Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Förhandstitt från Mystiska 2:an på Komika

Inlägg av mikkeX »

Tråd flyttad till nya avdelningen.

/Admin


En utgivning som jag har planerat länge på Komika är utgivandet av Rolf Gohs Mystiska 2:an, och nu är i princip det mesta klart för första samlingen efter många om och men. Nu är det korr på textningen och lite småstädande i bilderna, och en lång intervju som ska finnas med i boken också.

En rolig sak som vi kommer ha med är skräckserien "Dödens fågel", som publicerades 1958 (tror jag, har inte dubbelkollat det ännu). Rolf ser det som en pre-Mystiska 2:an, med en tidig Sacho i form av Benito. Hela serien är på 10 sidor, och här får ni ett smakprov på det fyra första sidorna (obs - okorrade - som om ni ser några fel på dessa, meddela dem gärna [:)]).

Textningen görs om till samtliga serier i samlingen av flera olika skäl. Original saknas till serierna, så vi gör det bästa vi kan med det vi har :-)

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Flyttad tråd
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Ursprungligen postat av mikkeX

En utgivning som jag har planerat länge på Komika är utgivandet av Rolf Gohs Mystiska 2:an, och nu är i princip det mesta klart för första samlingen efter många om och men. Nu är det korr på textningen och lite småstädande i bilderna, och en lång intervju som ska finnas med i boken också.

En rolig sak som vi kommer ha med är skräckserien "Dödens fågel", som publicerades 1958 (tror jag, har inte dubbelkollat det ännu). Rolf ser det som en pre-Mystiska 2:an, med en tidig Sacho i form av Benito. Hela serien är på 10 sidor, och här får ni ett smakprov på det fyra första sidorna (obs - okorrade - som om ni ser några fel på dessa, meddela dem gärna [:)]).

Textningen görs om till samtliga serier i samlingen av flera olika skäl. Original saknas till serierna, så vi gör det bästa vi kan med det vi har :-)


Det ser riktigt spännande ut. [:)]
Något jag verkligen ser fram emot!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Samma här. Jag har serietidningar och boken (tidiga). Jag gillar serien skarpt.

Det jag kan reagera på är texten i rutan (pojkarna står över offret) att den ena säger
"Jag springer hem och ringer"
Brasilien 50-talet??
det var rätt ovanligt med telefon även här i sverige på 50-talet bland vanligt folk.

Jag tycker nog att meningen skulle bytas till.
"jag springer och meddelar polisen"
Men det är vad jag tycker.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Ja, telefonen är helt klart något av en anakronism. Snackar med Rolf om det.

Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

mikkeX skrev:
Ja, telefonen är helt klart något av en anakronism.


Även om man ser i nästa ruta hur polisen lägger på luren, så fantasin säger mig att pojken har träffat på polisen och denne har kontaktat stationen på något sätt.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

burnout skrev:
mikkeX skrev:
Ja, telefonen är helt klart något av en anakronism.


Även om man ser i nästa ruta hur polisen lägger på luren, så fantasin säger mig att pojken har träffat på polisen och denne har kontaktat stationen på något sätt.


Han kan väl springa till handlaren och ringa, ingen omöjlig
tanke att dessa hade telefon?!

Jens

(Nej, INTE seriehandlaren!)
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Du verkar ha en del kul grejer på gång nu...kommer allt till Bokmässan, eller kommer något att släppas innan ?

(Sidan 4. Ruta 2.a. saknas ett "R" i "HERR".)
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Mystiska 2:an kommer till årets bokmässan, boken om skräckserier kommer till nästa...

ps. Tack för korr :-) ds.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Glöm inte bort att den berömda (?) scenen med felringning till slaktarn är från mitten av 50-talet och Tintins samtal från bröderna Vogels dåvarande hem på Moulinsart är från början av 40-talet. Tror ni förringar telefonens framfart i samhället. Även i svenska pilsnerfilmer från 40-talet är telefon ingen större ovanlighet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Kul, känner igen stilen här och där.

Det enda riktiga felet som jag såg är påtalat. Möjligen att det är lite ologiskt att påtala "portugisiska namn" direkt efter "många utlänningar" i första rutan, men det är en långsökt detalj.

/Magnus

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det här blir köp direkt för min del!

Vad gäller telefonen så är det nog troligt att de lite mer välbeställda familjerna, och en hel del butiker och så, hade telefon. Och Benitos föräldrar ser ju i alla fall tämligen välbeställda ut, så om Benito inte hade telefon hemma så hade han säkert tillgång till telefon hos någon farbror eller morbror eller så ...
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

labrador road 26 skrev:
Tror ni förringar telefonens framfart i samhället. Även i svenska pilsnerfilmer från 40-talet är telefon ingen större ovanlighet.


rkaj skrev:
Vad gäller telefonen så är det nog troligt att de lite mer välbeställda familjerna, och en hel del butiker och så, hade telefon. Och Benitos föräldrar ser ju i alla fall tämligen välbeställda ut, så om Benito inte hade telefon hemma så hade han säkert tillgång till telefon hos någon farbror eller morbror eller så ...


Jodå, jag hade dom funderingarna jag med, Men det som inte passade in var lite grann miljön och att det var utanför själva storstaden. jag har jobbat ihop med en kille som var i från Sydamerika och det folk satsade på var TV, för "jens-olof:s" handlaren/Café ägaren hade telefon som det gick att låna och ringa till släktens "Café" och det tog ett tag innan släktingen ringde upp Cafét som man var på så att säga.[:D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Mystiska 2:an! Äntligen!

Köpte något gammalt Serie-Nytt-nummer med den där serien "Dödens fågel" för ett tag sen, men det blev aldrig av att läsa den.

Edit: Kilroy 7/70 märker jag att det var nu, och det är just 1958 som anges där.

Edit:Och angående telefonin, Brasilien verkar faktiskt ha haft en lång tradition av telefoni, så det verkar inte ha varit fullt så ovanligt med telefoner i Saõ Paolo på 50-talet, även om man inte hade gjort några direkta interurbana linjer till andra städer än (försöker skumma igenom texter med grundinfo med hjälp av min komvuxspanska och knackiga passiva portugisiska).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

På sida 4, ruta tre, ord tio. Egentligen inget fel men jag har aldrig gillat ordet "innevånare" tycker det blir bättre med "invånare". Vad säger ni andra?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

mithroth skrev:
På sida 4, ruta tre, ord tio. Egentligen inget fel men jag har aldrig gillat ordet "innevånare" tycker det blir bättre med "invånare". Vad säger ni andra?

Instämmer. Innevånare låter lite tarvligt. [?]
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Innevånare är mer ålderdomligt, och är i sammanhanget helt på sin plats, då serien är från 1958. Kollat med telefonen - och den var relativt vanlig i välbärgade hem i Saõ Paolo vid den tiden.
Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Rätta oavsiktliga stavfel är sin sak men är det annars så bra göra redaktörens jobb 50 år i efterhand?

Känns mer korrekt att trycka serien så som den faktiskt framstod vid publiceringstillfället.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

jens torstensson skrev:
Känns mer korrekt att trycka serien så som den faktiskt framstod vid publiceringstillfället.

Det är inte Rolf önskan, så det är inte aktuellt.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

mikkeX skrev:
Innevånare är mer ålderdomligt, och är i sammanhanget helt på sin plats, då serien är från 1958. Kollat med telefonen - och den var relativt vanlig i välbärgade hem i Saõ Paolo vid den tiden.


En svensk siffra från 1956:
"Telefontätheten var 1956 i Halmstadområdet 262 telefonapparater per 1.000 invånare."

Hittade en annan rapport om Brasilien och USA:
Transport and Communications Output and Productivity in Brazil and the USA, 1950-90. Nanno Mulder. University of Groningen.

1975 var telefontätheten i USA 602/1000 invånare och i Brasilien var den 3/1000 invånare.
Antalet telefonsamtal per år och capital var 1060 resp. 58.

Det är nog lämpligast att låta pojken springa till polisstationen och rapportera.[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

mikkeX skrev:
Innevånare är mer ålderdomligt, och är i sammanhanget helt på sin plats, då serien är från 1958. Kollat med telefonen - och den var relativt vanlig i välbärgade hem i Saõ Paolo vid den tiden.

Det stämmer. [;)][:)]
Mvh, Olof.
Skriv svar