Inläggav csaar » fre 05 sep 2008, 17:50
Hmmm, Det är lite olika. Just dessa kommer jag inte ihåg. en är ganska ny och de andra två är flera år gamla (Men de ligger ute på nätet så de var enkla att lägga ut.)
Jag kan faktiskt inte mäta det. processen, för min del börjar i huvudet många gånger och jag kan gå omkring och tänka på motiv hur länge som helst innan jag sätter mig ner för att teckna just dem. Dessutom kör jag parallellt flera illustrationer samtidigt många gånger.
men jag skall göra en försiktig uppskattning:
från skiss till teckning i blyerts - ca 1h
om jag väljer att utgå från en färdig teckning när jag skall gå lös med tuschet - ibland nöjer jag mig med att tuscha från en enkel skiss. ibland tar det mycket längre tid om jag inte är nöjd med skisserna.
från blyerts till tuschteckning - 1 - 3h
Ibland vill jag ha både en blyerts och en tuschteckning, då för jag över teckningen till nytt ritpapper med ljusbord, samma sak om jag använt skisspapper, det är ju för tunnt att tuscha på och ibland är skissen för kladdig, då blir det ocså till att föra över. det tar lite tid.
sedan kan det bero på om jag väljer pennor eller stålstift, jag brukar välja stålstift - det tar längre tid, men blir bättre. storlek på motiv spelar också in så klart.
så kankse 2-4 timmar, men just dessa har nog snarare tagit 2 timmar styck.