Cerebus?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Cerebus?

Inlägg av Agentum »

Har ju varit en del snack om indepent serien Bone och hur bra den serien var osv.

Men är det ingen som gått steget länge och läst Cerebus?
Jag vet att många avskyr Dave Sim pga hans åsikter, hna kan ju verka mer eller mindre helt galen, MEN jag måste säga att ibland är han helt genial i Cerebus, han använder seriemediet väldigt intressant om man säger så.

Jag läste om mina Cerebus telefonböcker nyligen därav inlägget.

Personligen tycker jag High Society och church & state i och II är de bästa böckerna, men man ska nog läsa den första med för att hänga med lite(det är tjocka böcker med en 25 nummer i varje svartvitt, de gavs givetvis ut som vanliga tidningar först).
Det började på 70-talet som en Conan ironi, Cerebus är en meterlång 2 bent myrslok i en värld av människor, han pratar om sig själv i 3dje person som Hulk ungefär fast inte så ointelligent.

I varje fall går det hela snart över i väldiga intriger där Cerebus blir inblandad i presidentval och liknade, det är måste jag säga ibland förvirrande men ofta högst intressant att läsa om alla figurer.

Sen härmar Sim andra typer av serier, karaktärer och koncept emellanåt vilket är kul som fasen om man begriper vad det är fråga om.

Det här är läsvärt får jag säga om man nu inte är så sur på Sim att man satt han på svarta listan.

Den lustiga grejen är att Sim sa när han startade serien att den skulle bli 300 nr lång och sluta nångång runt 2005 och alla bara garvade åt han, MEN det var just exakt vad den gjorde.

Dock påsts det att serien tappar väldig fart runt nr140-150 nångång och Sim blir allt mer nerkörd i sia egna personliga problem med kvinnohat, underlig religonsfilosofi osv så personligen har jag undvikit de senare böckerna(utom Guys den 11-te boken som jag har och som är ganska kul, han komer igen lite från sina grubblerier).

Om inet en totalt sett fantastisk serie så en till stora delar brilliant independent serie som all med nåt i skallen borde se närmare på.
Serien är kan man säga en komplett enda stor story över Cerebus liv tills han dör i sista tidningen.
Det är en "vuxen" serie kan man säga, Cerebus är ganska skrupelfri och vill supa, slåss och lura åt sig rikedomar, så det är ingen hjälte i den meningen vi talar om, han kan vara väldigt grym, han blir helt enkelt intressant att läsa om.

Kul grej med Sim som jag hörde var när en kille dök upp med en av de ökända falska Cerebus nr1 som florerar för att få den signerad, sims skrev nåt i stil med "här är en falsk signatur för killen med en falsk Cerebus 1 / Frank Frazetta"(tydligen kunde han härma signaturen perfekt med)

Dave Sim har motsatt sig all form av översättning av Cerebus så det är engelska som gäller.

Äsch det här blev ju mer en recension än ett inlägg[:D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote]Ursprungligen postat av Agentum

Dock påsts det att serien tappar väldig fart runt nr140-150 nångång och Sim blir allt mer nerkörd i sia egna personliga problem med kvinnohat, underlig religonsfilosofi osv så personligen har jag undvikit de senare böckerna.

[/quote]

Det där påminner om August Strindberg, tycker jag. Och Strindberg anses ju ha varit en av de allra främsta svenska författarna och är vanligt förekommande i folks bokhyllor trots det där.

Jag har inte läst så mycket Cerebus, men förstanumret i nyttryck, har jag i alla fall.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote]Ursprungligen postat av Agentum

Jag läste om mina Cerebus telefonböcker nyligen därav inlägget.[/quote]

Ha! Jag håller på med precis samma sak och läste ut 5:an, Jaka's Story, på tunnelbanan igår. Ska man förstå alla detaljer i Cerebus tar de tid att läsa, men det är fascinerande hur mycket nytt man upptäcker vid en andra genomläsning. Dock får jag erkänna att även om min engelska är god är mycket av textdelarna, framför allt när han börjar inkludera löpande text, kniviga att ta till sig till fullo.

Vol. 2 och 3, High Society och Church and State I känns hittills mest gedigna, eller åtminstone mest lättillgängligt briljanta. Dock var det var länge sen jag läste Cerebus, så jag ser fram emot vol. 11 som hittills är okänt territorium.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Håller med om att min andra genomläsning gav en hel del som jag missat eller hoppat över tidigare, som du säger tyckte man en del text var svårläst och jobbig att läsa första svängen men nu tog jag mig lite mer tid.

Sen är det väl något jobbigt när han har flera nummer i rad i vy format så man måste lägga boken på sida, funkade bra med serieblaskan kanske men med telefonboken blir det drygt.

Man slits ju mellan asgarv och djup fundersamhet tycker jag när man läser det ibland känner man lite medkänsla med Cerebus, så nog är serien lyckad.

Tänker du gå igenom hans "kvinnor kan läsa dina tankar" böcker så önskar jag dig lycka till de sägs vara mycket tunga.

Men som de säger skillnaden mellan geni och galenskap är hårfin, det gäller Dave Sims i högsta grad, även om serien är enkel (fast den förbättras när han får en kille till hjälp med bakgrunderna) så är han väldigt duktig på att uttrycka sig i bilder, en lösryckt favorit för mig är nåt nummer när allt som sägs bara visas som bilder och tecken i pratbubblorna, den är genial, för vem som helst förstår den utan att det står ett jäkla ord, vansinningt rolig episod med.

Mycket bra material är ju från 80-talet med så man får sätta det lite i perspektiv jämfört med vad andra höll på med då, idag har många kopierat sånna här saker till olika lyckad grad.

Glad att jag fick gensvar iaf, det här forumet är sällan fördjupat i såna här serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Anders1"]

[quote]Ursprungligen postat av Agentum

Dock påsts det att serien tappar väldig fart runt nr140-150 nångång och Sim blir allt mer nerkörd i sia egna personliga problem med kvinnohat, underlig religonsfilosofi osv så personligen har jag undvikit de senare böckerna.

[/quote]

Det där påminner om August Strindberg, tycker jag. Och Strindberg anses ju ha varit en av de allra främsta svenska författarna och är vanligt förekommande i folks bokhyllor trots det där.

Jag har inte läst så mycket Cerebus, men förstanumret i nyttryck, har jag i alla fall.
[/quote]

Jo han är liksom tex. Steve Ditko en figur man kanske inte ska se till själva människan bakom så mycket utan till hans material.
Sims uttrycker homohat, hat mot kvinnor och rent förvirrande saker om en religion som består av hans egna tankar, detta har retat massor av folk och tyvärr smyger det in i serien med till slut vilket sänker den väldigt, men det dröjer ett bra tag som tur är.
Sims ältar sin skillsmässa i oändliget, kvinnor är onda till naturen, ja en tokfrans i mångt o mycket men som sagt en förbaskat bra serie som gjorts av i princip han själv så länge, vem har klarat 300 nummer av en egenutgiven obunden serie? nämn några.

OBS Dave Sims är från Canada, är en fotnot kanske för de som tänkte USA här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Får för mig att serien började i den svängen när svartvita serier fått ett uppsving i slutet av 80-talet, stämmer det? Funderade på den ett antal gånger när jag "hängde" på Metropolis (föredetta seriebutik i Stockholm) men den fick stryka på foten för andra serier då. Får nog ta och läsa den nu istället. Vad menar du med telefonböcker förresten? Är det som "Essentials" från Marvel eller TPB?

Agentum: Vill du förresten att tråden ska flyttas till recensionsavdelningen?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Den började i slutet av 70-talet vill jag minnas(därav parodin på Conan som hade en storhetstid då), men det var en del svartvitt på modet då med (sprunget ur den nya vågen av horrorserier och liknade, Marvel slängde ur sig svartvitt, det mesta skräp bara för att få en del av kakan) och Cerebus fick en del uppmärksamhet som den sen envist gnagde sig fast vid sen, den sålde som bäst på 80-talet när independentserier började anses cooooola.
Tänk på att den kom från Canada med och då importerades till USA, ni vet ju hur de är när det gäller andra länders serier.

Böckerna är som Essentials ja, fast man förlorar ju ingen färg eftersom serien var svartvit från början, Sims började dock ge ut dessa tjocka telefonböcker på slutet av 80-talet så han var tidigt ute även med sånna reprinter.

Det sägs att Cerebus skulle hetat Cerberus som den 3 hövdade vargen som vaktar vägen till dödsriket, men att nån tappade bort en bokstav och sen fick figuren heta Cerebus i stället.

Angående Recension, det beror bara på om du tycker det är en sån, vet inte hur utförliga de ska vara, jag tänkte bara skriva ett inlägg om serien först men insåg att förmodligen var det få här som visste vad jag snackade om ens.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Har börjat på Cerebus och har hittills bara de två första samlingarna. Det tar tid för de serier som jag köper i samlingsform är mer sånt jag köper när pengar finns kvar efter vanliga serieinköp.
Intentionen är att läsa genom hela men det lär dröja många år innan jag kommit dit, speciellt som jag köpt två delar på 10 år...

Jag tycker det är intressant hur mycket man kan se på de 50 numrena att han utvecklas både som berättare och tecknare, och det ska bli än trevligare att titta på bilderna när Gerard dyker upp som bakgrundstecknare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja du har ett par riktigt bra böcker närmast framför dig imho i både teknik och story.
Tror bakgrundsteknaren dyker upp nånstans runt nummer 60.

Sen är det lite hipp som happ och runt #150 la jag ner, köpe dock som sagt Guys som är en bra bit fram, för att den var mer humoristisk åter igen, nåt som saknas till en stor del i de babbliga nummerna kring 150-230+ nånstans, fasen en bok är ett stort utlägg nästan utan bilder där Cerebus förklarra nån teologisk princip eller nåt, sånt orkade jag inte med så det skippade jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rickard
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 22:29
Ort: Skåne

Inlägg av Rickard »

Jag har bara läst High Society och Church and State del 1 och 2 (utsprett över minst fem eller sex år dessutom), men jag avser att läsa resten när jag får tid och pengar över.
Kvalitén varierar från riktigt, riktigt bra, bland det bästa jag läst i serieväg till malande och förvirrande, fast det kanske hade hjälpt om jag inte gjort så långa uppehåll mellan böckerna.

[quote]Ursprungligen postat av Agentum

Den lustiga grejen är att Sim sa när han startade serien att den skulle bli 300 nr lång och sluta nångång runt 2005 och alla bara garvade åt han, MEN det var just exakt vad den gjorde.
[/quote]
Sims avsedde inte att göra exakt 300 nummer från början utan han kom på det ett par år senare (år 1979 enligt wikipedia), tydligen under en period då han hamnade på sjukhus pga sina drogproblem.
So far, so good, so what!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men ändå väldigt tidigt, vem tror du trodde honom?
Du vet serien var inte månadsvis före detta så det var inte mängder av nummer ute redan egentligen och han hade ingen riktig inriktning på serien ännu.

Han påstod ju senare att om han dog eller på annat sätt inte kunde fortsätta alla 300 nummerna så skulle bakgrundstecknaren bara måla bakgrunderna vidare eller bara köra med vita blad, fast man kan ju undra om det verkligen blivit så.

Om duu tycker de där böckerna är jobbiga ska du nog inte läsa mer, de är de bästa tycker de flesta.
Kan också vara så att du känt dig för ointresserad av det hela, 5-6 år njä det är för lång tid även om det ju lär tagit så lång tid att ge ut de nummer du läste.

Sen så är det ju så at allt passar inte alla heller, det här är ju inte direkt en serie som man skulle kunan säta i händerna på vem som helst.

Det är som jag och Morrisons Invisibles, jag har inte orkat läsa mer än några nummer nånsin, jag somnar av det och massor av folk tycker det är bland det bästa som skrivits i amerikansk serieväg, jag begriper inget av det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rickard
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 22:29
Ort: Skåne

Inlägg av Rickard »

[quote="Agentum"]

Jo men ändå väldigt tidigt, vem tror du trodde honom?
Du vet serien var inte månadsvis före detta så det var inte mängder av nummer ute redan egentligen och han hade ingen riktig inriktning på serien ännu.

Han påstod ju senare att om han dog eller på annat sätt inte kunde fortsätta alla 300 nummerna så skulle bakgrundstecknaren bara måla bakgrunderna vidare eller bara köra med vita blad, fast man kan ju undra om det verkligen blivit så.
[/quote]
Mm, jag hört det också.
En annan intressant grej är att efter Sim och Gerhard dött så kommer serien att bli allmän egendom/public domain.
Köpte sista nummret när det kom ut och det innehåller en lång bön som jag för mig är en blandning av kristendom, islam och judendom. Har dock inte läst själva serien ännu, för att undvika spoilers, fast jag har förstått att det avslöjas flera hundra nummer tidigare hur det slutar och jag råkat läsa hur på nätet :-P

[quote="Agentum"]

Om duu tycker de där böckerna är jobbiga ska du nog inte läsa mer,
[/quote]
Hehe, jag är lite rädd för det också, men jag ska göra ett försök iaf. Men överlag är jag positivt inställd till serien, som sagt så är den bitvis bland det bästa jag läst i serieväg. Har för mig att dom partierna jag hade problem med främst låg i Church and State 2, men det är ett tag sedan jag läste den. High Society är helt klart mim favorit hittils, riktigt rolig emellanåt (bitarna med Moon Roach) och hela valgrejen är riktigt bra genomförd.
So far, so good, so what!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja på sätt o vis ja, Dommaren (en variant av Marvels Watcher) säger att Cerebus kommer dö ensam, saknad av ingen och oälskad, detta sägs redan i slutet av Church & state II.

Ingen spoiler direkt tycker jag, men visst det var väldigt långt före nummer 300 där Cerebus dör.
Jag tycker döden var bra gjord trots allt, slow motion med totalt odramatisk död, en oepisk död.
Gillar även när han är dör och livet flimmrar förbi och sedan går han mot ljuset och man ser en massa figurer från tidigare i serien vänta på honom, plötsligt inser han att ljuset kanske inte är himmlen utan helvetet och vänder och försöker fly, till ingen nytta.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Ahh, Cerebus. Det var länge sedan och det känns som om det kanske är dags att läsa om dem, efter att ha läst er diskution här åvan. Nu har jag bara de första två volymerna plus en bunt lösnummer i källaren, men det är alltid en början.

Tack för inspirationen, här ska läsas (efter allt annat som ligger på nattduksbordet och väntar)!
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Skriv svar