Förslag på ändringar i katalogen

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Gammelsmurf

Förslag på ändringar i katalogen

Inlägg av Gammelsmurf »

Här är det fritt fram att komma med förslag på ändringar i Seriekatalogen.

/admin
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag föreslår att priserna högerjusteras. Blir förhoppningsvis lite snyggare så.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Tycker att hjälptexten till sökningen bara gör det flummigare. Ge ett ex. man kan förstå.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Stenens vise skrev:
Tycker att hjälptexten till sökningen bara gör det flummigare. Ge ett ex. man kan förstå.

Det finns ingen hjälptext vid sökmotorn. De där bokstavskombinationerna (ABC-DEF osv) är bara förberedelser inför en sekundär sökmetod där man kan söka genom att leta sig fram till titlarna med begynnelsebokstäverna.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Tror att Stenens vise syftar på (sök på...)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Looding skrev:
Tror att Stenens vise syftar på (sök på...)

Vilken (sök på...)? Nu står det alldeles still, jag vet inte vad du menar...? [B)]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Förlåt (på väg...) menade jag! Vet dock inte om det är detta Stenens vise syftar på.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

The same! För mig helt obegripligt, så det kunde kanske vara på sin plats med en förklaring i.a.f, fasst det kan man ju inte göra varje gång någon undrar.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Delicato
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 10:45

Inlägg av Delicato »

Om jag får våga mig på en okvalificerad gissning så tror jag att "Sök titel efter begynnelsebokstav: (på väg...)" betyder att funktionen "Sök titel efter begynnelsebokstav" är under utveckling och kommer så småningom.

...men jag kan ha fel förståss [8D]
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Delicato skrev:
Om jag får våga mig på en okvalificerad gissning så tror jag att "Sök titel efter begynnelsebokstav: (på väg...)" betyder att funktionen "Sök titel efter begynnelsebokstav" är under utveckling och kommer så småningom.

...men jag kan ha fel förståss [8D]

Just precis. Som jag skrev lite längre upp i tråden så är de där bokstavskombinationerna (ABC-DEF osv) bara förberedelser inför en sekundär sökmetod där man kan söka genom att leta sig fram till titlarna med begynnelsebokstäverna. Det är något som ligger på planeringsstadiet och kommer att förverkligas framöver.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Glöm inte att lägga till siffror i den alternativa sökmetoden. Ett exempel på detta är serietidningen 2000+.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Guest skrev:
Glöm inte att lägga till siffror i den alternativa sökmetoden. Ett exempel på detta är serietidningen 2000+.

Ja, det är onekligen ett problem som tål att kluras på... Ska 91:an ligga på N eller ska vi lägga till en siffertitelskategori? [B)]
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Bara synd att det saknas priser på vanliga Bamsetidningar de senaste 25 åren :)

I alla fall VF exemplaren oavsett årgång brukar vara ganska lättsålda. Har både köpt och sålt dubletter, en tidning i FN från 1985 fram till 1997 brukar ligga på runt 5 kr VF varierar ganska kraftigt men brukar gå för runt 10 kr VG 3 kr och G ligger ganska rätt där den ligger redan. Men 1985-1994 kanske ligger runt 2 kr.

Senare än 1997 har jag varken köpt eller sålt särskilt mycket, mer än de från 2000 " på resa genom 1000 år " som jag har tripletter i varenda nummer, och som säljs precis överallt.

Mellan 1982-1985 ligger ganska varierat.

Sen ligger NM kanske lite för högt, eftersom man kunde få tag i ganska mycket såna tidningsreturer fram till någon gång i mitten på 1990-talet, på olika sätt. [8]
Sen om Julkalendrarna är oöppnade brukar tidningarna ligga en bit högre upp.

Det var bara lite snabbt överslaget, men ligger iallafall någorlunda rätt om man ska köpa eller sälja. [8D]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Jocke S skrev:
Bara synd att det saknas priser på vanliga Bamsetidningar de senaste 25 åren :)

Att det står ett streck istället för ett pris på vissa titlar beror på att värdet är så lågt att det inte är lönt att nämna. Så brukar det vara på vanliga standardtidningar från de senaste 20-25 åren i låga skick.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja det finns inte så kompletta guider, utan även i de amerikanska är säkert 80% av serierna och då speciellt nyare än typ 1980 värderade till "Cover", dvs de anses aldrig kunna vara värda mer än vad de kostade helt nya.

Det går inte att klarar alla priser på alting, en viktig ak är dock att bygga på serier efter 96 anser jag då de aldrig tagits upp i den svenska guiden.
Vi har ju många kortsiktiga projekt de senaste 10 åren, specialutgåvor osv.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Admin skrev:
Jocke S skrev:
Bara synd att det saknas priser på vanliga Bamsetidningar de senaste 25 åren :)

Att det står ett streck istället för ett pris på vissa titlar beror på att värdet är så lågt att det inte är lönt att nämna. Så brukar det vara på vanliga standardtidningar från de senaste 20-25 åren i låga skick.


Okej, bara synd att övergången blir så extrem, mellan 1981 och 1982.
Nr 8 1981 i VF går för 60 kr , medan Nr 1 1982, (numret efter) går på under 10 kr, eller i alla fall så lite att den inte är värd att nämna.

Gick in till en seriehandlare och skulle ha nr 6 från 1986.
Han kollade seriekatalogen från 1996, och med löst mittuppslag ville han ha smått otroliga 30 kr [:(] ? ? ?
Jag vet inte, för jag äger ingen katalog efter 1992/93:an.

Jag kan fixa de lägre priserna till dig på de tidningarna om du vill?
Bara man slipper alla strecken [V]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Bamse väntar vi faktiskt på. De siffrorna är inte helt riktiga, det är vi väl medvetna om. MEN de kommer från Bamse-samlarna.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Exakt, alla har väl sin lilla del av seriernas universum att uppdatera.
Och låt inet handlare få sätta priserna, utan ni som är duktiga kan ju i stället säga vad de går för.

Det är ofta jag ser amerikanska tidningar till priser jag vet tat de inet är värda alls, man lär sig ju med tiden så att säga, vad en handlare vill ha och vad han får är 2 skilda saker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Looding skrev:
Bamse väntar vi faktiskt på. De siffrorna är inte helt riktiga, det är vi väl medvetna om. MEN de kommer från Bamse-samlarna.


Inte alla väl ?

Jag är med på Bamsesamlarna, men har för mig att NM tidningarna låg ännu en bit högre där, men inte varit inne där på den guiden på ett litet tag.
Har för mig att den var grymt bra fram till 81 den också, sen resten streck. [?]

Tidningarna med streck känns halvt värdelösa, trots att jag både sålt och köpt mängdvis med såna till bra priser. [8]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Jocke S skrev:
Inte alla väl ?

Jag är med på Bamsesamlarna, men har för mig att NM tidningarna låg ännu en bit högre där, men inte varit inne där på den guiden på ett litet tag.
Har för mig att den var grymt bra fram till 81 den också, sen resten streck. [?]

Tidningarna med streck känns halvt värdelösa, trots att jag både sålt och köpt mängdvis med såna till bra priser. [8]

Det här är bra, det är precis det vi är ute efter. Engagemang från både samlare, läsare och handlare. Värderingar är inte huggna i sten, det måste finnas en debatt om vad saker och ting bör kosta och vem vet väl bättre vad enskilda titlar brukar säljas för än de som köper och samlar på dessa titlar?

Feedback är bra och tages tacksamt emot. [:)]
Låst