Nomineringar: Bästa svenska seriealbum - humor

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Äsch, nu blir det jäkligt OT. Men det här låter jag inte vara obesvarat heller.
[quote="Agentum"]

Du rider ju på de höga hästarna i vilket fall.

Varför har du valt din skämtFantomen avatar, varför inget som visar vem du verkligen är egentligen?[/quote]
Är det en skämtavatar? Jag som trodde att jag gillade och samlade Fantomen. Agentum säger ju så, och han vet bäst. [url="http://img7.imageshack.us/img7/628/fantomensamling.jpg"]Den här bilden[/url] som jag lade upp [url="http://www.serieforum.se/topic.asp?whichpage=3&TOPIC_ID=348#68957"]här[/url] trodde jag var äkta, men Agentum tycks ju veta, så jag fakeade tydligen där.
[quote]
Du ser ner på det mesta utom dina obskyra utgivningar, det svenska skräpet som drivs fram av bidrag är det du gillar.[/quote]
...och all 91:an, Agent X9, Larson!, MAD m.m. som fanns på bilderna i den tråden är alltså grejer som jag införskaffat för att kunna stå där vi hyllorna och njuta av att se ned på nåt. Det är självklart.

Back to serious, dina försök till att katalogisera min smak är patetisk. Det är uppenbart att du knappt stuckit näsan utanför Superhjälteavdelningen här på forumet och sett vad jag egentligen för det mesta skrivit om.

Men varför skulle du göra det? Det vet du ju redan. Att jag sagt emot dig om att all vardagsrealism är kass betyder ju givetvis att jag älskar allt sådant och ser ner på allt som inte är det samt hatar alla som inte älskar och hatar samma grejer som jag. Uppenbart ju.

Back to seriöst på nytt, jag tycker att vardagsrealismgenren, liksom de flesta andra genrerna innehåller både kasst, dåligt, bra och toppen. Men det är tydligen svårt för dig att förstå, trots att jag redan skrivit det i PM, då du skrivit ungefär samma sak.

[quote]Inget fel med det,[/quote]
Inte? Jag tyckte du kallade det "skräp" för bara några ord sedan?
[quote]felet är att du saknar självdistans och at erkänna vad du gillar i serieväg, du käns förbaskat underlig den vägen när man går tillbakla och ser vad du skriver.[/quote]
Aha, det är klart att du har rätt om vad jag har för smak och att jag bara ljugit igenom 90% av mina 1800 inlägg när jag skrivit om andra genrer. En liten kupp från min sida.

[quote]Du kanske har gått fel och egentligen borde inrikta dig på SEF där du hittar fler av din sort i stället för att stanna här och försöka trycka ner serieformer som lever men för dig är helt korkade.[/quote]
Jag är medlem på Sef också, men bara skrivit några få inlägg. Dock gillar jag det här forumet bättre, det är t.ex. betydligt mer aktivt. Fast det här forumet har också sina nackdelar. Dig t.ex.

[quote]Du älskar ju dessa utgivningar som fått bidrag från staten för att ens dyka upp, och det är helt jävla ok, problemet är at du försöker föreställa nån annan.
[/quote]
Jahaja.

[quote]Moderator, för att du var med tidigt? [/quote]
Nej.

[quote]jo jag antar det, men du är klart fel för jobbet imho utom i de forum som behandlar det du alltid tar upp.[/quote]
Alltså utom i typ alla avdelningar på det här forumet. Okej.

[quote]Jo jag vet vi andra som läser serier som lever idag är maskar för dig, en mask sa nåt och du blev arg ungefär.[/quote]
Jahaja, du tycks veta mer om vad jag tycker än vad jag själv gör. Imponerande.

[quote]Fortsätt med dina "bästa svenska" hur mycket du vill, men se till att ändra avatar till nåt som visar vad du är åtminstonde.[/quote]
Vad jag är? Mjo, jag är ju ingen blåklädd Fantom, då kanske jag ska ändra det. Men du är alltså personen på din bild? Där ser man, jag trodde det var en seriefigur.

[quote]Sverige är ju givetvis seriernas vagga, särskilt socionompsykotiska serier.
[/quote]
Ah, där fångade du ju precis vad jag tycker igen.

Slutligen; Detta inlägg från dig var nog det konstigaste, dummaste och mest ogrundade jag läst på forumet. Huvaligen, vilken dynga på ren svenska.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo som sagt, höga hästar och förbannat liten verkstad.

Dels har du inte startat en enda tråd vad jag vet i superforumet och dels är inte Fantomen en superhjälte.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

Funkar det att nominera Mammut föresten?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Agentum"]

Jo som sagt, höga hästar och förbannat liten verkstad.[/quote]
Nej, det där är inte nån bra titel på din självbiografi riktigt. "Mannen med den lilla verkstaden som gjorde det förbannat svårt för honom att förstå vad folk egentligen skrev" är bättre.

[quote]Dels har du inte startat en enda tråd vad jag vet i superforumet och dels är inte Fantomen en superhjälte.


[/quote]
Och var, var, har jag påstått att jag skulle ha gjort det och att Fantis är en superhjälte?!? Ingenstans överhuvudtaget!! Din förmåga att läsa in grejer som jag verkligen inte skrivit i mina inlägg är ofattbar.
"Hej, Nils! Vacker väder!"
"Du har ju inte skrivit en enda låt om fiskbullar!"
Typ...

Superhjältar intresserar mig minimalt och därför har jag inte skrivit i den avdelningen. Konstigt?

Nu blir det spännande att få läsa vad du får ut för konstigt av det här inlägget. Att jag är rasist eller tycker att du stinker, kanske?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hahaha, du avslöjar dig lite väl som sk "viktig person" tyvärr, komiskt.

Nu ska jag inte förstöra er nomineringstråd längre då det finns riktiga seriefolk som vill rösta.

Det här jag har inte skrivit exakt, har inte påstått exakt kan du spara åt andra, du är en värdelös moderator helt enkelt och funkar nog bäst som en vanlig medlem där du kan köra ditt race, och om du är uppnosig så är du ändå medlem bara.

Du har full rät till dina serieåsikter, men du låtsas vara nåt mer än du är helt enkelt, släpp ut luften och landa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Isegrim"]

Funkar det att nominera Mammut föresten?
[/quote]
Hmmm, Mammut är ju en "albumtidning", dessutom är flera av de medverkande inte svenskar, om man ska vara petig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

[quote="Wakuran"]

[quote="Isegrim"]

Funkar det att nominera Mammut föresten?
[/quote]
Hmmm, Mammut är ju en "albumtidning", dessutom är flera av de medverkande inte svenskar, om man ska vara petig.
[/quote]

Sant, men annars hade jag nominerat dem.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

Lars Sjunnesson: Tjocke-Bo
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Svenne Gurka samlade tavlor och Mammut special: Snövita Stålar, båda av Johan Höijer
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ber om ursäkt att detta blir helt och hållet OT.

[quote="Agentum"]

Moderator, för att du var med tidigt? jo jag antar det, men du är klart fel för jobbet imho utom i de forum som behandlar det du alltid tar upp.
[/quote]
Nej det fanns inte med i bilden alls utan det var kunskapens bredd, den uppvisade förmågan att hitta ordentligt i forumet, förmågan att formulera sig bra och tydligt som spelade in. Jag propagerade rätt hårt för att Erik S skulle bli moderator när det var dags för utökning/ersättare till AndersL en gång i tiden, och det står jag fortfarande för och anser att det var ett bra beslut att det blev Erik som fick axla rollen (samtidigt med Ellingen bör kanske nämnas).

[quote="Agentum"]

Jo som sagt, höga hästar och förbannat liten verkstad.

Dels har du inte startat en enda tråd vad jag vet i superforumet och dels är inte Fantomen en superhjälte.
[/quote]
Först och främst finns det massor av medlemmar här som inte heller startat trådar i superhjälteavdelningen, det finns heller inget krav på att man måste göra det, varken för medlemmar eller moderatorer.

I övrigt finns det det ingen anledning till en otrevlig ton. Håll i minnet att det är en stor skillnad på att ogilla vissa typer av serier exempelvis socialrealistiska, humorstripvarianter m.m. och spy galla över dessa (på lämpligt ställe/rätt tråd) och att vara oförskämd, otrevlig och nedlåtande mot personer som eventuellt gillar dessa.

[quote="Agentum"]


Det här jag har inte skrivit exakt, har inte påstått exakt kan du spara åt andra, du är en värdelös moderator helt enkelt och funkar nog bäst som en vanlig medlem där du kan köra ditt race, och om du är uppnosig så är du ändå medlem bara.
[/quote]
Jag som också är moderator och har god inblick i vad det innebär sätter Erik S högst av alla moderatorerna inklusive mig själv (sorry Ellingen, Ninix och Anders1), han gör ett fenomenalt jobb helt enkelt.

Med andra ord var god hyfsa till uppförandet mot samtliga här på forumet, mer skumgummipilar än vassa så att säga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Jag tycker också Erik är helt okej.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Som jag sagt tidigare. ALLA moderatorerna sköter sig utmärkt. Tack!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag vill nominera "Ratte och den vilda jakten på byrån" av Magnus Knutsson & Ulf Jansson. Det är hårfint om den eller "Ratte i New York" är det bästa Ratte-albumet. Själva New York-avsnittet är otvivelaktigt seriens höjdpunkt, men Byrån är ett jämnare album som också innehåller Slipsfabriken kommer tillbaka och Kassett på villovägar. Andraserien i New York är det mycket svagare kortet Möbler i massor.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Jan Romare - Slim Smart. Ja vad ska man säga, Romares serie har det mesta, lätt absurd parodi på hårdkokta deckare.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Ratte är grymt bra. Jag röstar NY. Också Berglin rockar. BUT! Vilket album ska man välja med honom?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Estelle: Som sagt är det inte omröstning ännu. Och de du nämnde är redan nominerade.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Inlägg av Cadial »

Jag nominerar Ville av Jan Loof.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

GAZ av Pirinen (om det albumet inte redan nominerats)

På tal om Romare så vill jag minnas att "Råttan Robert" var rätt bra, så jag nominerar den serien också, om inte någon redan gjort det och jag missade det.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag nominerar "Kunskapens korridorer" av Peter och Jens Ahlbom.

Trevligt att det är så många som kommit med nomineringar f.ö.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

"Vill någon väl" av Magnus Hägglund. Troligen det bästa svenska seriealbumet överhuvudtaget.

Och ja, jag vill påstå att det finns en mörk humor - om än svårsmält.
Annars, vad som helst med Johan Wanloos "De Äventyrslystna Karlakarlarna".
(^-^)y Live Long And Prosper
Skriv svar