Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Schuberg »

Hittar inte någon renodlad tråd om detta ämne!? Bara om motsatsen, om vi redan har en sådan tråd som jag startat så kanske någon moderator flytta mitt inlägg dit? [:)]

Nåväl, har sett många som beklagat sig i olika trådar över diverse säljare, "den ökände", "han som inte får nämnas vid namn" är väl den mest kände. Men det finns fler, Ellingen beklagade sig relativt nyligen över någon säljare som använde sig av begagnat presentpapper som emballage trots att denne tog ut en extra avgift för emballage. Vissa har kanske stött på rena bedragare?! Låt övriga forumanvändare ta del av dessa, så riskerar färre kanske att hamna i trubbel!? Skriv in de som du har dåliga erfarenheter av i denna tråd, så att vi kan samla dem här!

Mitt bidrag är en relativt ny aktör; nämligen "Seriefräs" som de kallar sig på Tradera. Köpte ett gäng tidningar av dessa via "köp nu" när jag såg möjligheten att snygga till samlingen en aning. Tidningarna anländer efter några dagar, halvdåligt packade-men har klarat sig från fraktskador. MEN, tidningarna var inte på långa vägar i närheten av det skick som utlovats! [:I]
(Och "UlfK" [:p](ironi), jag köpte Fantomen 24/71 enbart för bilagan, såg att skicket måste ha varit "felskrivet", blev nyfiken på bilagan eftersom det inte finns någon "känd" bilaga i detta nummer-bilagan visar sig höra till ett annat nummer när jag får hem den!) [}:)]

Tar kontakt med "Seriefräs", de beklagar och säger att jag kan skicka tillbaka tidningarna och att jag kan få tillbaka mina pengar-jag erbjuder som alltid när jag hamnar i ett reklamationsärende att jag står för samtliga fraktkostnader(Dvs tur och retur). Som ett tack för servicen o.s.v.

Returnerade tidningarna, sen blev det tyst... Fick plötsligt ett mail där de önskade mina kontoupppgifter än en gång-så skulle de sätta in pengar samma dag. Mailade givetvis dessa än en gång(har även gjort det en gång efter det). Har fortfarande inte sett till några pengar eller hört av dem/lyckats få tag i dem.

Hela affären har "andats fel anda" efter leveransen, därför vill jag höja ett STORT varningens finger för "Seriefräs" som säljer undermåliga objekt och som struntar i allt som heter service! Rena bedragarfasoner är vad de sysslar med! [}:)]

Som sagt, låt oss forumanvändare ta del av dina negativa upplevelser av någon Tradera-säljare som du haft problem med/blivit blåst av! Jag är säkerligen inte ensam!?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag har köpt brädspel via Tradera, där det har utlovats att det är komplett, men där det har visat sig att det fattades komponenter. Efter att ha påpekat detta för säljaren, skriver denne att han trodde att allt var med och att jag i så fall får skicka spelet tillbaka men att jag får stå för returportot själv. Nu var det ju bara det att porto kostade ca 120 kr och spelet ca 40 kr, så det var ju en "lose-lose situation" hur man än gjorde. Det här med att köparen får stå för returportot, verkar vara kotym på Tradera, men när returen beror på säljarens fel, känns det inte rätt, tycker jag.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Håller med dig i det enskilda fallet här, men det finns en omvänd intressekonflikt också, där du som köpare i princip skulle kunna plocka ut grejer ut produkten och sen hävda att den inte är komplett, häva köpet och säljaren får stå för hela kalaset. Jag tycker nog i principfallet att det är rimligt att den som vill returnera något står för den kostnaden.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Om jag har sålt något som jag beskrivit fel så står jag alltid för portot för returen. Man kan ju inte räkna med att köparen försöker luras. Verkar vara ett ovanligt och olönsamt sätt att "tjäna pengar" på.

För det mesta brukar jag dock i stället betala tillbaka pengarna och inte begära att köparen skickar tillbaka. Det är enklast.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Kolla omdömena:

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=2348441

Verkar sätta i system att inte frankera. Studera oxå hennes svar på kritiken. Varning...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev:Kolla omdömena:

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=2348441

Verkar sätta i system att inte frankera. Studera oxå hennes svar på kritiken. Varning...



Jag måste nog ta säljaren/köparen lite i försvar. Jag har köpt och jag har inte haft några problem. Det har alltid suttit fullt porto på, men det har suttit dåligt (om det är beg.frimärken eller påsen som gjort det kan jag inte svara på) På vissa påsar är det så man måste teipa fast märkerna.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Men om tittar på negativa omdömen så ser man ju ett visst mönster, även om du "klarade dig".
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev:Men om tittar på negativa omdömen så ser man ju ett visst mönster, även om du "klarade dig".


Ohja, man ska inte ha alltför glada tankar, men jag har klarat mig och fler med mig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Angående supersnällasara (ska nog inte gå in på hur missvisande det namnet är, men fulafiskensara hade passat bättre) så går hämdomdömare fetbort för min del. Uppenbarligen är människan en klåpare i hanteringen av frimärken, då det verkar vara så ofta är jag benägen att tro att säljaren helt enkelt skiter i att sätta på några överhuvudtaget, och förstås struntar i avsändare för att slippa bli debiterad dessa avgifter själv.

Okej, trassel med frimärken kan hända vem som helst, men hämdomdömen är baske mig inte ett misstag som bara skett, det är en medveten handling, case closed för mig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev:Kolla omdömena:

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=2348441

Verkar sätta i system att inte frankera. Studera oxå hennes svar på kritiken. Varning...



Det verkar inte vara något problem med personen längre.

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=2348441
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Undrar om hon fick en varning av Tradera? Risken är väl att det dyker upp en ny användare snart...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av bas03 »

"Kontot är avaktiverat"

var en hel del kända namn som hade köpt av henne och inte haft några problem så hon väljer väl sina offer.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Här kan man få upp alla negativa omdömen för en säljare:

http://vemsäljer.se/
Senast redigerad av 2 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Länk inte justerad
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av impeesa »

Kung Orne I skrev:Här kan man få upp alla negativa omdömen för en säljare:

http://vemsäljer.se/


Behändig sida, men det borde kommit från Tradera själv. Det är ofta ett häk att sitta och bläddra sida upp och ner för att läsa de röda kommentarerna.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Samlat på en och samma sida står det, men verkar inte stämma alls. Kollade Steele och där får man bara upp ett enda negativt omdöme, på 24HShop får man upp tjugotal, långt ifrån alla med andra ord. Inte helt smart att använda ä i adressen, men bra initiativ i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Det är kanske begränsat till senaste månaderna? Steele har ju skärpt sig på ett anmärknigsvärt sätt.

24hshop?

häk?

[:(]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Wakuran »

Med tanke på sammanhanget och ljuden verkar "häk" betyda ungefär "sjå". Det kanske är dialektalt.

Edit: När jag googlar ser jag att det verkar vara en felstavning av "härk", men jag känner inte riktigt igen det heller. Ej att förväxla med "en härk", vilket är en "kastrerad sarv" (rentjur)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Jag sålde en grej på Tradera och priset inklusive porto blev 35 kr.

Jag fick ett meddelande från köparen:

HEJ. B POST GÅR BRA=5,50

..och så satte han in 34,50 kr.

Vad bra av honom att tala om att det gick bra med b-post, varvid jag alltså ska gå till posten och köpa ett frimärke för 5,50 kr eftersom jag då inte kan använda mina redan inköpta. [}:)]

Snacka om höjden av snålhet. :evil:

Ursäkta att jag bryter in här, men är detta inlägg verkligen postat i rätt tråd? Eller vill du mena att det är säljaren som är dålig? Det finns väl trådar som är bättre lämpade, eller har jag missförstått?
viewtopic.php?f=17&t=1405
viewtopic.php?f=17&t=347

/Admin
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Eventuell moderering
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Med tanke på omdömen ska kanske denna säljare fundera på att byta användarnamn... [8)]

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=1747564

Roligast var detta:

Köparens kommentar: "SCAM! Ongoing betrayal and rude FB comments, see his feedback left to others!"

Säljarens kommentar: "Föklåra vad är FB comments?Och vem är du?Din objekt finns inte."
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om Traderasäljare som är dåliga!

Inlägg av Kung Orne I »

Intressant konversation hos en viss stålman:

Köparen: man skickar inte sådana tidnigar

Säljaren: AVTALSBROTT ! Budgivare lovade ta bort det negativa omdömet!Skick enligt auktion
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar