Wacomplatta?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Wacomplatta?

Inlägg av Tobieh »

Tja.
Jo, jag har hört att det är vanligt med wacomplatta bland serieteckning nuförtiden, så jag har funderat på att skaffa en om det inte är alltför dyrt. Finns det några tips på någon speciell platta som passar för serieteckning, vart finns dom att köpa och ungefär hur mycket kostar dom?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote]Ursprungligen postat av Tobieh

Finns det några tips på någon speciell platta som passar för serieteckning, vart finns dom att köpa och ungefär hur mycket kostar dom?
[/quote]
[url]
http://www.dustinhome.se/[/url], sök på "wacom". Dustinhome är inte billigast, men har rätt bra utbud, så man får lite idé om vad som finns. Se om det finns någon databutik i din närhet där du kan få testa en, det är faktiskt inte alla som gillar att rita med platta.

Bamboo-plattorna (de billigaste)är helt OK att rita med, man måste inte ha värstingplattorna.

Det finns fler än Wacom som gör ritplattor, men de som testat både och säger att Wacom är bättre. Ta det med en nypa salt. Jag har bara testat Wacom, så jag kan inte uttala mig om konkurrenterna.

Lycka till i ritandet!

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote]Ursprungligen postat av Tobieh

Tja.
Jo, jag har hört att det är vanligt med wacomplatta bland serieteckning nuförtiden, så jag har funderat på att skaffa en om det inte är alltför dyrt. Finns det några tips på någon speciell platta som passar för serieteckning, vart finns dom att köpa och ungefär hur mycket kostar dom?
[/quote]

Köpte en billig på Lidl för ett tag sedan. Fungerar riktigt bra. Men, ju bättre du blir, desto bättre grejer behövs för att hänga med.

[url]http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t91756.html[/url]

/Magnus
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Tack så mycket, jag ska kolla upp bådas länkar. :)
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

www.prisjakt.nu

Wacom Bamboo. Billig och prisvärd.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag tycker det är lite felaktigt att säga att Bamboo är mer prisvärd för att den är billigare än tex Intuos3 (och numera 4). Det handlar om ambitionen och kraven också. Jag använder själv Intuos3 A5 och ärligt talat känner jag mig handikappad på en Bamboo. Jämför det med att ta på dig någon annans skor oavsiktligt, eller när du testade en polares cykel när du var liten. Det funkar men det är långt ifrån lika bra.

Bamboo är plastig och känns budget. Jag ser ingen poäng att börja med en Bamboo om man har som målsättning att använda ritbrädan dagligen eller nästan dagligen. En Intuos3 A5 kostar cirka 2500kr begagnad och DET är prisvärt. Andra märken än Wacom kan man glömma helt i sammanhangen. De är skräp rakt igenom.

Det finns en anledning till att Wacom är industristandard, precis som Photoshop. Visst, det kostar några tusenlappar mer, men det är det värt. Den som på allvar tycker att Gimp "duger lika bra" har ätit för många svampar med konstiga prickar på. Ska man rita serier seriöst digitalt så är det Intuos + Photoshop (och/eller Illustrator) som gäller.

Det finns studenrabatter som gör att du kan köpa hela Adobe CS4-sviten för under 3000kr. Det blir helt enkelt inte bättre än så.

Lycka till med köpen!

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

[quote="bromolla"]

Jag tycker det är lite felaktigt att säga att Bamboo är mer prisvärd för att den är billigare än tex Intuos3 (och numera 4). Det handlar om ambitionen och kraven också. Jag använder själv Intuos3 A5 och ärligt talat känner jag mig handikappad på en Bamboo. Jämför det med att ta på dig någon annans skor oavsiktligt, eller när du testade en polares cykel när du var liten. Det funkar men det är långt ifrån lika bra.

Bamboo är plastig och känns budget. Jag ser ingen poäng att börja med en Bamboo om man har som målsättning att använda ritbrädan dagligen eller nästan dagligen. En Intuos3 A5 kostar cirka 2500kr begagnad och DET är prisvärt. Andra märken än Wacom kan man glömma helt i sammanhangen. De är skräp rakt igenom.

Det finns en anledning till att Wacom är industristandard, precis som Photoshop. Visst, det kostar några tusenlappar mer, men det är det värt. Den som på allvar tycker att Gimp "duger lika bra" har ätit för många svampar med konstiga prickar på. Ska man rita serier seriöst digitalt så är det Intuos + Photoshop (och/eller Illustrator) som gäller.

Det finns studenrabatter som gör att du kan köpa hela Adobe CS4-sviten för under 3000kr. Det blir helt enkelt inte bättre än så.

Lycka till med köpen!


[/quote]

Det stämmer att den känns plastig och att den är lite budget, så nej, den lämpar sig inte för sådana som använder den dagligen.

Studentrabatter.. Hm.. Om man köper en studentutgåva, är det inte så att man inte får sälja verk man gjort i denna då? Man får väl endast använda denna utgåva till skolarbete etc, eller?
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Ja, licensavtalet säger att man inte får använda det i kommersiellt syfte. Det är väl en tolkningsfråga och en avvägning man får göra. Jag tror att "kommersiellt syfte" är ett sätt att skilja företag från person, och jag tror inte att Adobe har några problem med att du använder programmet och säljer bilder gjorda i det, så länge du är privatperson. Men med tanke på att sviten kostar 15 loppor + moms annars, så får man sälja en hel del bilder innan det blir lönt. [:)]
Användarvisningsbild
Penpuscher
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:52
Ort: Sverige

Inlägg av Penpuscher »

Har varit sugen på att köpa en rätt länge nu men tappar man inte hela effekten med att tuscha med pensel? Eller finns det valmöjlighet att variera tjockleken på streck i samma penseldrag?
Blir det mycket scrollande om man har A5 formatet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Penpuscher"]

Har varit sugen på att köpa en rätt länge nu men tappar man inte hela effekten med att tuscha med pensel? Eller finns det valmöjlighet att variera tjockleken på streck i samma penseldrag?
Blir det mycket scrollande om man har A5 formatet?
[/quote]

Det finns tydligen någon typ av "airbrush-input", men det verkar inte finnas någon pensel-input. Jag tycker det borde vara tekniskt möjligt genom tryckkänsliga plattor eller typ "optiska fiberkablar" (istället för mårdhår, typ), men det kanske blir alltför dyrt att massproducera.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Penpuscher"]

Har varit sugen på att köpa en rätt länge nu men tappar man inte hela effekten med att tuscha med pensel? Eller finns det valmöjlighet att variera tjockleken på streck i samma penseldrag?
[/quote]

I gimp kan man emulera både pensel och stålpenna med tryck- och vinkelkänslighet. Så det borde ju gå i photoshop också, om det nu är så mycket bättre ... [8)]

Poängen med en wacompenna i stället för mus är ju just att den är känslig för hur du vinklar pennan och framförallt hur hårt du trycker. (Det finns musvarianter som man håller som en penna men som inte är tryckkänsliga. De har aldrig slagit igenom ...)
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Själv använder jag en Bamboo-platta, har inte använt någon annan heller så jag har inget att jämföra med.

Har inte haft några problem med plattan tillsammans med Paint Shop Pro, och det var relativt enkelt
att ställa in tryckkänsligheten för att få varierande tjocklek.

Utifrån mitt perspektiv så fanns det en stor nackdel med bamboo och det är att det var svårt att få
tag på nya uddar till pennan, och tydligen så rekomenderade de att man istället skulle köpa en helt ny
penna för en sisådär 500 spänn eftersom pennan enligt försäljaren var rätt känslig och lätt kunde
gå sönder vid byte av udd. Nu var det ett år sedan så det kanske har ändrats.

Så prisvärd är väl en definitionsfråga i det fallet, men funktionsmässigt så har plattan hållit i ett år
utan problem och har man inget att jämföra med så saknar man inget.

Användarvisningsbild
Penpuscher
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:52
Ort: Sverige

Inlägg av Penpuscher »

Kul att se att någon annan sitter och harvar i paint shop pro!
Men är det någon mening med att köpa en A4 platta eller räcker det med A5? Hur mycket förenklar det färgläggning av serier? ( antar att det är lättare när man slipper musen)
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

jag har en a5 platta och det förenklar färgläggning något enormt, även en väldigt billig skitplatta gör färgläggning mycket enklare, men vill du göra lineart med wacom, så investera, min wacom bamboo one är skitbra för färgläggning, men crap för lineart.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Jag fattar inte.

Om jag har en sådan här ritbräda kopplad till min dator.... kan jag då rita direkt i ett word-dokument, som jag sedan kan e-posta till en redaktion?

Eller.

Behöver jag någon ytterligare programvara för att kunna suga in teckningen i datorn och göra den e-postbar?
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

Wacomplattan fungerar som kontroll för muspekaren, så i grund och botten fungerar den till alla program, men vissa program som photoshop har bättre stöd för wacom så du kan använda dig av tryckkänslighet och andra funktionet
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Har jag ditt ord på att det funkar i Word?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Estelle"]

Har jag ditt ord på att det funkar i Word?
[/quote]
Om man nu ser åsido den fåniga vitsen, så; jag har dålig koll på att rita i Word, men om det funkar att rita med mus så tycker jag inte det borde funka sämre med Wacom, är väl samma system (ungefär som att det går att ha en touchpad och mus ikopplade samtidigt)?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Wacomplatta?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det här kanske kan vara av intresse för de som går i Wacom-tankar.
http://www.theverge.com/2013/12/18/5223 ... blet-rumor
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re:

Inlägg av DanielSchenström »

Estelle skrev:Har jag ditt ord på att det funkar i Word?


Om du ska rita så använder du ett ritprogram. Word är ett ordbehandlingsprogram. Det finns gratisprogram som gimp och program som kostar som Photoshop. I de programmen så ritar du och sparar i det format en redaktion vill ha, vilket redaktionen kommer tala om. Och jag känner mig helt säker på att ingen redaktion vill ha en bild i Wordformat.

En redaktion kommer önska ett visst filformat, en viss upplösning och möjligtvis en viss färgrymd och verklig storlek. Sådana saker kan man inte ställa in i Word.

Ritplattan fungerar också som mus och för den som får mushand/arm kan det vara ett trevligt substitut.

Och till originalpostaren. Jag vet inte inom vilket område wacomplatta skulle vara vanligt annat än webserietecknare. Själva tecknandet är fortfarande mestadels med blyerts och tuschning likaså. Färgläggning däremot är det dominerande med plattor och andra datorrithjälpmedel. Om du är intresserad så sök på Youtube efter tutorials för att rita med ritbräda, tuscha mm så ser du om det är nåt du vill testa.
Skriv svar