Small press expo '09

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sifousab »

Jag var där på söndag också som tur var för jag hitta en serie som heter Owly av Andy Runton som var rolig och den bästa köpet under spx. och sen får jag inte glömma Dödvatten av Lars Krantz och Deluxe av Marcus Ivarsson.

Det jag sakna på spx var dom stor svenska förlagen.
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Verkar vara en kul mässa det här, avis på er som gick!
Synd att man inte bor närmare.
[quote="Sifousab"]

Det jag sakna på spx var dom stor svenska förlagen.
[/quote]
Är det inte själva grejen med mässan att det ska vara mindre utgivare (Small press) och inte de stora, typ Egmont?
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Staffars »

[quote="labrador road 26"]

En fråga till er som är mer insatta. Jag såg bara till serie-relaterade publikationer, är inte de som gör SF-, film-, rollspels-fanzin med mera välkomna? Eller var det kanske bara jag som inte var tillräckligt uppmärksam?[/quote]

Det har tidigare år varit fansinskapare av andra typer men allteftersom serieskapandet har satt fart så har de förvunnit.
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sifousab »

både ja och nej allså dom kan var där och visa vad som kommer från dom och dom kan ju prata med oss som läser serier för att se vad folk vill ha (dom har ju inte var så bra på det dom senase åren tycke jagg).
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag är också lite avis på er som hade möjlighet att gå på SPX, det verkar ha varit en väldigt trevlig mässa. Jag hade gärna gått men tyvärr så är en tåg eller bussresa till Stockholm inte helt gratis och i år så passade det inte för min del. Jag får hoppas på bättre tur nästa år.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Bra att ni följde upp med lite bilder och sånt så man fick en uppfattning om vad det är fråga om.

Kanske inte så mycket i serieväg som passar för mig, men all uppmärksamhet serier kan få är ju en fördel i det här landet.

Jag tror mest det är till fördel att inte Egmont är där, personligen ser jag dem inte som entuiaster på något sätt, de är inte värda nån uppmärksamhet alls............
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Jag hade roligt men var tyvärr lite stressad eftersom jag egentligen inte hade tid att vara där. Men det var kul att hälsa på lennon, mikkeX och rkaj, som var mycket trevliga. Nästa år borde man fixa en forum träff samma dag, typ en fika,lunch,middag,ölsvingarstund eller vad som helst.. kanske tom bara en samlingsplats i stil med "vi ses vid ingången kl 14.58 så att man får namn på folk". Jag är övertygad att det fanns fler folk som smög omkring ovetandes om varandra närvaro.

Det är ju alltid kul att få namn på folk.

Annars var shoppingen bra, jag köpte en bunt fanzins, lite förlagsgrejer där man kunde få signaturer (kul med lite personliga minnen) och staffars tog tom upp en beställning på en seriebok (mouse guard) så jag kunde hämta den på spx på söndagen innan jag skulle på födelsekallas. Boken (och albumförlagets nya fantasy album) blev iallafal uppskattat hos jubilaren.

Mest synd var det att jag inte hade någon ro att sitta ner och lyssna på föredragen.

Gillade spx iallafal och skall försöka planera bättre inför nästa år så att man kan ta det mer lungt.

Ang egmont... så tja... om det växer ännu mer och får en ren serieprägel så varför inte.. men då ser jag gärna mer nasare också.. kanske med samlar stuff... men då är det genast en annan tillställning. Ser hellre att man försöker få ditt mer icke serie stuff istället.
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

För min del blev SPX mindre lyckat än förra året. Jag, Marie och Emilia, som tillsammans är seriekollektivet .M.E.S., kom dit med vars ett skitsnyggt seriealbum, och trodde att vi skulle sälja hur mycket som helst. Jo jo. Marie sålde 11, Emilia sålde 6, och jag sålde 5 ex. Sen gav/bytade man bort några också, så nån vinst blev det inte att tala om. Bah.
Sen vart det lite annat att beklaga sig över; dålig sömn + dålig mat (ät inte kyckling från kinamatstället i Kungshallen!) = allmän trötthet som gjorde att man inte var så värst sugen på att snacka med folk och vara trevlig. X[

Nu har man i alla fall gjort en massa noteringar inför nästa SPX, så att det flyter lite smidigare då. Bland annat hade vi tänkt skaffa ett harem av lättklädda pågar som kan stå och sälja våra grejer, men vi får se hur det blir med det.
Annars är det ju alltid najs att komma till Sthlm, jag köpte inte så mycket på själva mässan (Love Hurts, The League Of Extraordinary Gentlemen + ett par fanzin som jag bytte till mig), men på måndagen drog vi igenom nästan alla seriebutikerna i stan, och då blev det ju lite mer. Tungt som fan att bära hem, men det är det värt. :)


...Nån som vill köpa en serie som handlar om en fjollig modedesigner i New York som också råkar vara kentaur? Jag har typ 40 ex kvar! XP
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Flera nämner LOEG? sålde de Black Dossier eller?

Hr själv inte köpt den då den innehåller kopiösa mängder text.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

Inte Black Dossier, vi snackar Volym III: Century, som tydligen inte ens har kommit ut i USA än. Min klasskamrat CH fick höra att han var den första i världen som köpte den. :)
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Sofia Alexandra"]

Nån som vill köpa en serie som handlar om en fjollig modedesigner i New York som också råkar vara kentaur? Jag har typ 40 ex kvar! XP[/quote]
Finns det nånstans där man kan kika lite på den?
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Bufkin"]

Nästa år borde man fixa en forum träff samma dag, typ en fika,lunch,middag,ölsvingarstund eller vad som helst.. kanske tom bara en samlingsplats i stil med "vi ses vid ingången kl 14.58 så att man får namn på folk". Jag är övertygad att det fanns fler folk som smög omkring ovetandes om varandra närvaro.

Det är ju alltid kul att få namn på folk.
[/quote]
Kan bara hålla med, behöver ju dock inte enbart vara knutet till SPX. Själv försökte jag hitta så många som möjligt från forumet, vilket inte är så lätt då det inte står Serieforum i pannan, inte på mig heller i och för sig. Hittade i alla fall två för mig nya forumiter.

Staffars nya diskussionsträffar bör också vara ett lämpligt ställe (antar jag) att träffa medforumiter.

[quote="Sofia Alexandra"]

...Nån som vill köpa en serie som handlar om en fjollig modedesigner i New York som också råkar vara kentaur? Jag har typ 40 ex kvar! XP
[/quote]
Kan man tippa på högklackade hästskor. [:o)] Eller som Eddie Izzard sa: "Hästar måste vara det djur med absolut mest tur, fyra hästskor med sig." (Fritt översatt)
http://www.youtube.com/watch?v=ya5ETzdlbbE
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Sofia Alexandra"]

Inte Black Dossier, vi snackar Volym III: Century, som tydligen inte ens har kommit ut i USA än. Min klasskamrat CH fick höra att han var den första i världen som köpte den. :)
[/quote]

Jaha, är det mer serie nu igen eller är det massor av text igen?

Vilken är utgivaren?, han lär ju inte köra med DC (ABC) längre iaf.

edit:http://en.wikipedia.org/wiki/The_League_of_Extraordinary_Gentlemen,_Volume_III:_Century

Har jag missat helt, troligen för att jag inte riktigt begrep Black Dossier, kul.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Daniel Olsén
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 15:03

Inlägg av Daniel Olsén »

The Black Dossier var ju IOFs Alan Moores version utav "Who's Who In The DC Universe" eller något sånt. En ren profilbok med extramaterial och sånt för att göra den mer spännande i hans tycke.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Agentum"]


Har jag missat helt, troligen för att jag inte riktigt begrep Black Dossier, kul.
[/quote]

[quote="Daniel Olsén"]


The Black Dossier var ju IOFs Alan Moores version utav "Who's Who In The DC Universe" eller något sånt. En ren profilbok med extramaterial och sånt för att göra den mer spännande i hans tycke.
[/quote]

Alan Moore kan vara väldigt svår ibland. Har någon fattat Promethea? Jag tycker den också var väldigt svår. Konst, psykedelia och magi blandat med superhjälteaction. Och så allt förpackat i experimenterande med berättartekniker. Det blev lite för mycket för lilla mig.[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Irma
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 19:39
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Irma »

Hej igen alla! Nu har jag äntligen fått ihop alla bilderna och la dem upp på min sida.

Jag hade jättekul på festivalen, och det var jättetrevlig att träffa en del av er! Nu vet jag precis vem jag pratar med när jag se Lennon (första personen jag träffade när jag kom till Kulturhuset!), Comic man, Labrador road 26, Tinet, Tfels och DarkPaladin300. Kul att ni ville prata med mig, även om min svenska var inte så bra! :)

Jag kommer absolut att vara med nästa år. Det är bara synd att jag måste vänte ett helt år. :(

Här finns bilderna förresten: http://www.imycomic.com/2009/04/28/spx-09-total-recall-with-pics/
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

Har lite förhandstittar på min serie i mitt DeviantArt-galleri, tillsammans med ett par bilder från SPX: http://sofiaalexandra.deviantart.com/gallery/ Det som är svartvitt/gråskala är från serien.
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Första året för mig. Sålde slut på alla mina fanzine. Tack alla ni som va där å köpte. :)
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Själv är jag också väldigt nöjd, träffade massor av trevliga forumiter, bloggare, Sef:are (jodå, det finns trevliga sådana) och förlagsfolk. Plus att försäljningen gick rätt bra också, framförallt på lördagen.
Särskilt tack till LR26 som var ölguide! :-)
www.albumforlaget.se
Skriv svar