Din arbetsplats?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Problemet är löst. Jag snackade lite med farsan om ritbord och det visade sig att han hade en gammal ritplatta som han använde förut. Jag la några klossar under så nu är det precis som ett ritbord, fast inte lika behagligt att justera vinkeln på, men det behövs inte, det räcker med att hitta en bekväm vinkel.
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

[quote="Tobieh"]

Problemet är löst. Jag snackade lite med farsan om ritbord och det visade sig att han hade en gammal ritplatta som han använde förut. Jag la några klossar under så nu är det precis som ett ritbord, fast inte lika behagligt att justera vinkeln på, men det behövs inte, det räcker med att hitta en bekväm vinkel.
[/quote]

Gött! Det kan ju funka ett tag tills ett större bord kommer på fråga!
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Det är redan större än vad som behövs :)
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

[quote="Braindamage"]

[quote="Mekr"]

Min arbetsplats är ett ritbord (ljusbord) från ikea, den vita modellen i trä, med frostat glas. På bordet, å överallt i övriga rummet ligger papper, överfulla askkoppar, pärmar, tomma läskflaskor, pennor, linjaler, tidningar, skisser, manus och teckningar utsridda i en enda stor röra. Rummet saknar fönster och lampa i taket och det enda som lyser upp är en lätt surrande lysrörslampa, och så förstås en lampa som lyser upp ritbordet underifrån.
[/quote]

Ett ritbord från IKEA? Har du möjligtvis namnet på det, för jag verkar inte hitta det i deras nuvarande katalog iaf. Kanske en bild på det dessutom?
Låter som en rätt murken miljö att jobba i? Fast vissa föredrar mörka krypin mot öppna rum när de skapar!
[/quote]

här är en bild:

[img]http://www.ikea.com/PIAimages/76472_PE196208_S4.jpg[/img]

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39836264 <---- å här är länken :)

Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

Tack Mekr!
Trivs du med bordet? Hur lång är du och är det bekvämt för den längden? Jag är 186cm lång, så jag vet inte om 70-90cm är för lågt. Går väl iofs att palla upp med något under fötterna!
Ett problem för mig är dock bredden... det går inte in på mitt rum! Mitt nuvarande bord är bara 120cm och det här är 150cm.

Hur stor är den där glas-skivan förresten?
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Braindamage:
Ursäkta att det tagit tid att svara, glömde helt kika denna tråden...
Är ungefär likalång som du, kanske ett par cm kortare, och har aldrig haft några problem med att den skulle vara för låg.
Glasskivan är stor som ett a3-ark.
Hur menar du att den inte går in på rummet? bor du i en fängelsecell eller ;D?

Hoppas jag varit till hjälp..

Fred / M
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag har ljusbord, papper, block, pennor m.m i ett skåp. Varje gång jag ska teckna så måste jag plocka fram allt, jobbigt!

Jag skulle vara glad om jag hade ett hörn med ett bord och lampa, hyllor där jag kunde lägga allt. Just nu godkänner inte tjejen det. =(
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Anders SFDB
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 16:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Anders SFDB »

Alla mina serier har jag ritat liggandes i sängen.
Användarvisningsbild
Chrille
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:49
Ort: Sverige

Inlägg av Chrille »

Blir det inte svårt att tuscha där? :P
Användarvisningsbild
Anders SFDB
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 16:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Anders SFDB »

[quote="Chrille"]

Blir det inte svårt att tuscha där? :P
[/quote]

Nej. Jag gör dessutom all tuschning med tjocka tuschpennor, så jag använder aldrig pensel. Jag ligger på mage och har stöd med armbågarna. Jag äger ett ljusbord men använder det aldrig.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Så här ser det ut där jag sitter och ritar. Vi har rensat i röran sedan kortet togs och då speciellt på min frus arbetsbord, mittemot mitt, men hennes har en tendens att mest användas som avlastningsbänk.

[img]http://www.geocities.com/nicklas.johansson/Blandat/Skrivbord.jpg[/img]

I huvudsak består skrivbordet av tre delar

1. Själva skrivbordet förstås. Det är en gammal packbänk som jag köpt på loppis och sedan förlängt skivan på, så att bordet är drygt två meter långt.
2. Ljusbordet, det som ligger under skynket för att inte bli så dammigt mellan användningarna. Jag fick det en gång när jag jobbade som vaktmästare på Norrlands Universitetssjukhus. Det är cirka 60x80 centimeter och har använts för att visa röntgenplåtar på.
3. Skärmattan, 60x90cm. Ett oumbärligt skrivbordsunderlägg när man som jag inte bara ritar och målar, utan även bygger scenografimodeller eller skär pappramar till tavlor. (jag vet vad det heter men inte hur det stavas! Pasparto eller något i den stilen. [:I])

Slutligen, ett tips till alla som bygger sig en arbetsplats. Är du högerhänt skall ljuset komma lite från vänster för att man inte skall skymma det.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Skriv svar