Om mellanrum.

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Katten
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 18 jun 2009, 10:53

Om mellanrum.

Inlägg av Katten »

Ska det alltid vara mellanrum mellan rutorna? När jag ritade mitt storyboard hade jag ingen tanke på det men nu när jag ska rita rent har jag sett att det är det. Och varför?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Oftast är det ju det, som tradition och gängse standard, men det finns olika varianter. Finns några tecknare som aldrig har mellanrum, och Will Eisners senare grejer saknar både rutor och ramar i traditionell bemärkelse.

Om serien fungerar bättre utan mellanrum behöver du inte ha några.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Wakuran"]

Oftast är det ju det, som tradition och gängse standard, men det finns olika varianter. Finns några tecknare som aldrig har mellanrum, och Will Eisners senare grejer saknar både rutor och ramar i traditionell bemärkelse.

Om serien fungerar bättre utan mellanrum behöver du inte ha några.
[/quote]
Glömmer du inte bort här att kanalen, mellanrummet mellan rutorna, har en viktig funktion? Varje ruta visar en scen, kanalen markerar att det går en viss tid innan nästa scen, d v s händelseförloppet i nästa ruta, startar.

Men det kanalen har naturligtvis också en estetisk funktion. Serier har alltid en tendens till att bli kompakta. Dom innehåller så många streck. Kanalerna lättar upp.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Wakuran"]

Will Eisners senare grejer saknar både rutor och ramar i traditionell bemärkelse.[/quote]

De har ju ofta mellanrum även om de kanske inte har ramar ... Om man har två bilder brevid varandra måste man ju på något sätt skilja dem från varandra. Även om just Eisner ofta använde olika "bild i bild"-trick med stor framgång ...

[quote]Om serien fungerar bättre utan mellanrum behöver du inte ha några.[/quote]

Det där skriver jag under på till 100%! Men då ska det verkligen vara så att serien faktiskt blir bättre utan mellanrum också. Ett sätt att nå dit är kanske att alltid utgå från "det vanliga sättet" med rektangulära rutor med svarta kanter och normala mellanrum, men inte vara rädd för att experimentera och ändra. Sedan blir huvudsaken att för varje experiment bedöma om just det gör serien bättre eller sämre.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Magnus Knutsson"]

[quote="Wakuran"]

Oftast är det ju det, som tradition och gängse standard, men det finns olika varianter. Finns några tecknare som aldrig har mellanrum, och Will Eisners senare grejer saknar både rutor och ramar i traditionell bemärkelse.

Om serien fungerar bättre utan mellanrum behöver du inte ha några.
[/quote]
Glömmer du inte bort här att kanalen, mellanrummet mellan rutorna, har en viktig funktion? Varje ruta visar en scen, kanalen markerar att det går en viss tid innan nästa scen, d v s händelseförloppet i nästa ruta, startar.

Men det kanalen har naturligtvis också en estetisk funktion. Serier har alltid en tendens till att bli kompakta. Dom innehåller så många streck. Kanalerna lättar upp.
[/quote]
Man kan ju ha rutor även utan kanaler, men jag förstår slutkommentaren. Litet luftighet kan vara vilsamt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Wakuran"]
Man kan ju ha rutor även utan kanaler, men jag förstår slutkommentaren. Litet luftighet kan vara vilsamt.
[/quote]
Att man kan ha rutor utan kanaler är inget argument för att man ska ha det.

Jag vågar påstå att minst 99% av alla serier har rutor med kanaler. Och det av det goda skälet att det är en så väletablerad form. Det gör bl a annat att serier med kanaler mellan rutorna blir naturliga och därför lätta att läsa. Finns inte kanalerna där börjar läsaren fundera på formen och inte på innehållet.

Det är alltså om man inte ska ha kanaler man ska ha ett argument och det ska vara ett tungt argument.
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

[quote="Magnus Knutsson"]
Det är alltså om man inte ska ha kanaler man ska ha ett argument och det ska vara ett tungt argument.
[/quote]

Vad snackar du om, det är väl bara göra precis som man vill?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Mekr"]

[quote="Magnus Knutsson"]
Det är alltså om man inte ska ha kanaler man ska ha ett argument och det ska vara ett tungt argument.
[/quote]

Vad snackar du om, det är väl bara göra precis som man vill?
[/quote]
Visst kan man göra som man vill, exempelvis teckna en elefant som ett mjölkpaket om man sysslar med konst. I seriernas värld skulle jag säga att det är klart bättre att använda sig av de gängse normerna i alla fall i början. I de utomordentliga böckerna Theory of Comics & Sequential Art av Will Eisner och Understanding Comics: The Invisible Art av Scott McCloud så sägs inget (i alla fall vad jag minns) om att man ska strunta i mellanrummet bara för att man kan.

Jag skulle nog snarast säga att det ska vara mellanrum om man inte är en mästare som vet hur man ska göra för att få effekten av mellanrum utan att använda dem.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote]Vad snackar du om, det är väl bara göra precis som man vill?
[/quote]
Jag tjatar på för jag tycker det här är en spännande diskussion. Den handlar nämligen om serieformen, vad den är och vad den har för uppgift. Och det tycker jag är störtintressant.

Kanalen, mellanrummet mellan rutorna, ingår i serieformens grundelement. Sånt som rutan, pratbubblan, plattan, fartstrecket m m. Och det av gott skäl, kanalen fyller en viktig funktion.

Den minsta berättande enheten i en serie är rutan, det är alltså viktigt för läsaren att utan bekymmer kan urskilja vad som är en ruta och läsa av den. Och lika viktigt att automatiskt, för att få flyt i läsningen, se var en ruta slutar och nästa börjar.

Jämför med det skrivna språket. Där spelar blanktecknet en viktig roll, det markerar var ord börjar och slutar. Visst gårdethärattläsa, men nog är det jobbigt. Och risken är stor att man bara slutar läsa. Samma risk tar en serie utan kanaler.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag tycker som Magnus Knutsson och LR26 att kanalerna fyller en viktigt funktion. Men när man har identifierat vilken funktion det är kan man laborera med att ta bort den (men då ska man vara medveten om att man experimenterar).

Mellanrummen gör att man som läsare skiljer olika bilder / intryck / tidpunkter / vinklar från varandra. Så om man berättar i "jagform" och huvudpersonen för tillfället har svårt att göra sådan åtskillnad (hen kanske är drogpåverkad eller håller på att vakna från en god natts sömn eller från en knockout), kanske man kan prova att ta bort dem?

Edit: Men sådan experimenterande är ju en bra bit från nybörjaren(?) som ställer den allmänna frågan om det ska vara mellanrum mellan rutorna. På den allmänna frågan ska nog svaret helt enkelt vara "ja"!
Skriv svar