Att använda sig av rabattfrimärken?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Att använda sig av rabattfrimärken?

Inlägg av AlexZ »

Jag hade tänkt köpa rabattfrimärken, men jag undrar hur folk ser på det som köper av en? Om jag köper rabattfrimärken så kommer jag tjäna ett par kronor på varje försändelse och på paketet kommer det inte stå samma summa som jag sagt till köparen i vinnarmailet. Tycker köpare detta är dåligt? Egentligen blir ju rabattfrimärkena av samma värde som försändelsen skulle kostat bara att det blir billigare för mig.

Sedan undrar jag över hur dessa rabattfrimärken fungerar. På alla märken står det ju 1.60kr, men är värda 12kr egentligen? Stämmer det?
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Alla rabattmärken, utom en sort som kom först, se upp för dom, kan användas enligt följande:

<100 g - 1 märke
<250g - 3 märken
<500g - 4 märken
<1000g - 5 märken

Så man sparar lite olika beroende på vikt.

Om köparna klagar kan du hänvisa till denna sida på Tradera:

Det ska finnas en text på Tradera om handel med rabattfrimärken som man kan hänvisa till, men jag hittar den inte nu. Vissa köpare kan nog känna sig lurade när dom ser frimärkena.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Var köper man rabattfrimärken ? Hur mycket billigare är det ?
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="lennon"]

Var köper man rabattfrimärken ? Hur mycket billigare är det ?
[/quote]

På auktioner/tradera. Räkna minst 7-9:-/märket i inköp, går 20 märken i ett block. Och rabattmärkena tar bort "skrymmande" i portokostnaden.

MEN det ska framgå i utskicket/auktionen till köparen att det används rabattmärken. Jag skulle bli rätt förbannad om jag ska betala fullt porto och det kommer rabattmärken på det (det är stor risk att det blir minus i omdömet från mig). Varför ska säljaren sko sig på portot som jag betalar?. Men även jag har/använder märkena, men endast när jag uppgivit fel kostnader.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="lennon"]

Var köper man rabattfrimärken ? Hur mycket billigare är det ?
[/quote]
Tror de säljs på Tradera rätt ofta. För jäkla synd att de lade ner grupperna där, fanns en om frimärken som hade råkoll på var man får tag på sådana. Exempel (inte reklam för just den säljaren):
http://www.tradera.com/30-rabattfrimarken-fran-1990-den-basta-sorten-auktion_81417954

alexzien: Tror att det kan vara bra att nämna redan i auktionstexten/objektsbeskrivningen. Har sett att måna gör det i alla fall. Om man erbjuder några kronor billigare lär alla bara bli glada, om jag inte misstar mig så slipper man skrymmandeavgiften vilket ju är trevligt för köparen. Om du till exempel tar 40 kr istället för 44 kr så lär det inte bli några sura miner, men som sagt är det nog bäst att uppge det redan från början.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

OBS! Rabattfrimärken kan användas på brev till hela Norden.

========================

De dåliga sorterna är de som utkom 1979 och 1980.
Motiven är: Brevduva, hand och fjäderpenna respektive Ekorre
De är bara giltiga för brev upp till 100 gram.

Brukar använda dem när jag skickar småtidningar, typ "Vilda Västern".[:)]

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="burnout"]

MEN det ska framgå i utskicket/auktionen till köparen att det används rabattmärken. Jag skulle bli rätt förbannad om jag ska betala fullt porto och det kommer rabattmärken på det (det är stor risk att det blir minus i omdömet från mig). Varför ska säljaren sko sig på portot som jag betalar?. Men även jag har/använder märkena, men endast när jag uppgivit fel kostnader.
[/quote]

Jag håller inte med dig. Köparen betalar aktuellt porto och det är säljarens val vilka frimärken han använder.
Det finns t ex välgörenhetsmärken, där man betalar lite mer för märkena än portovärdet. Skall man ta mindre för rabattmärken så skall man väl ta mer för sådana märken, eller?
Nej, det blir för rörigt. Man tar aktuellt porto, punkt slut.[:)]

En sak som däremot retar mig är. När det kommer försändelse som är maskinfrankerade från något företag, från privatpersoner. Uppenbarligen så lägger personen brevet i företagets post. Tar betalt av mig och knycker portot av sin arbetsgivare. Fräckt värre.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Magnus"]
Jag håller inte med dig. Köparen betalar aktuellt porto och det är säljarens val vilka frimärken han använder.
[/quote]

Det ska framgå i auktionsbeskrivningen, då kan jag godta det. Inte sitta på paket när jag får det. Är som att ta extra betalt för emb.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag tittar nästan aldrig på porto, eller vilka frimärken försändelsen är frankerad med.
Det viktigaste för mig är att det jag köpt kommer fram, och att det kommer fram i samma skick som det var när säljaren sände iväg det.

Störa mig kan jag göra på detta:
http://www.tradera.com/FANTOMEN-1960-nr-4-auktion_80199382
Porto 25 kr. Finns inget porto på 25 kr.... [xx(]

Då är detta bättre:
http://www.tradera.com/FANTOMEN-NUMMER-12-1969-MYCKET-BRA-SKICK----auktion_82032347
Också fel, men på rätt håll.. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

ellingen: Sådär brukar jag också skriva. Det är bättre att lägga på emballaget i Frakten än att lägga på det i vinnarmailet efteråt. Jag brukar ta ut 1-2 kr extra lite då och då för att täcka upp kostnaderna för bubbelkuvert, tejp, pappskivor, klister, papper, bläckpatroner(skriver ut adresslappar) osv som behövs för att skicka ut paket.

Men om man själv inte kan tjäna på rabattfrimärken så är det ju ingen idé att köpa dem. För då går det ju smidigare att köpa vanliga frimärken. De enda som tjänar på att en säljare har rabattfrimärken i så fall är ju köparen [:p] Men vill man vara schyst mot köparna, så visst.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Inlägg av monroe »

Burnout: Jag skulle bli rätt förbannad om jag ska betala fullt porto och det kommer rabattmärken på det (det är stor risk att det blir minus i omdömet från mig). Varför ska säljaren sko sig på portot som jag betalar?.

Hypotetiskt: Låt säga att du köper en sak som väger 750 gram och är skrymmande av mig. 48 + 12 = 60:- med A-post. Det är du beredd att betala.
Nu var det så kanske att jag samlade frimärken i unga år som jag nu hittat på vinden och ser en massa årssatser där vissa har rabatthäften i sig. Inget roligt att samla frimärken längre så nu åker dom på kuverten på Traderaförsäljningar.
Sätter på 5 st rabattfrimärken på försändelsen. Med 1,60 valör x 5 = 8 kr som jag då betalade för dem nån gång på 80-talet. Nu är dom ju värda 60/5 = 12:- styck. Värdeökning med 52 kr som jag tycker är okey att ta ut.
Precis som den som köpte Kalle nr 1 -48 för 60 öre tycker att det är okey att ta ut sin "lilla" värdeökning.[:)]

Och det är ju svårt att veta vilka som samlade frimärken på 70-80 talet. [;)]

Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Några få köpare är snabba på att kritisera säljarnas fraktpriser men så länge säljarna öppet redovisar fraktpriset eller följer Postens/DHLs priser så bör det inte vara några problem. De flesta säljare tar betalt efter Postens aktuella porto. Vissa säljare bemödar sig med att införskaffa märken så att de tjänar lite extra på frakten, ofta i kombination med att de då inte tar något betalt för emballage. Har då köparen rätten att snylta på säljarens arbete och utlägg!? Man bör även ha i åtanke att det inte är helt ovanligt att säljarnas varor går långt under varornas rätta värde och de flesta köpare ser det då knappast som att de skor sig på säljarna. Tittar man på auktioner med t. ex. dvd-skivor så är det vanligt att skivorna går för småsummor och säljarna tar 22-24 kronor för att skicka paketet (8kr * 3 märken = 24kr). Inte hör man dem gnälla då.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="monroe"]
Hypotetiskt: Låt säga att du köper en sak som väger 750 gram och är skrymmande av mig. 48 + 12 = 60:- med A-post. Det är du beredd att betala.
[/quote]

Det är portot jag räknat med att det sitter på när jag bjuder hem det. Om det sitter 5 rabatt(5*8=40) och jag betalat 60:- så har säljaren (du) "snott" 20:- till av mig. Men meddelar han mig att han (du) använder dom och jag får betala 48:-(och slipper skrym tillägg) så är det helt OK, Då är vi båda nöjda och har tjänat på det.
Det är skillnad det.
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Inlägg av monroe »

Var kommer dom 8 kr från i ditt räkneexempel??[?]

Dom var ju köpta för 1.60:- en gång i tiden. Man får alltså ta ut 8:- för dom men inte 12:- [B)]
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

[quote="burnout"]

På auktioner/tradera. Räkna minst 7-9:-/märket i inköp, går 20 märken i ett block.[/quote]

Jag gick efter burnouts exempel på hur mycket de kostar att köpa i dagens läge.

Exempel: En säljare har idag köpt märken för 8kr per styck. Säljaren har även sålt en dvd-skiva och ska skicka den till köparen. Postens fraktkostnad är 22-24kr. Säljaren väljer att använda sina märken som kostat 8:- per styck. Posten kräver tre sådana märken för en dvd-skiva, vilket ger 8kr * 3märken = 24kr. Då ska man tänka på att säljaren har kastat skrymmandepengarna i sjön (Posten gottar sig nog åt det). Det är därför de flesta säljare använder sådana märken till tyngre och skrymmande varor (500-1000 gram). Om säljaren skulle ha ett album som vägde 400 gram så skulle Posten vilja ha 33-36kr för att frakta den (4 märken). Säljaren har betalt 8kr * 4 märken = 32kr. En liten vinst på 1-4kr som äts upp av emballagekostnaderna. Skrymmandepengarna skulle åter i sjön då de flesta album är rätt tunna.

Du skriver att du tar 12kr per märke men det gäller väl endast brev max 100 gram!? Du tar väl inte 12kr * 3märken = 36kr? Om du gör det så är det viktigt att du redovisar det i auktionen för annars kan jag tänka mig att folk blir sura.

Ser annars inga problem med att du använder dina märken från förr. Det har du all rätt att göra. Jämförelsen med Kalle-tidningen var bra, tycker jag [:)]
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

[quote="monroe"]

Var kommer dom 8 kr från i ditt räkneexempel??[?]

Dom var ju köpta för 1.60:- en gång i tiden. Man får alltså ta ut 8:- för dom men inte 12:- [B)]
[/quote]
Jag tycker man får ta ut 12kr för dem om det nu är det dem är värda just nu! Sätter man på ett sådant rabattmärke på ett paket så motsvarar det 12kr.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="monroe"]

Var kommer dom 8 kr från i ditt räkneexempel??[?]

[/quote]

Bland "oss" som även samlar frimärken när man köper in partier räknar man ca 8:-/märket, Ett block brukade kosta ca 140:- tradera tidigare. Men nu kanske dom ligger på närmare 200:-.

Därifrån tog min siffra 8:a
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Inlägg av monroe »


[quote="burnout"]

[quote="lennon"]

Var köper man rabattfrimärken ? Hur mycket billigare är det ?
[/quote]

På auktioner/tradera. Räkna minst 7-9:-/märket i inköp, går 20 märken i ett block. Och rabattmärkena tar bort "skrymmande" i portokostnaden.

MEN det ska framgå i utskicket/auktionen till köparen att det används rabattmärken. Jag skulle bli rätt förbannad om jag ska betala fullt porto och det kommer rabattmärken på det (det är stor risk att det blir minus i omdömet från mig). Varför ska säljaren sko sig på portot som jag betalar?. Men även jag har/använder märkena, men endast när jag uppgivit fel kostnader.
[/quote]

Men om du får synpå t.ex. en uppstoppad kråka på Tradera som du kan tänka dig att pröjsa 100 spänn för. I objektbeskrivningen står det att den väger ca.600 gram. Aha, tänker du 48:- sedan vet man ju hur stor en kråka är så då antar man väl att man åker på en skrymmande avgift på 12:-. Lägger då mitt max bud på 40:- och får den för det. Säljaren tar ut 40:- plus 60:- i porto vilket det skulle kosta med A-post.Om den då kommer i ett paket med 5 st rabattfrimärken som det faktiskt går att skicka kråkan för så kan man väl inte med stor risk sätta negativt omdöme som du påstår. Man var ju medveten och hade räknat med att portot skulle bli 60:-. Och om säljaren nu antingen bemödat sig om att köpt på sig rabattfrimärken eller haft en egen samling så tycker iallafall inte jag att man med stor risk sätter ett negativt omdöme. Det var lite det jag hängde upp mig på![:)]

Har för övrigt varken haft eller har några egna rabattfrimärken utan det var en hypotetisk tankegång.[:)]

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="alexzien"]

ellingen: Sådär brukar jag också skriva. Det är bättre att lägga på emballaget i Frakten än att lägga på det i vinnarmailet efteråt. Jag brukar ta ut 1-2 kr extra lite då och då för att täcka upp kostnaderna för bubbelkuvert, tejp, pappskivor, klister, papper, bläckpatroner)(skriver ut adresslappar) osv som behövs för att skicka ut paket.
[/quote]
Det har inget med porto att göra. Det är emballage. Tar man betalt för emballage tycker jag det skall specificeras. Jag ogillar denna småsnålhet och bjuder ogärna hos de som tar denna extra avgift.
(Inget ont mot dig alexien!)
För mig ingår det i servicen att emballaget är gratis.
[quote="alexzien"]


Men om man själv inte kan tjäna på rabattfrimärken så är det ju ingen idé att köpa dem. För då går det ju smidigare att köpa vanliga frimärken. De enda som tjänar på att en säljare har rabattfrimärken i så fall är ju köparen [:p] Men vill man vara schyst mot köparna, så visst.
[/quote]
Här håller jag med dig till 100%. Varför då använda rabattmärken om man inte tjänar på´t?

För mig är det helt okej att de som har tid, ork och lust att frankera med rabattmärken också tjänar en slant på det. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Rhododendron777
Very Good
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:12
Ort: Sverige

Inlägg av Rhododendron777 »

Till Magnus:
Du behöver ju inte tro det värsta när det gäller maskinfrankerad post fr en privatperson.
På mitt arbete har vi den FINA servicen att man kan få frankera mot betalning, och det är schysst mot oss anställda. För ibland saknar man faktiskt frimärken. Så detta är mycket uppskattat ska du veta.
Skriv svar