Förslag på ändringar i katalogen

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Ett litet fel jag hittat:
Det står att Kalle och Hobbe-tidningens samtliga 10 nr utkom 2006. Så är inte fallet, nr 1-4 utkom redan 2005.

EDIT:
[quote="KRax"]

[quote="Looding"]

T ex. en "svårighetsskala" där man mellan 1-10 visar hur ovanligt ett objekt är.
[/quote]

DET är bra!!! Ofta mycket mer intressant för oss lässamlare än en prisuppgift i M eller NM.
[/quote]

Det håller jag med om, skulle vara toppen!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Här har vi en Carlsen Comics-upplaga av Johan & Pellevin som redan är uppe i över 100 kr:

http://www.tradera.com/Johan-och-Pellevin-Vilden-i-klippiga-skogen-auktion_86659001

Serieforums webkatalog har värderat den till 50 kr i NM.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="Anders1"]

Här har vi en Carlsen Comics-upplaga av Johan & Pellevin som redan är uppe i över 100 kr:

http://www.tradera.com/Johan-och-Pellevin-Vilden-i-klippiga-skogen-auktion_86659001

Serieforums webkatalog har värderat den till 50 kr i NM.
[/quote]

Vi är medvetna om att det finns en del att se över. För min personliga del är det dock inte värdet som spelar roll utan informationen (tryckår, innehåll m.m.) men givetvis vill vi återge ett så korrekt värde som möjligt.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="Erik S"]

Ett litet fel jag hittat:
Det står att Kalle och Hobbe-tidningens samtliga 10 nr utkom 2006. Så är inte fallet, nr 1-4 utkom redan 2005.
[/quote]

Det stämmer ju! Varför i hela friden står det så? Det ska vi ta och rätta till. Tackar och bockar Erik S!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Inlägg av tlaago »

Är det bara jag som stör mig på sådant här? Är jag en petimeter, gnällspik eller är jag rättfärdigad i min kritik? Detta är tårta på tårta.

http://www.seriekatalogen.se/
AGENT X9

[quote] seriekatalogen.se


Anmärkning 2. Vissa nr som innehåller Modesty Blaise kan betinga ett något högre pris bland samlare av Modesty Blaise
[/quote]

Ja, inte trodde jag att det var bamsesamlarna som gav mer för X9 med modesty Blaise.

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="tlaago"]

Är det bara jag som stör mig på sådant här? Är jag en petimeter, gnällspik eller är jag rättfärdigad i min kritik? Detta är tårta på tårta.

http://www.seriekatalogen.se/
AGENT X9

[quote] seriekatalogen.se


Anmärkning 2. Vissa nr som innehåller Modesty Blaise kan betinga ett något högre pris bland samlare av Modesty Blaise
[/quote]

Ja, inte trodde jag att det var bamsesamlarna som gav mer för X9 med modesty Blaise.


[/quote]

Kan hålla med dig om att upprepningen är aningen onödig men bättre att vara övertydlig [:)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Ska titeln "Seriekatalogen - Sökresultat" inte visa ngt när man trycker på "Visa sökträff"? Verkar lite onödig annars...
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Comic man"]

Ska titeln "Seriekatalogen - Sökresultat" inte visa ngt när man trycker på "Visa sökträff"? Verkar lite onödig annars...
[/quote]
För mig funkar det hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

[quote="Erik S"]

[quote="Comic man"]

Ska titeln "Seriekatalogen - Sökresultat" inte visa ngt när man trycker på "Visa sökträff"? Verkar lite onödig annars...
[/quote]
För mig funkar det hur bra som helst.
[/quote]

Jo, det funkar, men det är ju bara en tom sida. Klickar man på "Katalogsök" på startsidan utan ngr angivna sökord => letar upp "Seriekatalogen - Sökresultat" i listan => klickar på "Visa sökträff" för denna => tom internetsida. Både i Opera och Explorer.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Lever tråden och seriekatalogen.se fortfarande? Jag har läst igenom hela tråden (tro det eller ej), och pajkastningen aside, var det en hel del trevlig läsning.

Ett förslag kan vara att hämta uppgifter från Tradera-försäljningar på tidningar. Det är inte jättesvårt att scripta en bot att plocka uppgifter på alla tidningar som säljs i kategorin "Serier Sverige" på Tradera. Det kan nog behövas en del tweaks för att hämta upp info om skick och annat.

Det hade varit intressant om varje enskild tidning i databasen hade en expanderbar lista för just den titeln med "försäljningstillfälle" på Tradera, med säljare, datum och pris.

Varför Tradera? För att marknaden sätter värdet - uppskattade värden är blaha.

Jag funderar på att skriva en sådan bot själv - men ser ingen anledning att konkurrera eller göra ytterligare en katalog ;)

Jag menar bara att i grunden finns det inga absoluta värden. Ett genomsnittsvärde för en tidning är mer intressant, och sen är det upp till säljare/köpare att göra en värdering av just det ex som ska säljas, beroende på skick och andra faktorer.

Ciao!
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Just det! Den här roliga tråden där konkurrenten klagade på plagiat om värderingen var för när hans egen och okunskap om den skillde sig för mycket. En gammmal klassisk tråd.
Skämt åsido jag instämmer i bromollas fråga?
Var guiden ett seriöst projekt eller bara ytterligare ett sätt att provocera en viss person? Att samla på sig en massa kändisar från seriesverige som man kan referera till på hemsidan är en sak men att verkligen göra en guide som är användbar en annan(en guide till serier i sverige som inte listar Kalle Anka & CO är knappast särskillt helteckande?)
Kom ihåg att jag en gång tog bort den andra guiden från favoriter när jag blev kallad för snyltare och därför är min enda vettiga guide just nu en tummad katalog från 95-96. Ah just det! Det finns ju en ny guide (eller två om vi skall vara ärliga) också men visst är väl tryckta serieguider lite förra årtusendet?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag kan försäkra att guiden ÄR ett seriöst projekt.
Kan t o m gå så långt att avslöja att databasen finns ute på nätet.
Men det återstår fortfarande en hel del jobb av det tekniska slaget som ligger utanför vår egen kompetens och en del andra pusselbitar som skall på plats innan den finns tillgänglig för allmänheten.

Får bli en ack så sliten klyscha:
Den som väntar på något gott....
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

[quote]
Men det återstår fortfarande en hel del jobb av det tekniska slaget som ligger utanför vår egen kompetens och en del andra pusselbitar som skall på plats innan den finns tillgänglig för allmänheten.
[/quote]

Finns kompetensen i huset, eller hur ser planen ut? Finns det något måldatum för launch?

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="bromolla"]

[quote]
Men det återstår fortfarande en hel del jobb av det tekniska slaget som ligger utanför vår egen kompetens och en del andra pusselbitar som skall på plats innan den finns tillgänglig för allmänheten.
[/quote]
Finns kompetensen i huset, eller hur ser planen ut? Finns det något måldatum för launch?
[/quote]
Större delen av kompetensen finns i "huset" men alla i projektet har jobb och familj så ingen av oss har obegränsat med tid.
Därav heller inget måldatum satt.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Det låter ju kanon! Då väntar jag med spänning. [:)]
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Inlägg av tlaago »

[quote="bromolla"]


Varför Tradera? För att marknaden sätter värdet - uppskattade värden är blaha.


[/quote]

Det är inget fel på att ha en lista över genomsnittsvärden på tradera, men att tro att tradera är det samma som marknaden är mer än lovligt arogant och naivt. De flesta tidningar går att sälja på andra sätt för mer än vad man kan få ut på tradera.
Tradera är en auktionsmarknad för främst privatpersoner och semiprofessionella handlare. Auktioner är köparens marknad så länge det inte rör sig om rariteter, vilket syns tydligt på tradera. Priserna på handel mellan privatpersoner har legat på ungefär halva priset jämfört med handeln för det som är vanligt och samma nivå eller högre för det som är ovanligt och eftertraktat redan innan tradera. Vidare har tradera mycket kraftigare prisvariationer än handeln. I vissa fall är priser i seriehandeln eller katalogerna uppblåsta, vilket tradera i vissa, men inte alla fall kan avslöja, fast det är inte det samma som uppskattade värden.

Tradera fungerar inte som riktlinje på priser för tidningar där portokostnaden är högre än vad kunden vill betala för tidningen, vilket gäller merparten av alla tidningar. Tradera fungerar dåligt i hänseende av pålitlighet, en etablerad handlare kan ta mer för han har ett visst förtroendekapital dessutom kan kunden inspektera varan på plats innan han betalar. En viss handlare i Tulling som har dåligt ryckte här har ändå 100% positiva i omdömme på tradera.

Jag menar inte att tradera suger och prisguiderna och affärerna regerar. Jag menar att man bör ha ett visst mått av kritiskt tänkande även när det gäller auktionssajter.


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="tlaago"]

En viss handlare i Tulling som har dåligt ryckte här har ändå 100% positiva i omdömme på tradera.
[/quote]
OT.
Nja, en titt på omdömena visar att så inte är fallet, det är bara Traderas underliga system som inte kan göra beräkningar på över 100 av de senaste affärerna, eller det senaste halvåret om man inte säljer så ofta. Han ligger väl snarast på 97-99 procent, svårt att säga exakt då så många negativa blivit bortkvittade genom åren, fast visst har det skett en viss uppryckning på senare tid. Slut OT.

Det som jag finner mest besynnerligt är att det inte finns en enda guide (i alla fall inte vad jag känner till) som har värderingarna satta efter privatperson till privatperson. Alla guider är bedömda enligt handlare till privatperson, undrar om majoriteten av begagnade serier egentligen säljs så. Som det är nu får inte ens handlare 100 procent av guide särskilt ofta. Till och med en så flitig handlare som Seriesam har flera gånger uppgivit att han får 50-75 procent av guide. Stämmer då verkligen 100 procent egentligen, eller är det mer som någon slags önskedröm?

För egen del skulle jag hellre se en guide som hade fokus på privatperson till privatperson, handlarna bör (kan man hoppas i alla fall) ändå ha koll på vad som är rimligt, medan den typen av guide jag efterlyser skulle vara mer användbar hos majoriteten av köpare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="labrador road 26"]
För egen del skulle jag hellre se en guide som hade fokus på privatperson till privatperson, handlarna bör (kan man hoppas i alla fall) ändå ha koll på vad som är rimligt, medan den typen av guide jag efterlyser skulle vara mer användbar hos majoriteten av köpare.
[/quote]

Först, lite häcklande:
======================
Din idé är bra, men kommer inte att fungera därför att: (Bocka för tillämpliga punkter)

[ ] Den förutsätter att tiden går baklänges.
[ ] Den tar ingen hänsyn till gravitation.
[ ] Den kräver en extra siffra mellan fyra och fem.
[x] Den förutsätter att människor är upplysta konsumenter.
[ ] Den kräver ett oändligt antal apor.
[ ] Den antyder en icke-euklidisk geometri.
[x] Den förutsätter intelligent liv på jorden.
[ ] Den har inget bra namn.

======================

Sen lite allvar:

Alvglans är bara riktpriser. Seriekatalogen är bara riktpriser. Seriesam är bara riktpriser.

Det enda priset som gäller är var säljaren vill ha och kunden samtidigt är beredd att ge. Ibland är det en femma, ibland några tusen. För samma objekt.

Tror säljaren att objektet är värdefullt tar han/hon mer. Tror kunden att objektet är värdefullt är han/hon beredd att ge mer.

Det finns vad jag vet inga samlarområden som har en katalog som följs slaviskt av såväl handlare som köpare.

Det är ju till slut alltid du själv som bestämmer. Tycker du att en vara är för dyr låter du bli att köpa. Det finns väldigt få unika objekt i seriesverige, och vi har väldigt låga priser eftersom vi är få som samlar med många tillgängliga objekt.

Jag misstänker att av de som köper serier på Tradera/loppisar/seriehandlare/antikvariat är högst en tiondel samlare. (Dvs någon som bryr sig om skick, komplett serie eller liknande.) Så länge det ser ut så kommer bara de att vara intresserade av ett katalogvärde, oavsett för vem det är ämnat.

Så, för att sammanfatta, jag tycker att Alvglans m fl fungerar utmärkt som de gör. Så länge det pågår ett kontinuerligt arbete med att hålla dem uppdaterade behöver vi nog inga kataloger med annat fokus.


Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="UlfK"]

Så, för att sammanfatta, jag tycker att Alvglans m fl fungerar utmärkt som de gör. Så länge det pågår ett kontinuerligt arbete med att hålla dem uppdaterade behöver vi nog inga kataloger med annat fokus.
[/quote]

Eftersom jag är involverad i katalogen, så måste det vara en medelväg på priser som kan godkännas av "den stora massan" (vilket inte kommer att ske, blir allt bråk om någon ting). priser är svårt, helst skulle jag vilja ha en katalog utan pris men med allt annat i, men tyvärr det går inte för man vill se om det samtidigt är värt något också. men när det drar igång med full styrka får man nog komma med "gammalt värde" och sedan börja justera det åt något håll.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Lite on-topic på tråden: Om man får drömma skulle förutom ett komplett serie/tecknarindex för alla nummer och alla tidningar där också finnas ursprunglig upplaga för vart och ett nummer. Finns det alls upplagesiffror tillgängliga, eller är sånt förlagshemligheter?

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Låst