Astrid Lindgren 1:a utgåvor

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Fisherking
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 17:38

Astrid Lindgren 1:a utgåvor

Inlägg av Fisherking »

Var på mitt lokala antikvariat och grävde i seriebackarna utan att hitta något vettigt men köpte 5 stycken Astrid Lindgren böcker varav "Rasmus på Luffen" var en 1:a utgåva vilket ägaren också påpekade.

Priset var 40 kronor för boken och har inget kladd eller namnteckning i och är i bra skick (VG - bakpärmen är lite kantstött och har em fuktrand högst upp på 5mm).

Sökte lite på nätet och hittade priser på runt 200-300 kronor för denna bok i liknande skick.

Vet ju att Astrid Lindgren är ganska åtråvärt men vem har rätt i prissättningen? Mitt lokala antikvariat eller antikvariaten på nätet?
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Jag skulle tro antikvariaten på nätet. Men jag är inte säker.
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
Fisherking
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 17:38

Inlägg av Fisherking »

Har Allrakäraste syster i 1:a utgåva sedan tidigare, Början på ännu en samling kanske?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Av erfarenhet vet jag att 1:a utgåvor av Pippi (det är nästan bara hon det gäller...och i viss mån Emil) i bra skick (nu snackar vi inte OK skick, utan mycket bra skick eller toppskick) är ofta mycket eftertraktade. Men exemplar som inte håller toppskick är ganska svårsålda upplever iaf jag. Om du ska få 200-300kr så tror jag att det är endast pga (eller tack vare kanske man ska säga) beror på pristrissning. Två köpare som helt enkelt börjar slåss om den.

På tradera skulle jag gissa att du skulle få runt 20-50kr för dn Rasmus.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Fisherking
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 17:38

Inlägg av Fisherking »

Jag tackar för svaren. Att dom går att få tag på billigt gör ju att det kan vara ganska kul att utöka samlingen. Astrid lindgren är ju ändå Astrid och tål att läsas även om man är 39.
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Va inte mer? Jag trodde att en 1;a utgåva var betydligt mer värdefull. Hon är ju känd över hela världen!!! Har svårt att tro det!
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Trodde faktiskt också att 1:a utgåva av vår allas Astrid skulle vara värt mer, just pga att hon är känd över hela världen och tragiskt nog, död. Kanske om man skulle ta och sälja den utomlands i så fall? Skriva i annonsen att den är på Astrids originalspråk och en 1:a utgåva. Kanske fler som nappar utom landets rike då?
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Om hon hade levt fortfarande så hade hon varit 101 år.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

[quote="Kung Orne I"]

Om hon hade levt fortfarande så hade hon varit 101 år.
[/quote]Ja, vad vill du komma fram till? När jag skrev att hon tragiskt nog är död så syftade jag inte på hennes egentliga ålder utan på att det är tragiskt att en sådan känd svensk stor författarinna inte längre kan finnas och skriva några barnböcker. Eller ville du bara påpeka något som de allra flesta redan vet? [?] Lite onödig information enligt mig.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag ville bara skoja till det lite, sorry.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

[quote="Kung Orne I"]

Jag ville bara skoja till det lite, sorry.
[/quote]
Vaknade upp på fel sida idag och tror att alla hoppar på mig, sorry för det! Men du får gärna lägga till en diskret smiley så att jag fattar att det är på skoj! [:o)][8]
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Tang Lung
Very Good
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 03:11

Inlägg av Tang Lung »

Hun signerte min Pippi bok sommern 2001....hvor mye er en sådan bok verdt nå ?

Ikke en gammel bok.....fra '88.
Skriv svar