Grims serier

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

det går framåt... bra!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Mycket bra. Märks verkligen att du börjar känna dig bekväm med din "nya" stil. Och remaken av Elvisstrippen har klart bättre timing än den gamla.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Tack för all positiv feedback!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Hehe, klockrena skämt och timingen är perfekt.
Jag har lite problem med att färgläggningen ser en aning "luddig" ut, ungefär som du färglagt med taskig filtpenna. Ett tips är att inte använda Paintbrush-verktyget utan alltid köra med Pencil-verktyget.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Hehe, klockrena skämt och timingen är perfekt.

Superkul att höra :)
Jag har lite problem med att färgläggningen ser en aning "luddig" ut, ungefär som du färglagt med taskig filtpenna. Ett tips är att inte använda Paintbrush-verktyget utan alltid köra med Pencil-verktyget.

Tackar ödmjukast för tipset, ska prova det på nästa strip och se vad det blir för skillnad.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Bild
Tror det blev lite skillnad faktiskt..
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

[img]http://www.grim.enkeladress.com/serieforum/grim_termit4.png[/img]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det här går ju rejält frammåt! Bilden där han klipper till flamingon är lite underlig, det ser ut som att slaget kommer från fel håll i förhållande till vartåt flamingon faller. Och vad är det för nåt i bakgrunden på "termitdöden"-strippen?
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

fint, men jag får nog säga tvärtom här mot tidigare inlägg. jag gillar "filtpennan" bättre, det ser mer tryckt ut, på nätet iallafal. om man verkligen ska tryck är det kanske bättre att undvika luddet en extra gång i processen dock. [:D]

rkaj skrev:
Och vad är det för nåt i bakgrunden på "termitdöden"-strippen?


en termit i ett termithål. fast det borde nog vara lite mer fina tandmönster istället för det taggiga, det ser mer ut som typisk "klirrad glasruta" nu.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Rkaj,
Det här går ju rejält frammåt!

Tackar, jätteroligt att höra! :)
Bilden där han klipper till flamingon är lite underlig

Eller hur!!! Jag ritade om den rutan fem miljarder gånger utan att få bättre resultat, till slut gav jag upp och hoppades att slutpoängen (om det nu finns någon) skulle kunna levereras ändå.. I stort sett allt blev fel med hur han håller brädan, vinkeln och rubbet.. Där är det nog mest en fråga om träning för att till slut lyckas rita min figur tillfredställande i alla poser. Det är mycket bra att höra vad en utomstående lägger märke till så man vet vad som måste förbättras och vad som kan slinka förbi. Tack igen!

Laureline,
fint, men jag får nog säga tvärtom här mot tidigare inlägg. jag gillar "filtpennan" bättre

Tack.. själv är jag aningen kluven.. Det blir nog ingen mer filtpenna dock, färgläggningen fungerar bättre med vanliga pencil verktyget.

en termit i ett termithål. fast det borde nog vara lite mer fina tandmönster istället för det taggiga, det ser mer ut som typisk "klirrad glasruta" nu.

Rätt gissat. Får nog försöka lite med med att se slutresultatet genom en läsares ögon.

Tack för alla tips och hjälp jag fått hittils, det uppskattas enormt!

Sidofråga, bör jag sluta posta mina strippar här, känns lite som jag håller forumet gisslan?
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Sidofråga, bör jag sluta posta mina strippar här, känns lite som jag håller forumet gisslan?


Kör på! Det är trevlig läsning.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Tycker inte du skall sluta posta dina strippar.
De är bland det bästa nya jag sett på länge! [:)]
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

Grim skrev:

Rätt gissat. Får nog försöka lite med med att se slutresultatet genom en läsares ögon.

Sidofråga, bör jag sluta posta mina strippar här, känns lite som jag håller forumet gisslan?



fundera framförallt på varje detalj såhär, "är detta absolut nödvändigt?" i det där fallet tex är det ändå klart att termiterna lägger benen på ryggen och har lite ångest, detaljen i bakrunden förvirrade och fördröjde kanske istället läsarens uppfattning av poängen kan man säga.

ett forum är till för att fyllas. [;)] men de flesta läser ju inte nätserier via det, så när du fått in flyt du är nöjd med koncentrera dig först på websidan. (som nu är lite skral minst sagt) om det känns jobbigt att uppdatera en sida kan en blogg fungera bra för nätserier, det funkar ungefär som på forumet att updatera då och blir rätt snyggt helt gratis. [^]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Skämten är rätt kul, över medel vad gäller humorstripar. Linjer och former känns osäkra, likaså textningen. Se om du kan hitta något typsnitt att datortexta med. Ett tips kan vara att fundera på att etablera bifigurer så att huvudpersonen kan utveckla en fast komisk relation.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Don_Burro »

Fruktansvärt bra serie faktiskt! Håller hög klass. Med något säkrare teckning blir det klockrent. Gillar speciellt brödrost-strippen men alla är som sagt mycket bra. Kul. Vill se mer! [^]
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Lennon & Onionman, tack för det fina omdömmet, jag fortsätter :)

Laureline,
Många bra tips där som jag kommer att ha i åtanke. Tack.
Hemsida eller blogg kommer i nästa steg, som du sa, när jag själv känner att jag behärskar
tecknandet med lite mer flyt.

tfels,
Skämten är rätt kul, över medel vad gäller humorstripar
Väldans roligt att höra.

Linjer och former känns osäkra.
Japp, det är för att jag fortfarande är osäker :) Har tecknat i lite drygt en månad. Det går lite bättre att teckna huvudfiguren nu (men han är ju egentligen bara ett muterat sänglakan så hur svårt kan det vara?)
likaså textningen.
Jo, helst vill jag göra ett eget typsnitt så texten blir enhetlig men ändå med min egen stil.. Tills vidare kör jag med handskrift så får jag öva på det också.
Se om du kan hitta något typsnitt att datortexta med. Ett tips kan vara att fundera på att etablera bifigurer så att huvudpersonen kan utveckla en fast komisk relation.

Ja det är ingen dum idé, har några figurer på g, men är inte tillräckligt säker på handen för att inkludera dom ännu.

Don_Burro,
Fruktansvärt bra serie faktiskt! Håller hög klass. Med något säkrare teckning blir det klockrent

Tack tack, det kommer mera :)

I överlag skulle jag villa tacka för all positiv feedback vad gäller skämten, och för all konstruktiv kritik vad gäller tecknandet det är kanon att höra vad som behöver förbättras!

Nu kommer två remakes igen,
Bild
Bild

Just nu kämpar jag med två nya strippar varav en involverar en takhoppare, och den andra två figurer vid ett cafébord.
Det är nog det svåraste jag försökt mej på att rita än så länge så det kan nog ta några dagar innan de blir klara.. Fattar inte varför det ska vara så jädrans svårt att få något att se acceptabelt ut.. träning träning träning antar jag.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det här fortsätter ju gå framåt! Du börjar komma igång på att variera linjetjockleken också, även om det kanske inte alltid känns som att det varierar åt rätt håll. Egentligen finns det väl två grundregler (även om båda är frivilliga, och beror på vilken stil du vill ha).

Dels är det bra med skarpare konturer och tunnare inre linjer (på gravstenen t ex tycker jag den mittre kantlinjen borde vara tunnare än de yttre linjerna, nu är det den "främre" linjen som är tunnare). Den här regeln är i och för sig viktigast för svartvita serier eller när man har objekt som inte skiljer så mycket i färg. Med din gråa sten mot grön mark och blå himmel så syns det ju ändå vad som är konturer ...

Regel två är att saker som är längre bort (eller bakgrunden i allmänhet) kan ritas med tunnare linjer än saker som är närmare (eller figurerna i allmänhet). Du har en väldigt stark konturlinje på solen, som ju dels är väldigt långt bort, och dels väldigt ljus, så en tjock svart konturlinje på den känns lite underligt.

Sen kan man kanske dessutom tycka att något väldigt vasst kanske ska ha en väldigt tunn linje (dvs själva eggen på lien).

Vad gäller takhopparen och cafébordet, så är det ju ganska mycket mer komplexa scener än vad du har visat upp här hittils, så där kan det nog vara nyttigt att dels prova lite olika varianter och dels tänka lite extra på vad du vill ha för perspektiv och vinklar. Lycka till!

Och fortsätt gärna posta dina strippar här! Både för att det är intressant att följa din utveckling och se vad du gör med våra tips, och dels för att det helt enkelt är en bra serie som jag gärna läser!
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

rkaj, tack för dina handfasta tips.. Jag försöker ha dem i åtanke när jag tecknar min café-strip..
Det går långsamt framåt och jag märker tydligt att jag inte är van att teckna och att det är svårt att
få linjer, perspektiv och vinklar att se ut på samma sätt som de gör inne i huvudet! Men men..

Jag har i alla fall lyckats skapa ett eget teckensnitt för att få det lite mer enhetligt.
Bild
På det viset kan jag spara tid vid textningen och ändå ha min egen handstil.

Om någon skulle vilja använda mitt lilla teckensnitt så kan det hämtas här:
http://www.grim.enkeladress.com/serieforum/grim%204.ttf

Det ser inte så mycket ut om man använder det i word, men i ett hyggligt ritprogram
med antialias, versaler och kursivt så är det nog acceptabelt i alla fall..

Nu är det dags att plita vidare...
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Grim skrev:


Jag har i alla fall lyckats skapa ett eget teckensnitt för att få det lite mer enhetligt.
Bild
På det viset kan jag spara tid vid textningen och ändå ha min egen handstil.


Snyggt! Vilket program har du gjort typsnittet i? Använde mig tidigare av Corel Draw och FontLab för att snickra mina egna fonter, dock var det alldeles för mkt jobb och pill och tog på tok för mycket tid för att jag ska palla med någon av dessa program igen.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Mekr,
Snyggt! Vilket program har du gjort typsnittet i?

Tack. Jag använde mej enbart av FontLab, det var lite bökigt men med lite pyssel så fick jag till det hyggligt.
Kan hända att en del avstånd mellan tecken inte är helt optimerat än men det bör duga tills vidare..
Skriv svar