Förslag på ändringar i katalogen

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

(1500% om vi ska vara noga. [:p])
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Okej [8D]

Ökningen hamnar på 1500 % [:p]

Ändå alldeles för mycket för den [:p]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Om jag inte är felinformerad är nästan all info om Spirou 2:a-upplagor 1984-92 fel. Det beror på att info är taget från Seriekatalogen, som blandat ihop "äkta" andraupplagor med "Tintins äventyrsklubb" som inte är numrerade. En total revision borde göras.

Det ska vi kolla upp under kvällen för att få listan helt rätt.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Den som har Marsupilami på Tintins äventyrsklubb kan roa sig med samma koll. Enligt Seriekatalogen kom dessa ut exakt samma år som den numrerade förstautgåvan på Carlsen. Vilket antingen är fel, eller så trycktes det verkligen två upplagor samma år (kanske gäller även Spirou?), eller så står det fel årtal i Tintins-varianten.

Ja, jag har fått flera mail om att det kan vara samma fel i Marsupilami och Gaston. Det där med Äventyrsklubben är en liten mara... [B)]

Nåja, vi kollar upp det.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

I den andra tråden står det att "Herman Hedning, serietidning" är införd när det i själva verket är julalbum. Det står och serietidning i namnlisten på den webbsidan.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Kung Orne I skrev:
I den andra tråden står det att "Herman Hedning, serietidning" är införd när det i själva verket är julalbum. Det står och serietidning i namnlisten på den webbsidan.

Ja, tidningarna kommer in också på samma sida. Detta skulle egentligen varit gjort, men av olika anledningar så ligger fortfarande HH-listan halvskriven här hemma på mitt skrivbord. Jag ska se om jag får ordning på den ikväll.

Bra att du hojtade till, dock... [:)]
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Inlägg av s4. »

Hej !

Kanon idé ,det där med seriekatalogen.
Ett förslag till ändring är att ta en mildare färg som bakgrund i anmärkningsfälten.
Den röda färg som används nu är väldigt skarp, jag har problem att läsa texten.
(Eller också är det jag som börjar bli gammal?)
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Om ni behöver kolla upp när olika upplagor är utgivna så kan Libris användas till det: http://websok.libris.kb.se/websearch/form?type=simple

Det är den som jag främst har använt (i kombination med seriefrämjandets utgivningslista så att jag skulle veta vad jag skulle söka efter), när jag gjorde min lista över serier 1995-2007.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

AndersL_ skrev:
Om ni behöver kolla upp när olika upplagor är utgivna så kan Libris användas till det: http://websok.libris.kb.se/websearch/form?type=simple

Det är den som jag främst har använt (i kombination med seriefrämjandets utgivningslista så att jag skulle veta vad jag skulle söka efter), när jag gjorde min lista över serier 1995-2007.

Bra länk, tack för den. [:)]
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

s4. skrev:
Hej !

Kanon idé ,det där med seriekatalogen.
Ett förslag till ändring är att ta en mildare färg som bakgrund i anmärkningsfälten.
Den röda färg som används nu är väldigt skarp, jag har problem att läsa texten.
(Eller också är det jag som börjar bli gammal?)

Också en bra idé. Jag har mörkat upp det röda betänkligt nu:
seriekatalogen/listor/fantomen.asp
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag föreslår att det finns en länk på förstasidan till en sida med en lista med alla titlar som är inlagda (hyperlänkade). Det blir som en innehållsförteckning.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Kung Orne I skrev:
Jag föreslår att det finns en länk på förstasidan till en sida med en lista med alla titlar som är inlagda (hyperlänkade). Det blir som en innehållsförteckning.

Bra förslag. En sådan lista kommer upp under kvällen. [:)]
Användarvisningsbild
Delicato
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 10:45

Inlägg av Delicato »

Det skulle vara bra men någon knapp/länk så man kan komma tillbaka till förstasidan innifrån ett sökresultat.
Användarvisningsbild
Petter Nicklas
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 22:59

Inlägg av Petter Nicklas »

Varför kommer jag till Fantomen när jag skriver in "Kalle" (utan apostrofer) i snabbsök. Skriver jag in nått annat som inte är inlagt än (t.ex. Min Häst) så står det ju "Sökningen utfördes utan träffar".

Lustigt blir det också om jag skriver bara "min". varför blir sökresultatet så och vad är resultatet baserat på?
Användarvisningsbild
Petter Nicklas
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 22:59

Inlägg av Petter Nicklas »

Och vad är Fantomen nr 12/05 varianten värd. Har ni missat den?
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Om man söker på "ful" så hittas Alverfolket.
Om man söker på "hej" hittas Spirou.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Petter Nicklas skrev:
Och vad är Fantomen nr 12/05 varianten värd. Har ni missat den?


nej , vi har inte missat den. Att den inte är prismärkt är att den finns i 30 ex bara. 10 finns hos samlare i Lee falks klubben resten 20 finns på Egmont förlaget.
Då är det bättre att inte prismärka den, för kommer det ut 1 ex så gäller nog inga priser ändå.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Vad gäller sökmotorn så är den lite buggig nu i början. Jag ska se om jag kan slipa lite på den så att den bara söker på titlar. Nu verkar den söka igenom hela sidans innehåll och dessutom så verkar den ha svårt med ÅÄÖ. Vi får kolla upp det...
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

Om man bara klickar på sök utan att skriva in något söksträngen så kommer man till en sida där man kan se alla inlagda serier. Jag iaf skulle uppskatta att varannan rad var grå, precis om i själva seriekatalogen. Svårt att se till vilken serie "visa sökträff" tillhör. Och svårare kommer det blir när listan fylls på med mer och mer serier. Eller att raden, som Anders L har sagt, syns i en annan färg.

Det kanske är bara jag som tycker detta är lite störande. [;)]
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Kung Orne I skrev:
Om man söker på "ful" så hittas Alverfolket.
Om man söker på "hej" hittas Spirou.


Ful = Nr 8 Den gåtFULla skogen
Hej = Nr 34 HEJa Spirou!
Min = OlaMINerad (Biggles)

Den kanske är lite FÖR känslig.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Låst