mycket svårare att ge den personliga servicen som man kan få när man handlar över disk.
Men de flesta orter har ju tappat många butiker så det finns inte ens en vanlig bokhandel kvar, så nätet blir ju det naturliga valet.
"At least I´m a player and not a pawn."
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av trimble »

Förbokar man titlar från en seriebutik så har man ett visst moraliskt ansvar att köpa albumet när det väl kommer ut, för oftast tar det 3 till 4 månader innan albumet finns i handeln och man kanske har hunnit att ändrat sig då, och man vill inte se till att han sitter på ett osäljbart album som han måste betala för?
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av MAD »

För egen del hade jag nog ingen aning om att det var ungefär samma pris hos mindre butiker som på Bokus och liknande.

Jag tror att för egen del har det nog varit bekvämlighet som spelat in. Jag brukade gå till Seriehörnan för att köpa t.ex. Dylan Dog innan den stängde ner, efter öppningen hade de inte de nya så jag beställde direkt från Ades media. När jag handlat från Cobolt har jag gjort det direkt från deras shop för att visa mitt stöd där. I övrigt blir det inte så många nyköp, jag har fullt tillräckligt med oläst här hemma ändå :-)

Jag har dock varit inne på alla seriebutikers hemsida jag kunnat hitta i Sverige för att se om någon satt på ganska nyutgivna Usagi Yojimbo (nr 31 frmaförallt) och i sådana fall skulle jag ha köpt mer från dem framöver av ren tacksamhet för att kunna fortsätta läsa för 10-åringen :-D
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av Coppas »

Allt är relativt. Själv handlar jag ibland direkt från källan (förlaget) och ibland från vissa butiker. Jag är dock i princip helt ointresserad av amerikanska serier av moderna format och/eller av superhjälteserier så den biten är inte ett problem för mig och gör ju inte att jag handlar mer.

AdLibris använder jag mig knappt heller av medan Bokus är en stor leverantör. Det handlar för min del om att jag oftast köper ganska blandat och istället för att vända mig till flera handlare med mindre beställningar och flera frakter blir det ofta så att jag går via Bokus där jag kan få detta samlat. Sedan är det inte bara serier jag köper utan (vilket jag nog nämnt förr) även en hel del facklitteratur, oftast då på tyska och i viss mån engelska, vilket oxå då kan samfraktas.

Sedan att Bokus är snåla och därför kanske inte borde stödjas är en annan grej... har flera gånger mailat/ringt dem och efterfrågat ett nytt bonussystem (de skrotade det gamla när de lämnade det dåvarande Medmera-samarbetet efter det att de köpte loss Akademibokhandeln från KF)... för även om man köper böcker för flera tusen kr om året så ger Bokus inga rabatter i direkt mening.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av RioGrande »

Nu ska man ju inte "svära i kyrkan"... men jag testade faktiskt att handla hos djävulen (Svenska Amazon!) efter att han infört betalning via faktura. Jag köpte två franska album (till rimligt billigt pris). De anlände relativt snabbt och det blev inget krångel med betalningen (dock inte Klarna, utan en annan aktör).
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av super85 »

Jasså, svenska amazon har faktura nu, vad var det för aktör?

Gillar ju Amazon så bra att veta.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av super85 »

Jaså , man kan betala med faktura på sv amazon.

Vilken aktör är det?


Mvh//Jani
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Viktigt med seriebutiker

Inlägg av RioGrande »

[|)] Ett amerikanskt företag (förmodligen ÄNNU ondare än Amazon!): AFFIRM.
Skriv svar