Förslag på ändringar i katalogen

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="UlfK"]

Lite on-topic på tråden: Om man får drömma skulle förutom ett komplett serie/tecknarindex för alla nummer [/quote]
Har vi med i målsättningen, ja.
[quote="UlfK"]


Finns det alls upplagesiffror tillgängliga, eller är sånt förlagshemligheter?
[/quote]
En mycket liten del är (vad jag vet) offentligt så det lär bli svårt.
Men skulle naturligtvis vara en enorm tillgång för att veta vad man skall vara villig att betala för ett objekt.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

UlfK: Klart som korvspad att jag vet att det är riktpriser, men riktpriser gällande handlare till privatperson, vill man ha riktpris för P2P så får man hålla på att räkna, ta procentsatser av de som står i katalogerna. Jag efterlyser där den uträkningen redan är gjord, och tvärt om butikerna får stå för räknandet. Jag menar alltså att fel del ligger som grund för de nuvarande katalogerna. Hur många butiker finns det, jämfört med hur många privatpersoner som samlar och säljer? Priserna eller riktvärdena om man hellre vill det är som jag ser det baserat i det förgångna innan internet då det var ovanligare med P2P. Åtminstone borde det finnas båda alternativen.

Att bara 10 procent av de som köper serier på Tradera är samlare, är nog så galet det kan bli, tror du verkligen att 90 procent av alla inköpta serier på Tradera går till ungarna eller någon slags icke-samling? Inte en chans.

Och för att hänvisa till ditt häcklande: Ja det är just för att personer inte är upplysta som värdena ska gälla P2P för de inser ändå inte att värdena annars gäller i andra fall, medan den som har butik fasiken måste förstå en sådan sak, annars lär han/hon inte kunna driva en seriebutik över huvud taget.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="labrador road 26"]

Jag efterlyser där den uträkningen redan är gjord, och tvärt om butikerna får stå för räknandet. [snip] Åtminstone borde det finnas båda alternativen.
[/quote]

OK, då förstår jag nog hur du tänker. Tack och lov är en sån funktion väldigt lätt att fixa i en nät-katalog, det är bara att låta besökaren välja om han/hon vill se P2P- eller Antikvariat-priser. Precis som nätbutiker som visar inkl eller exklusive moms. Men jag tror ändå att folk kommer att blanda ihop och inte förstå skillnaden.

[quote="labrador road 26"]

Att bara 10 procent av de som köper serier på Tradera är samlare, är nog så galet det kan bli, tror du verkligen att 90 procent av alla inköpta serier på Tradera går till ungarna eller någon slags icke-samling? Inte en chans.[/quote]

Jag tror att de går till läsning. Det är ju bara att kolla på skicket på det som faktiskt säljs för att inse att de som köper inte är samlare, eller har väldigt låga krav på sin samling. Fast det beror ju rätt mycket på vad man lägger i begreppet samlare. En annan tråd, kanske?

[quote="labrador road 26"]

Och för att hänvisa till ditt häcklande: Ja det är just för att personer inte är upplysta som värdena ska gälla P2P för de inser ändå inte att värdena annars gäller i andra fall, medan den som har butik fasiken måste förstå en sådan sak, annars lär han/hon inte kunna driva en seriebutik över huvud taget.
[/quote]

You lost me there... Den som har butik måste ha koll på vad saker är värda, absolut. Men vad säger du i första halvan av meningen? [:(] Menar du att P2P-värden skall rädda oss från saker som detta? (Blocket igår)

[code]Pris: 500:- Typ: Serietidningar
Tidningen Bambi från Maj 1952 nr 5 B årgång 5 till salu i fin skick[/code]

Jag tror inte på det. Folk kommer fortfarande att missupfatta, och göra/läsa fel, och inte gå att övertyga. Jag vet inte hur många gånger jag har fått förklara för besvikna människor att priset de hade läst sig till bara gäller för toppskick, inte för den hopplösa söndertuggade pappersbit de står och håller i händerna. Och då spelar det ingen roll om de hade läst sig till 300 eller 100 kronor, när feltänket hos dem inte är att de inte är butik, utan att de inte förstår vad skick är, eller att det kan vara skillnad på två exemplar av samma tidning.

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="UlfK"]

Jag tror att de går till läsning. Det är ju bara att kolla på skicket på det som faktiskt säljs för att inse att de som köper inte är samlare, eller har väldigt låga krav på sin samling. Fast det beror ju rätt mycket på vad man lägger i begreppet samlare. En annan tråd, kanske?
[/quote]
Det där låter förmätet eller föraktfullt om något. Av alla aktiva medlemmar här skulle jag tippa på att 98 procent läser sina tidningar, och att 80 procent också handlar i alla fall ibland via Tradera. Att dessa inte skulle vara samlare låter för mig helt obegripligt. Snarare så att folk nöjer sig med skick lägre än GM, eller så tittar du på fel annonser, finns en uppsjö med FN-NM objekt på Tradera, Blocket kan jag inte säga något om för det har jag inte koll på.

I vilket fall som så tror jag inte de forumiter som handlar via Tradera uppskattar att få sina samlingar sågade som att det inte är "riktiga" samlingar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="labrador road 26"]

[quote="UlfK"]

Jag tror att de går till läsning. Det är ju bara att kolla på skicket på det som faktiskt säljs för att inse att de som köper inte är samlare, eller har väldigt låga krav på sin samling. Fast det beror ju rätt mycket på vad man lägger i begreppet samlare. En annan tråd, kanske?
[/quote]
Det där låter förmätet eller föraktfullt om något. Av alla aktiva medlemmar här skulle jag tippa på att 98 procent läser sina tidningar, och att 80 procent också handlar i alla fall ibland via Tradera. Att dessa inte skulle vara samlare låter för mig helt obegripligt. Snarare så att folk nöjer sig med skick lägre än GM, eller så tittar du på fel annonser, finns en uppsjö med FN-NM objekt på Tradera, Blocket kan jag inte säga något om för det har jag inte koll på.

I vilket fall som så tror jag inte de forumiter som handlar via Tradera uppskattar att få sina samlingar sågade som att det inte är "riktiga" samlingar.
[/quote]

Lugn. Jag är inte ute efter att irritera, eller göra någon ledsen. Min huvudpoäng i vår diskussion är att jag inte tror att det behövs två prislistor i betydelsen skilda priser för P2P respektive handlare. Det är en uppfattning jag står för och tror mig kunna argumentera för.

Övriga saker jag har sagt som du inte håller med om är inte genomtänkta eller faktagrundade. Det är möjligt att jag har rätt, eller att du har rätt om hur många personer som verkligen är seriesamlare på Tradera. Jag vet heller inte hur man skall värdera dessa mot varandra, eller om en slags samlare är mer värd än någon annan.

Det jag försöker säga är att olika människor har olika mål och förutsättningar. Jag upplever att många seriesäljare på Tradera säljer serier. Inte samlarobjekt. Det fina med serier är ju att man kan ha kul med dem UTAN att samla. Men återigen, att köpa serier, att läsa serier och att samla på serier är faktiskt inte samma sak. Jag hävdar inte att det ena är bättre än det andra, däremot hävdar jag att många seriesäljare på Tradera bara säljer serietidningar, inte samlarobjekt. För varje FN+ jag ser går det tre "bra skick se bild".

Men visst, jag har faktiskt inte satt mig och räknat, så det är helt möjligt att det är tvärtom.


Till de som blir ledsna av saker jag skriver: Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Det är inte alls min mening att nedvärdara vare sig er eller era seriesamlingar. Ni får hemska gärna komma hem till mig och läsa mina serietidningar, som inte är i bättre skick de. Ring gärna innan.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="UlfK"]

[quote="labrador road 26"]

[quote="UlfK"]


Det jag försöker säga är att olika människor har olika mål och förutsättningar. Jag upplever att många seriesäljare på Tradera säljer serier. Inte samlarobjekt. Det fina med serier är ju att man kan ha kul med dem UTAN att samla. Men återigen, att köpa serier, att läsa serier och att samla på serier är faktiskt inte samma sak. Jag hävdar inte att det ena är bättre än det andra, däremot hävdar jag att många seriesäljare på Tradera bara säljer serietidningar, inte samlarobjekt. För varje FN+ jag ser går det tre "bra skick se bild".
[/quote]

Måste instämma med vad UlfK säger, det är stor skillnad på de köpare som man ser på tradera. Väldigt få köper för egen "samling", och bara med förhoppningen att få ställa det rakt in i "lådan eller bokhyllan". Men de som jag tror att Ulf K räknar som samlare är de som inte läser utan bara de som lägger undan och "arkiverar", dvs inte "lässamlare"! Tror att i alla fall det rör som om mindre än 25%, men då är man nog "snäll". Kan mycket väl vara mindre än de 10% som han nämner..

Jag talar inte om att jag vet "fakta", mina antaganden baseras istället på det det kundklientel som jag har. Och vad deras avsikt för köp varit, för att läsa eller att inte läsa...
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Inlägg av Farbror Kjell »

Något som jag saknar i seriekatalogen är upplagornas storlek.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Farbror Kjell"]

Något som jag saknar i seriekatalogen är upplagornas storlet.
[/quote]
Jag har hört att förlagen ofta håller upplagorna hemliga av kommersiella skäl. Jag tror inte att de alltid är så lätta att hitta.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är väldigt larvigt, på amerikanska serier är det åtminstonde hyfsat lätt att se hur många huvuddistrubitören typ Diamond tex har beställt, även upplagor brukar stå i tidnigarna.

Varför vara hemlig med det, skäms de? eller är de rädda för kritik när de klantat sig.

Trams, fram med kända siffror bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="Wakuran"]

[quote="Farbror Kjell"]

Något som jag saknar i seriekatalogen är upplagornas storlet.
[/quote]
Jag har hört att förlagen ofta håller upplagorna hemliga av kommersiella skäl. Jag tror inte att de alltid är så lätta att hitta.
[/quote]

En snabbkoll på nätet visar att den enda TS-anslutna serietidningen är Kalle Anka & c/o. 83 000 ex per nr 2008, beräknade läsare per nummer: 288 000.

Förra utgåvan av Alvglans ("Frasse"-utgåvan) innehåller också en hel del information om upplagor på 50-talsutgivningen. Har den inte i närheten, så jag kan inte citera något, men den finns säkert på närmsta bibliotek.

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote]Kalle Anka & c/o. 83 000 ex per nr 2008, beräknade läsare per nummer: 288 000.



[/quote]

Hur räknar man sådant ? Låter rätt optimistiskt i mina öron...
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="lennon"]

Hur räknar man sådant ? Låter rätt optimistiskt i mina öron...
[/quote]


3 ungar i familjen + Morfar=288000
[:D][:D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja, det var ju inte så svårt att räkna fram, du har knäckt ekvationen de använder.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Fantomenprenumeration - bara jag får läsa! Då stämmer det dåligt.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="lennon"]

Fantomenprenumeration - bara jag får läsa! Då stämmer det dåligt.
[/quote]
Det är väl ungefär som de där mätarna som finns hemma hos 500 (1000?) pers som har koll på vilken kanal det tittas på och sedan höftar de och säger att Melodifestivalen har några miljoner tittare. Klart undermålig statitistik alltså, det där med 2,5-3 läsare per tidning har jag för mig att de tagit från dagstidningar där det också förstås är en uppskattning, av rätt grova mått.

TS används framför allt för att visa annonsörer att den och den tidningen når så här mycket folk, och eftersom svenska serietidningar har vad man nog skulle kunna beteckna som uruselt reklamunderlag så bryr de sig nog inte om att vara med hos TS som jag har för mig kostar pengar, en negativ spiral på sätt och vis.

Skulle något förlag få tummen ur och göra som jänkarna med reklam lite här och där i tidningen och så egentligen alla andra tidningar har så skulle det nog inte vara så svårt att få lönsamheten att bli bättre, men som alltid för inkompetenta människor som sitter på förlagens serieavdelningar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Kalle 1/48 ca 50000 ex
Seriemag 1/48 25000 ex
Kalle -49 snitt 100000 ex
Seriemag -49 snitt 51000 ex
Stålmannens 4 utgåvor -49 snitt 66000 ex
Min Melodi 1/49 29000 ex
Fantomen 1/50 50000 ex
Övriga Fantomen -50 snitt 72000 ex
Fantomen -51 26 utgåvor snitt 100000 ex
Alla Tiders Seriejournal 16 utgåvor 1950 snitt 42000 ex
Blondie 2 utgåvor -51 snitt 58000 ex
Tarzan 7 utgåvor -51 snitt 88000 ex
Cowboy 14 utgåvor -51 42000 ex
Läderlappen 11 utgåvor -51 snitt 50000 ex
Tomahawk 1 utgåva 1951 + 6 utgåvor -52 snitt 34000 ex
Lasso 4 utgåvor -52 snitt 12000 ex
Hopalong Cassidy 5 utgåvor -52 snitt 66000 ex
Vilda Västern 42 utgåvor -52 snitt 21000 ex
Vilda Västern 53 utgåvor -57 snitt 56000 ex
Tuff och Tuss 12 utgåvor -53 snitt 96000 ex
Rookie 21 utgåvor 53-54 snitt 3100 ex...

Källa: Alvglans Seriekatalog 96-97 Ebbe Zetterstad




"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Måns Garthon säger "nästan 50 000 exemplar" i upplaga på Comics - Den stora serieboken 1 (1970) i förordet till Comics - den nya stora serieboken (1993).

Antecknar någon? Kanske en egen tråd för "Upplageupplysningar"?

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Vilka försäljningssiffror ska man ange då? För långlivade tidningar borde det vara rätt stor spännvidd mellan toppar och dalar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Man anger väl det man kan belägga med källa. Tills dess att någon annan kan ange säkrare uppgifter. Allra helst vill man ju ha upplaga per nummer, med siffra på returer.

Det jag kommer på från toppen av huvudet är Carl Barks samlade verk, 2000 exemplar, samt Gaston-boxen, 1000 exemplar.

Källor:

[quote]Upplaga och pris Carl Barks - Samlade Verk är en exklusiv bokserie, och upplagan är begränsad till 2 000 exemplar. Priset är 1 595:- per box + 90:- i porto och packning (16 850 kronor för hela verket).

http://www.carl-barks.se/default.asp?ID=876[/quote]

[quote]Samlingsboxen ges ut i en begränsad upplaga om endast 1 000
exemplar

http://www.egmont-karnan.se/images/pdf/Pressrelease%20Gaston%20(2).pdf
[/quote]

Sen har jag för mig att några av Bokmässe-gratis-Knasen har upplagesiffor - jag tror mig minnas 3000? Någon Knasensamlare här?


Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Kan stämma, Har inga Comics-exemplar med Knasen liggande. Men Comics-85 med Fantomen har upplage-storleken tryckt på tidningen, kommer inte ihåg den på rak arm. Tror att det rör sig om 10000 exemplar. Fantomendagen på Grönan(1986) är tryckt i 5000 exemplar om jag inte missminner mig. Får kolla upp det närmare!
Låst