Stölder på Lasse Åberg museum (och diverse annat)

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Stölder på Lasse Åberg museum (och diverse annat)

Inlägg av burnout »

Ser att Lasse Åberg museumet har haft besök.undrar om det bara är hans Musse tavlor?
jag skulle inte snott dom (så J...la dåliga tycker jag)

#
Miljonstöld från Åbergmuseum
Sverige 18 jul 07:28

Lasse Åbergs museum i Bålsta utsattes för ett inbrott natten mot fredag.

Enligt Upsala nya tidning har tavlor för omkring 2.000.000 kronor stulits. Polisen larmades om inbrottet vid halv tre-tiden på natten. Det är en representant för museet som har uppskattat värdet av det stulna, men eftersom omfattningen av inbrottet ännu inte är helt känt kan värdet komma att ändras. Polisen har ännu inga vittnen till miljonkuppen.
#
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Han har ju haft iaf en Andy Warholt utsälld på muséet och även en hel del andra tavlor. Men sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med dåliga, det är väl ändå lite bryskt att bara slänga ut sig direkt [:X]. Dessutom tycker jag att hans mussemotiv är något av det bätre han gjort, även om all mark där han går har en tendens att bli coolare.

Sorglig nyhet, kankse specielt för ankister. Det är ju en ankvänn som drabbats.[:I]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag kan delvis hålla med burnout. Lasse Åbergs Musse-tavlor finns i såna enorma mängder. Planscher, litografier m m. Man är lite lätt trött på dem vid det här laget. När de kom, på 80-talet, var det lite häftigt och popigt, men den tiden är förbi.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Magnus"]

När de kom, på 80-talet, var det lite häftigt och popigt, men den tiden är förbi.
[/quote]

Tack för ett förtydligande, det var huvudet på spiken men jag fick inte till det.[:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja jag hörde det, tydligen hade de snott en musse pigg tavla med nån slags glitter på och en Dagobert tavla och sen nåt mer.

Men alltså kan man kränga sånna här saker, vem köper det liksom?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Det var tavlor av Roy Lichtenstein och Andy Warhol som stals.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=154&a=433595
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Håller med Burnout ang. konsten. Lasse Åberg bör pyssla med det han kan bemästra, nämligen skådespeleriet.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Mekr"]

Håller med Burnout ang. konsten. Lasse Åberg bör pyssla med det han kan bemästra, nämligen skådespeleriet.
[/quote]

Han är en mångsidig begåvning och behärskar betydligt mer än så, varav långt ifrån allt är känt bland den breda allmänheten. T.ex. jobbar han med reklam.
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

[quote="Anders1"]

[quote="Mekr"]

Håller med Burnout ang. konsten. Lasse Åberg bör pyssla med det han kan bemästra, nämligen skådespeleriet.
[/quote]

Han är en mångsidig begåvning och behärskar betydligt mer än så, varav långt ifrån allt är känt bland den breda allmänheten. T.ex. jobbar han med reklam.
[/quote]

du har säkert rätt.
Det jag ville få fram var väl egentligen att hypen kring hans tavelkonst är grymt överskattad.
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Inlägg av Conan_collector »

Hans Museum går back varje månad, så pengarna för tavlorna är säkert välkomna... som han får av sitt Försäkringsbolag...
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det som slog mig när jag var där för något år sedan, i samband med superhjälte-utsällningen de hade, var hur riktigt extremt primitivt det verkade vara med säkerheten. Muséet är i vad man närmast skulle kunna kalla en gammal lada, och en nödutgång i inre delen av själva utställningsrummet hade vad jag kunde se inget som helst larm utan endast en vanlig lättbruten plombering. Hade varit hur enkelt som helst att bryta plomben för att sedan på natten öppna från utsidan. Nu hoppas jag verkligen att den inte var så enkelt som det såg ut, men paff blev jag i alla fall över den till synes obefintliga säkerheten.

Montrarna som förstanumrena av Kalle, Fantis, Stålis och så vidare låg i såg inte heller de ut att vara larmade. Så jag är inte helt överraskad av denna kupp, snarare över att de inte norpade fler prylar.

Nu är jag ju ingen larm/säkerhets-expert, men min uppfattning är att säkerheten på mitt kneg vida överstiger den som fanns (finns?) Åbergs ställe, och popcorn, godispåsar och projektor på några hundra kilo är knappast i riskzonen för avancerade inbrottstjuvar.

Som Lichtenstein-fan är jag dock besviken på att jag missat att de ens hade en sådan utställning, hade varit kul att besöka. (Ja, jag vet att han plankat det mesta, men det bryr jag mig inte om, hans prylar är fortfarande rå-coola.)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Inlägg av Conan_collector »

Det var ett jäkla pådrag, jag bor nästan granne med Museet och dom flög med Hellikoptrar och hade Polis kontroller lite varstans i Bålsta, så var det inte när jag blev misshandlad förra året, det tog tiiiiiiiiid!
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Nej, är det sant! Har inte varit på museumet själv, men hade inte haft något emot att besöka det. Tycker faktiskt att hans tavlor är ganska fräcka, med Musse Pigg och allt vad det är. Det är alltid trist när något sånt här händer, särskilt när tjuvarna slår på stort! Vi får hoppas att det löser sig. Om inget annat, kan säkert försäkringspengarna komma till användning.
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Skriv svar