Farbror Joakims Liv?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Farbror Joakims Liv?

Inlägg av -R- »

Jag har kollat runt lite och min fråga lyder:
Är det väldigt svårt att få tag på "Farbror Joakims Liv" i en vanlig serie-affär?, eller måste man beställa den via internet?
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Steamboat Willie »

Njae... Det beror lite på vad du menar med "Farbror Joakims Liv". Jag kollade runt i seriebutiker i Stockholm och fick till det så här:

Serieslussen har den svenska samlings-utgåvan inne.

Staffars serier har båda de amerikanska samlingarna i softcover, och en hel del av de lösa tidningarna där de gick ursprungligen på amerikanska. (staffars handlar bara med nytt)

Comics Heaven verkar ha de flesta svenska tidningarna, en hel del av de amerikanska och ett exemplar av den svenska samlingsutgåvan. Har båda amerikanska samlingarna i softcover.

Serieboden i gamla stan har alla svenska tidningar med "joakims liv" och den svenska samlingen.

På tradera så verkar det inte vara några problem att få tag i den svenska samlingsvolymen, och en hel del av KA&C:o som den figurerar i...


Så.. med andra ord.. beroende på var du bor, och vilken variant av "Farbror Joakims Liv" du söker så verkar det inte vara så svårt att få tag i den. Den svenska samlingen är dock ganska dyr. (uppemot 2000 kronor såg jag).

// Steamboat Willie


// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Senaste amerikanska utgåvan av The Life and Times of Scrooge McDuck finns i alla svenska butiker som tar in serier från USA. Det är en storsäljare.

Senast en svensk utgåva från 1998 såldes på tradera var 31 maj och den gick för 875.-
http://www.tradera.com/Joakim-von-Anka-Farbror-Joakims-liv-auktion_92343698

Känner du till att Walt Disney's Hall of Fame : de stora serieskaparna del 16 och 20 innehåller nytryck av det material som finns i den dyra utgåvan från 1998?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Exakt, dessutom får man fler serier iom Hall of Fame då de tar med anknytande serier med, och de verkar inte vara svåra att få tag på.

Fast det klart man får ju inte en samlingsbok för just de 12 berättelserna, men vill man bara läsa och ha skaplig kvalitet på grejorna så skaffa de båda Hall of fame böckerna.

Jag hade själv inte läst berättelsen alls innan dessa böcker, nu fick jag visserligen tag på mina begagnade annars vet i sjutton om jag köpt dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Inlägg av Stora stygga vargen »

Var inne hos en seriehandlare i Göteborg för någon vecka sedan och han hade sålt ett toppex av Farbror Joakims liv (den svenska, brunröda, inbundna boken) för runt tvåtusen spänn för några år sedan. Men efter vad jag förstod har efterfrågan sjunkit något de senaste åren och därmed priserna. Lättaste sättet att få tag i just den utgåvan är nog att köpa den på till exempel Tradera. 875 spänn är ett bra pris.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Tack för hjälpen! :)
Det blir nog serie letande i Stockhom för min del!
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Engelska versionen, då?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

[quote="Wakuran"]

Engelska versionen, då?
[/quote]

Jag har hört att den finns i dom flästa serie-affärerna som tar hem serier ifrån USA, fast om det är orginal vet jag inget om [B)]
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Okej. Om man bara är intresserad av serierna kan det ju vara intressant. Amerikanska album har ofta rätt gräll färgläggning, men å andra sidan skriver ju Don Rosa på engelska från början, så man missar inte någon av alla hans långsökta ordvitsar... =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Okej, jag har aldrig läst nån av hans serier på engelska, vad är så att säga roligast? Svenska eller Engelska?
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Orginalspråk är ju bäst om mna hanterar det själv bra.

Annars kvittar det ju, är man väldigt inne redan i den svenska Kalle Anka så att säga så funkar det ju bra med svenska, det blir en jäkla massa unca' Donald annars hehe, ja iofs inte i den här specifika serien förstås men men.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Okej, jo nu när du nämner det så har jag erfarenhet ifrån andra serier att det brukar vara lite små jobbigt med alla endrade namn.
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Jag kom också på hur ser man skillnad imellan ett orginal och en nyare version?
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det beror väl på vilket album det är, men det lättaste brukar vara att kolla på inlagan, så står det vilken upplaga och tryckning det handlar om. Det kanske man inte vill göra med ett Near Mint-ex, iofs.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Okej, det tänkte jag faktist inte på. Tack!!
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Först en liten lektion i stavning: ORIGINAL inte orginal.

Har sett två olika upplagor av "The Life and Times of", dels den på bilden nedan, dels en variant med orange bakgrund istället. Av den svenska utgåvan finns det bara en variant, dock så kom en mindre del av dom med skyddsomslag (gissar på <25%) resten var utan.
[img]http://pici.se/pictures/YHzRLCcuy.jpg[/img]

Här har vi alla Hall of Fame nummer med Don Rosa, 16 och 20 innehåller de serier som finns i "Joakims Liv".
[img]http://pici.se/pictures/KjucsBWDu.jpg[/img]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

[quote="zlv"]

Först en liten lektion i stavning: ORIGINAL inte orginal.

Har sett två olika upplagor av "The Life and Times of", dels den på bilden nedan, dels en variant med orange bakgrund istället. Av den svenska utgåvan finns det bara en variant, dock så kom en mindre del av dom med skyddsomslag (gissar på <25%) resten var utan.
[img]http://pici.se/pictures/YHzRLCcuy.jpg[/img]

Här har vi alla Hall of Fame nummer med Don Rosa, 16 och 20 innehåller de serier som finns i "Joakims Liv".
[img]http://pici.se/pictures/KjucsBWDu.jpg[/img]
[/quote]

Okej, ursäkta min stavning, jag är dysläktiker! [B)]
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="zlv"]
Har sett två olika upplagor av "The Life and Times of", dels den på bilden nedan, dels en variant med orange bakgrund istället. Av den svenska utgåvan finns det bara en variant, dock så kom en mindre del av dom med skyddsomslag (gissar på <25%) resten var utan.
[img]http://pici.se/pictures/YHzRLCcuy.jpg[/img]
[/quote]

Första amerikanska upplagan var röd och de senare upplagorna är orangefärgade.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

The Life & Times Of Scrooge McDuck kommer nästa år att ges ut i två inbundna volymer.
Del 1 februari 2010. ISBN-13: 978-1608865383
Del 2 april 2010. ISBN-13: 978-1608865420

Ordinarie pris är $25 per del.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Inte ocväntat då de i princip förhindrar ågon for av kvalitete, ni kan räkna med att se detta om och om igen, de har inget nytt, de verkar inte vilja ha nåt nytt heller, de ska förmodligen dö nu.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar