Nygammal tidning med premiär

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Nygammal tidning med premiär

Inlägg av impeesa »

Jag hittade en ny titel bland tidningshyllorna i Konsumbutiken idag. Hade egentligen tänkt att släppa den när jag såg självaste Arne Anka på sista sidan. Har starkt för mig att det funnits en tidning med titeln Hjälp innan, men nypremiär kan man väl kalla det?[:)]

[img]http://hem.bredband.net/krypin/help.jpg[/img]

Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Har vi inte diskuterat detta nån annan stans? Jo, Hjälp! fanns för länge sedan, 60-tal tror jag.

Jag kikade lite men köpte inte, men man kanske borde. Det är så klart en stor sak att det kommer en tidning som är något av en ny Svenska Serier (fast siktar väl lite högre). Men omslagstecknaren är inte en teckningsstil som kommer att sälja lösnummer, tyvärr.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Vi har ju gissat om hur länge Elvis som tidning kommer att finnas till, och där är jag optimistisk. I detta fallet ser jag inte vad som skulle kunna hålla denna tidning vid liv, som sagt framsidan är allt annat än tilltalande.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Det som talar för att den här finns kvar längre är att den ges ut av Schibsted, och att jag hört/läst i en intervju med redaktör Rolf Janson att han "lyckats övertala förlaget att det kan finnas andra värden i en tidning än en ekonomisk vinst". (OBS! Ej ordagrant citerat, men nåt åt det hållet).

Med andra ord, huvudsyftet med tidningen verkar inte vara att just "Hjälp" ska gå med vinst, utan att den ska erbjuda utrymme till nya svenska serieskapare och kanske locka till sig läsare som inte läser de "vanliga" gamla serietidningarna som Knasen och 91:an. På sikt kan det ge intäkter till förlagets övriga utgivning genom att man lyckats locka till sig nya serieläsare, eller att någon av serieskaparna i blir "stor" och flyttas över till en annan/egen tidning (som "Rocky" osv).

Ett ypperligt initiativ, även om det var mycket i första numret som inte direkt är i min smak. "Elvis" kommer att ges ut så länge den drar in pengar till Egmont, punkt slut. För "Hjälp" får förlaget bedöma framgångarna på annat sätt.

PS. Dessutom tror jag att ni har fel ang. omslaget. Nina Hemmingsson är redan "stor" på egen hand, och det är många som kommer att känna igen hennes distinkta teckningsstil och dras till tidningen tack vare henne.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag tror ocksa att Hjalp kommer att overleva Elvis. Som Andreas sager sa finns det troligen en storre uthallighet med mindre vinster i sikte for Hjalp.

Oattraktivt omslag!?![:D]
Det ar sa har Nina Hemmingsson tecknar. Jatteroligt och mycket populart. Jag vet att det ar manga har pa forumet som tycker det ar jattefult men ni ar inte representativa.[8D]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="AndreasEriksson"]

Det som talar för att den här finns kvar längre är att den ges ut av Schibsted, och att jag hört/läst i en intervju med redaktör Rolf Janson att han "lyckats övertala förlaget att det kan finnas andra värden i en tidning än en ekonomisk vinst". (OBS! Ej ordagrant citerat, men nåt åt det hållet).

Med andra ord, huvudsyftet med tidningen verkar inte vara att just "Hjälp" ska gå med vinst, utan att den ska erbjuda utrymme till nya svenska serieskapare och kanske locka till sig läsare som inte läser de "vanliga" gamla serietidningarna som Knasen och 91:an. På sikt kan det ge intäkter till förlagets övriga utgivning genom att man lyckats locka till sig nya serieläsare, eller att någon av serieskaparna i blir "stor" och flyttas över till en annan/egen tidning (som "Rocky" osv).

Ett ypperligt initiativ, även om det var mycket i första numret som inte direkt är i min smak. "Elvis" kommer att ges ut så länge den drar in pengar till Egmont, punkt slut. För "Hjälp" får förlaget bedöma framgångarna på annat sätt.

PS. Dessutom tror jag att ni har fel ang. omslaget. Nina Hemmingsson är redan "stor" på egen hand, och det är många som kommer att känna igen hennes distinkta teckningsstil och dras till tidningen tack vare henne.
[/quote]
I så fall gör Schibstedts något mycket klokt, de investerar i framtiden, och följden kan mycket bli en eller flera kommersiellt framgångsrika avknoppningar. Det finns förstås en gräns för vad det får kosta, men man kan rulla en tidning med förlust om man vet vad man lägger pengarna för. Svenska Serier lanserade flera stora tecknare på sin tid. Fast då fanns det ju en gräns för hur länge man ansåg sig ha råd. Det kanske blir så med Hjälp! också, de kör tills de fått fräs på en bra skara säljande titlar?

Jag känner igen hennes stil, men jag tvivlar på att hon är stor nog eller säljande nog för att vara rätt på omslaget. (Om det är "bra" är en helt annan sak.) Det är förstås vettigt att visa att tidningen är lite mer avant garde än Knasen (nån Black Molly vill man inte ha på omslaget heller) men jag skulle nog ha valt en tecknare med lite mer rörelse i teckningarna.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="AndreasEriksson"]


Med andra ord, huvudsyftet med tidningen verkar inte vara att just "Hjälp" ska gå med vinst, utan att den ska erbjuda utrymme till nya svenska serieskapare och kanske locka till sig läsare som inte läser de "vanliga" gamla serietidningarna som Knasen och 91:an.

[/quote]

Nu har jag köpt mitt 4:e nummer av tidningen, och hade det är nästan utan glädje varje gång. Hade det inte varit för Arne Anka hade jag inte ens tittat på den i hyllan på Konsum.

Usel humor och teckningar som väcker avsmak hos mig. Och om man nu vill ge utrymme för nya serieskapare(vilket jag tycker är en ypperlig idé), varför då enbart ge utrymmet till "alternativ-humorister"? En serie kan ju vara spännande, historisk och så mycket mer än bara rolig och självbiografisk.

Jag läste att Mikke Schirén sitter med i redaktionen: om du läser detta så PLOCKA BORT ARNE ANKA ur tidningen så jag slipper köpa den. Det är ju tortyyyr....[:0][:0]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Jag är endast ansvarig för serienyheterna, men den delen är bortplockad till nästa nummer, så jag är nog inte med i kommande nummers redaktion...
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="impeesa"]

[quote="AndreasEriksson"]


Med andra ord, huvudsyftet med tidningen verkar inte vara att just "Hjälp" ska gå med vinst, utan att den ska erbjuda utrymme till nya svenska serieskapare och kanske locka till sig läsare som inte läser de "vanliga" gamla serietidningarna som Knasen och 91:an.

[/quote]

Nu har jag köpt mitt 4:e nummer av tidningen, och hade det är nästan utan glädje varje gång. Hade det inte varit för Arne Anka hade jag inte ens tittat på den i hyllan på Konsum.

Usel humor och teckningar som väcker avsmak hos mig. Och om man nu vill ge utrymme för nya serieskapare(vilket jag tycker är en ypperlig idé), varför då enbart ge utrymmet till "alternativ-humorister"? En serie kan ju vara spännande, historisk och så mycket mer än bara rolig och självbiografisk.

Jag läste att Mikke Schirén sitter med i redaktionen: om du läser detta så PLOCKA BORT ARNE ANKA ur tidningen så jag slipper köpa den. Det är ju tortyyyr....[:0][:0]
[/quote]

Jag kan bara hålla med Impessa. Den där tidningen är dålig.

Det är trist att mindre förlag som publicerar svenska serier tydligen nästan bara vill satsa på smala alternativa serier.

Dessutom är Hjälp usla på att ge besked när man skickar in material till dom. Tydligen är det över ett halvårs väntan.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="Anders1"]

Tydligen är det över ett halvårs väntan.
[/quote]
Ett halvår är ingenting dessa sammanhang ingenting, hos mitt Komika är det cirka ett år innan man får respons. Något som jag hoppas ska kunna bli bättre i framtiden...

Dock så kan jag inte hålla med om att Hjälp skulle vara dålig, den har sin inriktning och sin publik - och vad jag har förstått så går den dessutom väldigt bra, det vill säga att den säljer över förväntan.
Användarvisningsbild
SethGecko
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 28 mar 2006, 21:30
Ort: Sverige

Inlägg av SethGecko »

jag gillar Hjälp otroligt mycket! Fantastiskt roliga serier i varje nummer.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Jag gillar också Hjälp. Visst har den en del onödiga inslag men även många roliga.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Jag köpte nr 4 av Hjälp idag. I mitt tycke fruktansvärda serier, ofta utan någon poäng. Jag brukar uppskatta Nina Hemmingssons humor (inte teckningarna), men hennes bidrag måste vara något som hon hade över / tidigare refuserat. Det var ju iallafall en liten notis om Bouncer, och det var ju trevligt att se.
Det står i tidningen att den säljer 900 ex via Pressbyrån, och att den har 300 prenumeranter - kan det verkligen stämma ? Det verkar ju helt otroligt.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Kan mycket väl tänka mig att det är så illa. Den är ju inte utformad för att tilltala massorna. Att sälja nya serier är svårt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="tfels"]

Kan mycket väl tänka mig att det är så illa. Den är ju inte utformad för att tilltala massorna. Att sälja nya serier är svårt.
[/quote]
Fast nu menade jag att jag tyckte det lät väldigt mycket.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

900 ex i Pressbyrån är ett korrfel- uppgiften jag fått från förlaget tyder på att den ligger på några tusen ex i månaden per nummer. Och det står att det är 600 som prenumererar.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="mikkeX"]

900 ex i Pressbyrån är ett korrfel- uppgiften jag fått från förlaget tyder på att den ligger på några tusen ex i månaden. Och det står att det är 600 som prenumererar.

[/quote]
Det måste vara fantastiskt bra försäljningssiffror. Man kanske skulle byta genre [8D]

600 - det är riktigt.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Ups, nu var det jag som skrev fel - några tusen ex per nummer ska det vara. Och det räcker inte långt om det ska vara ekonomi i en tidning - dock så kan det fungera i detta sammanhang om man vill ha en tidning som ska vara en testarena för tecknare.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Lennon: kunde man få se notisen om Bouncer, vore lite roligt att se hur den maknadsförs. Är det reklam fårn dig eller något annat? [:)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Stenens vise"]

Lennon: kunde man få se notisen om Bouncer, vore lite roligt att se hur den maknadsförs. Är det reklam fårn dig eller något annat? [:)]
[/quote]
Hjälp har ett par sidor med nyheter av den förträfflige Mikke Schire'n, så det är bara en kort notis med rubriken "NYTT ALBUM AV BOUCQ OCH JODOROWSKY PÅ SVENSKA". Så det är ingen reklam (indirekt naturligtvis) utan mer en nyhet som presenteras.
www.albumforlaget.se
Skriv svar