Helgonet-index

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Sir-L skrev:Det betyder att synopset (böjning?) inte godkändes av Leslie Charteris utan förkastades.


Aha, där ser man. Tack för infon Sir-L. Nu när du säger det så är det ju väldigt logiskt.

AndreasEriksson skrev:
Precis, jag har behållit dem mest som kuriosa, för det blev som sagt aldrig något färdigställt äventyr av dessa.

Har haft lite fullt upp med annat på sistone, men snart ska jag hugga tag i Helgonet igen! :)


Det är lugnt, har själv haft lite att göra. Men ser fram emot att få läsa mer kompletterande uppgifter, som gör att indexet sakta men säkert blir komplett. Kommer förstås ta sin lilla tid, men den som väntar på något gått... så keep up the good work! [8D]
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Helgonet 5/1980: "Fruktans ö" (Martín Salvador) Reprint Helgonet 1/1972
Helgonet 7/1980: "Döden på fyra hjul" (Donne Avenell/Martín Salvador)
Helgonet 8/1980: "Mysteriet med mumien" (Martín Salvador) Reprint Helgonet 4/1972
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Helgonet 2/1968: Terror på tåg (?/?) 1:a publ. (dagspressäventyr)

Bör röra sig om nedansående dagsstripp, då äventyret i svenska tidningen handlar om ett virus vid namn, "virus 13" (Helgonet är dessutom slätrakad vilket överensstämmer med tidsperioden).

5) 05/17/1949 - 10/10/1949 Virus 13


Handlingen i serien stämmer överens med boken nedan.
36. Le Saint découvre le Virus 13 (1954) (The Saint Discovers Virus 13) (NYH-T) (The Saint Takes Germs/Intro Greta Morgan) (rep. LDP 4715, 1976).
(The Saint fights nazi scientist Anton Morgan and his wife Greta to prevent the release of the deadly Virus 13. The Saint eventually kills Anton but Greta escapes with the money.)


Källa: http://www.lofficier.com/saintbibliography.html
Senast redigerad av 1 Sir-L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Appropå Helgonet #2 1968 så är där en ensides-serie med Helgonet, se bild 1 nedan, tecknad för den svenska tidningen. Tecknare var troligtvis Charlie Bood då han gjorde sådana under 1960-talet enligt "Boken om tecknaren Charlie Bood", se bild 2 för exempel som finns i boken (årtalet ej nämnt på exemplet).

Åtminstone bild 1 verkar vara en kort sammanfattning av ett avsnitt av tv-serien, har starkt för mig att jag sett ett avsnitt där en skummis/klubbägare vid namn Zotti blir avslöjad av Helgonet.

Bild 1

Bild




Bild 2

Bild
Senast redigerad av 1 Sir-L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Intressant att se dessa gamla sidor. Så härligt ineffektiva berättartekniskt sett! Med texter under rutorna. Det luktar träsnittsböcker från 1400-talet...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Jo, var väl snarare ett sätt att få ut Helgonet "serier" med tv-seriens Helgonet. Det här var före Semic startade sin licensproduktion av serier med Roger Moores Helgonet som förebild.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Helgonet 11/1982: Black Angus (John Paterson/Martin Salvador) 1:a publ.

Äventyret tecknades upp 1982 av Martin Salvador.

--------------

Helgonet 2/1967: Möte på kyrkogården (?/?) 1:a publ. (dagspressäventyr)

Det rör sig om dagspressävenyret:
39) 07/17/1959 - 01/07/1960 Nazi Loot

I samma nummer så är titeln på "ensides-serien-troligen-tecknat-av-Charlie-Bood": "Biltjyven".
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Helgonet 4/1968: Sammansvärjningen (?/?) 1:a publ. (dagspressäventyr)
Verifierat som dagspressävenyret:
8) 04/10/1950 - 09/06/1950 Valdor
--------------------------------------------------------------
Helgonet 4/1967: Förbjudet land (?/?) 1:a publ. (dagspressäventyr)
Verifierat som dagspressävenyret:
13) 10/15/1951 - 01/05/1952 Good Hunting
--------------------------------------------------------------
Helgonet 7/1967: Spökslottet (?/?) 1:a publ. (dagspressäventyr)
Verifierat som dagspressävenyret:
37) 08/29/1958 - 01/01/1959 Sorcelou

I originalversionen bär Helgonet skägg, men det är bortredigerat i tidningen för att passa in med resten av materialet.
--------------------------------------------------------------
Dessa två äventyr är dagspressäventyr.
Helgonet 1/1969: Narkotikaligan (?/?) 1:a publ.
Helgonet 2/1969: Terror i New York (?/?) 1:a publ.

Ev. kan "Terror i New York" vara stripp nummer 1, "New York". Men har ej kunnat verifiera det.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

AndreasEriksson skrev:
Smart idé att kolla upp norska Helgenen! [...] Vem vet, på slutet kanske det var den norska redaktionen som producerade nya äventyr och den svenska publiceringen i JB-tidningen kanske inte ens var originalpublicering?

Jag har fått saken undersökt av en norsk samlare, och det verkar som att de nya Helgonet-äventyren trots allt publicerades först i Sverige (i James Bond-tidningen) och därefter i norska Helgenen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

AndreasEriksson skrev:

Jag har fått saken undersökt av en norsk samlare, och det verkar som att de nya Helgonet-äventyren trots allt publicerades först i Sverige (i James Bond-tidningen) och därefter i norska Helgenen.

Ok, annars har jag märkt att norrmännen gärna tar kred för serier licenstecknade inoom Skandinavien. [;)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Helgonet-index

Inlägg av Sir-L »

Några tillägg (ändringar markerad med fet stil):


Helgonet 1/1980: Fyrverkeri på Amalfi (Donne Avenell/Martin Salvador) 1:a publ.
James Bond 2/1992: Fyrverkeri på Amalfi (Donne Avenell/Martin Salvador) Reprint Helgonet 1/1980

Helgonet 3/1970: Spindeln i nätet (?/Martin Salvador) 1:a publ.
Helgonet 3/1977: Spindeln i nätet (?/Martin Salvador) Reprint

Helgonet 13/1980: Grekiskt äventyr (T Bensberg/Martin Salvador) 1:a publ.

Helgonet 4/1980: På djupt vatten (D. Avenell/F. Maidagan) 1:a publ.
Är samma som i Seriepocket #159/1986

Helgonet 14/1983: Det försvunna fartyget (?/Martin Salvador) Reprint
Helgonet 13/1974: Det försvunna fartyget (?/Martin Salvador) 1:a publ.

Helgonet 7/1977: Döden i djungeln (Ken H. Mennell/Martin salvador) 1:a publ. [South of Jenipapo]

Helgonet 8/1977: Kidnappad (Ken H. Mennell/Martin Salvador) 1:a publ. [The Charity Snatch]

Helgonet 4/1978: Lorden i spökborgen (Norman Worker/Martin Salvador) Reprint [The Laird of Glen Barrie]
Helgonet 6/1970: Lorden i spökborgen (Norman Worker/Martin Salvador) 1:a publ. [The Laird of Glen Barrie]

Helgonet 9/1983: Det hemlighetsfulla huset (Malcolm Chamberlin/Martin Salvador) 1:a publ.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Helgonet-index

Inlägg av Sir-L »

Ännu mer:

Det rör sig om två olika "Död i sikte" (se gammalt inlägg nedan):
Tecknat av Martin Salvador:
Helgonet 7/1974: Död i sikte (?/Martin Salvador) 1:a publ.
Helgonet 10/1983: Död i sikte (?/Martin Salvador) Reprint

Tecknat av signaturen Alin(?):
Helgonet 2/1978: Död i sikte (?/?) 1:a publ.
Serie-pocket 147/1985: [...] "Död i sikte!" (?/?) Reprint

Sir-L skrev:[...]
Serie-pocket #147/1985
"Sfinxen", [ "Sphinx" ]
"Helgonet på djupdykning", Donne Avenelle och Federico Maidagan är angivna som upphovsmän.
"Hasardspelaren" *, [ "The Wheeler-Dealer (?)" ]. Med tanke på innehållet i serien borde detta vara den engelska titeln men hundra är jag inte.
"Död i sikte" *
"Farligt uppdrag"
[...]
* Av samma tecknare, signaturen kan ses här nedan (i en "slickad" version):
Bild
"pilarna" längst till höger tillhör inte signaturen i sig utan anger året serien tecknades, vilket förbryllar mig då signaturen kommer från "Död i sikte" som enligt listan publicerades första gången i Helgonet 7/1974 och det ser ut som det står 77 i signaturen (kan iof stå 71). Det kan handla om två olika äventyr med samma svenska namn, omslaget för 7/1974 visar vad som ser ut som en formel 1 bil i ett sikte och omslaget för 2/1978 visar en skidåkare, det senare stämmer bättre överens med äventyret som är i Seriepocketen.


Helgonet 1/1984: Diamantsmugglarna (Jack Sutter/Martin Salvador) 1:a publ.

Helgonet 2/1984: Fällan (?/?)
(Handlar om juveltjuven Benny Angel vars liv ska bli film. Ingen aning om det är samma som i Helgonet 1/1975.)

Helgonet 8/1984: Solgudens hämnd (?/MartinSalvador) Reprint
Helgonet 11/1975: Solgudens hämnd (?/MartinSalvador) 1:a publ.

Helgonet 3/1984: Mord för miljoner (Donne Avenell/Martin Salvador) 1:a publ.
(Upptecknat -83 enligt Salvadors signatur. Kan alltså inte vara samma äventyr som i Helgonet 1/1977)

Helgonet 6/1984: Sista utvägen (?/Martin Salvador) Reprint
Helgonet 9/1976: Sista utvägen (?/Martin Salvador) 1:a publ.
(Troligen "Kill or Die" (Ken H. Mennell) men jag är inte 100, inte ens 90. )
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Helgonet-index

Inlägg av AndreasEriksson »

sådär, nu har jag infört Sir-L:s senaste ändringar och äntligen gått igenom mina egna Helgonet-tidningar! Det blev en hel del kompletteringar tack vare det.

Värt att nämna är att jag tror mig ha identifierat de två äventyr där synopsis skrevs av Graham Weaver, men i tidningen anges Donne Avenell som författare. Weaver och Avenell samarbetade på två böcker om Helgonet från samma tidsperiod (The Saint and the Templar Treasure och Count on the Saint). Jag gissar att serieäventyren också är ett samarbete, där Weaver skrev synopsis och sedan lät den mer rutinerade serieförfattaren Avenell stå för manusbearbetningen, och den senare fick (efter överenskommelse eller slentrian från den svenska redaktionen) hela äran.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Helgonet-index

Inlägg av Sir-L »

Helgonet 10/1985: Draktemplets hemlighet (?/Martin Salvador) 1:a publ.
Helgonet-äventyret heter Draktemplets hemlighet, inte Döden på cirkus (det är en helt annan serie)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Helgonet-index

Inlägg av AndreasEriksson »

Eftersom man inte kan redigera gamla inlägg så börjar det bli dags att flytta detta index till Seriewikin. Det känns som att vi har fått en hel del gjort här. Tack till alla som bidragit!

Jag kommer inte att ta itu med flytten inom de närmsta dagarna (och vem som helst som orkar får givetvis påbörja en tabell där) så jag lägger in några saker att komma ihåg här:

Helgonet 2/1980: Industrispionage. I tidningen står att det är en reprint från Hel 9/1971, vilket inte stämmer med titeln som vi antagit för just detta nummer. Det verkar dock stämma att äventyret är från 1971, eftersom det matchar titeln "Tokyo" som Norman Worker skickade in som synopsis. Tecknare är Martin Salvador.

James Bond 4/1988: "Den grymma jakten" måste vara "The abominable hednoists" av Norman Worker.

James Bond 10/1989: "Diktatorn" (reprint från 9/72) kan möjligen vara "Lords of the Forrest". Lite långsökt, men det handlar om inbördeskrig i djungeln.

James Bond 7/1990: "Döden i öknen" av Norman Worker och Brocal Remohi (signerad -69). Handlar om opaltjuvar i Australien.

"The Saint out of action" måste vara "Ur spel" men det finns två sådana titlar ganska tätt inpå varandra. Den jag har läst finns i JB 8/1990 och är av Avenell/Maidagan och utspelas i schweiziska alperna, men det står inte vilket nummer den reprintats från.

James Bond 5/1991: På djupt vatten från Hel 4/1980. Narkotikasmuggling i Florida.

James Bond 6/1991: Gudinnan, tecknad av Maidagan. Filminspelning i Sri Lanka och ett mystiskt tempel.

James Bond 2/1989: Dödlig överraskning. Både Donne Avenell och Malcolm Chamberlin anges som författare. Avenell i originalsignatur, Chamberlin i "nya" credits i JB. HAndlar om industrispionage i elektronikbranschen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Helgonet-index

Inlägg av Sir-L »

AndreasEriksson skrev:[...]"The Saint out of action" måste vara "Ur spel" men det finns två sådana titlar ganska tätt inpå varandra. Den jag har läst finns i JB 8/1990 och är av Avenell/Maidagan och utspelas i schweiziska alperna, men det står inte vilket nummer den reprintats från.
[..].

Äventyret ifråga gick i nr 12/1980, nu har jag inte nr 10/1981 men i nr 9/1981 så står det att äventyret i nr 10 ska heta "Hamnkungen". Var kommer uppgifter att äventyret i nr 10 heter "Ur spel"?

Jag kommer att flytta reprinten i JB till rätt äventyr på Seriewikin.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Helgonet-index

Inlägg av AndreasEriksson »

Har fått tag på några fler Helgonet-tidningar och uppdaterat Seriewikin. Lite utförligare info:

October 1973 "Kidnap" (Donne Avenell) eller January 1974 "Blood Relations" (Donne Avenell) kan vara Mysteriet "Il Lupo" i Helgonet 10/1974 som handlar om en man som påstår sig blivit kidnappad som barn. Det här äventyret har diskuterats tidigare i denna tråd, det fanns inte med i första inlägget och enligt ett norskt index är det tecknat av Segrelles men jag hittar ingen signatur.

December 1975 "Battlefield" (Donne Avenell) = "Farligt förflutet" i Helgonet 4/1977.

July 1976 "Assassin" (Ken H. Mennell) = "Mördande bevis" i Helgonet 11/1977.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Helgonet-index

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag har även hittat en till ensidig serie av Charlie Bood: "Helgonet och den specialbyggda skon" i nr 3/1967.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Helgonet-index

Inlägg av Mu-Bai »

Är alla ensidors-serier av Charlie Bood?
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Helgonet-index

Inlägg av Sir-L »

Mu-Bai skrev:Är alla ensidors-serier av Charlie Bood?

Ingen aning. Vet egentligen bara att den som är med i Charlie Bood-albumet är det. Stilarna på det jag sett ser lite olika ut, men det skulle ju kunna vara att exemplen är från tidigare och senare, så hans stil ändrats under tiden. Men som sagt, jag har ingen aning.
Skriv svar