Den svåraste / ovanligaste serietidningen ??

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Seriesams lista över sällsynta är ju fantastisk. Asterix inbunden? Hade jag ingen aning om, fast inbundna Tintin har jag sett. Många okända utgivningar i den listan. Mumintidning från 1970? Aldrig hört talas om.

Seriers värde är otroligt. Lajban 1 är värd 200 i VG, alla övriga 10 i NM - dvs ingenting!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Seriesams lista över sällsynta är ju fantastisk. Asterix inbunden? Hade jag ingen aning om, fast inbundna Tintin har jag sett.


Det felar en inbindning av asterix för mig (Tvekampen). Tintin 4 st 60-tal har jag. 2st Asterix letade Ögren fram åt mig som jag fick igår. Han är säker han. 300:- för bägge.

Men 2 tidningar som bör vara med som "sällisar" är
" Min Häst" och "Min Hund" försök hitta 1:a nr av dom.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Borde inte alla dessa krigsserier platsa. Ni vet de som var i mindre format. Även prärien och vilda västern borde vara med. Eller? James bond? Agent Modesty Blaise?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

men är de verkligen ovanliga, jag hade en hel kartong sånna när jag var liten och de flesta hade ju mängder av dem?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Lillemans hämnd
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 11:57

Inlägg av Lillemans hämnd »

Jag tror tyvärr att ingen av de tidningar ni nämnt håller

Mycket sällsynt:
0-10 totalt kända hela exemplar.

Sällsynt:
11-25 totalt kända hela exemplar.
Tror jag har 3 ex av min häst 1-72, det är frågan om ens Teddy 1-59 kommer in jag har tre och Jocke har tre. Millie Modell KANSKE ska vara sällsynt osv

Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Lillemans hämnd

Jag tror tyvärr att ingen av de tidningar ni nämnt håller




Exakt. Jag tycker det ska vara hårda krav för "sällsynt", de är nästan ett kuriosum. En vanlig samlare med några års erfarenhet har aldrig sett dem. De har absolut inte sålts på tradera de senaste året osv.

Det blir ändå en rätt lång lista. MILLIE MODELL alla nummer kvalificerar sig som gränsfall för "25 kända hela ex". Den enda krigstidning som kan vara aktuell är SERIEBIBLIOTEKET 1/59 som jag bara sett en gång. Teddy 1/59, Min Häst, Min Hund finns säkert > 100 ex, "svåra" nummer som Fantomen 13/61, Kalle Anka 1/48, Bamse 1/73 1/74 m.fl finns i > 300 ex. Möjligen TEDDY 1960 nr 38 och TEDDYS JUL, de tycker jag är rätt svåra.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Seriesams lista över sällsynta är ju fantastisk. Asterix inbunden? Hade jag ingen aning om, fast inbundna Tintin har jag sett. Många okända utgivningar i den listan. Mumintidning från 1970? Aldrig hört talas om.



Att göra en lista över de sällsyntaste seriealbumen är lättare än serietidningar. Tintin 1960 är de första seriealbumen, nästa kom först 1967. Jag föreslår

1) Asterix 1/70 hårda pärmar 1:a upplagan
2) Tintin 4/68 Solens Tempel Illustrationsförlaget 1:a
3) Tintin 15/68 Illustrationsförlaget 1:a
4) Tintin 10/68 Illustrationsförlaget 1:a
5) Tintin 3/68 Illustrationsförlaget 1:a
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Jasså! Jag menade att de generellt var sällsynta! Klart att det finns en del av dem! Men de är svåra i bra skick! Känner mig aningen dum...

Jag har sett solens tempel 2 ggr på ganska kort tid (jag sålde den ena)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av seriesam.com


2) Tintin 4/68 Solens Tempel Illustrationsförlaget 1:a
3) Tintin 15/68 Illustrationsförlaget 1:a
4) Tintin 10/68 Illustrationsförlaget 1:a
5) Tintin 3/68 Illustrationsförlaget 1:a


Äsch, Castafiores Juveler var inte med. Det är nog den enda av de tidiga som jag har i förstaupplaga. Jag trodde min Solens Tempel också var första, eftersom den precis som CJ har en lite annorlunda rygg, men det var fjärde. [:I] (Tätt mellan upplagorna i början, tydligen. För att de var små, kanske?)
Användarvisningsbild
Lillemans hämnd
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 11:57

Inlägg av Lillemans hämnd »

Hittade Bosse och Bettan nr 1-63 i Stockholm ser den inte på din lista seriesam - hur ovanlig är den
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Lillemans hämnd

Hittade Bosse och Bettan nr 1-63 i Stockholm ser den inte på din lista seriesam - hur ovanlig är den


Sällsynt, 10-20 kända ex, har inte sett den på kanske 10 år. Värd över 1000 kr i GD.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Lillemans hämnd

Hittade Bosse och Bettan nr 1-63 i Stockholm ser den inte på din lista seriesam - hur ovanlig är den




Publicera gärna en bild. Det är nog fler än jag som är nyfikna på hur den ser ut.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Medans vi väntar på Bosse och Bettan 1:an-63. Kan vi ta nästa svåra objekt av Bosse och Bettan.
[img]http://img109.imageshack.us/img109/734/bb3qm.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Lillemans hämnd
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 11:57

Inlägg av Lillemans hämnd »

Japp då gör jag ett försök
näpp ingenting
HJÄLP !!!
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citat:<hr height="1" noshade id="quote">Ursprungligen postat av Lillemans hämnd

Japp då gör jag ett försök
näpp ingenting
HJÄLP !!!
[/quote]

[img]http:///annat/bild.jpg[/img]
Tänk bara på att man INTE kan länka till en bild som ligger på ens egen hårddisk. Man måste först ladda upp bilden på godtycklig server. Läs mer om detta i FAQ:et.

F.A.Q - Infoga bilder i inlägget:
[url]http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=670[/url]

Användarvisningsbild
Lillemans hämnd
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 11:57

Inlägg av Lillemans hämnd »

[URL=http://img217.imageshack.us/my.php?image=bild3100ez.jpg][IMG]http://img217.imageshack.us/img217/6869/bild3100ez.th.jpg[/IMG][/URL]
Användarvisningsbild
Lillemans hämnd
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 11:57

Inlägg av Lillemans hämnd »

http://img217.imageshack.us/my.php?image=bild3100ez.jpg

Vilket skick ??

Slog ihop dubbelpost. LR 26 - Moderator.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

G, G+ VG- ?

uhm, samlar du inläggsantal eller? [V] [:p]

Om du kommer på något mer som du vill skriva efter det att du redan hunnit posta ett inlägg kan du trycka på knappen "ändra" ovanför ditt meddelande och sedan lägga till den nya texten. [;)]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Lillemans hämnd

Vilket skick ??



Vg-/Vg. Preliminärt. För en riktig bedömning måste man se tidningen i verkligheten.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Re: Den svåraste / ovanligaste serietidningen ??

Inlägg av gulfarn »

Hittade idag Fredrik Celinder 1:a 1924 och Spaluck (Alga 1950) i ganska bra skick...har aldrig sett dem förr så de torde vara ganska ovanliga...eller någon som anser annat?
Skriv svar