Disneyfigurer från glassar

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Disneyfigurer från glassar

Inlägg av madam_mim »

Hej. Jag är nybörjare här, men är hängiven samlare av plastfigurer.

Jag har vaga minnen av att det fanns Disney-figurer i glass-paket eller liknande när jag var liten(sent 60/tidigt 70-tal). Vill minnas att dessa figurer liknade kex-figurerna men att de var 'vackrare' o mer stilrena. Snövit o dvärgarna exempelvis, har väl inte kommit som kex-figurer, utan de är väl förhoppningsvis från glassar.

Kan någon reda ut detta, o jag vill gärna veta vilka glassar vi pratar om, om det nu är glassar vi pratar om :)

/Fixar rubrik. Admin
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Hej! Kul med en figursamlare till! [:D]

Anders1 är experten i ämnet. Jag har några, som min syster och jag samlade, just i slutet av 60-talet. Vilka glassar dom kom ifrån vet jag inte.

Här är mina:

Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Ursprungligen postat av madam_mim

Hej. Jag är nybörjare här, men är hängiven samlare av plastfigurer.

Jag har vaga minnen av att det fanns Disney-figurer i glass-paket eller liknande när jag var liten(sent 60/tidigt 70-tal). Vill minnas att dessa figurer liknade kex-figurerna men att de var 'vackrare' o mer stilrena. Snövit o dvärgarna exempelvis, har väl inte kommit som kex-figurer, utan de är väl förhoppningsvis från glassar.

Kan någon reda ut detta, o jag vill gärna veta vilka glassar vi pratar om, om det nu är glassar vi pratar om :)


Det är nog de här som du menar:

Bild

Jag var tyvärr inte med på den tiden och vet inte exakt vilka figurer som var med dessa glassar och vilka som var med i annat, t.ex. i tuggummiförpackningar eller dyl. Kanske du vet en del om detta? I varje kartong fanns det 5 st figurer och det finns totalt sett 24 st olika, enligt reklambilden.

Däremot vet jag att Snövit och dvärgarna mycket riktigt inte var med i Kalle Anka kex-paket.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:
Här är mina:



Det där är ju en blandning med lite av varje. Familjen Flinta-figurerna kommer garanterat från nåt annat i alla fall.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Du får gärna reda ut vilka som är vilka... [:)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:
Du får gärna reda ut vilka som är vilka... [:)]


Jag vet egentligen inte mer än vad som framgår av reklamen ovan. Men nu kanske madame mim kan hjälpa oss?

Jag har för mig att de olika figurer som kan vara glass-figurer, är fler än 24, så några måste komma från tuggummiförpackningar eller annat. Frågan är bara vilka?
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

Jag ska rota lite bland mina figurer o räkna hur många olika jag har.

Jag har sett ett flertal figurer avbildade i något annat reklam-sammanhang(eventuellt någon Disney-publikation), men det kan ta sin tid innan jag hittar den igen. Jag har tyvärr en familj som inte prioriterar att vitrinskåp fyllda med figurer ska fylla varje tom plats i huset, så mycket ligger nerpackat. Jag har kommit till insikt efter många år, att allt som inte är uppställt ska avyttras, så jag håller på o gå igenom ett antal flyttlådor med serie-relaterade prylar nu.

Men jag återkommer snart med bild på de figurer jag hittar som kan vara glass-figurer.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

"Jag har tyvärr en familj som inte prioriterar att vitrinskåp fyllda med figurer ska fylla varje tom plats i huset, så mycket ligger nerpackat."

Jag kunde inte skriva det bättre själv... [:p]

Undrar om mina flintafigurer kommer från kexpaket?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

madam_mim skrev:Jag har tyvärr en familj som inte prioriterar att vitrinskåp fyllda med figurer ska fylla varje tom plats i huset, så mycket ligger nerpackat. Jag har kommit till insikt efter många år, att allt som inte är uppställt ska avyttras, så jag håller på o gå igenom ett antal flyttlådor med serie-relaterade prylar nu.


Det är bara jag och mina samlingar här, men ändå ligger det mesta nerpackat. Man kan ju packa upp det när man känner för det. Jag tycker inte att det finns något samband med "nerpackat" och "sälja". Risken är stor att du kommer att ångra dig senare.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Däremot finns det risk att det finns samband mellan "nerpackat" och glömma bort" eller kanske till och med "tröttnat"...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Flinta figurerna är troligen från Cornflakes (men kan blanda ihop dom med Kexen) Ska tala lite kompisen om det.

madam_mim skrev:Jag har tyvärr en familj som inte prioriterar att vitrinskåp fyllda med figurer ska fylla varje tom plats i huset, så mycket ligger nerpackat.


Konstigt[:D]. Det verkar ALLTID som den andra hälften inte prioriterar att man samlar och vill ställa upp det.

madam_mim skrev:Jag har kommit till insikt efter många år, att allt som inte är uppställt ska avyttras, så jag håller på o gå igenom ett antal flyttlådor med serie-relaterade prylar nu.




Jag har haft samma tankar, men har ändrat det till
" Ta bort dubb. så blir det inte så mycket" och spar resten.[:o)]
Användarvisningsbild
dr.comic
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 21:50

Inlägg av dr.comic »

Ursprungligen postat av madam_mim

Hej. Jag är nybörjare här, men är hängiven samlare av plastfigurer.

Jag har vaga minnen av att det fanns Disney-figurer i glass-paket eller liknande när jag var liten(sent 60/tidigt 70-tal). Vill minnas att dessa figurer liknade kex-figurerna men att de var 'vackrare' o mer stilrena. Snövit o dvärgarna exempelvis, har väl inte kommit som kex-figurer, utan de är väl förhoppningsvis från glassar.

Kan någon reda ut detta, o jag vill gärna veta vilka glassar vi pratar om, om det nu är glassar vi pratar om :)


Hej, madam mim.
Kul att du hittade hit och lycka till med kex/glass figurerna.
Hur många har du totalt i samlingen, kanske något trevlig bild?[8]
ps, [8)] jag visste inte att madam mim såg ut sådär. [:)][:p]
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

Tyvärr hittade jag ingen bild med Madam Mim på, så¨det fick bli Mimmi, men för enkelhetens skull borde jag väl ha ett manligt alias,
men älskar den gamla häxan....(kanske visar att t.o.m jag har en kvinnlig sida som jag vill bejaka)

Eftersom jag är ny är o inte hunnit kolla runt så mycket? Vore kul med en länk där vi lägger ut bilder på lite samlingar. Ser att Kung Orne har fina Mupp-figurer, o jag lovar o bidra med något i bildväg snart.


Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Man kan be Admin att lägga upp en speciell bild som avatar. Så om du fixar en Madam Mim går det säkert att ordna.

Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Madame Mim: Här har du några bilder att välja på. [:)]

http://images.google.se/images?um=1&hl= ... B6k+bilder
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

Grumme skrev:
Madame Mim: Här har du några bilder att välja på. [:)]

http://images.google.se/images?um=1&hl= ... B6k+bilder




1000 tack för dom fina bilderna. Men hur kontaktar man ADMIN för o få in en bild?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

madam_mim skrev:Men hur kontaktar man ADMIN för o få in en bild?


Det behöver du inte. Du kan läsa här.
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=670
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

burnout skrev:
madam_mim skrev:Men hur kontaktar man ADMIN för o få in en bild?


Det behöver du inte. Du kan läsa här.
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=670


Om du ska ha den som avatar får du skriva i den här tråden:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=94
Användarvisningsbild
Rhododendron777
Very Good
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:12
Ort: Sverige

Inlägg av Rhododendron777 »

Ursprungligen postat av madam_mim

Hej. Jag är nybörjare här, men är hängiven samlare av plastfigurer.

Jag har vaga minnen av att det fanns Disney-figurer i glass-paket eller liknande när jag var liten(sent 60/tidigt 70-tal). Vill minnas att dessa figurer liknade kex-figurerna men att de var 'vackrare' o mer stilrena. Snövit o dvärgarna exempelvis, har väl inte kommit som kex-figurer, utan de är väl förhoppningsvis från glassar.

Kan någon reda ut detta, o jag vill gärna veta vilka glassar vi pratar om, om det nu är glassar vi pratar om :)


Hej!

Jag fick veta av en schysst Traderare att min röda KAJSA ANKA är från Trollhätteglass 1967.
...ifall intresse finns?
Se bifogad länk:
http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=78180413
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Aha! Trodde det var en kexfigur. Nu har jag köpt den. Det är en av de få glassfigurer jag saknade! :-)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar