Den smurfiga smurftråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Krompyr skrev:
Agentum skrev:


Och Anders1 mfl. Så klart de är hankön, annars skulle de ju inte bli så betuttade i Smurfina. Det albumet är ju mer elakt mot oss karlar än mot kvinnorna. Klart jämställt, men inte feministiskt budskap. Sen om dåtidens Tiinor inte förstod mer än nutidens p.g.a. sina feministiska fördomar spelar ingen roll.


De kan ju vara queer också! :)
Har ni förresten läst den råa driften som görs med smurferna i det svenska kultalbumet "Tant utan tand" (ett måste för serieälskaren, borde egentligen ha en egen forumtråd...)?
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Tänk om detta med smurfan är en allegori. Tänk om det från början (i den kristna/västerländska skapelseberättelsen) fanns hundra blå gubbar* och en gammelsmurf=gud. Och så skapade motståndaren=djävulen=Gargamel Kvinnan/Smurfan/Eva, äpplet osv.

*Namnet ADAM lär, enligt obekr. källa, var hebreiska och betyda röd lera, vilket var materialet gud använde att knåda gubbar av. Den blålera som smurferna är knådade av har vi ju alla sett på nyplöjda åkrar i fårorna...
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Är Smurfan Lilith eller Eva?
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Lilith var väl någon sorts demon eller djävul...
Äsch jag vet inte.
Smurfan kan kanske vara vilken som!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ett sk. misslyckat försök av Gud att göra kvinnan var hon vad jag förstår, hon gjordes ur samma stoft som Adam, och jag har inte läst det i nån religiös bok heller utan i Gaimans Sandman hehe:-)

Vad än smurferna må symbolisera religiöst eller kommunistiskt så blev de iaf bara pankaka med tiden, figurer, musik, dåliga amimerade serier och allt annat de kunde dra in det minsta pengar på.

Föresten det är nog knappast över, när som helst kan nån smurfmoj landa igen.[:(]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Lilith skapades som jämlike till Adam, av samma lera. Men hon hade en självständig vilja och lydde inte Adams order och följaktligen ersattes hon av Eva, som underställdes Adam.

Det finns flera traditioner om Lilith.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Stefan_N skrev:
lydde inte Adams order och följaktligen ersattes hon av Eva, som underställdes Adam.


Och Eva skapades av ett av Adams revben. Vi män har väl ett revben mindre än kvinnor har jag för mig. Det har jag fått höra men jag har aldrig läst om det är så.

Agentum; det kommer en smurffilm så det kommer att bli mycket "smurfigt" framöver[:o)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Män och kvinnor har väl lika många revben? Det finns någon tolkning om att det skulle varit ett penisben/baculum egentligen, ett ben som tydligen finns hos de flesta manliga däggdjur utom människan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Självklart är de lika många, det här är bara som sagor förstår ni, påhittade i en tid när världen måste kunna förklaras utan nån form av insikt i nånting egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Vad menar du Agentum? Skulle smurferna vara påhittade sagor??? Eller menar du att människan skulle vara en påhittad saga? Jag kan säga dig att jag inte är någon påhittad saga, jag finns i högsta grad (och jag är en människa).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Estelle skrev:
Vad menar du Agentum? Skulle smurferna vara påhittade sagor??? Eller menar du att människan skulle vara en påhittad saga? Jag kan säga dig att jag inte är någon påhittad saga, jag finns i högsta grad (och jag är en människa).

Gissar på att det är sagorna on Adam, Eva, Lilith och liknande som åsyftas.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Självklart, jag ser det som vilka fantasiberättelser som helst, sen får djupt troende ursäkta.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Men smurferna (det måste ni fatta) är på riktigt!
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Intressant med religionskopplingstemat; att döpa katten, som ju inget hellre vill än att äta upp smurferna, till Azrael efter dödsängeln är faktiskt en rätt skojig referens till religionen.
Användarvisningsbild
Beobachter
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 11:11
Ort: Sverige

Inlägg av Beobachter »

En av mina favoriter är album 6 de svarta smurferna. Ett raskrig på högsta nivå!? Man/jag undrar ibland vad Peyo stod politiskt? Supersmurfen album 4 är också mycket bra, samt Album 1 när de slåss mot Kroxelikrax eller vad nu den där monsterfågeln hette!?
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Frågan är mycket relevant. Var stod alla de här gamla belgarna (ALLA kan ju inte ha varit med i motståndsrörelsen (som danskarna och norrmännen)...)
Var det så att Hergégänget (Hergé, Martin, den där redaktören osv) hamnade hos den mer pronazistiska falangen av den katolska pressen och Peyogänget (Jijé, Peyo, Franquin osv) var lite mer antifacistiska? Det där borde någon gräva i... Kanske pågick i själva verket "Tecknarnas krig" på Bryssels bakgator och dåligt upplysta innergårdar...
Fast att Macherot gjorde De svarta råttorna åt Tintin-tidningen motsäger tesen...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Mitt intryck av belgarna i gemen under kriget är att de snarare blev mer "belgiska" av ockupationen, än påverkades rent politiskt i fascistisk eller antifascistisk riktning. Dvs devar mer förbannade över att ha blivit ockuperade än av Tysklands generella politik och polemik.

Vad det gäller seriepublicering var det väl till stor del så att för många var tecknandet det de kunde bäst, och för att bli publicerad och tjäna pengar var man väl tvungen till eftergifter av realpolitiska och ekonomiska skäl. Dvs. det fanns i princip bara mer eller mindre tyskvänliga, pronazistiska tidningar att jobba för om man ville arbeta i mediet med en möjlighet att gå runt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Zara Hero »

Ramlade nyligen över den roliga uppgiften att Peyo till hälften var britt. Det sätter det hela i ett annorlunda perspektiv. Man kan inte utesluta influenser från engelska böcker, bilder och serier.
Tolkien? (också enkönad Fantasy med massor av små gubbar)
(Ringen kommer någon gång i mitten av femtiotalet, Smurferna i slutet av årtiondet)
Även Gulliver (Swift i och för sig irländare) kan ha inspirerat.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av mikaelbergkvist »

Dessa småknattar lär ha bidragit med inspirationen till smurfarna: http://www.mantagraphics.com/franquin/guest6-6.htm
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Zara Hero »

Det finns likhet, helt klart. Fast Smurferna dök upp i okt 58 och Tembo publicerades 59. Å andra sidan hade Spirou redan träffat ett annat gäng likadana pygméer ungefär nio år tidigare i Spirou och pygméerna. Så Peyo kunde rippat redan då. Om han hade velat. Men jag tycker att smurfernas PellevinJohanvärld mer liknar Tolkiens fantasyvärld än Franquins och Gregs Pygméafrika.
Greg är skum. Ibland antifascist och ickevåldsförespråkare (ofta slutar --- även riktigt ruffiga --- agenthistorier plötsligt med att alla agenterna (från olika nationer) inser hur barnsligt de betett sig och skäms), ibland superrasist. Som i Tembo. Som i Spökjakt i djungeln.
Skulle vara intressant om någon rotade i hans ideologiska bagage. Gammal kommunist, kanske? Papist? (Eftersom han föddes så sent som 31 var han i alla fall inte inblandad i något skumt under andra världskriget....)

(För att ytterligare komplicera saken: Tolkien föddes i Sydafrika! Det var kanske han som rippade riktiga pygméer från verkligheten...)
Skriv svar