Bra "deckar" serier?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Bra "deckar" serier?

Inlägg av Agentum »

Ett område jag aldrig givit mig på inom serievärlden är västerländska polis, detektiv, spion, kriminal etc tidningar.
Ja ni vet Bond, Helgonet, Agent x9, Seriemagasinet osv.
Jag äger idag exakt noll av de jag nämnde och heller inga album eller så i genren.
Visst jag har några moderna amrikanska kriminalserier, men de räknar jag inte.

Vad är egentligen bra serier i denna genre?

Jag orkar fasen inte ens bläddra igenom allt sånt på en marknad, jag vet liksom inte vad jag söker.

Förklara gärna varför just den eller den serien är bra.

Det går bra att uppdatera inläggen eftersom, jag menar det är ju förmodligen inte så att man mins allt i detalj direkt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

"Max Jordan" av Maurice Tillieux är en personlig favorit; finns tre album på svenska.

Vad mer? "Buck Ryan" som gick i "Agent X-9" är också värd att kolla in.

Och om du inte har något emot att huvudpersonerna är djur så rekommenderar jag även "Blacksad" av Canalez & Guarnido, samt "Canardo" av Sokal.

Ska försöka komma på fler exempel.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Som sagt det är lugnt.

Jag skriver väl en lista sen när jag är ute och letar nästa år, hittar man bara namnen så är det ju bara att köpa, X9 tex. kostar ingenting och finns i massor.

Nu tänker du säkert "varför inte köpa alla då?", svaret är att jag har fasen inte plats för så mycket serier som inte intresserar mig, och slänga dem käns dumt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Inte förrän jag slitit ihop en llista (ok, mestadels copy/paste från mina svar i en liknande tråd i "ett annat forum") läste jag att det var klassiker du ville åt. Eller fattade jag dig fel?

Nåväl här kommer min "must have"-lista

"Hawaiian Dick"
Deckare med noir-stuk. Utspelar sig på 1950-talet och handlar om en f.d. polis som nu arbetar som detektiv i Honolulu. Fallen visar sig ofta vara knutna till övernaturliga ting. Finns två trades; "Byrd of Paradise" och "The Last Resort". Plus en regulär tidning, som börjat i år och kommit ut med 4 eller 5 nummer. Rekomenderas starkt.

"Powers"
Man följer man poliserna Christian Walker och Deena Pilgrim. De har hand om brottsfall som relaterar till de med superkrafter, tex när superhjältinnan Retro Girl blir mördad. Varken Walker eller Pilgrim har superkrafter, dock är Walker en före detta superhjälte vars krafter plötsligt försvann.
Finns flera trades och den första är "Powers: Who killed Retro Girl?"

"Whiteout"
Utspelar sig på sydpolen, där US marshal Carrie Stetko har blivit placerad. Finns två trades "Whiteout" och "Whiteout: Melt". Båda två kan jag starkt rekomendera, de är täta thrillers i hård och kall miljö.

Är man inte rädd för lite zombies kan jag rekomendera "Johnny Dynamite: Underworld". En hederlig gammaldags privatdeckare som blir insyltad i ett fall där djävulen själv har ett finger med i spelet.

"Scene of the Crime: A Little Piece of Goodnight"
Privatdeckaren Jack Herriman får i uppdrag att hitta en kvinna. Fallet leder till en härva av sex, droger och mord. Vad mer kan man begära av en deckare?

"Jonny Double"- Avdankade privatdeckaren Double får i uppdrag att skugga en rebellisk rikemansdotter. Snart är han indragen i en "idiotsäker" plan att tömma Al Capones gamla bankkonto.

"Human Target"
Med hjälp av sin förklädnadsförmåga tar Christopher Chance sin klients plats tills fallet är över. Finns flera trades.

"Orkan"
Av Robert Baldazzini och Lorena Canossa, ett av de bästa album jag läst. Finns på svenska, går säkert att få tag på i någon serieaffär. I samma anda som filmen "Stormvarning utfärdas".

"Maze Agency"
Man får följa ägarinnan till detektivbyrån Maze Agency, Jennifer Mays, och dennes medhjälpare Gabriel Webb när de löser fall. Finns samlade i trades från IDW. Gick i Seriemagasinet under 1990-talet.
[url="http://www.thrillingdetective.com/maze.html"]Länk till Thrilling detectives Maze Agency-sida[/url]

"Ms. Tree"
Ms Michael Tree är en stenhård kvinnlig privatdeckare i samma anda som Mike Hammer. Gjord av Max Allan Collins och Terry Beatty. Gick i svenska Batman (1989-1991).
[url="http://www.thrillingdetective.com/tree.html"]Länk till Thrilling detectives Ms. Tree-sida[/url]

Eisners mindre kända skapelse "John Law" har också dammats av och kommit i en trade. Den samlar Eisners gamla avsnitt och nya av Gary Chaloner. (Har jag inte läst, mer än på nätet och av det verkar Chaloner ta vara på traditionen bra.)

Moonstone Books har samlat "Sherlock Holmes" i trades och har gjort serieversioner av en hel del gamla radiodeckare, som "Pat Novak for Hire", "Jack Hagee Private Eye" och "Johnny Dollar".

Ingen deckare per se utan mer i samma anda som 60- och 70-talens caper- eller heist-filmer är "Last of the Independents". Tre bankrånare råkar komma över pengar de inte skulle ha tagit. Rekomenderas starkt,hur skön som helst.

Sen finns ju "Sin City", som jag personligen tycker är bra, och "Stray Bullets", som jag har svårare för.

Appropå "Stray Bullets" som är gjord av David Lapham så har ha gjort en tjock tegelsten vid namn "Murder me Dead" som är ok. (Jag har väldigt svårt för hans tecknarstil bara. Vet egentligen inte varför, brukar aldrig haka upp mig på sånt när det är en bra story.)

Kan också tipsa om websiten "Thrilling Detective" ([url]thrillingdetective.com[/url]) som har mycket information om genren, bland annat serier.

Har på sistone läst igenom mina Agent X9 och kan verkligen rekomendera tidiga "Rip Kirby" av Alex Raymond, högklassig underhållning, likaså dennes "Secret Agent X9".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Vad innebär "tidiga Rip Kirby"? står årtalen i tidningen på de serier som är i den? isf vilka år rör det sig om?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Agentum"]

Vad innebär "tidiga Rip Kirby"? står årtalen i tidningen på de serier som är i den? isf vilka år rör det sig om?
[/quote]
Alex raymond gjorde serien från 1946 till sin död 1956. De är de bästa, efterföljande episoder är är också bra men den tappade lite från 1980-talet framåt till 1999, då den upphörde. Men jag tycker alltihop är läsvärt.

Från 1992 och framåt publicerade Agent X9 serien kronologiskt, oftast med "Rip Kirby Klassiker" på framsidan.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Heh man förstår varför det är travar med de svenskspråkiga tidningarna kvar osålda, intresset är minst sagt svalt.[:o)]

De amerikanska oöversatta moderna serierna som 100 bullets mfl känner jag ju till bra ändå.

Det är främst de som givits ut i Sverige jag är nyfiken på, så många årgångar som de finns i så tycker man ju att det måste finnas nåra riktigt schyssta serier i dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Precis som Svartslipsen tipsar jag om Buck Ryan i Agent X9. Fint tecknad, men den rejält starka sidan är underbart speciella karaktärer. Så många sköna "original" kan jag inte påminna mig att jag sett i någon annan serie. Vissa äventyr bildar en arc/run också, exempelvis när Buck är på flykt genom England.

Gillar också Kerry Drake från Seriemaggan, mera polis en deckare i och för sig. En karaktär som har ett fungerande hemliv för ovanlighetens skull. Finns också en syster-serie, eller snarare bror-serie i Lefty, som har Kerrys brorsa Lefty som huvudroll.

Över lag kan man nog säga att det är Seriemagasinet och Agent X9, och till viss del Serienytt som du ska kolla in. Det är tidningarna med mest/flest deckarserier.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Som ett stort Helgonet fan kan jag bara rekommendera serierna som gjordes till tidningen med samma namn. De är minst lika bra som den numera kultförklarade tv-serien från sextio-talet, även om den självfallet är överlägsen - mycket tack vare Roger Moores tolkning av Simon Templar. Det är inte konstigt att de valde att låna hans ansikte till flesta serierna. Nej, ett tips om man gillar deckarserier. Absolut! [^]
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Minns också att jag gillade Kerry Drake när jag var yngre och den skulle jag nog gilla idag också. Även Roper/Nomad som länge brukade varvas med Drake som "förstaserie" i Seriemagasinet var bra, men det är ju inte heller någon deckarserie egentligen (lastbilschaffis och journalist som huvudkaraktärer). Visst var väl Lefty just privadeckare också, har för mig att även Kerry Drake hade honom i huvudrollen i många av äventyren.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Lefty var mycket riktigt privatdeckare och hade huvudrollen i flera avsnitt av "Kerry Drake". Efter "Kerry Drake" lagts ned i USA så licenstecknades flertalet avsnitt av Semic direkt till Seriemagasinet och en del av dessa hade Lefty som huvudperson och de publicerades under titeln "Lefty Drake", under den titeln publicerades också några repriser av "Kerry Drake" med Lefty som huvudperson.

"Jeff Cobb" rekomenderar jag också, mycket bra serie i genren "snokande journalist som löser kriminalfall".
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

jag tycker det är mest agentserier du räknar upp Agentum. [8D]

i min bok är inte det samma som deckare riktigt, men...


http://www.bokus.com/b/9789189632981.html

oläst, och lär så förbli då jag inte begriper mig på vare sig agenter eller deckare egentligen. men den ser illa tjusig ut av det jag nu sett.

3 års in the making! bara det kunde dom ha som catchfras på omslaget. [:0]

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Han Ropade inte högt nog för dig:)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

I 1-2009 av Fantomen gör de reklam för '100 Bullets' som startar i Agent X9.
Kanske något jag missat eller så kommer den att starta i nästa nummer?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Magnus"]

I 1-2009 av Fantomen gör de reklam för '100 Bullets' som startar i Agent X9.
Kanske något jag missat eller så kommer den att starta i nästa nummer?
[/quote]
Du har missat [:)]Startade i #11 (#13 är i en butik nära dig)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Cool, jag trodde svenska serietidnings utgivare för länge sedan förlorat allt förstånd.
Fast nu fattas det väl bara att ingen förstår nåt och börjar klaga, och så tilbaks til skåpmaten igen:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Kerry Drake, en gång en av de bärande serierna i Seriemaggan, var riktigt bra så länge Andriola gjorde den. Licensproduktionen ger jag inte mycket för. Som så ofta blir det ett urvattnat eko med enkla tjuv-och-polis-historier där personligheterna försvinner.

Steve Roper, den andra bärande serien i SM, var också mycket bra, speciellt de tidiga serier som gått i X9 på senare år. Kanske mer drama än deckare i början, men sedan blev det bra deckare.

Flera har nämnt Buck Ryan, och jag delar förtjusningen för serien. Den har den där berättarstilen som är så kolossalt naturlig, saker bara händer utan att de känns planerade och konstruserade. Som så många serier tappade den mot slutet, när Twilight blev en ointressant hantlangare och en grinig polis fick för mycket plats. Innan dess var den mycket bättre.

Jag vill inte hoppa över Agent X9/Corrigan/Kelly. Sentida Corrigan är hemsk, hela vägen från 70-talet och framåt blir det bara värre och värre, men perioden som brukar kallas "Kelly vid FBI" är väldigt mycket bättre, inga svulstiga 007-plagiat utan agent/deckarhistorier närmare människorna, klart läsvärt.

Jeff Cobb är utmärkt. Även Ben Bolt är inne på deckaravdelningen en del, men det är knappast dess största höjdpunkter. Buzz Cooper, dito. Både Ben Bolt och Buzz Cooper är så bra på människoöden och drama att deckarhistorierna mest är utfyllnad i dem, tror jag. På Scenen är en annan serie som är mest drama, men ofta med lite deckarkomponenter. Toppreportrarna, kanske? Inte så dum. Och så Spårhundarna.

Vad som är deckare och vad som är agentserie är ofta flytande. Buck Ryan går mellan de två rätt flitigt. Men Max Jordan är nog en av de mest renodlade deckarserier jag vet. "Bilen som körde fast" är klockren, rent deckararbete med ett originellt mysterium.
Användarvisningsbild
Rickard
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 22:29
Ort: Skåne

Inlägg av Rickard »

Jerome K Bloche, som publiceras då och då i Fantomen, är min favorit i denna genren. Stämningen påminner mig om de där brittiska kriminal-tv-serierna, fast det utspelar sig i frankrike. Superbt tecknat också.
So far, so good, so what!
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Jag håller med om Rip Kirby och slänger in Modesty Blaise som en brasklapp
Skriv svar