Presentation

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Jag är en 32årig serieläsare snarare än samlare. Jag har förvisso massor av serier (typ 7-8-9 hyll plan skulle jag gissa) men är helt ointreserad utgåvor och liknande och skick har bara betydelse för upplevelsen av att läsa dem.

Jag läser nästan bara "amerikanska" serier. Massor av vertigo men även en hel del svart vit som Terry Morre, Peter Bagge och hernandez bröderna.

På svenska handlar det mest om fransk/belgiska översättningar från ungdomen men jag gillade den svenska självbiografi vågen.

Jag är framförallt intresserad av manus. Jag köper ofta serier pga av förfataren men aldrig pga tecknaren. Det är inte det att jag tycker att bilder är oviktiga men ett bra manus med dåliga bilder är fortfarande intressant men vackra bilder utan manus upplever jag som värdelöst.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Okej, det är väl kanske dags för en liten "om".

När jag var barn portionerade farfar ut läsning till mig, ett par seriealbum, serietidningar eller böcker per besök. Då blir man fast, man läser resten av livet (iaf fram till nu, tjugosju). När jag blev ungdom delade vi en prenumeration på 91:an och betalade varannat halvår, faktiskt ända tills han dog.

Serier är härliga! Jag är en lässamlare som bor i Kilafors, Hälsingland. Hit flyttade min fru och jag för snart två år sedan efter att ha studerat i Stockholm. Ursprungligen kommer jag från Hofors, på andra sidan den kära och under tiden i Stockholm så saknade skogen, en kommun med serietradition - Torsåker - Elov Persson - Kronblom & August&Lotta.

Vilken sorts serier jag föredrar lär väl framgå av vad jag postar, men jag kan ju säga att någon annan superhjälte än Stål-Långben aldrig funnit vägen till mitt hjärta.

Har alltså fru och en just nu ungefär två månader gammal dotter. Livet är härligt!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Odd Eivind
Very Good
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2009, 07:42
Ort: Norway

Inlägg av Odd Eivind »

Jag er en nordmann (svorska) født i 1972 og fan av franskbelgiske tegneserier. Jag liker Asterix (men INTE dom siste), Tintin, Spirou og Gaston, samt også andre inte fullt så kjente serier. Jag bor under tiden i Bergen på Norges vestkyst, men kommer opprinnelig från litt søder for Oslo.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag heter Karl-Erik Lindkvist och har varit organiserad ankist sen 1981 (är alltså en av stofilerna som Stenens Vise brukar hänvisa till). Mitt serieintresse är emellertid inte begränsat till enbart ankor, utan jag läser det mesta som är underhållande. Jag brukade medverka i Bild & Bubbla mellan åren 1986 och 2008 (mest på recensionsavdelningen) och i NAFS(k)uriren vid behov.

Som främsta merit i seriesammanhang räknar jag att ha ätit en hamburgare på McDonalds i Northridge tillsammans med Tony Strobl (smäller hårfint högre än middag hemma hos Don Rosa i Kentucky). När jag inte läser serier ägnar jag mig åt andra former av populärkultur eller kör sportbil om vädret tillåter.

Jag betraktar mig inte som samlare utan snarare som "upplyst konsument" (epitet myntat av Lars Petrus på Riksankistkongressen i Uppsala 1985). Samlingarna blir då en biprodukt av serieintresset.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Jag har, av någon oförklarlig anledning, inte upptäckt den här tråden förrän nu, men bättre sent än aldrig![:)]

Jag är en "trälig" närking som är född -95. Jag samlar på Kalle Anka och 91:an. Egentligen kan man kanske inte säga att jag samlar nämnda titlar. Snarare att jag prenumererar och läser dem. Det blir sällan av att jag går på loppis och skaffar äldre nummer, och det har aldrig blivit av att köpa från Tradera, Blocket eller Ebay. Det lilla jag har finns dock utlagt [url="http://www.samlaserier.nu/collection.php"]här[/url]. I stort sett läser jag det mesta förutom superhjälteserier. Men om jag skulle göra det så skulle det troligtvis bli Batman eller något från Marvel. Har nyligen läst på ordentligt på Seriewikin om både Marvel-serier och DC-serier och måste erkänna att det är fascinerande berättelser i helhet när man läser sammanfattningarna på Seriewikin, men när man köper en tidning för att ge serien en chans så står man inför det återkommande problemet med superhjälteserier. Nämligen Evighetshistorierna. Man fattar ingenting av handlingen, vilket gör att det känns lite segt, och man fattar att man måste börja samla gamla nummer för att fatta bra. Mitt nuvarande civilstånd som barn i en familj som behöver tiden och pengarna till viktigare saker än serier gör att jag inte kan samla så jätteengagerat mer än att prenumerera. Annat blir det när jag är vuxen och har egna pengar att slösa bort![:p]
Däremot ser jag gärna vissa superhjältefilmer!
Ska kanske också nämna att jag är en relativt nybliven medlem i NAFS(k). Som många andra här bryr jag mig inte så mycket om tidningars skick så länge de är fullt läsbara, men det är ju såklart trevligare att läsa om tidningen inte har en massa smådefekter (än värre STORdefekter) som man retar sig på.

Ja, det var väl allt! Egentligen skulle väl jag ha skrivit det här för ungefär ett halvår sedan, men skitsamma!
Nemesis
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Nemesis"]

Det lilla jag har finns dock utlagt [url="http://www.samlaserier.nu/collection.php"]här[/url].
[/quote]
Det är fel på länken (det är bara du som inloggad som kan se den där sidan tror jag), men här är länk till din sida på samlaserier.nu:[:)]
http://www.samlaserier.nu/user.php?id=15

(skulle ändrat det i ditt inlägg om jag haft mod.-rättigheter i den här avdelningen)
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Viiisst, ja! Att jag inte tänkte på det...
Tack för att du fixade det iallafall![:)]
Nemesis
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Nemesis"]
Däremot ser jag gärna vissa superhjältefilmer!
[/quote]

Ingen dum idé om man som ny vill komma in i superhjälteserierna. Det är som du skrev inte alltid lätt att komma in i dom, om man börjar med senaste numret. Fast detta gäller egentligen inte bara superhjälteserier. Det första Asterix-albumet som jag läste var "Ceasars lagerkrans", och det är egentligen inte direkt lämpligt att börja med.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Anders1"]

[quote="Nemesis"]
Däremot ser jag gärna vissa superhjältefilmer!
[/quote]

Ingen dum idé om man som ny vill komma in i superhjälteserierna. Det är som du skrev inte alltid lätt att komma in i dom, om man börjar med senaste numret. Fast detta gäller egentligen inte bara superhjälteserier. Det första Asterix-albumet som jag läste var "Ceasars lagerkrans", och det är egentligen inte direkt lämpligt att börja med.
[/quote]

Just det! Jag kommer inte ihåg vilket som var det första Asterix-albumet som jag läste men jag har för mig att jag inte hade så svårt att komma in i handlingen. Möjligen för att jag hade sett Asterix på film innan...

Men nu kanske vi inte ska gå in på det för mycket. Jag känner att jag går åt OT nu...
Nemesis
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Född 67. Tecknade serier på det glada åttiotalet, när det hette amatörserietidningar och inte fanzin. Var bl.a. publicerad i några av Stefan Nagys titlar.
Tycker om många olika sorters serier. Mest fransk/belgiska albumserier. Jag är mycket mer av en läsare än en samlare.
Har på sistone även skrivit om serier i olika tidningar.
Användarvisningsbild
Irma
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 19:39
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Irma »

Hej! jag är en 28års amerikanska tjej som flyttade till Sverige för 6 års sedan eftersom jag var kär i en svensk man. :) Nu är vi gifta och bor i Stockholm. Och, ja, jag trivs jättemycket här. Jag älskar musik och försöker gå på så många konserter som möjligt. Just nu har jag varit på 2 i den senaste månaden och har 8 kar under året.

Jag har alltid gillat att teckna och läsa humorserier och har tecknat min egen serie sedan November 2007. Det är bara en lite hobby som jag tycker himlamycket om.
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Inlägg av tlaago »

Jag samlade och hade en liten serietidningsbutik som hobby i Visby några år när jag var tonåring på 80-talet. Efter flera misslyckade försök att avyttra lagret sålde jag dem på torget i Visby i sommras. Jag kommer antagligen att fortsätta med det fast i mindre skala.
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Inlägg av Farbror Kjell »

Här skulle man kanske ha börjat skrivandet, synd att tråden var lite svår att hitta. Som ni säkert har listat ut, så heter jag Kjell, född 1960, bor i Stockholm, Älvsjö och leker verkmästare om dagarna. Men så fort jag stämplar ut förvandlas jag till SAMLAREN, som planlöst driver fram över gator och torg, och inget i samlarväg går säkert, frimärken, mynt, leksaksbilar, kul grejer, och en fru. Detta har resulterat i två barn, vilka är en utmärkt ursäkt att börja samla på serietidningar (som jag givetvis även läser själv). Illustreade Klassiker och Värdsserien är serier jag tycker är värda att spara.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Aahh, jag har inte presenterat mig än.

Jag heter Håkan, är 28 år och är även moderator på SeF:s forum, f.n.
Det mest intressanta och seriösa jag gör i livet är nog inom serie- och allmän popkulturfandom, så det är inte så mycket annat som är direkt värt att veta.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Hmm, har också glömt bort att introducera mig. Nåja, som ni säkert redan insett från mina inlägg, är jag en odräglig besserwisser med attitydproblem.

Jag är datatekniker. Det är mindre slit än att vara asfaltläggare, och ger en jämnare solbränna. På fritiden försöker jag hinna med mina intressen, som är många. Serier är ett, och där är jag intresserad av ALLT. Från tryckteknik till tecknarbiografier, från "origins-"kunnande till... jag ni förstår säkert. Min flickvän har en pyjamas med texten "I love nerds", och den ljuger inte.

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Ja då får väl jag också presentera mig. Heter egentligen Mikke Schirén, 36 år, serieläsare sedan jag lärde mig läsa. Gav ut en del seriefanzines på åttiotalet, startade serieförlaget Komika för några år sedan. Annars grafisk formgivare, webbprogrammerare, journalist mm. Jobbade som skådis fram till för några år sedan. Skrivit några manus till novellfilmer och ett har filmats och visats på SVT. Jobbar med några seriemanus, en dag blir något klart...

Anser att serier är en konstform och ska behandlas som en sådan.

Initiativtagare till Seriewikin (http://seriewikin.serieframjandet.se/), fd. medlem i Seriefrämjandet...
Användarvisningsbild
Equi
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 19 jul 2009, 19:33
Ort: Finland

Inlägg av Equi »

Är ny här på forumet och har vell mest bara sett mig runt lite hittills, men tyckte det verkade som en trevlig plats och bestämde mig för att bli medlem och var passar det vell bättre att skriva sitt första inlägg om inte i den här tråden.

Jag är i alla fall en 20årig serieläsare från Finland. Har väldigt bred smak vad gäller serier och läser så gott som allt jag kommer över. Började i alla fall med Bamse och följde upp med Kalle Anka som säkert även många andra här har gjort. Det tog ett bra tag förrän jag fick upp ögonen för Marvels och DC Comics serier (även om Batman alltid varit en favorit sedan jag var liten) till stor del på grund av att de är svåra att komma över här på svenska. De flesta DC och Marvel tidningarna här var på finska. Ett språk som jag inte behärskade förrän på slutet av gymnasiet, vilket gjorde att jag inte kom in i dem förrän jag till slut hittade ett par gamla X-men tidningar på svenska på ett antikvariat för ett par år sedan och därifrån är det. Jag var fast.

Jag har mest läst enstaka tidningar här och där vilket har gjort det svårt att på allvar sätta in sig i historierna och karaktärerna, men har allt mer kommit in och blir mer och mer fascinerad ju mer jag läser. Till favoriterna hör Batman, Daredevil, Elektra, Iron Man, Deadpool och Captain America. Senaste jag läste var Deadpools The Circle Chase och Sins of the past och har nu påbörjat Frank Millers Batman: The Dark Knight Returns.

Det var vell allt för den här gången.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Trevligt, välkommen. Alltid kul med marvel läsare.[:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Katten Bill
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 03 jun 2009, 21:14
Ort: Sverige

Inlägg av Katten Bill »

Hej, jag heter Jakob och är serienerd.

Jag är en 35-årig tvåbarnsfar (en dotter på tre år och en son på ett år), och hade varit fri från serieläsandet/samlandet i gott och väl 10 år.

Mitt serieläsande började redan i unga år, ja faktiskt redan i 3-4-års åldern, och eskalerade i takt med att åren gick. Det började, som för så många andra, med enbart tittande på bilderna i album som Lucky Luke, Asterix och Tintin, skapandes mina egna handlingar, men snart hade jag lärt mig läsa och jag började även nyttja tunga grejer som Bamse och Kalle anka.

Ankan föll bort inom några år, men Bamse och intresset för albumserier bestod. Bamseprenumerationen kompletterades med dito på Pilot och lördagsgodiset fick offras.

I högstadieåldern upptäckte jag Larson!, albumserierna fick stryka på foten och min standard för humorserier var satt. Larson! följdes några år senare av Arne Anka och Assar, denna fantastiska lunchkorv som , i mitt tycke, är Sveriges främsta humorserie.

Under mina studier vid Uppsala universitet vid mitten av 90-talet fick jag ett förnämligt extraknäck vilket innebar uppställande av bord vid en inomhusloppis strax utanför stan. Möjligheterna som detta innebar gjorde att jag ganska snabbt var fast i albumträsket igen. Asterix, Tintin, Johan och Pellevin etc. inhandlades och konsumerades i rask takt.

Vid ett annat extrajobb som personlig assistent fann jag, försonades jag med, och förälskade jag mig i Blueberry. Min vårdtagare hade en komplett samling i VF-NM ståendes i bokhyllan och under hans dagliga lyssnande till ljudböcker fick jag hans välsignelse att, under största försiktighet, läsa allt från början till slut.

Som bortblåst var den avoga inställning jag haft inför denna serie efter att ha läst den i svartvitt i Fantomen, vars huvudserie, jag paradoxalt nog inte tar i med tång i färgversionen, och jag har sedan dess närt en önskan att återläsa alla album i en följd när min egen samling blivit komplett.

Efter att ha insett att jag inte ville bli lärare, vilket i stort sett är det enda man kan bli vid studier av historia, avbröt jag studierna efter C-nivå och släpade med mig min i storstaden funna sambo tillbaka till byn vid upplandskusten varifrån jag kom.

Där någonstans, i samband med att jag kanske blev vuxen och började jobba på fabrik, blev jag fri från serieläsandet, med endast några enstaka återfall under 10 års tid.

I våras fick jag dock idén att jag skulle sälja av lite av mitt serieinnehav på Tradera, vilket jag också gjorde. Detta var dock början till återfallet och ledde till att jag återuppväckte samlargenen och har kanske, till min frus förtret, spenderat mer på nya inköp än vad jag har sålt av sedan dess.

Min främsta last är album och jag är komplett i Comanche, Indianserien, Tintin(1-23) och Starke Staffan. Jag är nära i Buddy Longway och Blueberry; saknas 3 respektive 2 ex. Jag saknar "Uppgörelsen i Tacoma" och "Den långa marschen", i Blueberrys äventyr och de är naturligtvis snuskigt dyra. Mitt dåliga samvete håller mig dock från att än så länge bjuda några högre summor på dessa när de ligger ute på Tradera. Jag hoppas scora några fulexemplar från någon tvivelaktig dealer på någon sunkig loppis i stället.

Eftersom själva läsningen hos mig är av större vikt än samlandet i sig, har jag hittills varit nöjd med VG-FN-ex, men har, till min stora förtvivlan, på senare tid hemfallit åt en önskan att uppgradera! Ve och fasa, måtte jag förbli stark och motstå dessa frestelser från den mörka sidan.

Andra intressen är film, litteratur, fiske, fotboll (utövas sporadiskt i veteranlag), kampsport(tränar Muay Thai, nuförtiden väldigt sporadiskt, följer det mesta inom denna underbara sport och MMA slaviskt via nätet och tv).

Ja, detta är jag och jag ska väl försöka att dryfta en och annan sak på detta trevliga forum när tiden och lusten räcker till.
All work and no play makes Jake a dull boy.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Välkommen till forumet!
Skriv svar