En svensk Tintin?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

En svensk Tintin?

Inlägg av DarkPaladin300 »

(Jag vet inte om ämnet passar in här)

Jag pratade precis med en tjejkompis på MSN, och vi började prata om att vi båda ville skapa en egen svensk version av Tintin, eller åtminstonde i samma anda som Spirou och liknande.

Medan vi började prata om våra gamla idéer, försökte jag att komma på om det har funnits tidigare försök att göra en serie i Tintin stil med 62 sidor, detaljrika backgrunder och simpla karaktyr figurer.
Medan vi diskuterar det, kan vi samtidigt prata om vad man kan göra skapa en serievärld med en engagerande och charmig figur där äventyr utspelas mest i Sverige.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Rubrik fixad
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Ursprungligen postat av DarkPaladin300

Medan vi började prata om våra gamla idéer, försökte jag att komma på om det har funnits tidigare försök att göra en serie i Tintin stil med 62 sidor, detaljrika backgrunder och simpla karaktyr figurer.

Jan Lööfs Felix brukade ha "en svensk Tintin" som underrubrik. Ingen aning om det var Lööfs egen idé eller nåt som förlaget hittade på, men han kommer väl relativt nära konceptet.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det finns ett par tidigare "svenska Tintin".

Felix presenterades just som det. Det kan väl diskuteras, men det var väl nån recensent som skrev så tror jag.

Knutsson & Jansson har också gjort serier i Tintin-stil, om inte Ratte så Martin Udd.

Agent Annorlunda kan man också med lite god vilja se som nånting åt det hållet.

Jag tror att man kan göra väldigt mycket. Det finns mycket man kan bygga på.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Inlägg av DarkPaladin300 »

Jo just det, Felix. Honom kommer jag ihåg nu, men jag har alltid sett Felix som en mer parody serie på Tintin än en renblodig Tintin serie (jag menar, Felix hjälper Fantomen som är något av ett mes i ett av albumen), men jag håller med om att det är den närmaste man kan komma.
Men jag har fått för att det fanns en annan serie som var skapade av samma killar som har gjort serier utab "Berts dagbok" och "Eva och Adam" Vet ni vilken jag pratar om?
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

DarkPaladin300 skrev:
Men jag har fått för att det fanns en annan serie som var skapade av samma killar som har gjort serier utab "Berts dagbok" och "Eva och Adam" Vet ni vilken jag pratar om?

Noterar att ditt inlägg postades en halv minut efter Ingemars. Visst kan man bli galen på sånt där? [;)]

Antar att du menar Agent Annorlunda. Måns Gahrton och Johan Unenge.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Ingemar skrev:Felix presenterades just som det. Det kan väl diskuteras, men det var väl nån recensent som skrev så tror jag.


Jo, Felix var avsiktligen betydligt passivare än Tintin.

/Magnus
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Inlägg av DarkPaladin300 »

Rosen skrev:Noterar att ditt inlägg postades en halv minut efter Ingemars. Visst kan man bli galen på sånt där? [;)]


Hahaha, jo ganska jobbigt är det. Men ja, det var Agent Annorlunda jag menade.
Så, förutom den serien så har vi haft Felix, Ratte och Martin (båda skapade av Knutsson och Jansson). Fast jag undrar om vi inte borde ha med Ola Skogängs "Theos ockulta kuriositeter" eller "Mumiens Blod" med tanke på att den serie är ju ritad i Klara linjen (ligne claire på franska), tecknarstilen som skapades av Hergé och nu använts av många serietecknare och serier som Spirou och liknande.

Okej, med dessa serier i meritlistan, vad kan VI i den unga och nya generationen göra för att skapa en serie som inte bara är i samma ligne claire stil utan kommer även att minnas i femtio år från och med nu? (lol, lät lite knäppt där)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Själv började jag skriva mitt inlägg innan Rosens kommit upp. Jag tycker, som sagt, att Knutsson & Jansson är de som ligger närmast Tintin i stil och kvalitet (Jansson är en riktigt bra tecknare, medan Lööf och Unenge snarare bör kallas personliga). Men Jansson är väl inte riktigt Klara Linjen, och det är Lööf.

Jag vet inte riktigt om Klara Linjen funkar idag, men det är nog en fråga om att lägga på ett lager personlig stil. Ja, om man inte ligger så nära Tintin att det blir en poäng (som en av de franska vuxenserierna på 80-talet, vilken det nu var).
Användarvisningsbild
Daniel Olsén
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 15:03

Inlägg av Daniel Olsén »

Klara linjen används fortfarande, men på ett lite annat stuk.

Till exempel hos Joshua Middleton.

Bild

(Ifrån Marvels NYX.)

Men jag vet inte ifall det är samma sak eller ens behöver vara det. Poängen är väll att hitta något som fungerar och kopplar med läsarna utan att tappa just den gnistan ni letar efter.

På tal om Tintin-likhet så kan det väll vara värt att kolla in Johnny Crossbones: http://jonnycrossbones.com/
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Inlägg av DarkPaladin300 »

Tja, jag kommer faktiskt inte så mycket ihåg av de serierna (Ratte och Martin Udd, så jag bör nog låna dem från Serieteket eller nåt när jag har lust att gå ut i stan igen...

Jo, det där kan mer eller mindre kvalificeras som som en klara linje serie, många serie är i samma stil på ett ungefär. Jag vill också peka ut Mike Allred, men han är mer av en pop artist egentligen.
Jonny Crossbone ser ut att vara en jävla bra serie.

Men hur skulle ni tänka hur en "svensk" Tintin-serie skulle gå ut på, figurer och allt?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Jag tycker definitivt Theos ockulta kuriositeter platsar in som "en svensk Tintin". Ok, "Mumiens blod" är inte 62 sidor, mer ca 180 sidor och äventyren i Nemi är väl kortare avsnitt, men det är gott om detaljrika bakgrunder och simpla figurer. Sen har vi "Roparen" av Jakob Nilsson, baserad på boken med samma namn av Stieg Trenter. Skulle helt klart tänka mig en serie serieadaptioner av Trenters övriga böcker.

Fixade formatering. /Erik S, mod.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Inlägg av DarkPaladin300 »

Jo just det, Roparen. Jag har inte läst den serien, men tack för påminnelsen. Men vi pratar inte om serier baserat av böcker utan påhittade egna figurer, men det är lugnt
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag tror inte alls Felix var en parodi på nån annan serie.
Att serien har kallats en svensk Tintin är nog mer för att huvudfiguren i båda fallen är ganska flata och mest hänger med på resan så att säga, Tintin är dock myket mer aktiv än Felix.

Jag tror bara det är det som gjorde att nån kläckte ur sig "en svensk Tintin", sen är det ju en annan sak att jag tycket Felix är en av de absolut bästa serier som skapats i Sverige.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Inlägg av DarkPaladin300 »

Jag var aldrig så inne på Felix så mycket, kanske mest för att jag tycker att Jan Lööf gör sig bättre som illustratör i sina böcker än serietecknare, men det är bara min personliga åsikt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo det är ju en smaksak, jag slutar dock aldrig förundras över hans spännande och ibland lite skrämmande bilder.
Alla maskiner och underligheter han tecknar.

Annars tycker jag att Skrotnisse tv serien var lysande :-)

Nåväl nu var ju inet det här en tråd om Lööf och jag har inga åsikter om en ev. svensk Tintin, jag ser inte det som en nödvändighet, jag vill hellre ha en handfast svensk hjälte i serien isf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Inlägg av DarkPaladin300 »

Vad är en handfast svensk hjälte för dig, Agentum? Typ Carl Hamilton eller Ture Sventon typ av figur?
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Här är mitt förslag på vem som är Sveriges Tintin. Det är Bamse...
Det är skatter och månfärder. Skalman uppfinner som en annan Kalkyl. Det finns humor.
Rasmus Nalle är Danmarks Tintin :)
*
En svensk albumserie som borde nämnas i sammanhanget är Mystiska tvåan. Vaddå!! säger ni, den är ju så svensk och socialrealistisk. Men. Det var ju en SVENSK serie som efterfrågades. Dessutom: finns det inte ganska många paralleller om man tittar lite närmare? M2 är med om minst ett skattjaktsäventyr (=Rackham), ett flummigt SF-äventyr, Glaspyramiderna (=714)... "Stefan, Sacho och langaren" får väl motsvara "Blå Lotus"? Och Fågelön (om manlig vänskap) = Tintin i Tibet (tema manlig vänskap).
M2 är hur som helst en intressant serie (hm, borde kanske starta en särskild tråd om den?)
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Agentum skrev:
", sen är det ju en annan sak att jag tycket Felix är en av de absolut bästa serier som skapats i Sverige.


Jävligt sant!
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Jan Hoff skrev:

En svensk albumserie som borde nämnas i sammanhanget är Mystiska tvåan. Vaddå!! säger ni, den är ju så svensk och socialrealistisk. Men. Det var ju en SVENSK serie som efterfrågades. Dessutom: finns det inte ganska många paralleller om man tittar lite närmare? M2 är med om minst ett skattjaktsäventyr (=Rackham), ett flumigt SF-äventyr, Glaspyramiderna (=714)... "Stefan, Sacho och langaren" får väl motsvara "Blå Lotus"? Och Fågelön (om manlig vänskap) = Tintin i Tibet (tema manlig vänskap).
M2 är hur som helst en intressant serie (hm, borde kanske starta en särskild tråd om den?)


Visst är Mystiska 2:an en bra serie. Men fågelön handlar väl snarare om manlig kärlek och homosexualitet än manlig vänskap...?
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Dels var väl Sacho eller vad han heter, lite väl ung?
Var det inte nåt hallå om det där??
Dels, hur fanken kommer det sej att han hade glömt allt han visste om fotografi i 'hästens öga' helt tvärt?
Där var han ju värsta experten, och det var helt klart innan pippiön.. sen hade han ju glömt hela paketet?
(^-^)y Live Long And Prosper
Skriv svar