Råd önskas i Knasen-dilemma

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Råd önskas i Knasen-dilemma

Inlägg av AndersB »

Bästa medforumister -
Jag ber om råd om hur jag bör göra i detta dilemma:

1) Jag har en massa snygga Knasentidningar, som jag valt ut när jag köpte dem och sedan läst försiktigt. Det är från mitten av 1974 till och med 1981.

2) Mina söner gillar Knasen, men inte som samlare utan enbart som läsare. Om jag låter dem ta hand om dem blir de glada, men tidningarna kommer att läsas sönder.

3) Marknadsvärdet på dessa tidningar är ju sånt att det troligen inte ger mycket lön för mödan att sälja dem på Tradera.

Dilemmat är alltså: "offra"[:I] snygga ex men ge mina söner en kulturupplevelse [V] eller .... Ja, vad är alternativet??
Anders Berglund
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Göm undan 1970-talstidningarna tills vidare och ge dom av dom från 1980 och 1981.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Anders1"]

Göm undan 1970-talstidningarna tills vidare och ge dom av dom från 1980 och 1981.
[/quote]

Bra förslag. 80-tal finns i drivor, 70-tal kan bli någon krona extra längre fram.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Att spara t o m 1977 räcker.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Eller få in de små liven på samlarspår; köp upp ett litet parti med Knasen (inte svårt för en vettig peng) och ge till dem. Sedan om de läser försiktigare så är problemet löst plus att de får mer att läsa vilket resulterar i att de kanske inte läser samma tidning om och om igen och på s¨å sättt slits de inte lika mycket.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Gillar kidsen serier, så hade jag gett mig ut på lite loppis eller seriebodar och köpt på mig lite. Att förstöra fina exemplar, oavsett värde, är väl lite synd tycker jag. Det kommer förmodligen en tid när man kan låta de små titta i de fina exen också, och då kan de ju få dem.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

Tack för råd och engagemang, men tyvärr ser jag inget råd som riktigt löser problemet.

Att spara en del skjuter ju egentligen bara upp frågan.

Att göra "de små liven" (de är 15 respektive 12) till samlare tror jag inte går, och jag är nog inte heller så villig att försöka. De får skaffa sig sina egna passioner. [Not: "Läsa sönder" menade jag inte så bokstavligt som det lät. De kommer inte att riva och bita i dem, men de kommer att förvandla VF/NM-ex till VG. Och för all del, det är kanske inte så farligt?]

Att köpa in lästidningar är visserligen en helt OK idé, men dels kan de göra det själva om de vill det, och dels löser det ändå inte dilemmat med vad jag gör med de jag har. Tyvärr.

Vad jag var ute efter var att kunna "rädda" tidningarna utan att gå minus, räknat pengar och ansträngning. Som exempelvis om jag kunnat byta in dem någonstans mot en bunt läsvänliga ex av samma nummer och åtminstone få något emellan. Men det fungerar inte för tidningar som Knasen, där samlarintresset är mycket lägre än tillgången - även på snygga tidningar.

Under tiden ger jag dem antagligen några årgångar till, till exempel från '77 då. Så blir i alla fall "sparhögen" lite mindre. [:p]
Anders Berglund
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Börja med att ge de de älsta först tycker jag. De ifrån 70-talet skulle jag kunna köpa av dig för en iofs inte alltför stor peng. Mest för att jag precis som du tycker att det är synd att läsa sönder så fina ex.

EDIT: Sorry, jag menade förstås att du skulle ge bort de nyaste till dina barn först, och inte börja med det älsta. :)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote="OnionMan"]

Börja med att ge de de älsta först tycker jag. De ifrån 70-talet skulle jag kunna köpa av dig för en iofs inte alltför stor peng. Mest för att jag precis som du tycker att det är synd att läsa sönder så fina ex.
[/quote]

HAr ungefär samma åsikt, ibland köper man saker för att rädda
dem. Ska kolla på mina gamla KNasen, det kanske är så att de
behöver bytas ut, har inte sett dem på 30+ år, så de kanske
är jättefula, jag minns inte!

Jens

Fixade citat.
Erik S, mod.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Inlägg av captainknut »

Själv lät jag för ett tag sen min Knasen-samling från 1973 och 30 år framåt gå rakt ner i pappersinsamlingen. Vilken frihetskänsla...
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Inlägg av monroe »

Man skulle jobba på Pappersåtervinningen[:)]
Skattjakt varje arbetsdag kan jag tänka mig![V]
Skriv svar