Barnböcker vi minns

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Barnböcker vi minns

Inlägg av spidercrazy »

Alla här har väl en egen favorit bland de barnböcker ni läste som små. Det skulle vara intressant att höra om fler 'okända' barnböcker. Min absoluta favorit gavs ut på Opal förlag ca 1976, den heter 'Massor av monster' och är skriven av Mercer Mayer (översatt från engelskan av Britt G Hallqvist). Någon som kommer ihåg den? Underbara teckningar och ett fantasirikt språk.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

"Massor av Monster" har jag aldrig hört talas om.

Kom så reser vi var min favorit barnbok. Den handlade om två lag bestående av diverse djur som beslöt sig att tävla om vem som kunde resa jorden runt. På mitt ex (som jag fortfarande har kvar) står det bara att boken är tecknad av en viss "Hutchings" mer än så vet jag inte.

En annan bok jag gillade som liten grabb var Kraxelibank på taket. Jag minns inte vem som skrev den men det var en ganska otäck barnbok med smådjävular och annat oknytt. Huga!
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Lite mer nostalgiskt drömmande. Ok då.
En av mina favoriter jag kommer ihåg är Nicke Nyfiken

[img]http://image.bokus.com/book_pics/912/940/9129408350.gif[/img]

Speciellt minns jag:

Nicke Nyfiken på sjukhus
Nicke Nyfiken får ett jobb
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

"sex slår sig fram i världen" är en saga jag gillade som barn. Bröderna Grimm tror jag...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Jag gillade bumbibjörnarna !
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Jag hade barnbok som jag knappt kommer ihåg titeln på: "...och de musikliska mössen" har jag för mig den hette. Jag kunde alla replikerna i den boken innan jag ens kunde läsa. Någon som känner till barnboken?
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
digger
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 06 jul 2006, 17:56

Inlägg av digger »

Nej men jag känner till en tecknad sommarmorgonserie som hette Notmums. Gröna råttor presenterade ett nytt instrument i varje avsnitt, har fortfarande saxofonen inspelad..
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Minns främst en gammal pixibok som klassikern: Viktor bygger en bro, ab Jan Lööf om jag inte missminner mig.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Tyckte/tycker väldigt mycket om de flesta barnböckerna av Jan Lööf. Morfar är sjörövare, Sagan om det röda äpplet, Bergtrollens nya hem m.fl. Men min favoritbarnboksförfattare har alltid varit Ole Lund Kirkegaard.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

"Massor av monster" har jag också, jag har för mig att den var lite kul men inget som jag tog så hårt på. Jag var nog inte liten nog.

Muminböckerna "Trollkarlens hatt" och "Trollvinter" var magiska. Det är de fortfarande, fast numera anser jag "Sent i november" och "Pappan och havet" vara intressantare.

Nicke Nyfiken var kul, fast jag tyckte bättre om "Pricken" av samma tecknare, ett antirasistiskt inlägg i bästa Bamseklass.

Men jag tror att mina riktiga favoriter var Babar-böckerna samt "Tuff-tuff, det lilla växelloket". Elefanter och ånglok var bland det bästa jag visste.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

"Pojken som inte var rädd" eller något liknande. Handlar om en pojken som ska sova över en natt i ett spökslott. Där händer både det ena och det andra. Mycket underhållande mins jag den som. Någon som har den? Skulle kunna tänka mig att läsa den igen.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Jag läste väldigt lite skönlitteratur som barn. Jag har aldrig riktigt haft tålamod till det, utan jag var ett gigantiskt fan av Mumin-serierna och lånade dom allihop på biblioteket. Däremot en bok som jag försökte läsa mycket i mellanstadiet var Citaradellserien av Geraldine Harris, som var en Sagan om Ringen kopia.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Några favoriter:
"När Robert hade barnvakt" - Margareta Lööf Eriksson
"Hus är gott, sa Oskar" - Larserik Eriksson
"Till vildingarnas land" - Maurice Sendak
"Patrik och flygmaskinen" - Ulf Löfgren (har en utgåva av denna bok från 1966. Den skulle idag anses minst lika rasistisk som Tintin i Kongo, eftersom det förekommer en stereotyp och klichéartad negerhövding i boken som har tio barn och som inte kan säga mycket mer än "Ump!")
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Åshöjdens BK av Max Lundgren. IFK Trumslagaren av Max Lundgren.
Kul att dessa blev serier sedan! [:)]

Gillade också alla B.Wahlström ungdomsböcker med gröna ryggar. [:)]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Skeptikern"]

Men min favoritbarnboksförfattare har alltid varit Ole Lund Kirkegaard.
[/quote]
Ja, hans böcker, särskilt Gummi-Tarzan har jag för mig, älskade jag när jag var ca 6 år. Läste dem flera gånger. Tyckte även om hans illustrationer som jag ritade av.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="ERIK S"]

[quote="Skeptikern"]

Men min favoritbarnboksförfattare har alltid varit Ole Lund Kirkegaard.
[/quote]
Ja, hans böcker, särskilt Gummi-Tarzan har jag för mig, älskade jag när jag var ca 6 år. Läste dem flera gånger. Tyckte även om hans illustrationer som jag ritade av.
[/quote]

Absolut! Ole Lund Kirkegaard var (och även är, för visst kan man läsa dessa nostalgiska mästerverk även som vuxen) min favorit när det gäller barnböcker. Gusten Grodslukare, Otto är en noshörning och Albert i Kalleby m.fl. Helt suveräna! Ole Lund Kirkegaard fångar verkligen upp det danska gemytet och har en humor som jag verkligen gillar.

Jag kommer förresten ihåg ett gammalt förord som Horst Schröder skrev i ett nr av Elixir, där han skrev nånting om att Claus Deleurans serier är danskare än Danmark. Jag tycker dock att det snarare är Ole Lund Kirkegaard som bäst plockar fram det verkligt danska och dessutom det riktigt bra i det danska.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Min favoritsagobok är sagosamlngen "Det var en gång", vilket är del tre i serien Min skattkammare från förlaget Natur och Kultur. Den innhåller många olika sago som pappa brukade läsa för mig när jag var liten, bland annat favoriten "Pojken och äventyret". Sedan även många Grimmsagor. Den är tryckt 1964, men i boken står det att den är den 11 upplagan. För att förstå ur gammal den är kan jag nämna att det står på första sidan: "Översätningarna äro utförda av..."
Jag vet bara inte hur gamal så det vore roligt att få veta.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Som liten på bibblot ägnade jag rätt mycket tid utanför barnboksavdelningen, och lät mig istället fascineras av böcker för vuxna med mycket bilder i (alla "... i färg", böcker om ånglok, gamla racerbilar, insekter, rymdprogrammet, etc). Och böcker om konst, särskilt om det var mycket tanter utan kläder i dem.
På barnboksavdelningen var jag iaf totalt såld på alla Richard Scarrys böcker; de brukade jag låna om regelbundet.

När jag väl hade börjat läsa böcker så följde jag rätt snabbt i brorsans fotspår och gick på science fiction-avdelningen (förenklades av att brorsan först styrde in mig på det mer lättsmälta sortimentet innan jag tog mig an Stiftelsen o dyl), men jag hann sluka ett par för lite yngre läsare som också var minnesvärda.
Muminböckerna har redan nämnts; speciellt 'Trollvinter' och 'Pappan och havet' gjorde ordentligt intryck.
Gunnel Lindes 'Jag är en varulvsunge' var skitkul, och mer dubbelbottnad än man väl anade på den tiden.
Jag älskade Oliver Butterworths 'Det enorma ägget' när det begav sig. 50-tal, engelsk småstad, en tam triceratops... Alla som tyckte att Jurassic Park kom med nåt nytt när de sa att dinosaurier är släkt med fåglar har inte läst den boken.
Och sen ska vi ju inte glömma Enid Blyton.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Richard Scarry var en tidig favorit hos mig också. Men den stora favoriten (när jag började läsa själv) var Hans-Erik Hellberg, särskilt böckerna om Dunder och Brak!

Annars var det ju en hel del serier, Lille Richard och hans Katt (det var i den serien jag började lära mig läsa, men det har jag nämnt förut här på forumet), Bamse, Pelle svanslös, tom & jerry, kalle anka ... och Vilde Ville var en favorit, trots att den kom lite väl sent för mig / jag var lite för gammal för den.

Edit: Jo, Lofty Peak, Åshöjdens BK var en favorit för mig också - trots att jag inte alls var intresserad av fotboll. Johan Vilde-böckerna tyckte jag också om när de kom, serien upptäckte jag inte förräns senare (trots att det ju var serierna som kom först).
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag såg förresten att Ole Lund Kirkegaard fortfarande skriver barnböcker, och en har kommit ut ganska nyligen. Dessvärre verkar det som att de bara kommer ut på danska numera. Det vore ju mycket roligt om de nyare kunde komma på svenska också.
Skriv svar