Färg eller svart-vit?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Child_of_Destiny
Very Good
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 21:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Färg eller svart-vit?

Inlägg av Child_of_Destiny »

När jag läser serier föredrar jag svart-vit, för jag tycker att färg oftast ser så klumpigt ut.
De flesta serier är väll i färg idag, eller?
Jag har tidigare läst manga (japanska serier) och de är alltid i svart-vit.
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Det beror på vad det är för serie. Jag har inget emot svartvitt, men i vissa serier (som egentligen ska vara i färg) så kan det ta längre tid att uppfatta vissa detaljer om serien är i svartvitt.

Färgserier kan ha det problemet att dom är dåligt färglagda. Att färgen går utanför konturerna är ett vanligt serietidningsproblem och jag är inte förtjust i färgläggningen som finns i serierna i Carl Barks Samlade Verk - de har några konstiga fadeout-färger så t.ex. bakgrunden är blå högt uppe i rutan men blir ljusblå längre ner. Det känns inte lika tidlöst som Carl Barks serier i övrigt.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Att färglägga en serie snyggt är jättesvårt. Men är färgläggningen bara bra gjord föredrar jag det framför sv/v.
Fast jag läser gärna sv/v serier också. Vissa serier passar bäst i sv/v.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Den som har möjlighet kan jämföra Prins Valiant tryckt i Karl-Alfred på 1940-talet, stort format, de något mindre och ny-färglagda seriealbumen på 1970-talet, samt de ännu mindre albumen från 1990-talet. 70-talarna blir helt oläsbara när man sett originalet. 90-talarna är bara något bättre. Prins Valiant i svart-vitt, tryckt i bl.a. Tyskland på 70-talet, är urtrist.

Kalle Ankas pocket trycktes från början vartannat uppslag i färg, vartannat i s/v. Det är nästan bäst! Då får man härliga snabbverkande färger ibland, men kan koncentrerat titta på detaljerna i s/v.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Beror väldigt mycket på vad det är för serie. En del måste bara vara i färg en del måste vara i s/v men sen klarar sig många i både s/v eller färg. Beror säkert på vad man är uppvuxen med och vad man är van vid. Har man sett en sak i s/v så vill man oftast ha den så med. Man har på något sätt byggt upp ett eget färgseende och "målar" de s/v serierna undertiden som man läser. Om någon skulle få för sig att ge ut en nyutgåva i färg av ens favorit-s/v-serie så skulle nog många reagera negativt just pga. att färgerna troligtvis inte stämmer överens med vad man själv hoppats på. Jag tror däremot att det är lättare att acceptera en colorerad serie i s/v.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

De enda serier jag vet som blir sämre i svartvitt är detaljerade franska serier som är gjorda för färg, speciellt Hermann. Bernard Prince i svartvitt är tidvis rätt grötigt, som när jag läste den första gången i Fantomen. Annars tycker jag svartvitt är alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Thomas E skrev:

Kalle Ankas pocket trycktes från början vartannat uppslag i färg, vartannat i s/v. Det är nästan bäst! Då får man härliga snabbverkande färger ibland, men kan koncentrerat titta på detaljerna i s/v.


Som grabb brukade jag hoppa över de svartvita uppslagen, så jag tappade ofta bort mig i handlingen.[:D]

Jag har fått intrycket att tecknare som ritar i s/v ofta ger sig på fler detaljer och att det ibland kan bli plottrigt.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Jag gillar inte svart vitt
Kanske kommer senare men försöker läsa sådna serier i färg ibland blir det svartvitt
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Ingemar skrev:
De enda serier jag vet som blir sämre i svartvitt är detaljerade franska serier som är gjorda för färg, speciellt Hermann. Bernard Prince i svartvitt är tidvis rätt grötigt, som när jag läste den första gången i Fantomen. Annars tycker jag svartvitt är alldeles utmärkt.


Oj, Bernard Prince i sv/v är definitivt en rysare. Minns de näst intill oläsliga äventyr i Fantomen, eller var det i Serie Magasinet?, under min ungdom. Vilken lycka när man nyupptäckte serien i färgalbum från Carlsen. Hermanns teckningar kräver helt enkelt färg, och större format än Fantomen.

Off topic, men ändå...
Jag var tvungen att leta reda på några album med Kapten Princes äventyr. De var lika detaljerade som jag minns dem. Men hur är det med anatomin? De måste ha stora problem med sina bäcken, samtliga herrar i serien. Onda såväl som goda.
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Serier som är tecknade för svartvitt kännetecknas inte av mer detalj men snarare av mer raster och mer svart. Vallvé är en typisk svartvitt-tecknare, stora svarta ytor, och effekten är stark.

Hermann ritar för färg och öser på med detaljer.
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Holdaway är den store sv/v-mästaren. Hans Modesty äventyr är underbart tecknade med en fantastisk detaljrikedom i miljöerna. Den distinkta renheten i teckningarna, som är ett resultat av avsaknaden av gråtoner och raster, är oöverträffad.
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

I den amerikanska grenen av serier är det ju ofta så att serierna görs för att färgläggas och då förlorar de en hel del när de trycks enbart i svart-vitt, men är serien från början gjord för att vara svartvit så har tecknaren ju tänkt på detta(inte att förglöma tuscharen heller förstås).
Serier är arbetsamma att göra.

Fast det beror ändå på tecknaren jag tycker tex att Tomb of Dracula som ju är färg i orginal är fantastisk även i svart-vitt, Colan är duktig.

Det är väl ingen som läser amerikanska serier som missat att de datorfärgläggs nuförtiden och att de använder massor av nyanser, de får till effekter med färgen som var omöjlig förr, det nästan lyser om sidorna.
Jag menar blaskig 60-70-tals färglägning kan ju se förjäklig ut.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
battra
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 21:12

Inlägg av battra »

I boken "serier - den osynliga konsten" som jag läste för flera år sen har jag för mig att författaren förde fram en tes om att mer stiliserade serier i svartvitt var lättare att leva sig in i än detaljerade serier i färg eftersom man får fylla i så mycket själv.
Jag håller inte riktigt med, men det ligger ändå något i det - väldigt detaljerade serier i färg kan nog lättare bli lite stela och odynamiska än svartvita.

En del serier är uppenbart gjorda för att färgläggas och skulle se konstiga ut i svartvitt - t.ex. de med stora tomma fält som ska ha olika färger, medan de som är gjorda för att vara svartvita sällan funkar med färg, som t.ex. Fantomen som var full av skuggor som gjorde sig riktigt dåligt när den färglades (dessutom i en riktigt taffligt gjord datorfärgläggning utfört av något billigt malaysiskt företag).
Patrizia Zanottis noggranna färgläggning av Corto Maltese med akvarellfärger är däremot riktigt trevlig, trots att den är gjord för att tryckas i svartvitt ursprungligen, men då finns det trots allt ofta stora vita fält där.

Sånt som är direktfärglagt, som t.ex. på bilden nedan av just den ovan nämnde Hermann skulle absolut inte funka i svartvitt!
Bild
Användarvisningsbild
General Fredrik
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 12:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av General Fredrik »

Jag föredrar svart/vitt eftersom det blir snyggare på nått sätt
General Fredrik

Mitt Gröngölings Forum
http://grongolingarna.forumportal.se/index.php
-----------------
Innehar Titlarna
D.O.M.H.E.R.R.E= Duktig Ornitolog Med Hedervärd Engagerad Redighet och Rekord Energi

S.T.U.T.= Stabil Tålmodig och Uthållig Typ

O.R.G.B = Operation Rädda Greve Bernad
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Färg eller svart/vit?

Inlägg av Basse »

Hejsan.

Jag har haft den här frågan rullande i huvudet ett tag nu och undrar vad som mest uppskattas av allmänheten inom serievärlden. Det är en svår fråga som varje enskild individ behöver svara på som sedan görs om till ett diagram för att få en majoritet, det har vi inte tid med.

Så vad uppskattar du?

Anledningen till frågan är för att jag själv sitter och skriver manus till en serie som jag skulle vilja ha ut på marknaden. Det är mer som ett roligt projekt än döds seriöst :)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färg eller svart/vit?

Inlägg av Isegrim »

Brukar säga att jag föredrar svartvitt, gärna med stora svarta ytor i kontrast med tunna svarta linjer mot vitt. Samtidigt finns det flera serier i färg som är riktigt snygga. Vad du ska välja beror nog på berättelsen/genren (tror jag).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Färg eller svart/vit?

Inlägg av Magnus »

Färg. Det tillför väldigt mycket till läsupplevelsen.
Men ibland fungerar det bra med sv/v, speciellt som Isegrim säger "stora svarta ytor i kontrast med tunna svarta linjer mot vitt".
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Färg eller svart/vit?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det beror helt och hållet på temat i serien skulle jag säga. Serier i stil med Spindelmannen, Kalle Anka, Inkalen och Tintin tycker jag passar bäst i färg, däremot deckarserier, speciellt de hårdkokta fungerar ofta bra och kanske till och med bättre i svartvitt. Mycket är det nog kopplat till gammal vana också, som Fantomen i färg tycker jag oftast ser vrickat ut.

Över lag skulle jag säga att man tjänar på att anpassa det efter vad serien har för stuk i övrigt. Jim Holdaways stil tycker jag skulle bli fel i färg exempelvis medan Jacques Martins teckningar skulle se rätt menlösa ut utan färg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Re: Färg eller svart/vit?

Inlägg av Sy Barry »

Jim Holdaway tänkte sig nog inte serien i färg heller när han tecknade.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Färg eller svart-vit?

Inlägg av Nima »

Hittade en äldre tråd med exakt samma syfte. Sammanfogar trådar.
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar