starta seriebutik

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
KlotJohan
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 00:20

starta seriebutik

Inlägg av KlotJohan »

tjena
jag har alltid gillat att samla och läsa serietidningar och nu vill jag starta en seriebutik i västerås som ska gå bra. är de någon som har några tips eller råd vad man ska göra och inte göra. är de någon som tror att de skulle gå bra eller att de är dumt eller om de många som är intreserade av serier i västerås
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag tror inte ration på serieläsare/invånare är varken högre eller lägre i Västerås än någon annanstans. Ett tips är att leta efter konkurslager eller andra seriehandlare som vill dra sig ur sin verksamhet. Du behöver komma över 10000+ tidningar ganska snabbt om du inte har dem redan.

Vidare tror jag att det handlar om att nischa sig och erbjuda service till kunderna som inte erbjuds på andra ställen. Försök bli bäst på någonting. Dutta inte runt med för mycket projekt, och se affärsverksamheten som just en sådan - affärsverksamhet. Många rörelser går omkull för att ägarna ser tidningarna som sina barn. Vem säljer sina barn?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Nischning låter vettigt. Kolla in vad det finns för övriga affärer i trakten, och se vilka idéer de har som är vettiga att ta upp, samt detaljer där du kan göra bättre.

Vad har du tänkt ha för inriktning i butiken? Åtminstone för ett tag sedan var det tydligen väldigt mycket mangafans just i Västerås, vad jag hört, så det är väl bra att ha åtminstone ett någorlunda grundutbud på svenska och engelska i den typen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

En webbutik kopplad till det hela kan nog också vara lämpligt, för de som inte bor i Västerås, om du har prylar som inte många andra har. Har sett att vissa (allt fler) handlare lägger upp grejer på Tradera också för att nå många. Gällande om det ska vara begagnat eller nytt eller både och vete tusan, sådant kan inte jag avgöra.

Kan dock säga vad jag saknar, det är ett rejält sortiment av figurer från främst Marvel och DC, de är nästan hopplösa att få tag på i större mängd i Sverige, så fixar du sådana och har en webbutik/postorder har du i alla fall en kund. De jäkla klåparna på Toys R Us tar inte ens in den exklusiva TRU-varianten av Rorschach utan mask som gjordes speciellt för den kedjan. Nåväl inte mycket till tips kanske.

Det du i alla fall bör göra när butiken väl är igång är att presentera bitar av sortimentet i forumets avdelning för företag:
http://www.serieforum.se/forum.asp?FORUM_ID=39

Och info om butiken i butikstråden:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=3011

Lycka till och hoppas det går bra oavsett vilken inriktning du väljer. Välkommen till forumet också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja, just figurer, statyetter och byster mm av tex. superhjältar får man mest sitta och glo på internet för här finns de då inte.

Jag känner ofta att jag gillar de figurer som inte är rörliga utan bara statyetter, de är snyggare, men jag antar att "actionfigurerna" drar mer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det har sagts tidigare men förtjänas att upprepas. Eftersom du skall öppna en fysisk butik på stan så skall du först kolla den lokala konkurrensen runt Västerås.
Finns det andra seriebutiker i närheten? Bland konkurrenter måste du räkna in loppisar och marknader också.

Skall du sälja förlagsnya album och tidningar från Sverige? Då har du svår konkurrens från nätet att vänta.

Skall du importera serier och figurer från utlandet? Här finns redan ett nät av butiker som täcker storstäderna och mindre orter med postorderverksamhet.

Sen måste du välja läge för din butik. Skall du ha ett bra läge så blir troligen hyran högre. Men att lägga butiken i ett för dåligt läge kan också vara butikens undergång. Säljer man inget så är alla hyror för höga. Kolla också vad du har för butiker runt omkring ditt tänkta läge. Finns det butiker som kan tänkas komplettera din? Musik- och klädbutiker i närheten är exempel på bra grannar.

Och så skall du finansiera starten av butiken. Skall du ta av sparade pengar eller behöver du låna? Jag tror det kan vara svårt att få låna i bank, och det är dyrt också.

Sen skall du börja köpa in tidningar. Det talas om 10000+ tidningar men du skall vara försiktig med att köpa in för mycket "skräp" av allmänheten. Du kommer snabbt att få väldiga mängder med tidningar i lagret. Jag tror inte man behöver ha så mycket tidningar i början. Det är viktigare att du har lite reservpengar och har råd att köpa när det kommer bra grejer.

Frågan är hur Västerås klarar en väldigt nischad affär. Jag har inte svaret på det. Har du något annat intresse? T ex musik, spel,, figurer, kläder el dyl. Då kan du använda butiksytan till några olika affärsområden.

Lycka till med din butik. Sverige behöver verkligen nytt blod i seriebutiksbranschen. Men då menar jag inte som kanonmat i konkurrensen, utan livskraftigt blod. Butiksdöden har varit svår i decennier.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Agentum"]

Ja, just figurer, statyetter och byster mm av tex. superhjältar får man mest sitta och glo på internet för här finns de då inte.

Jag känner ofta att jag gillar de figurer som inte är rörliga utan bara statyetter, de är snyggare, men jag antar att "actionfigurerna" drar mer.
[/quote]

Det är väldigt svårt för butiker att köpa in figurer, statyetter m m. Bl a är mycket reserverat för den amerikanska marknader och får inte sälja hos oss. Sen finns så mycket piratkopior. Vem går in i en seriebutik och köper ett original för dyra pengar?

Kolla i Previews-katalogen och tala med era seriehandlare. Det kan finnas möjlighet att han kan plocka hem en figur åt er på specialbeställning.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Och om/när butiken blir verklighet, så annonsera på så många passande ställen på nätet du kan hitta. Det här forumet, SeF:s forum, Forum för Sekvenskonst, ZManga.net, skapa en Facebook-grupp etc. (Var skamlös men spamlös kanske kan funka som riktlinje.) Kolla in dessa trådar regelbundet, håll kontakt med presumtiva köpare och meddela allmänheten när du köpt in en större mängd nya grejer till försäljning.

Lita f.ö. inte på att allting kommer gå smärtfritt, utan lägg undan litet extra pengar för oförutsedda utgifter, force majeure m.m.

Jag vet inte hur svårt det är att fixa specialarrangemang som signering och liknande som ny spelare på marknaden, men det kan ju också vara ett bra sätt att locka folk.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Rent krasst, har du inget annat jobb också, eller
en rejäl rös med pengar, gör det inte! För att lyckas
måste du kombinera med något annat. Har Västerår många
studenter, så kanske en kombination med rollspelsfigurer
och liknande kan gå, men även den framtiden är tveksam.
Vill inte låta negativ, men mina erfarenheter av
"fritids/hobbyområde"-betonade affärsverksamheter är att det
är grymt svårt för de flesta att t o m få ihop till hyran.
De som lyckas finns ofta i industriområden eller mer eller
mindra "döda" gamla affärsgator/centrum och har det som deltid.

Förlåt om du tyckte svaret var dystert, men du ville ha svar,
och startar du så hoppas jag att jag har helt fel och önskar
dig all lycka!

Jens
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

En digression, men kombinationen rollspel/serier är f.ö. populär i Köpenhamn, hos affärerna Fantask och Faraos Cigarer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Västerås lär ju ha några butiker redan iaf, det är något mindre än Uppsala men är inte studenstad på samma sätt alls, vet iofs inte om just det påverkar det är ju inte de som läser serier främst.

Det här med figurer är speciellt det finns ingenting tycker jag i Sverige, men massor om man kollar på nätet i USA, men antingen kostar det massor att importera eller så vill de inte skicka utomlands.

Ok är man envis nog kan man säkert få tag i det mesta, men det är då inget som täcker upp storstäder eller vad som skrevs, antar att man menar Stockhom och Göteborg då eller nåt, storstäder har vi ju inga egentligen.

Däremot tror jag på de som menar att man nog får kombinera serier med annat och absolut alternativt ha sitt vanliga jobb kvar och ha öppet när man har tid tills man ser hur läget ligger.

Det är ju inte säkert att de andra handlarna är så jäkla framåt där. det finns ju gott om rätt sega gubbar i branschen här och var som känner sig säkra så att säga, med nästan monopol.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Förresten, som samlare borde man väl ha ett någorlunda hum om skickskalan, och det finns det många andra här är mig som är bättre lämpade att svara på. Någon som har en bra länk med råd om skicksättning?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag skulle rekommendera att börja med att ha din butik på loppis. Många börjar på detta sätt och det är ett bra sätt att prova på och komma igång samtidigt som man håller de egna kostnaderna på en låg nivå. Det är naturligtvis roligare att ha sin butik i en riktig lokal, men det innebär höga fasta kostnader och risktagande.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja allt för högt att starta upp med, jag skulle då kolla av hur intresset verkligen var inna jag slog på stora trumman och slutade mitt vanliga arbete och skaffade en butik.

Det är ju massor som det går dåligt för i dessa tider, konkurs på konkurs.

Men ingenting är väl omöjligt om man bara tar det lite lugnt och inte förväntar sig rikedommar omgående som tyvärr många som startar eget har gjort.

Mycket jobb och lite pengar är sanningen för de flesta när de startar upp nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Tyvärr måste jag säga, Jag har under ca 2 års tid haft planer på en butik, men det måste läggas på hyllan. Det är pga. av "krisen" om man säger.
Att öppna hemma i garaget? Nja folk måste hitta dit, däremot Anders1 förslag "Stå på loppis"
Det är en bra grej,troligen mycket segt i början innan det börjar sprida sig och då ska det inte vara bara "Dynga" utan du måste ha en del nya S.Böcker,album,äldre album. Helt enkelt sånt som man söker(och det kan vara svårt)
Det finns väl 2 st "seriesamlar-handlare" på den stora loppisen i Västerås redan? Att knäcka dom blir kanske inte så svårt om du har en del nytt.
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Inlägg av tlaago »

[quote="Magnus"]



Sen skall du börja köpa in tidningar. Det talas om 10000+ tidningar men du skall vara försiktig med att köpa in för mycket "skräp" av allmänheten. Du kommer snabbt att få väldiga mängder med tidningar i lagret. Jag tror inte man behöver ha så mycket tidningar i början. Det är viktigare att du har lite reservpengar och har råd att köpa när det kommer bra grejer.

[/quote]

Jag håller med, var försiktig i vad du köper in. Jag tror nog att det behövs 10 000 tidningar till att börja med för en liten butik. Jag säljer via torghandel på en ännu mindre stad (Visby), mindre yta, mindre utbud, mer stereotyp försäljning och kortare säsong, ändå behöver jag ett lager på ca fyra eller fem tusen tidningar för att kunna fylla på med det som behövs.
Jag hade en serietidningsaffär som som hobby tillsammans med min bror när vi var tonåringar i början av 80-talet i Visby. Det första misstaget vi gjorde var att vi köpte in nästan allt, det andra misstaget stod min bror för, han fortsatte att sälja av lagret utan att köpa in nytt, följden blev att att det fanns kvar ett lager med mestadels skräp. Var försiktig om du köper ett konkurslager, många är utplockade och inte värda mycket eller inget alls. Om du köper in ett restlager så innebär det att du skall lyckas med vad förra innehavaren misslyckades med, fast oftast med sämre förutsättningar (lånade pengar till lager och lokal samt oetableraring och oerfarenhet).

Några länkar, visserligen med en amerikansk vinkel. En del goda råd och en del dålig råd, men framförallt underhållande.

How to Open Your Own Comics Retail Store Part I
http://www.milehighcomics.com/tales/cbg45.html

In Reality, Most Comics Retailers Barely Get By
http://www.milehighcomics.com/tales/cbg44.html

How to Get Out of the Comics Business
http://www.milehighcomics.com/tales/cbg171.html

Fler historier
http://www.milehighcomics.com/tales/main.html
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja men iofs är Milehigh en jäkla story, där han tror han ska bli mördad osv, sånt händer inte här och inte längre i USA heller, men som du skriver väldigt bra historier om en svunnen tid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Tror att det är svårt i V-ås.. det fanns en seriebutik vid polishuset när jag var ung men den hade alltid knepiga öppet tider. Den gick sådär och klarade sig nog mest på att den sålde ganska mycket porr, en kombination som aldrig skulle fungera lika bra idag.

Jag skulle börja mycket soft.... typ hyra in mig på nån loppis eller så till en början och se om det fungerar.
Skriv svar