Aftonbladet Johan Hakelius om seriesamlarbranschen

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Aftonbladet Johan Hakelius om seriesamlarbranschen

Inlägg av Jocke »

Aftonbladet 2009-01-14
Tack till Ögren för denna bild.

[img]http://img147.imageshack.us/img147/4424/johanhakeliusomseriesammd9.jpg[/img]
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Tänk så mycket vi skulle kunna tillföra denna världen, bara vi fick chansen! [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Vi får forsätta och arbeta i det tysta, till slut är vi på toppen. och då öppnar vi seriebutik i mellanöstern[:o)].
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Trevligt med en krönika som är rätt skojig att läsa (allt för få som är det) och där krönikören också är insatt. Funtar lite på vilken butik han har som "sin", satsar en halv Bamse (de där som nämns ovan inte de som vissa har 246 triljoner av och sedan river sönder) på att det är den på Upplandsgatan vid Odenplan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Jag vet inte, jag. Turerna runt seriekatalogerna liknar nästan Mellanöstern, med gammalt groll som ältas fram och tillbaks. [;)] Och finansmarknaden? Med de tendenser till resursslöseri (elaka ungen skulle väl spränga alla oljefält utom ett [:D] ) och insideraffäter (seriekatalogerna igen) så tror jag inte det skulle bli så bra det heller.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Nitro74"]

Jag vet inte, jag. Turerna runt seriekatalogerna liknar nästan Mellanöstern, med gammalt groll som ältas fram och tillbaks. [;)] Och finansmarknaden? Med de tendenser till resursslöseri (elaka ungen skulle väl spränga alla oljefält utom ett [:D] ) och insideraffäter (seriekatalogerna igen) så tror jag inte det skulle bli så bra det heller.
[/quote]Träffsäkert! [:o)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja, han var iaf inte negativt inställd, ofta låter det ju som om serier är för barn och ingen annan.


Föresten de flesta här iaf kommer ju rätt bra överens trots olikheterna i vilka serier man läser och samlar på.
Sen finns det några få som gärna ger kritik i mängder men inte tål nån form av kritik själva, men jag trr vi andra kan övermanna dessa rätt fort[:p]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

[quote="labrador road 26"]

Funtar lite på vilken butik han har som "sin", satsar en halv Bamse (de där som nämns ovan inte de som vissa har 246 triljoner av och sedan river sönder) på att det är den på Upplandsgatan vid Odenplan.[/quote]

Hans e-mail står ju längst upp i krönikan så det är bara att skriva och fråga. Samtidigt kan man passa på och invitera honom till detta forum eller åtminstone upplysa honom om att den finns. [:)]
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="labrador road 26"]

Trevligt med en krönika som är rätt skojig att läsa (allt för få som är det) och där krönikören också är insatt. Funtar lite på vilken butik han har som "sin", satsar en halv Bamse (de där som nämns ovan inte de som vissa har 246 triljoner av och sedan river sönder) på att det är den på Upplandsgatan vid Odenplan.
[/quote]

Borde det vara, han bor där någonstans, han är lätt att känna igen med de kläder han bär.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Annars lät det som Comics heaven. Med inplastat och hardbackat och med många hjälteserier.
Fast jag har å andra sidan inte varit i den butiken på Odenplan, bara stressat förbi den en gång med en kompis, på väg mot judiska muséet i minusgrader utan jackor.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

När det gäller seriebutiken på Odenplan har jag erfarenhet av dom som trevliga och kundvänliga. Du borde besöka dom, Stenens Vise. De har väldigt mycket. Jag har köpt en hel del Disney där.
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Inlägg av monroe »

Comics Heaven ligger i Gamla stan.
Seriegrossisten heter den vid Odenplan.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Kanske är det"ALVGLANS"på Folkungagatan?Mitt förhållande till serier är på nåt konstigt vis kluvet.Hälften av mig tar det på väldigt stort allvar och den andra hälften helt utan allvar enbart på lattjo.Det är väl en ganska vanlig inställning tror jag.Dom flesta seriesamlare är nog"free spirits"som tar livet med en liten klackspark och inte alls passar som politiker![:0][:0][:0]
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det låter inte som Alvglans, tycker jag. De har väl inte särskilt många gamla tidningar?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Det låter väldigt mycket som Seriegrossisten tycker jag. (De har ju allt inplastat med bb).

Edit: De brukar också ha mycket 1 kr's serier faktiskt.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Varför är det så viktigt vilken butik det är?Det kan ju aldrig bli annat än gissningar i alla fall.Enda sättet är att fråga Hakelius direkt."Tjena Johan,vi har en väldigt allvarlig fråga,som det är väldigt viktigt för oss att få svar på".[:D][:D][:D][:D]
manter
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Nu har jag tack vare detektivarbete listat ut att det ÄR Seriegrossisten!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

[quote="Kung Orne I"]

Nu har jag tack vare detektivarbete listat ut att det ÄR Seriegrossisten!
[/quote]
Får man se mailet till Hakelius? [:o)]
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Det går att ta reda på mycket via det stora världsomspännande nätet "Internet". [8)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar