Nomineringar: Bästa svenska seriealbum - humor

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag tolkade det som om det gällde humorserier här, de som är till just för att få folk att skratta.

Men det är ok för mig om man tycker Felix är en humorserie, så upplever jag dem inte utan det är mer som Tintin, alltså det förekommer humoristiska inslag i en äventyrsserie i första hand.

Folk har ju olika humor, en del skrattar ju som fasen åt de här moderna intellektuella humorn som finns i en hel del tv-serier, medans andra vill ha ren crazyhumor.

Som med Rocky eller Elvis, antingen är man inne i det och fattar det roliga eller så begriper man ingenting av det, igenkänningshumor.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Om inte Felix ska vara med så ska inte Ratte och inte Socker-Conny vara med heller. Det går inte att dra sådana gränser. De flesta komiska äventyrsserier vacklar. Ta Franquins Spirou som exempel: ibland var det långa historier i djungeln med puffror i händerna, ibland var det något skämt på hemmaplan på två tre sidor. Eller Smurferna. Eller Blårockarna. Eller Asterix. Eller Forsmarks Holger. Eller Rick O'Shay.
Förresten, varför är inget av Mats Källblads album med... Röde... Stelben.. Vimmelgrind?
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Agentum"]


Men det är ok för mig om man tycker Felix är en humorserie, så upplever jag dem inte utan det är mer som Tintin, alltså det förekommer humoristiska inslag i en äventyrsserie i första hand.
[/quote]
Problemet är det att man valde begreppet "seriealbum med humoristiska serier". Och komiska äventyrsserier tycker jag faller inom den beteckningen. Det måste det annars får ju inte Ratte vara med!

Däremot anser jag att det är helt fel att Jan Stenmark och Berglin är med. Där rör det sej nämligen inte serier, utan skämtteckningar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Estelle"]


Förresten, varför är inget av Mats Källblads album med... Röde... Stelben.. Vimmelgrind?
[/quote]
Det är fritt att nominera själv. Go ahead.

("Allan Röde" och "Sture Stelben" heter albumen förresten, Sture finns i tre utgivna album, "Raka rör" med sidor fram till -96, "Sture Stelben 97-02", samt "Irrfärder".)
[quote="Magnus Knutsson"]


Däremot anser jag att det är helt fel att Jan Stenmark och Berglin är med. Där rör det sej nämligen inte serier, utan skämtteckningar.
[/quote]
Berglin är iofs sekventiell, visserligen fyra olika delskämt sammankopplade utan att nödvändigtvis ha en röd tråd, men dock sekventiell.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="Erik S"]

Vad gäller julalbumssvitena håller jag med om att det blir lite konstigt, men kan acceptera det, när det gäller julalbum á la 91:an så är ju kvalitén (eller bristen på den om man inte gillar serien) väldigt jämn... [/quote]

Håller jag inte med om. Julalbum år 196x kan vara mycket sämre än julalbum år 196x+1. Tycker alltså sviter av julalbum inte passar.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo sant, det vacklar då många serier har flera sidor, men om det just ska vara en humorserie i första hand för att då begränsa det mer så ska alla serier ut som bara har inslag av humor men egentligen är äventyrsserier eller liknade.

För de kommer ju komma upp i "vilken är den bästa äventyrsserien?" med.

Men strunt samma, jag förstår vad ni menar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Agentum"]

Jo sant, det vacklar då många serier har flera sidor, men om det just ska vara en humorserie i första hand för att då begränsa det mer så ska alla serier ut som bara har inslag av humor men egentligen är äventyrsserier eller liknade.

För de kommer ju komma upp i "vilken är den bästa äventyrsserien?" med.

Men strunt samma, jag förstår vad ni menar.
[/quote]
Du har en poäng.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Wakuran"]

Berglin är iofs sekventiell, visserligen fyra olika delskämt sammankopplade utan att nödvändigtvis ha en röd tråd, men dock sekventiell.[/quote]
Visst, om man lägger fyra saker efter varann får man en sekvens. Men får man en serie? För att det ska bli en serie ska väl sekvensen vara berättande?

Okej, det här är ju finlir. Så om folk nu tycker att Berglin gör nåt slags serier, så vill jag inte lägga hinder i vägen.

Men min brasklapp lyder "Berglins sekvensiella skämtteckningar är INTE serier."

För övrigt, vad är det för fel på skämtteckningar? Som jag ser det är skämtteckningar en lika högstående konstart som serier. Och jag har i hela mitt liv älskat skämtteckningar. Jag är nog den ende i Sverige som kan citera engelska skämtteckningar från 1800-talet.

Alltså, jag förstår inte varför skämtteckningar nödvändigtvis måste buntas ihop med serier.
Användarvisningsbild
Cerebus
Very Good
Inlägg: 134
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 12:36

Inlägg av Cerebus »

[quote="Magnus Knutsson"]
Däremot anser jag att det är helt fel att Jan Stenmark och Berglin är med. Där rör det sej nämligen inte serier, utan skämtteckningar.
[/quote]

Eftersom att kategorin bästa svenska album med skämtteckningar inte fanns tillgänglig nominerade jag Jan Stenmark i kategorin bästa svenska seriealbum - humor, men jag blir inte ledsen om ni stryker den nomineringen.

I vilket fall är det ett roligt album, kommer speciellt ihåg bilden på en gubbe som ligger och trycker i en buske med en kikare, under bilden står det något i stil med "Det började med fåglar, jag kan namnen på alla, flickorna har jag ingen aning om vad de heter"

Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Agentum"]

Jo sant, det vacklar då många serier har flera sidor, men om det just ska vara en humorserie i första hand för att då begränsa det mer så ska alla serier ut som bara har inslag av humor men egentligen är äventyrsserier eller liknade.
För de kommer ju komma upp i "vilken är den bästa äventyrsserien?" med.
[/quote]
Men en komisk äventyrsserie är ju inte en äventyrsserie som är rolig. En komisk äventyrsserie är en serieform, en genre för sej. Om Hergé gjort ett totalt misslyckat Tintinalbum, utan ett enda lyckat skämt, hade det i alla fall varit en komisk äventyrsserie.

Och det omvända gäller naturligtvis också. Även om Modesty Blaise skojar till det nån gång förblir det en äventyrsserie. Av stilmässiga skäl.

Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Magnus Knutsson"]

Men min brasklapp lyder "Berglins sekvensiella skämtteckningar är INTE serier."
[/quote]

[:)][:)]Håller med dig, Det är INTE serier även om den har sina poänger på samma sätt som tid. en rolig halvtimme!!!![:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det var jag som av misstag nominerade Felix, hade missat att det gällde humor, trodde bara man skulle nämna några bra svenska album. Jag tycker nog inte Felix är en komisk serie eller ens komisk äventyrsserie, även om den innehåller några få komiska poänger. Så för min del är det helt ok att stryka Felix, fast det är säkert någon annan som vill ha med den.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag vill nominera Jan Berglins "Far och jag". Den innehåller nämligen serier...[:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

...och det gör även Berglin's Andra Bullar! så jag nominerar den. [8]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Inlägg av Cadial »

En imponerande lista borjar ta form. Nu kanske mangden blir ett problem; med over 60 album nominerade kanske det racker med 3 roster for att vinna tavlingen (inget fel, i och for sig?). Kanske ar det bra att gora omrostningen i tva omgangar, och i forsta omgangen komma ned till 5 album, for att sedan rosta pa presidenten?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Håller med om att det är för många nominerade för att hålla en omröstning i en omgång. Något måste göras åt det.

Ett alternativ till omröstning i flera omgångar är att ha ett litet utskott som väljer ut några lämpliga av de föreslagna kandidaterna.

Omröstningen har ett annat problem också. Det är den vaga ämnesbeskrivningen samtidigt som det finns en ologisk avgränsning att det skall vara ett album.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Några varianter på omröstningen

1. Går ju också att köra en Robinson, varje vecka får de som vill, lägga en röst på något album som de vill ha bort, för att att få sina egna favoriter kvar så att säga. Det album som fått flest åker ut. Efter ett tag så har det plockats bort så många att bara fem/tre återstår och då kan man köra en final med dessa.

Denna variant har dock ett visst problem då alla inte läst alla som finns med på listan. Då kan man antingen bortse från det helt demokratiska och bara se det som ok att rösta bort saker man inte läst, de ingår ju liksom ändå inte i ens sinnebild över de roligaste albumen.

2. Göra ungefär som American Academy of Motion Picture Arts and Sciences gör inför de årliga Oscarnominerngarna. Av samtliga album som är listade ovan, röstar man på fem olika som får gå vidare. Sedan måste man köra någon slags ytterligare gallring för att få ner det till endast 5 nominerade, varav den som får mest får titeln bästa humoralbum.

3. Varje som vill väljer ut fem album som får 1 poäng, de som inte valts av respektive person får -1, och de som ligger på 0 eller minus åker ut från listan. Omgång två väljer man bara tre album som får 1 poäng vardera, övriga -1.

Finns säkert fler varianter, men det är dessa jag kommer på som inte är allt för invecklade.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Bara en kommentar, just "Socker-Conny" ingår tydligen inte i "Kvarteret Kniven", även om "Gas" och "Välkommen till sandlådan" gör det.

Det finns typ 10 album här jag kan tänka mig att rösta på f.ö. Svårt att välja.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

En tanke: Visst är det skoj med listor och tävlingar och allt sånt. Men slutsatserna jag drar av ovanstående diskussion är att det är svårt att definiera "serie", "album" och "humor" . Samt att det inte går att jämföra äpplen och päron.

Kan man inte strunta i vilket som är "bäst" och och istället titta på den sammanställda listan och säga att vi har och har haft en himla massa duktiga serieberättare i Sverige?


Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="UlfK"]
Kan man inte strunta i vilket som är "bäst" och och istället titta på den sammanställda listan och säga att vi har och har haft en himla massa duktiga serieberättare i Sverige?
[/quote]

Nä, tävlingar och dyl är skoj ju! [:)] Självklart ska det vara en omröstning. Sen hur mycket man ska ta den och slutresultatet på allvar, är en annan sak.
Skriv svar