Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Halvard Hövlig
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 08:47

Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Halvard Hövlig »

Vad läser ni i bokväg just nu? Jag avslutade precis Leif GW Perssons En annan tid, ett annat liv. Det var ganska rörig, tyckte jag. Leif GW kanske är en duktig kriminolog men författarskapet är det inte mycket bevänt med. Långa meningar och en massa staplande ovanpå vartannat. Men storyn var ok. Jag hade tag i Fredrik Lindströms Vad gör alla superokända människor hela dagarna? men den tyckte jag bara var deprimerande. Det var ju visserligen skickligare formulerad än Leif GWs tragglande men det var inte direkt någon story. Av de här två böckerna rekomenderas jag nog Leif GWs, faktiskt.

Just nu har jag skaffat Herman Lindqvists Krokodilen, men den har jag inte börjat på än. Vi får se vad den kan bjuda på. [:)]

/Halvard Hövlig


Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Inga direkta rekomendationer från dig alltså ...

Jag läser en novellsamling av Isaak Asimov, The Winds of Change. Ganska varierande, en del är riktigt bra, andra noveller i den är bara fåniga ... En av de bättre var Good Taste.

Annars läser jag mycket Terry Prattchet, senast The Wee Free Men och Monstrous Regiment. Hela Discworldserien rekomenderas varmt!

Och så håller jag på med Harry Martinssons Vägen till klockrike. Välskriven. En svensk klassiker, även om temat (glimtar ur ett luffarliv) kanske inte känns helt aktuellt ...
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Jag blir tvingad att läsa. Här senast läste jag Tristan och Isolde som svenska läxa. Jag rekomenderar den INTE starkt.. Förutom denna så läsar jag faktaböcker om andra världskriget, bra med mycket bilder![:D]
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Legenden om Kung Arthur och hans riddare har ju berättats på många sätt och vis ... T. H. Whites version Svärdet I Stenen är läsvärd. Och så finns ju "fortsättningen" Camelot 3000 i serieform (utgiven i Sverige bland annat i form av två Magnum Special, troligen tidigit nittiotal). Den har en fin tvist på just Tristan och Isolde ...
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

Nån som läst "Försvararen" av John Grisham. Vad tyckte Ni o vad handar den egentligen om? Den ligger här hemma o väntar på att bli läst.
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av RetepNoslack »

Jag läser: "Gengångarna" av Olov Svedelin just nu.

När jag är klar med den, så skall jag börja på Victor Hugos: "Ringaren från Notre Dame", som jag fått av min kära mor, när jag fyllde år.
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Jag läste Macbeth bland annat inför ett litteraturprov i Engelska B, men den var roligare än förväntat måste jag säga ;)

Just nu, önskar jag att jag fick lägga vantarna på böcker av Terry Brooks. Har inte läst nåt sen Shannara-serien kom ut...
Användarvisningsbild
Halvard Hövlig
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 08:47

Inlägg av Halvard Hövlig »

Jag har faktiskt fortfarande inte komit mig för att läsa Lindqvists Krokodilen som jag nämnde ovan. Nån annan som läst den och kan råda eller avråda?

/Halvard Hövlig
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

Just nu läser jag ingen bok men får väl leta reda på nån här hemma som verkar ok. Annars får det bli nån serietidning...Nån som har förslag??
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
TROY
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 17 maj 2005, 20:36

Inlägg av TROY »

Sagan om Drakens återkomst av Robert Jordan så har du att göra ett tag.
Användarvisningsbild
Brasken
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 31 maj 2005, 11:15

Inlägg av Brasken »

citat:
Originally posted by Halvard Hövlig

Jag har faktiskt fortfarande inte komit mig för att läsa Lindqvists Krokodilen som jag nämnde ovan. Nån annan som läst den och kan råda eller avråda?

/Halvard Hövlig


Jag hade den som talbok på datorn men jag brydde mig aldrig om att lyssna på den eftersom den verkade lite "svår" att komma in i. En kvinnas hämnd och försök att lägga en mans liv i ruiner låter lite trist om jag ska vara ärlig.
Användarvisningsbild
Zipparn
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jul 2005, 12:56
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Zipparn »

Läser Tjuvarnas Marknad
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

Nån som läst Linda- som i Lindamordet av Lef GW Persson... Jag såg att biblioteket har den till uthyrning så jag tänkte rusa ner imorgon o låna den...
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av Lotta

Nån som läst Linda- som i Lindamordet av Lef GW Persson... Jag såg att biblioteket har den till uthyrning så jag tänkte rusa ner imorgon o låna den...


Leif GW är bra........ [^]
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Klas Östergren!
Alla.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Just nu läser jag en tunn pocket som heter [url="http://www.tidningenkulturen.se/content/view/876/28/"]Ge svar på tal[/url] av Anders Mathlein, som också gjort serien [url="http://www.mathlein.se/Besser/besser1.html"]Besserwisser[/url]. En ganska intressant pocket som belyser dräpliga metoder för hur man gör sig av med sina vänner. [:p] För övrigt tycker jag att det kan vara roligt att skriva själv ibland (på detta forum t.ex.).

Som boktips för den som är intresserad av historia och/eller vetenskap, kan jag dessutom rekommendera allt av Simon Singh. En mycket kompetent författare som fängslar med sitt skrivande. [^]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Just nu är det "Brott och Straff" som gäller. Efter det väntar en hel hög nyinköpta Dean Koontz pocketar på att läsas.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Jaha, Dostojevskijs enda överskattade roman. Den klart sämsta av hans större verk... Tycker jag alltså.
Resten är kanske inte lika väl sammanhållna men har så mycket mer berättarglädje och dessutom större djup (Bröderna Karamazov, Idioten, Onda andar, Ynglingen).

Fast Brott och straff är fortfarande bra, naturligtvis. Känns bara så mycket som att det är en evighetslång inledning innan handlingen når dit den egentligen vill, det som händer de sista hundra femtio sidorna.

Jag är en sådan som läser olika böcker olika tillfällen på dygnet, men det senaste jag läste ut var en Wodehouse, Cocktaildags.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Få se...böcker...

Yefim Gordons bok om Mig 17, Alkoholkommitens "Förebygg alkoholskador", Mina evighetsprojekt "Romerska rikets nedgång och fall" samt "Bibeln 2000", Seriefrämjandets bok om "Jack Jackson".
På nattduksbordet ligger "Medeltidens ABC" och på muggen finns hustruns universitetsbok "Boken om Sveriges historia".

Annars finns det cirka en halvmeter SF och en meter från Svenskt militärhistoriskt bibliotek som väntar samt en del annat bröte...
Budgeten för Norrköpings kommun är en höjdare, kommer jag få ägna mig många timmar åt under sensommaren...[:I]

Har säkert glömt några, men som ni förstår så prioriterar jag semestern åt serier och Star Trek "New generation" på DVD, inte det sämsta[:o)]

Jens
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Just nu läser jag Röda rummet. Hunnen en tredjedel in i boken så måste jag säga att jag är klart besviken. Inte vad jag väntat mig.

Ska jag tipsa om ett par intressanta böcker som jag nyss läst så måste det bli Orwells 1984 och Djurfarmen. Den senare har jag läst tidigare men den får ett helt annat djup när man läser den som vuxen. 1984 är skrämmande precis i sina förutsägelser om hur framtiden kom att te sig. Boken skrevs ju 1949 och mycket av de skrämmande spådomar Orwell nämner har visat sig bli verkliga.
Skriv svar