Hjälp!!!

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Petra
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 19:32
Ort: Sverige

Hjälp!!!

Inlägg av Petra »

Jag sitter här med 26 kassar med serier. Jag vet ingenting!!!!!!
Nu har jag sorterat dem. Kollat runt lite här, men känner mig hopplöst vilsen.
Har mycket FANTOMEN, från -80 -90 och 2000.
En hel del AGENT X9 från samma tid.
SERIEMAGASINET, från samma period.
Sen är det en massa blandat bl a BUFFALO, GIGANT, TUMAC, TOMAHAWK, WESTERN, MAGNUM osv.

Så finns det seriealbum:

Kapten Princes äventyr
Blårockarna
Stjärnornas krig
Morgan Kane
Alix
Lucky Luke
Buddy Longways äventyr
Bob Morane
Blueberrys äventyr
Prins Valiant

Dessa har jag en del av, så har jag en hel del spridda skurar bl a "Linda och Valentins äventyr", "Catclaw"

Jag vill bli av med dessa. Har en serietidningsaffär alldeles nära, skall jag försöka att bli av med allt där? Jag har förstått att Serietidningarna inte är mycket värda. Men hur är det med albumen? Vill inte att ngn lurar mig.


----PH----
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Albumen kan vara värda lite grann, beroende på skick, speciellt Linda och Valentins äventyr (kanske 100-150 om det är bra skick - om du säljer på Tradera kan det bli högre).
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Vad är det för seriebutik? Mitt tips är att du går dit, jag tror inte de lurar dig.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Serietidningarna är nog inte värda att göra sig besvär med att försöka sälja på Tradera eller någon annanstans. Om serieaffären vill ta emot dem för en slant tycker jag att du ska utnyttja det.

Albumen kan dock vara värda att lägga upp på Tradera. Åtminstone Linda och Valentin och Blueberry borde gå att sälja utan problem, för ganska bra pengar. Förutsatt att de är i någorlunda bra skick. Skick är mycket viktigt för samlare, så om du lägger upp dem på Tradera; skriv noggrant om vilket skick albumen är i, och ta gärna flera bilder.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Lägger upp länkar där du kan kolla efter riktvärden (vilket är ungefär så mycket som en intresserad samlare förväntas vilja betala för albumet, såvitt jag förstått)

"Good"/"G" är hyfsat lässkick, och "Near Mint"/"NM" är så gott som oläst nyskick. Om priserna ligger runt 50-100 och över skulle det kunna löna sig att lägga upp själv på Tradera.

http://www.seriesam.com/guide/

http://www.serieforum.se/seriekatalogen/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Petra
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 19:32
Ort: Sverige

Inlägg av Petra »



Vet inte vad butiken heter, men den ligger på svangatan i gbg.
Albumen är i gott skick, det är min svärfar som har haft tidningarna. Men lästa är de ju. Är det lika med G? Valhall, är det ngt att sälja?
----PH----
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Petra"]



Vet inte vad butiken heter, men den ligger på svangatan i gbg.
Albumen är i gott skick, det är min svärfar som har haft tidningarna. Men lästa är de ju. Är det lika med G? Valhall, är det ngt att sälja?
[/quote]
Valhall, jo. Vissa av de senare albumen är faktiskt rätt värdefulla då de kommit ut i små upplagor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Prins Valiant 17,18 och 24 är värdefulla, om du nu har dom.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="lennon"]

Prins Valiant 17,18 och 24 är värdefulla, om du nu har dom.
[/quote]

Skulle tippa på att det är dom tidigare.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Kan det vara den här butiken?

Serieknodden
Svangatan 8
Tfn: 031-191346
Öppet: ojämna veckor Må-To 16.30-18.00, jämna veckor stängt
http://www.serieknodden.se/
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sifousab »

[quote="lennon"]

Prins Valiant 17,18 och 24 är värdefulla, om du nu har dom.
[/quote]

Om det är från Carlsen Comics och inte Semic.
Blårockarna kan ge mycke också men som alltid är det skick som avgör.
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=36
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
Petra
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 19:32
Ort: Sverige

Inlägg av Petra »

Just så heter den! Prins Valiant har jag nr 1-19, förutom nr 7.Men förlaget är semic.
Vill tacka alla som är så snälla och hjälper mig!!!!!
----PH----
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Vilka priser kan man förvänta sig när man säljer till butik, f.ö.? 25% av katalogvärde vid försäljning, 50% vid inbyte, eller vad gäller numera?

(För populärare serier kan man såklart få mer betalt, och vanliga serier köps oftast inte ens in.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag tror den bästa lösningen, både ekonomiskt och rent arbetsmässigt, är att du lägger ut din samling till försäljning på Blocket.
Till högstbjudande.
Skulle förvåna mig om det inte skulle ge mer än att besöka den lokala seriehandlaren.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Serietidningarna är nog som tidigare sagt, ingen större idé på Tradera.
När det gäller albumen handlar det mycket om hur mycket tid och arbete som du är beredd att lägg ner på det här. Om du är det, kan det absolut löna sig att fota/scanna in albumomslag, köpa/skaffa vadderade kuvert eller kartongskivor och lägga upp dom på Tradera.
Om inte, är det bättre att kolla upp Serieknoddens öppettider och ta med sig grejerna dit eller ringa och fråga om han är intresserad.
Användarvisningsbild
Petra
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 19:32
Ort: Sverige

Inlägg av Petra »

Om man lägger ut på blocket, skriver man bara vad man har då? Detta med att fota och hålla på vet jag inte om jag orkar.
----PH----
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Tja, det kan ju ge mer pengar om albumen är i fint skick, alt. mindre gnäll över att albumen är i sämre skick än vad köparen räknade med...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Petra
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 19:32
Ort: Sverige

Inlägg av Petra »

Jag har ca 150 album, jag kan väl inte fota alla dessa. Skall jag fota dom ni skrivit om här innan?
Jag har försökt tyda beteckningarna. De allra flesta album är i bra skick. Men de har ju legat på varann så de är ju inte spikraka. Men pärmarna är oskadd. Sidorna hela och fina, inget kladd eller ngt sådant.
----PH----
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Du borde ha ett hyfsat foto per försäljningsobjekt, men du kan ju sälja albumen i klump om det är sammanhängande serier och dylikt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag vet att du kan ta albumen med förtroende till Serieknodden. Han kommer inte att lura dig.

Skulle du vilja kolla det budet du får så kan du ta dem till andra seriösa handlare också. Dolores Serier, Södra Allégatan 2 och/eller Seriehörnan, Landsvägsgatan 38.

Jag bor också i Göteborg och kan på 10 min. säga vad du kommer att få. Har jobbat tidigare hos Dolores Serier, så jag vet ganska väl var inköpspriserna ligger. Vill du ha hjälp så får du höra av dig med mail.

En blocketannons med alla serietidningarna i klump gäller för resten, som tidigare sagts. Butikerna kommer att neka inköp av detta.
Simma lugnt!
Skriv svar