Disney-samlarbilder

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Disney-samlarbilder

Inlägg av Rufus »

Det borde ju finnas en egen tråd för Disneysamlarbilder också. Moderatorerna får gärna flytta över inlägg från tråden "Filmstjärnor" i Loungen, om ni vill. De borde ju egentligen vara med här istället.

Dessutom finns det en hel del Disneysamlarbilder som knappast kan kallas filmstjärnor eller filmisar eller liknande. T.ex. OKs tuggummibilder Babaloo från 1970-talet, vilka är ganska svåra, men ser i alla fall ut så här:

Bild

Eftersom de är ganska svåra har vi dålig koll på hur många det egentligen finns. Finns det andra här som samlar på dom eller ändå har dom?

Själv har jag följande antal i Babaloo-serien:

Kalle Anka 10 st olika
Musse Pigg 5 st olika
Långben 2 st olika
Teddi & Freddi 2 st olika
Pluto 1 st
Ludde 6 st olika
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Sen har vi Robin Hood-tuggummibilder från 1975, vilka också är mycket svåra. Jag har 10 st olika. Men även här kan det finnas fler. Någon som har några såna?

Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Här har vi en auktion med Jorden runt med Kalle Anka och Musse Pigg:

http://www.tradera.com/2st_DIsney_SAMLA ... n-63180678

som omtalades i den här tråden:

http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=2105
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

En egen tråd för Disneysamlarbilder, absolut ska det finnas! Jag samlar flitigt på det mesta inom Disney, men bilder har det inte blivit så mycket av - tyvärr. Har en hel pärm med frimärken, om det räknas... annars ska jag väl ha ett par andra liggande någonstans. För min del var det ganska längesedan jag hittade bilder någonstans, senast var väl på ett loppis (för ganska många år sedan). Men du - Anders1, verkar ha hittat ett par intressanta bilder här. Hade aldrig sett dem här Robin Hood-bilderna förut, riktigt fräcka ju... hur kom du över dem?

"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

De här Robin Hood-bilderna är det mycket sällan man ser. Jag har samlat Disneyana i många år, och då och då dyker det någon riktig raritet när man letar.

Disneyfrimärken är inte fy skam det heller. Jag gillar framför allt de första som kom. De från San Marino.


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Anders1 skrev:Disneyfrimärken är inte fy skam det heller. Jag gillar framför allt de första som kom. De från San Marino.


Mycket av Disney F-Märkena är riktiga små konstverk. F-blocken är många gånger läckra, men det finns mycket som är dåligt med (hafs bilder).
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Anders1 skrev:Disneyfrimärken är inte fy skam det heller. Jag gillar framför allt de första som kom. De från San Marino.


Jag är inte alls lika insatt i det hela, som du verkar vara. Men riktigt så gamla har jag inte. De flesta verkar vara ifrån 1980-talet, så som Grenada, St.Vincent och Lesotho. Jag vet inte om detta säger dig något...
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Helgonet skrev:Jag är inte alls lika insatt i det hela, som du verkar vara. Men riktigt så gamla har jag inte. De flesta verkar vara ifrån 1980-talet, så som Grenada, St.Vincent och Lesotho. Jag vet inte om detta säger dig något...


Jodå, jag har allt en del sånt också. De är ganska vanliga.
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Så de är ganska vanliga... ja, jag misstänkte det. Men sen så har jag inte lagt så mycket krut på att samla frimärken. Det är mest en rolig grej, då får man vara nöjd tycker jag. De är trots allt fint gjorda. Du som vet litegrann, kanske vet det här. Vilket år kom det första Disney-frimärket? Det måste vara ganska svårt att få tag på.
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Jag skulle gissa att "Helgonet" äger dom som man kunde köpa/pren på genom någon klubb. Tyvärr så fattas nog "Hög" valörerna 1-5 dollar i dom flesta serierna. Men dom är trevliga ändå.[:)]
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

burnout skrev:
Jag skulle gissa att "Helgonet" äger dom som man kunde köpa/pren på genom någon klubb. Tyvärr så fattas nog "Hög" valörerna 1-5 dollar i dom flesta serierna. Men dom är trevliga ändå.[:)]


Det kan nog stämma. Tror man kunde beställa dem från en klubb för ett par år sedan. Kan dock inte säga om alla jag har kommer därifrån. De höga valörerna verkar fattas, ja. När jag kollar igenom de jag har, så ser jag att de högsta jag har är på 20 cent. Och det är väl kanske inte så mycket... men de är ju trevliga ändå. Det är sant.

Nu när jag kollade hittade jag också de frimärken som jag faktiskt köpte i San Marino 2004/2005, dem hade jag totalt glömt bort. Vet inte om det är de första - tror inte det, men det ser ut som om det står I.R.S-ROMA-1970.
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

Är det någon här som samlar på Musse Pigg-serien från 30-talet? Utgiven av Alfa-förlaget som är mest kända för sina sportbilder.

Extremt svåra bilder som visar hur Musse reser Jorden Runt. Häftigast/Märkligast är väl bilder där Musse poserar tillsammans
med Stalin o Hitler. Jag har inte så många bilder, men kan lägga ut några om intresse finnes.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

madam_mim skrev:
Är det någon här som samlar på Musse Pigg-serien från 30-talet? Utgiven av Alfa-förlaget som är mest kända för sina sportbilder.

Extremt svåra bilder som visar hur Musse reser Jorden Runt. Häftigast/Märkligast är väl bilder där Musse poserar tillsammans
med Stalin o Hitler. Jag har inte så många bilder, men kan lägga ut några om intresse finnes.


Jovisst, dessa samlar jag också. Extremt svåra bilder som sagt.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

Anders1: Är det 125 bilder i serien, eller? Jag har hört att det ska finnas 2 varianter, minns ej skillnaden(samma motiv, men annorlunda text på baksidan, eller nåt) men har aldrig sett något bevis för detta. Jag har ett par dubbletter om någon vill byta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

You got mail. [:)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

madam_mim skrev:
Anders1: Är det 125 bilder i serien, eller? Jag har hört att det ska finnas 2 varianter, minns ej skillnaden(samma motiv, men annorlunda text på baksidan, eller nåt) men har aldrig sett något bevis för detta. Jag har ett par dubbletter om någon vill byta.


Jag kan ha några liggande i någon låda.

En samling som är rätt häftig är "Björnbärs? dricka" med Musse på 6 st Dricka lappar från 30 talet. Rätt häftiga.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

burnout skrev:
madam_mim skrev:
Anders1: Är det 125 bilder i serien, eller? Jag har hört att det ska finnas 2 varianter, minns ej skillnaden(samma motiv, men annorlunda text på baksidan, eller nåt) men har aldrig sett något bevis för detta. Jag har ett par dubbletter om någon vill byta.


Jag kan ha några liggande i någon låda.

En samling som är rätt häftig är "Björnbärs? dricka" med Musse på 6 st Dricka lappar från 30 talet. Rätt häftiga.


Du får gärna maila om du har några, byter/köper gärna. Jag har etiketter med 'Skogsbär' o Musse plus småmussar på, dom är urläckra. Om jag inte minns fel är mina från Edsbyns Bryggeri o dom ska vara från 30-talet. Har nog några dubbletter.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

De här dricketiketterna från 1930-talet samlar jag egentligen också på. Men jag har hela 0 st av dom. Så intresse från min sida finns naturligtvis även för dom.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

madam_mim skrev:
Anders1: Är det 125 bilder i serien, eller?


Nej, det är 150 st.

madam_mim skrev:Jag har hört att det ska finnas 2 varianter, minns ej skillnaden(samma motiv, men annorlunda text på baksidan, eller nåt) men har aldrig sett något bevis för detta.


Jo, det finns. Mickey Mouse jorden runt färd. Här är dom:

baksida:

Bild

framsida:

Bild

Men det verkar bara finnas ett ex av detta provtryck eller vad det nu är för nåt.
Milleon
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 13:31

Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Milleon »

Har kommit över ett X antal disney och serie filmisar men har verkligen ingen koll på värde eller vilka som är värda mer än andra.
Det är både kalle anka i div former, bambi och andra disney. Zorro, fantomen m.m en bild med stålmannen och läderlappen med nån del av en bild på baksidan (är absolut noll hemma på detta som sagt)

Är även några filmisar som tex är piff eller puff fast en otecknad bild

Blir jätteglad om ngn kan ge mig mer info om detta snarast [8)]
Skriv svar