Förslag på ändringar i katalogen

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Aha!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

En undran, vet inte om den tagits upp förut, så jag kör; kommer ni att lägga upp bilder på serieomslagen? Hade varit mkt trevligt tycker jag. Visst tar det mer laddningstid, vilket jag förstått att ni försöker undvika (vilket är en bra grundidé), men det måste gå ganska lätt att lägga till ett val, där man med ett litet tryck kan få fram omslagen? Kan själv bidra med en massa omslag om det är så, om det nu är lagligt att göra detta.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Dionysos skrev:
En undran, vet inte om den tagits upp förut, så jag kör; kommer ni att lägga upp bilder på serieomslagen? Hade varit mkt trevligt tycker jag. Visst tar det mer laddningstid, vilket jag förstått att ni försöker undvika (vilket är en bra grundidé), men det måste gå ganska lätt att lägga till ett val, där man med ett litet tryck kan få fram omslagen? Kan själv bidra med en massa omslag om det är så, om det nu är lagligt att göra detta.

I förstaskedet kommer inga omslag att läggas till. Däremot så vet man inte vad framtiden bär med sig.
Användarvisningsbild
Delicato
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 10:45

Inlägg av Delicato »

Man skulle faktiskt kunna ha en funktion för uppladdning av bilder som kan vara öppen för alla. Om det tex finns en "ladda upp omslag"-knapp vid varje tidning så skulle vem som helst kunan ladda upp bilder och de skulle sedan hamna i ett läge för godkännande av admin/admins. När sedan en bild finns för en viss tidning och är godkännd försvinner "ladda upp omslag"-kanppen för den bilden och ersätts med en "visa omslag"-knapp tex. Det är kanske inte lämpligt att bilderna direkt i listan då man kan tänka sig att bilderna blir beskurna i alla tänkbara format.

Jag går inte in på några programeringstekniska detaljer men detta är inte svårt att fixa till och det skulle innebära en stor fördel till en ganska liten ansträngning.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Delicato skrev:
Man skulle faktiskt kunna ha en funktion för uppladdning av bilder som kan vara öppen för alla. Om det tex finns en "ladda upp omslag"-knapp vid varje tidning så skulle vem som helst kunan ladda upp bilder och de skulle sedan hamna i ett läge för godkännande av admin/admins. När sedan en bild finns för en viss tidning och är godkännd försvinner "ladda upp omslag"-kanppen för den bilden och ersätts med en "visa omslag"-knapp tex. Det är kanske inte lämpligt att bilderna direkt i listan då man kan tänka sig att bilderna blir beskurna i alla tänkbara format.

Jag går inte in på några programeringstekniska detaljer men detta är inte svårt att fixa till och det skulle innebära en stor fördel till en ganska liten ansträngning.


Precis vad jag redan fixat till min guide [:p]
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Första Bamse ska kanske inte ligga på "webbguidenivå"? VF 10.000 kr känns saftigt.
Se http://www.tradera.com/Bamse_1973_nr_1_Toppexemplar_-auktion-56918497
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Hur blir det i guiden? Kommer priserna spegla handlarpriser?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Kung Orne I skrev:
Hur blir det i guiden? Kommer priserna spegla handlarpriser?


Priserna är tänkta att spegla köparnas priser, alltså vad folk brukar vara villiga att ge. Det finns ju dock inga rätt eller fel, men en uppskattning är det vi håller på med.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Thomas E skrev:
Jocke skrev:
Första Bamse ska kanske inte ligga på "webbguidenivå"? VF 10.000 kr känns saftigt.
Se http://www.tradera.com/Bamse_1973_nr_1_Toppexemplar_-auktion-56918497

Det gäller väl i ännu högre grad Fantomen. Två Fantomen-ettor har sålts nyss på tradera, de gick för 2000 kr ("nästan" VG) och FR-GD 1026 kr. Med min erfarenhet skulle jag säga att minst 90% av Fantomen-försäljningarna på tradera går under serieforums priser. Det är inte illa, att serieforums Fantomen-expert lyckas pricka 90% fel.


Din guide säjer 4500:- för ett VG ex !?
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Det gäller väl i ännu högre grad Fantomen. Två Fantomen-ettor har sålts nyss på tradera, de gick för 2000 kr ("nästan" VG) och FR-GD 1026 kr. Med min erfarenhet skulle jag säga att minst 90% av Fantomen-försäljningarna på tradera går under serieforums priser. Det är inte illa, att serieforums Fantomen-expert lyckas pricka 90% fel.

Sen kan man ju kanske väga in hur mycket budgivningen på enstaka Traderaauktioner ska spela in i en värdering. Budgivningen är ju som alla vet väldigt slumpbetonad. Det beror helt på tillfälle, säsong och exponering hur pass många som har möjlighet att ge sig in i ett budkrig på en sådan här sak. Att låta ett par enstaka nätautioner under en samlarmässig lågperiod ligga som huvudgrund för ett ifrågasättande av en värderingskatalog känns som en manöver utförd på mycket skakig statistisk grund. Tradera i kombination med januarifattigdom kan ge väldigt lustiga slutpriser på enskilda objekt och detta kan inte ligga till grund för en bedömning av vad nämnda objekt "brukar" kosta under resten av året och på andra försäljningsställen än Tradera. Det har du ju själv inte gjort i din prisguide, så varför ska vi?
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Jo, det stämmer. Fast jag tar, trots att jag är handlare, bara 75% av webb-guidens priser för VG-skick, 3375 kr. Som privatperson kan man räkna med hälften, 2250 kr. Det är tydligt uttalat att webbguidens priser är "högsta pris i en fin seriebutik", ungefär som frimärksprislistorna fungerar. Jag visste inte att serieforum hade samma princip.

(Det här inlägget är bara ett spel för gallerierna. Jag och alla andra vet att serieforums Fantomen-prislista är plankad från webb-guiden. Fast man inte ens fattat vad det är för priser, hur de sätts, och hur de används. Det vore dock artigt om man erkände plankningen).

Det är din uppfattning och den har du givetvis rätt att ha. Den ska dock inte förväxlas med någon slags "sanning".

Ska vi försöka lämna denna konkurrensbaserade Arga leken och återgå till topic, Thomas?

/admin
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Om det är som du påstår, Thomas, att siffrorna är plankade, så förstår jag inte varför du dolt alla priser i din guide FÖRUTOM dom där nya giuden redovisar priser?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Och vad är då ditt svar på min fråga? Dvs vad betyder "VG 4500 kr" i serieforums lista för Fantomen 1/50? Jag känner inte till några försäljningar i närheten av det priset. Jag har sålt fem Fantomen 1/50 det senaste året, jag har rätt bra kläm på vad jag får ut. En privatperson får ut ännu mindre.

Motfråga; vad betyder 4500 kr i VG i din egen guide? Du ligger (om jag inte är felinformerad) själv där i trakterna.

Det finns mål och mening med dina så kallade frågor i de här trådarna. Du söker underminera vår priskurrant eftersom du inbillar dig att den utgör ett insteg på vad du kommit att betrakta som "dina domäner". Du ser prissättningen av svensk serieutgivning som din privatsak och våra försök att skapa en egen variant är något du inte ser med blida ögon på. Därför försöker du med alla till buds stående medel misskreditera och tramsa sönder våra trådar, bedömningar och kriterier. Jag tänker inte spela med i det spelet, därför får du finna dig i att bli utan svar på dina frågor.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Själva "undermineringen" står väl du själv för om du vägrar svara på frågor.

Inte alls.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag saknar en länk tillbaka till startsidan, särskilt när man inte hittar något sökressultat. Vidare så vore det trevligt att kunna söka sig fram genom något slags "filhanterarträd", en spalt i kanten där man kan hitta allt som är inlagt via olika kriterier eller genrer ex. förlag, skapare, skräck, action, romantik m.m.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

nicklas.johansson skrev:
Jag saknar en länk tillbaka till startsidan, särskilt när man inte hittar något sökressultat. Vidare så vore det trevligt att kunna söka sig fram genom något slags "filhanterarträd", en spalt i kanten där man kan hitta allt som är inlagt via olika kriterier eller genrer ex. förlag, skapare, skräck, action, romantik m.m.

En "åter till startsidan"-länk kommer, liksom en lista över de titlar som lagts upp. Båda detaljerna skulle redan varit på benen men eftersom vi gör den här katalogen på vår fritid så har annat kommit emellan.

En handfull nya titlar kommer för övrigt upp under kvällen.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag tycker ni ska säga upp er från era jobb och få mer tid, för vår skull. [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag skulle uppskatta om ni buntade ihop t ex album av Jan Berglin till en sida, så man hittar dom när man söker på Berglin. Sen bör dom nog finnas under respektive titel också. Detta gäller många andra, som Edika, Reiser m fl.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Kung Orne I skrev:
Jag skulle uppskatta om ni buntade ihop t ex album av Jan Berglin till en sida, så man hittar dom när man söker på Berglin. Sen bör dom nog finnas under respektive titel också. Detta gäller många andra, som Edika, Reiser m fl.

Ja, du har en bra poäng där. [:)]
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Kung Orne I skrev:
Jag föreslår att det finns en länk på förstasidan till en sida med en lista med alla titlar som är inlagda (hyperlänkade). Det blir som en innehållsförteckning.

ÄNTLIGEN har jag fått tid över att fixa till detta. Klicka på "Sök" utan att skriva något i sökrutan för att få upp en innehållsförteckning i bokstavsordning över de titlar vi hunnit lägga upp än sålänge. [:)]
Låst