Grims serier

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Bild
Det tar tid med de två andra planerade stripparna, jag är helt enkelt aldeles för ovan för att
presentera komplexa scener än så länge :(

Den här snodde jag ihop bara för att jag inte skulle känna mej helt misslyckad utan att ha slutfört en endaste
strip på några dagar..
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Bild
Försöker öva upp hastigheten när jag ritar, förhoppningsvis kommer jag om en låååång
tid känna mej mer säker på de linjer och figurer jag ritar..

Är också helt säker på att jag måste försöka hålla alla karaktärer och miljöer simpla
så länge jag är så pass ovan som jag är..
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Hehe, underbart. Bra jobbat. Serien förtjänar att ges ut (köper mycket hellre den än Elvis).
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Sir-L, tack så mycket det var ingen dålig komplimang :)
Jo, målet är väl att någon gång bli utgiven, men min gissning är att jag måste arbeta upp ett stoooort antal strippar innan jag ens funderar på det.. Dessutom skadar det nog inte om jag blir lite säkrare på handen först.

Bild
Något av ett hafs-verk bara för att träna på att pressa upp hastigheten lite mer.
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Grim skrev:Är också helt säker på att jag måste försöka hålla alla karaktärer och miljöer simpla
så länge jag är så pass ovan som jag är..


Varför det? Kör hårt och experimentera mer så utvecklas du i snabbare takt...
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Bild
Mekr, jo du har nog rätt.. men vad jag menade är att jag håller de strippar jag publicerar här "enkla".
Skissar mycket på andra, men jag ändrar om och gör om dom konstant så än så länge har jag inte lyckats
med någon avancerad..
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Den här sista hade ju betydligt mer och bättre "miljö" än de som varit tidigare, tycker jag! Fortsätt labba, det blir bättre och bättre!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Hehe, återigen lysande idémässigt (en av de bästa hittills).

Dock tycker jag texten är på tok för liten och plottrig, krymp strippen till storlek nog för en dagstidning och man ser inte vad det står. Du kan gott minimera kommentarerna för samma effekt.
Bildmässigt ser den bra ut, tänk dock på att man ska kunna se personerna även i storleken en dagstidning har numera. Jag skulle nog prova att "zooma in" figurerna lite mer. Miljö är nog bra men det får inte gå ut över läsligheten, svår balansgång det där.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Ja, måste vara större text! Eller bifoga förstoringsglas!
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag tycker om det med att det inte alltid måste vara Grim som är huvudpersonen, som här. Det hade även vari kul om du följde upp lite personer mer än en stripp, t.ex att det byggs upp lite som många Hälgestrippar, att flera följer samma tema. Tänker bara på att det kan bli knepigt med att hitta på helt nya intriger och liknande.

F.ö, grym fotölj!
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Stenens vise skrev:
F.ö, grym fotölj!


LOL! Nu ser jag vad den liknar... hehe [:D]
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Dock tycker jag texten är på tok för liten och plottrig

Ja, måste vara större text! Eller bifoga förstoringsglas!

Hmm.. ni har definitivt rätt..

Jag tycker om det med att det inte alltid måste vara Grim som är huvudpersonen, som här. Det hade även vari kul om du följde upp lite personer mer än en stripp, t.ex att det byggs upp lite som många Hälgestrippar

Ja det är en väldigt bra synpunkt som jag absolut kommer att ta till mej. Jag har en liten fortsättning på g med farbrorn som är med i denna strip. tack för tipset.


F.ö, grym fotölj!

LOL! Nu ser jag vad den liknar... hehe


- Freudiansk felritning?
Var tvungen att modifiera strippen lite, hoppas det inte är lika iögonfallande denna gång.

Bild
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Och här kommer den fristående fortsättningen:
Bild
Har här försökt få med lite "miljö" igen...
Det kommer att fortsätta med fler strippar inom kort. Börjar experimentera lite mer med skuggning nu,
inte helt säker på var det ska placeras och hur det ska se ut...
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

bra, du har låtit rutorna dela ett panorama (även om jag även får lite intryck av felaktig skilnad vid närbild på figurerna, och att bilden backat på sista rutan snarare än gått framåt) så ger det bättre flyt i bilden. och ser även snyggt ut.

fin vändning av gubben tidigare optimism inför sin situation med. [:D]


oh, post 313. det är värt att fira! [8D]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Snyggt.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

och att bilden backat på sista rutan snarare än gått framåt

hmm.. mycket möjligt, har sett flera av mina strippar som har samma "syndrom".. även den som kommer här.
Ska nog försöka tänka på det i framtiden.
Snyggt

- Tack.
Bild
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Äh.. jag fläskar vidare med en till...
Bild
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Roliga och vältecknade serier! (även om jag inte tycker att fan-är-lik-frugan-skämtet håller för två strippar)

Om jag skall vara lite kritisk så tycker jag att det blir lite tråkigt i längden när personen/personerna står i profil i stort sett hela tiden. Skulle se lite bättre ut om man fick se personerna från olika vinklar i bland. Visuellt tycker jag därför sista och näst sista (särskilt sista) strippen skulle kunna utformas bättre, rutorna är ju nästan likadana.

Men som sagt, serierna är mycket bra, och jag hoppas du får dem publicerade någonstans. [:)]

Något mycket bra tycker jag är färgläggningen, som på de sista stripparna är toppen.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

vore kanske kul om gubben föll in i samma rutiner här, kollar på TV* när han ska pryglas, vägrar vara med vid kokningen osv. sen får Grim eskortera tillbaka till ytan igen när Hin håle får nog och kastar ut honom.

*givetvis enbart med glada rapporter om nya krig och ondskeindex STYX med mera. [8D]
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Roliga och vältecknade serier! (även om jag inte tycker att fan-är-lik-frugan-skämtet håller för två strippar)

Vältecknat? WOHOOO, tack så mycket!! Håller med om att två strippar kan vara lite kaka på kaka, speciellt som det i stort sett är samma rutor.
Har ännu en baserad på samma skämt på G också, problemet är att jag inte bestämt vilken av de tre som ska "gälla", i slutändan är tanken att jag bara ska behålla en i den här historien.
Om jag skall vara lite kritisk så tycker jag att det blir lite tråkigt i längden när personen/personerna står i profil i stort sett hela tiden.

- Kan inte annat än hålla med, det är något jag kämpar med att förbättra så i framtiden kanske det blir bättre. Förhoppningsvis.
Något mycket bra tycker jag är färgläggningen, som på de sista stripparna är toppen.

- Fränt.

Laureline, intressanta idéer, hade en relativt liknande slutkläm på historien, men har inte slutgiltigt bestämt vilken idé jag ska köra med.
Vi får se, kanske jag kör på din idé.

Här kommer den sista på ett litet tag, håller på att rita om flertalet av mina strippar för att få bättre pratbubblor, text, färgläggning och rätt upplösning. Målet är att stripparna ska hålla tillräckligt duglig kvalitet för att kunna publiceras i framtiden, men det återstår att se om jag har vad som krävs för det. (här introduceras "nallen" som kommer att bli ett stående inslag som Grim's sidekick.)

Bild
Skriv svar