Motivera ditt samlande!

Här hamnar trådar som är inaktiva, men som är för värdefulla för att kastas i Papperskorgen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det finns tydligen Bumbibjörnsserier, även om inga verkar ha indexerats på Inducks än:

http://www.newgumbrea.com/book.php
http://www.newgumbrea.com/docs/comics.pdf
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Jag som råkar samla på den redan flera gånger nämnda björnen i blå luva svarar såhär: Jag började samla på denna serie för att kartlägga utgivningen (utgivningsår m.m.). Sedan märkte jag att de var otroligt svåra att hitta (1:a upplagor), då gick det över till en sport. Det gör ju inte heller ont när man bläddrar i de från 50-talet och inser att det är ett skickligt hantverk bakom serien med många oerhört vackra bilder och färger.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
noregrets
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 15:46
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av noregrets »

[quote]Ursprungligen postat av bromolla

Att samla Rasmus Nalle handlar generellt om att försöka återskapa en barndom man aldrig hade va? Eller vilka bevekelsegrunder har vuxna människor när de samlar på saker som uppenbarligen är skapade för barn i åldrarna 2-5 år? Min fråga är seriös, även om tonen kan vara aningen raljerande.

Ursprungligen utbrutet ur:
Vilka är de mest udda(svåra) titlarna?
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=4200

Ellingen - Moderator

[/quote]

Jag tror hela den här tråden handlar om bromolla, och hur han försöker ta reda på vem han är och varför han själv samlar. And by the way :ta det lugnt med alkoholen
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Ja, så måste det vara.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="mithroth"]

Motivera varför man gillar det man gillar är inte alltid det lättaste. [/quote]
Varför måste vi motivera varför?
Vissa saker bara finns där och då får de stanna.. [:)]
[quote="mithroth"]


Visst kan man säkert dra in en massa psykologi snack och annat mumbo-jumbo men det gör inte direkt saken lättare att förstå.
[/quote]
Speciellt om andra förstår åt dig.
Det viktigaste är att inte se ner på och förlöjliga andras samlande.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="bromolla"]


Spindelmannen riktar sig inte till barn i vällingålder - det gör Rasmus Nalle. Den diskussionen vinner du inte oavsett hur du förlöjligar trikåer och superkrafter.
[/quote]
Om jag får välja - Idag, igår, för 35 år sedan - så väljer jag Rasmus Nalle.
Den har åtminstone trevliga teckningar!
Jag gillar inte superhjältar.
Men tycker inte ni som gör det är löjliga!
Det är helt okej för mig.
Vad som inte är okej är ditt sätt att nedvärdera och förlöjliga andras samlande.

[quote="Robrocker"]

Jag tror många har samlandet i sig, vad det blir man samlar på vet man inte ens själv. Jag tror att fler som samlar på superhjälteserier gillar att läsa dem medans de som samlar Rasmus Nalle och Bamse kanske mest samlar för att de är fina.
[/quote]
Huvudet på spiken!
Även om det för mig är ofattbart att en "vuxen" människa läser, och gillar, amerikanska superhjältar! [:)]
(skrivet med ett stort mått ironi...[8D])
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Vi har väl redan konstaterat att det finns ungefär lika många orsaker som det finns samlare, och många av orsakerna är okända även för samlaren själv ...

Jag samlar bara på sånt jag själv läser, vilket trots mina 37 år inkluderar en hel massa serier av varierande slag, såväl "barnserier" som Bamse, "allåldersserier" som Spirou och Tintin och "vuxnare" serier av Alan Moore, Will Eisner eller Scott McCloud. Och så läser jag en massa Science Fiction och fantasy, som det finns en massa "kulturelit" som säger är skräp ...
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="ellingen"]


Huvudet på spiken!
Även om det för mig är ofattbart att en "vuxen" människa läser, och gillar, amerikanska superhjältar! [:)]
(skrivet med ett stort mått ironi...[8D])

[/quote]

Instämmer, "äter" hellre pannkakor med en björn i blå luva än att jag måste avguda alla dessa superhjältar! (Mycket ironi i detta!)[:p]
Lägg ner denna diskussion, tack! Alla gillar vad den gillar, vare sig vad uppkomsten till det är![:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Oj, vad argt det blev.

Superhjältar, tja kan man accepters basgrejorn så anser jag att nästan all modern seriekapande ligger där, dock ofta tvingar av att superserier säljer, men fantastiska författare och tecknare.

Rasmus Nalle, tja vad vet jag, han fanns nog inte när jag var barn ens.

Problemet är här at alla inte förstått att många av de bästa författarna någonsin har varit tvugna att använda supersereier som sin bas då de annars inte fått ut sina beretelser.

Tråkigt att det ska ge upphov till tjafs, samlande är en sak och läsande en annan i sånna här fall.

Det är liksom inte svårt att hitta amerikanska serier som spöar arslet av allt i filförsök, men Rasmus Nalle är på en annan nivå.

Pk jag hör sura röster, men dessa så olika samlanden är oförenliga helt enkelt, och då menar jag inget illa med de som samlar Rasmus Nalle.

Nu blir ni samlare arga kanske, men det är en levande verklighet ännu med amerikanska serier och de har oftast de riktiga vägarna, de t är mest så att länge har den här eliten varit tvungen att berätta sin historia i superhjälteserier då det är de som säler, nu har det krackelerat lite på senare år och flera andra serietyper tycks väckas igen.

Rasmus Nalle står kvar som det är.

Det går inet att föra en sån här diskussin på vettig nivå då orsakerna är så olika.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

dont drink and write :)
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Det är ju helt fantastiskt att folk känner att de måste dra fram taggarna när någon ställer en enkel fråga kring samlandet. Jag är helt ärlig i mitt uppsåt när jag säger att jag inte förstår den typen av samlande. Frågan var på inget sätt hotfull eller menad som nedlåtande, men man måste förstå att man kan bli ifrågasatt om man passionerat och ihärdigt samlar på något som är ämnat för barn i förskoleålder. Är man lagom balanserad och nyanserad så tar man det dessutom med ro och förklarar enkelt sin ställning. Jag tycker man har ett större problem om man inte förstår att det är rimligt att bli ifrågasatt då än att INTE bli det.

Att första reaktionen från en Rasmus Nalle-samlare inte är att försöka förklara, utan att stenhårt sänka nivån till långt under den tilltänkta säger också en del. Då är vi nere på förskoleålder ändå kanske? Det hade varit enklare att bara säga "Ja, det är riktat för barn i förskoleåldern, men jag samlar för framtida barn, för att jag gillar tecknarstilen" eller vad som helst. Att försöka sänka en annan genre till att vara på samma mognadsålder som barnserier blir ju bara trams.

Det här var det sista jag tänker skriva i ämnet (ja, det går bra att skriva gliringar som "vad skönt", "det var inte en dag för tidigt", "du borde hållit käften från början", jag tar det).
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="bromolla"]

Det är ju helt fantastiskt att folk känner att de måste dra fram taggarna när någon ställer en enkel fråga kring samlandet.
[/quote]

Jag kan inte se att någon blivit aggressiv av dina påståenden. De flesta har väl lugnt och sansat förklarat hur saken ligger till.

Glöm inte att det här är ett forum för likasinnade. Inte en social tillställning där det är legitimt att spela Svenne-Banan och mobba folk för deras intressen. Visa lite mognad och anpassning om du vill vara med oss.[:(!]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

[quote="Magnus"]

[quote="bromolla"]

Det är ju helt fantastiskt att folk känner att de måste dra fram taggarna när någon ställer en enkel fråga kring samlandet.
[/quote]

Jag kan inte se att någon blivit aggressiv av dina påståenden. De flesta har väl lugnt och sansat förklarat hur saken ligger till.

Glöm inte att det här är ett forum för likasinnade. Inte en social tillställning där det är legitimt att spela Svenne-Banan och mobba folk för deras intressen. Visa lite mognad och anpassning om du vill vara med oss.[:(!]
[/quote]

[img]http://www.kooling.se/ursakt.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote]Det här var det sista jag tänker skriva i ämnet (ja, det går bra att skriva gliringar som "vad skönt", "det var inte en dag för tidigt", "du borde hållit käften från början", jag tar det).[/quote]
Vad skönt! Fast så började du skriva igen i alla fall? Äsch då.
Sista inlägget är bara fånigt utan någon grund enligt min mening. Patetisk "Åh-jag-har-så-rätt-men-jag-skriver-att-jag-har-ack-så-fel-gud-vad-fiffigt-och-originellt"-sarkasm. Och inte en kotte har påstått att RN ska jämföras med den heliga skrift, vad grundar du det på, att du inte alls gillar den medan dessa andra inte har nåt emot den?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Med ett uns självkritik hade du varit tyst och:

[IMG]http://forumbilder.se/images/0b9200930746P543c.jpg[/IMG]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Som utomstående måste jag få säga att denna diskussion är rätt underhållande [:D] och då tar jag inte någons parti. Jag tycker det är rätt lätt att bli besatt av att samla på serier. Det är svårt att säga varför man samlar på en viss serie. Ibland vill man bara ha allt av en viss serie, och då är det är härligt att samla tills man är komplett om det är Rasmus Nalle, Buster, Fantomen, Stålmannen, Spindelmannen, Bamse, Kalle Anka, The Punisher, Illustrerade Klassiker, X:Men, Vilda Västern, Asterix, Spirou etc kvittar egentligen. Huvudsaken är att man samlar på något man gillar. Att samla är egentligen helt underbart. Sen tycker jag man skall få samla på vilken serie man vill utan att bli allt för mycket ifrågasatt.

Angående er diskussion om superhjältar vs Rasmus Nalle.

Min dotter på 3 år säger såhär:

Spindelmannen: cool, gammal, söt och konstig.

Rasmus Nalle: fin, cool och gullig som en sötnos

Resultatet blir lika.[:D][8D]

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

I grund och botten har det varit flera liknande diskussioner här på forumet som egentligen handlar om samma sak. Dock inte just Rasmus Nalle contra superhjältar, men jag minns t.ex. att någon har ifrågasatt samlandet av Kalle Ankas Pocket när man kan samla dyra och svåra Bamse-tidningar. Smaken är helt enkelt olika, och det är nog det enda som man bör komma fram till när man försöker diskutera smak.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

...och att man inte behöver fundera över vilken den tilltänkta målgruppen är för en viss serie; det gör inte jag iaf. [8D]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
noregrets
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 15:46
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av noregrets »

[borttaget. /mod.]
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

[quote="noregrets"]

[borttaget. /mod.]
[/quote]

Och så kan vi sluta hålla på med personliga påhopp. Det tillför absolut ingenting![:(!]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Låst