Jag ritar humorserier, [Update 091007]

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Det går ju att lösa genom att det är ett plan i bakgrunden samtidigt som fotografen säger:

"Jaha, det var sista bilden i rullen det!"

Men snart fattar ingen det skämtet i digitalskamerans tidevarv...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Kung Orne I skrev:
Det går ju att lösa genom att det är ett plan i bakgrunden samtidigt som fotografen säger:

"Jaha, det var sista bilden i rullen det!"

Men snart fattar ingen det skämtet i digitalskamerans tidevarv...

Du vet "bilder" tar slut även i digitalkameror (minnet du vet) ;)
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

å polaroidfilm finns knappast på rulle :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Äh, jag tycker han är rätt kul.

Har sett mycket skit där ute som varit skit även sånt folk kommit in md här på forumet.

Allt går väl att förbättra, och visst kan man fundera om en enda ruta kan kallas för en "serie", det är ju mer Larson över det hela, men nog hör det hemma i seriekategorin iaf även om ingen bildserie fins.

Alla behöver ju inte fatta heller, jag menar jag fattar inte det enormt roliga i många Nemi eller Rocky, som ju hålls högt här på forumet, det är mest talking heads och sällan asgarvsroligt.

Jag är lite less på talking heads serierna iaf så länge de går på tomgång så mycket som de gör, hellre en fräck tecknad ruta isf.

Det finns många Larsson jag kan garva åt nästan hur mycket som helst, nåt jag inte gör så ofta egentligen åt serier (då ska de vara väldigt crazykomiska).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lala
Good
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 01:34

Inlägg av lala »

Jag tycker du ritar riktigt bra. Humorn i dom två första funkar inte för mig, vet inte riktigt varför, för konstiga kanske.

Den tredje var kul och idén till WTC skämtet var riktigt kul också men det faller litegrann i din framställning tycker jag. Det gubben på kortet säger känns som en konstig sak att säga sedan gillar jag inte att det är en pratbubbla på ett kort. Det hade varit roligare om du ritat en bild på fotografen som säger som Kung Orne I skrev "Jaha, det var sista bilden i rullen det!" och så ser man WTC i bakgrunden sedan kan man lägga till en textremsa under bilden som säger tid och datum, och inget flygplan i bakgrunden.

Den sista teckningen förstod jag inte alls, kan någon förklara för mig?

En sista grej, du ritar väldigt mycket streck som jag tycker skapar en plottrig känsla i bilden, vilket jag tycker är lite störande, i alla fall i den första och sista teckningen.
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

lala:
Tack upp ärlig kritik. Dock känns det bara dumt att försöka förklara ett skämt, man kan inte roa alla ;).

Slänger upp lite nya grejer för er som uppskattar den här formen av humor. Kom gärna med kommentarer.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

whahahahhaahahaha, om man sett pojken med guldbyxorna iaf.

Alltså folk har presenteras sina serier här o de har sett ut som fan, men ändå har ingen vågat säga halv 7, du gör iaf nåt jag kan förstå.

alla blir bara förbannade när man kritiserar de andra som bara kör det vanliga talking heads skiten.
Säger man nåt så svarar de "aaaaaaa men asså jag har bajsat arslet fult och vill inte höra nåt negativt de närmsta 10 åren av mitt misserabla skitliv"

Nu håller de käften iaf, jag tyker du bättrar dig, fasen detta är kul, rått men kul.

Låt dem behålla sina fula jävla 2 minuterstalkingheadsteckningar, jag röstar på dig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mekr: gillade båda två, men pojken med skuldbyxorna var outstanding, att ingen tänkt på den förut är obegripligt, en fempoängare. Keep up the excellent work.

OT: Agentum väldigt vad du är argsint, låt alla som vill presentera sina serier, strippar, manus eller vad det nu är. De serier du ogillar faller säkert någon annan i smaken, att hacka på andras smak leder inte till något gott. Försök hålla språket vårdat också, forumet är ju öppet för alla åldersgrupper, vilket innebär många unga medlemmar. Varför viss text är röd fattar du nog. Ta en pepparkaka nu.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jo, pojken med skuldbyxorna var kul. Men frågan är hur många olika generationer det är som förstår och gillar den. Jag misstänker att det i stort sett bara är min egen generation. Eller har Pojken med guldbyxorna visats i barnprogammen på tv även på 1990-talet och 2000-talet?
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Anders1:
Bra fråga. Jag är själv född 1985 och har inte sett serien, men läst boken.
Vet inte om den gått på tv på senare år, men såg att den finns släppt på dvd.
Dock känns det som att "pojken med gulbyxorna" är en så pass kultförklarad serie att den borde kännas till av de flesta, även dom som inte fått chansen att se den på tv.


Men jag e kanske helt ute å snurrar. :)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

labrador road 26 skrev:
OT: Agentum väldigt vad du är argsint, låt alla som vill presentera sina serier, strippar, manus eller vad det nu är. De serier du ogillar faller säkert någon annan i smaken, att hacka på andras smak leder inte till något gott. Försök hålla språket vårdat också, forumet är ju öppet för alla åldersgrupper, vilket innebär många unga medlemmar. Varför viss text är röd fattar du nog. Ta en pepparkaka nu.


Den här tråden kommer in på nånting som är intressant och som borde diskuteras närmare, nämligen vad man egentligen ska ge för kritik till amatörserieskapare. Jag tycker att det beror väldigt mycket på sammanhanget. När det ges ut seriealbum i fint tryck och påskostat papper, men med råfula teckningar och ett innehåll som väldigt få är intresserade av att läsa och det finansieras genom statens kulturstöd dvs vi skattebetalare betalar, då kan det finnas anledning att gå ut med hård kritik, tycker jag. Men när det handlar om sånt som folk har arbetat med och lägger upp här, ska man kanske tänka på att det är gratis och man får ta det lite för vad det är. Fast lite konstruktiv kritik är naturligtvis alltid bra.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Svar på Anders1:
Pojken med guldbyxorna gick i repris på Tv för något år sen.
Mekr:
Hyperkul! Bättre än Bizzaro och Larson!
Användarvisningsbild
maccez
Very Good
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 02 aug 2007, 20:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av maccez »

hahaha den där sista var bra!![:o)]
....::::....::::....::::....
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Haha, jobba på och fortsätt med din råa, underbara stil, men säg till när dina första serier publiceras i tidningar första gången så ska jag köpa och läsa med glädje. Så när barnbarnen visar mig din då världsberömda serie, ska jag säga: Jodå, farfar var den första som svarade på hans tråd. Tror ni de blir impade (Imponerade) då?
[:D] Platsen som forumets bästa skämttecknare är din. [:D]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
lemmondude
Very Good
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 15:50
Ort: Sverige

Inlägg av lemmondude »

Faaan , vilken skön stil du har.
Gillar dina teckningar
kom in till värmen http://baklao.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Angående skämtteckningarna: Klockrena! Det enda som behöver finslipas är väl kanske sättet att framställa skämten på (dvs vad som ska stå i pratbubblor, respektive text och bild, om du hänger med på vad jag menar?). Men den senaste var verkligen rolig!

Angående kritik: Tänk på att visa respekt och ge konstruktiv kritik. Att säga att ens saker bara är skit har aldrig hjälpt någon, visa istället på vad som kan göras bättre. Och så måste man ju givetvis anpassa sig lite efter situation, som LR 26 säger så är åldrarna här rätt spridda, så tänk på vad ni skriver.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Marqus skrev:

Angående kritik: Tänk på att visa respekt och ge konstruktiv kritik.


Smaken är som baken. Det jag ogillar gillar nån annan. Därför är det Marqus säger extra viktigt.

Sågade denna serieskapare första alster utan förklaring. Ogillar stripen där barn knaprar dödliga mediciner. Jag har själv barn och ser inget roligt att något sånt skulle hända. "Hänga gubben" är ännu värre eftersom det finns så många barn som blir misshandlade både fysiskt och psykiskt. Lite väl realistiskt för mig.

Däremot tycker jag "skuldbyxorna" är lysande! Men som sagts tidigare är den kanske lite väl generationsriktad och de som inte sett lintotten (eller läst boken) med de aldrig sinande byxorna finner den säkert inte komisk.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Kanonbra! Jag vill se mera!
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Tack igen för att ni tar er tid och läser mina grejer =).
Jag har inte riktigt förstått hur spoilerfunktionen funkar på detta förum så jag hoppar över den..

ellingen:
Ogillar stripen där barn knaprar dödliga mediciner

Jag tror du missförstår mig. Jag hatar att försöka förklara mina egna skämt, men tabletterna han äter av är medicin som ger hallucinationer, och det behöver inte nödvändigtvis vara dödliga piller - eller rättare sagt, det var inte det som var själva poängen med bilden, förmodligen skulle han väl kanske dö av den enorma mängden som han faktiskt käkar, det får en doktor svara på ;) men poängen ligger någon annan stans.

Självklart respekterar jag din åsikt och att du tycker att mina grejer är lite väl realistiska.
Det ligger en allvarlig underton i mina bilder, vilken jag självklart är medveten om.
Jag tycker dock inte att man blunda för dessa typer av problem. Vi har alla olika sorts humor och en gräns för vad som är ok och vad som är under bältet,
jag försöker tänja på gränsen så mycket som möjligt av vad som är ok och inte, och i vissa personers ögon trillar jag kanske ner i ämnen som är för känsliga.

Jag tackar för din kritik och suger i mig av vad du, och alla andra som skriver i tråden, säger. Även att du tog dej tid att förklara din kritik mer ingående.
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

.
Senast redigerad av 1 Mekr, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar