En svensk Tintin?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Inlägg av DarkPaladin300 »

jag har aldrig läst Mystiska Tvåan, så jag kan inte säga om det förutom liksom Felix tilltalade serien inte mig så värst. Men jag kanske bör ge den en chans.

Fast nu verkar det som om vi har gått ut ur själva ämnet, visst är dte bra att vi påpekar om de olika serier som finns och har de mer eller mindre liknelser med en typiska Tintin serie. Men själva frågan är bara att hur skulle vi kunna göra för att skapa den nya generationens av svenska Tintin serier eller inom Claire Ligne genren.
Men jag inser nog att genom att lista även de serier som har funnits, kan jag göra en research med serierna och därmed kunna skapa en album serie med en charmig attityd och med fantastiska äventyr som gör inget annat än att uppmuntra oss läsare...
Användarvisningsbild
PatrikM
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 14:12
Ort: Armenia

Inlägg av PatrikM »

Om, och jag säger bara om, liknelsen mellan Mystiska tvåan och Tintin ska dras lite längre har vi ytterligare en matchning. "Dockan som inte kunde sova" (för att det finns en hemlighet gömd i den)och "det sönderslagna örat" (behöver jag påminna om att det även i det fallet finns en hemlighet gömd inuti "dockan" (eller fetischen)?)
Men, som du säger. Det var inte det du frågade efter.
Användarvisningsbild
PatrikM
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 14:12
Ort: Armenia

Inlägg av PatrikM »

amikael skrev:
Dels var väl Sacho eller vad han heter, lite väl ung?
Var det inte nåt hallå om det där??
Dels, hur fanken kommer det sej att han hade glömt allt han visste om fotografi i 'hästens öga' helt tvärt?
Där var han ju värsta experten, och det var helt klart innan pippiön.. sen hade han ju glömt hela paketet?


Manuset till Fågelön skrevs inte av Rolf Gohs utan en annan författare. Det förklarar förmodligen varför killen plötsligt tappat förmågan att fotografera.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

PatrikM skrev:Manuset till Fågelön skrevs inte av Rolf Gohs utan en annan författare. Det förklarar förmodligen varför killen plötsligt tappat förmågan att fotografera.


Är du verkligen säker på det? Jag har bestämt för mig att Rolf Gohs stod för manuset eller i alla fall storyn till den, medan han däremot tecknade efter en annan persons manus i serien i Comet nr 1. Kanske blandar du ihop Comet nr 1 med Comet nr 3? Jag har gjort mig av med mina egna Cometer, så jag kan inte kolla upp det.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Det var Gohs manus. Korrekt.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Erik S skrev:
Är det kanske äventyret "Fågelön" som gick i Comet du tänker på?
Så här står det på seriewikin:
...Sista äventyret med "Mystiska 2:an" hette "Fågelön" och publicerades 1985 i vuxenserietidningen Comet. Historien handlar om en kärleksrelation mellan en ung pojke och en vuxen man, vilket gav upphov till en del kontroverser (se Bild & Bubbla 3/4 1985). Detta kan vara en anledning till att serien inte har återupplivats sedan dess....
I detta äventyr skrevs dialogen av Stefan Stenudd och inte av Gohs själv.


Info kopierad från en gammal tråd på detta forum... Blodsmak (som inte var ett Mystiska 2:an-avsnitt skrevs också av någon annan än Gohs, någon redaktör på Semic...)
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Enligt albumet så var både Story, teckning, färg Rolf Gohs, Text Stefan Stenudd, så det var Gohs egen fantasi här, textsatt av annan person.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Stefan i M2 är kanske ett porträtt av Stefan Stenudd som ung (kanske kände Gohs honom redan då?)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Rolf Gohs har sagt i någon intervju att alla hans figurer är han själv på något sätt, och alltså även Stefan. Men jag har alltid fått uppfattningen att det är Sacho och dockmakaren som är Gohs själv.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Konstigt nog har jag tänkt samma sak! Att det är mannen och pojken Gohs. Finns det ingen Mystiska tvåan-tråd? Det känns lite fel (och farligt OT) att ta detta i denna tråd... Men. Är inte Rolf Gohs Sveriges Hergé?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Kanske inte en "svensk Tintin", snarare en "svensk Spirou". Se länk nedan.

http://sekvenskonst.blogspot.com/2009/03/evaluator.html

Skulle klart tänka mig en svensk äventyrsserie tecknad av Joakim Gunnarsson.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re:

Inlägg av Zara Hero »

Sir-L skrev:Kanske inte en "svensk Tintin", snarare en "svensk Spirou". Se länk nedan.

http://sekvenskonst.blogspot.com/2009/03/evaluator.html

Skulle klart tänka mig en svensk äventyrsserie tecknad av Joakim Gunnarsson.


Vilken information nådde man egentligen via denna, nu döda, länk? Dvs: vad pekades ut som en "svensk Spirou"?

***

Hej igen! Okej, nu fungerade det.... Ingen behöver alltså hjälpa mig!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: En

Inlägg av mikaelbergkvist »

Ang Gohs, " Historien handlar om en kärleksrelation mellan en ung pojke och en vuxen man".

Är det bara jag som fortfarande störs av det där?
Jag har aldrig haft problem med historier om ungdomar med ungdomar, eller vuxna med vuxna, ekorrar med ekorrar, jämlikar med jämlikar, men jag känner fortfarande obehag över konstellationer där den ena parten är substansiellt mycket mognare mentalt, och hela iden klingar falskt.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: En

Inlägg av Zara Hero »

Skum rubrik på denna tråd!

Men när det gäller det omaka paret på ön är
det kanske mer fråga om någon sorts drömprojektioner. Jungianskt eller freudianskt. Det vill säga: serieskaparen identifierar sig med båda åldrarna. Båda perspektiven parallellt. Man ska nog inte läsa serien som en realistisk pedofiliskildring. Håller dock med om att den är lite obehaglig. Och inte bara för den aspekten. Även de där soldaterna som dyker upp på slutet är oroväckande. (Ska kanske tolkas som upphovsmannens/drömmarens samvete som slår larm???)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: En

Inlägg av Peral »

Håller med Zara Hero om att rubiken på denna tråd inte gäller längre utan den har kommit att handla om Mystiska Tvåan
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: En

Inlägg av Zara Hero »

I min dator syns bara ordet "En" vilket ALDRIG kan ha varit en fungerande trådrubrik....
Men jag har för mig att tråden, som är gammal, hette "En svensk Tintin" från början.
Eftersom vi ju inte exakt kan förutspå i vilken riktning tråden ska kantra vidare ska vi kanske döpa den till "Härlige Hergé och gosige Gohs" så länge... [^]
Skriv svar