Johnny Hazard

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det här borde kanske hamnat i "Veckans underbara godbitar" men what the heck, anyway...
Hursomhelst så nappade jag på Tony Riaolas erbjudande på eBay så igår fick jag hämta en grön amerikansk postsäck på närmare åtta kilo. Jag kände mig som en försenad jultomte när jag kämpade mig hem i snö och kyla med säcken över axeln. Detta var årets ena julklapp till mig själv, och den kommer att räcka en god stund[:D]:

Bild

Totalt 27 volymer. De enda som inte finns på eBay är april 1950 - februari 1951 (som jag ämnar att köpa "vanliga vägen") och juli 1954 - augusti 1955 som redan fanns i samlingen. Vad som däremot inte framgår av Pacific Comics Clubs hemsida är att det är ett glapp i kontinuiteten mellan januari 1962 - februari 1966. Tråkigt!

Däremot är det alltid positivt när kulturgods skickas i säck, för enligt Johan Blixt verkar det om om tullen inte har tålamod med knutarna till förslutningen så chansen att de skall slinka igenom oöppnade är mycket större än för vanliga försändelser (det kom ofta tidningar i säckar till Bröderna Dum, så han borde veta):
Senast redigerad av 2 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gång.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Kul. Jag väntar hem 10 st Johnny att börja med (skulle ha varit 14, men blev överbjuden) sen får man väl ta dom andra 17. Synd på glappet som blir i utgivningen.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

burnout skrev:
Kul. Jag väntar hem 10 st Johnny att börja med (skulle ha varit 14, men blev överbjuden) sen får man väl ta dom andra 17. Synd på glappet som blir i utgivningen.

Ingen anledning att bjuda mer än utropspriset då det kommer nya auktioner hela tiden... Jag tror det beror på någon sorts översvämmning, volym 13 bjuds ut utan omslag och på en del av de andra fick man försiktigt lirka isär vissa sidor som häftat ihop. Men då priset är oslagbart duger de fint som läsex!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ett efterlängtat nytillskott till min Frank Robbins-samling trillade också in:

Bild

En söndagssida från 27:e november 1961 som innehåller det mesta man kan önska sig: flygplan, bil, skottlossning, mysterium och huvudpersonen själv i merparten av rutorna! Klicka på bilden för att se den i större format i mitt Robbins-galleri.

Detta inlägg samt några av de följande hitflyttade från Veckans underbara godbitar tråd #2-tråden.
//UlfK, moderator
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Allan Kämpe »

K-E Lindkvist skrev:Ett efterlängtat nytillskott till min Frank Robbins-samling trillade också in:

Bild

En söndagssida från 27:e november 1961 som innehåller det mesta man kan önska sig: flygplan, bil, skottlossning, mysterium och huvudpersonen själv i merparten av rutorna! Klicka på bilden för att se den i större format i mitt Robbins-galleri.


Måste säja att jag är grön av avund. Ett fantastiskt original helt i min smak! :mrgreen:
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:
K-E Lindkvist skrev:En söndagssida från 27:e november 1961 som innehåller det mesta man kan önska sig: flygplan

Hur brukar det vara i Johnny Hazard, verkliga plan eller fiktiva? Just modellen i strippen ser inte det minsta bekant ut, så lite nyfiken bara. Om någon har koll på vad det är för kärra så får ni gärna nämna det.

När det gäller Robbins avbildande av bilar och flygplan har jag intrycket att han för det mesta tecknar riktiga förebilder, men ibland tar sig konstnärliga friheter. Hans militära flygplan är oftast tämligen verklighetstroget avbildade, även om han i och med jet-ålderns inträde och förändrad teckningsstil började karikera dem. Som ett exempel är hans MiG-15 och F-80 båda något korta och tjocka. Jag antar att detta även gäller civila flygplan och att jag själv inte kan identifiera dem på grund av bristande kunskaper, men det kan också vara så att Robbins visste att hans läsare inte hade samma jänkoll på civilflyget och utnyttjade det genom att rita "flygplan". Samma kan sägas för bilar. I detta exempel råder inget tvivel om att boven färdas i en Citroën DS, men i andra fall var det ofta fråga om "bilar", speciellt i fjärran länder.
Allan Kämpe skrev:Måste säja att jag är grön av avund. Ett fantastiskt original helt i min smak! :mrgreen:

Tackar! Som så ofta gäller det att ha tålamod och skruttinera marknaden. Förr eller senare dyker något upp och då gäller det att slå till. Jag hade emellertid gärna sett någon vacker dam också, men man kan ju inte få allt... [V]

Förresten, kan någon moderator flytta den här diskussionen till Johnny Hazard-tråden där den hör hemma?

Fixat!
//UlfK, moderator
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Johnny Hazard

Inlägg av skaraborg76 »

Vad tycke ni om tecknaren då?
Jag har alltid tyckt att kvinnorna i JH serien ser lite sura ut!
Och de liknar varandra ganska mycket utseendemässigt.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av UlfK »

skaraborg76 skrev:Vad tycke ni om tecknaren då?


Robbins är en favorit. Utan att vilja förringa hans jobb på Hazard - allra bäst är han när han tecknar Batman. Jag brukar tänka på Robbins som en av de få tecknarna som inte tecknar i svart-vitt, utan bara i svart. Och i sina Batman-avsnitt lyckas han nära nog bli ännu mörkare.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av K-E Lindkvist »

skaraborg76 skrev:Vad tycke ni om tecknaren då?

FRANK ROBBINS ÄR GUD!!!!!

Men skämt åsido, jag kan inte på rak arm komma på en annan tecknare som har en penselföring som jag är lika imponerad av. Detta är en åsikt som är vanlig bland serietecknarna själva, till exempel så har Terry Dodson berättat för mig att om han någon gång kör fast och tappar inspirationen brukar det räcka med att plocka fram några Robbins-original och studera dem för att den skall återvända.
Alla Robbins inkarnationer är lika fascinerande: Jag kan beundra detaljarbetet hos den tidige Robbins, bländas av helheten av komposition, bildberättande och hantverk när han stod på höjden av sin förmåga mellan ca 1957 - 1962, och imponeras av energin och drivet i hans senare verk som syns bättre när han helt uppenbarligen jobbar snabbare och inte lägger samma vikt vid skissandet.

Robbins insatser på DC, både som författare och tecknare (speciellt på Batman) skall heller inte förglömmas.

Å andra sidan går det inte att sticka under stol med att Robbins i mångt och mycket är en "acquired taste" som det heter på utrikiska och det finns sällan några mellanlägen: Antingen giller man honom högt och rent eller också förhåller man sig helt kallsinnig till hans verk.

Joakim Gunnarsson har som av en händelse lite av ett Robbins-tema på sin blogg just nu om någon vill se mer original av honom:
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... -1969.html
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... s-x-3.html
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... bbins.html
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... asers.html
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... art-i.html

För övrigt antar jag att även Germund vill ha ett ord med i laget angående detta ämne. Förresten tror jag att du vad gäller "sura kvinnor" hos Robbins misstar ögonbrynsmodet i äventyrsserier vid denna tid för en känsloyttring. Då kan samma sak sägas även om kvinnorna hos till exempel Milton Canniff och Roy Crane...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Johnny Hazard

Inlägg av skaraborg76 »

Och det är många blonda damer med som ser ganska lika ut.
Kan ni se skillnaden på dom och alla skulle träffas i ett rum? [:D]

Tom gamla tanter som ska se snälla ut ser en aning barska ut i nyllet!
Annars är serien hyfsad.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Allan Kämpe »

K-E Lindkvist skrev:
skaraborg76 skrev:Vad tycke ni om tecknaren då?

FRANK ROBBINS ÄR GUD!!!!!

Men skämt åsido, jag kan inte på rak arm komma på en annan tecknare som har en penselföring som jag är lika imponerad av. Detta är en åsikt som är vanlig bland serietecknarna själva, till exempel så har Terry Dodson berättat för mig att om han någon gång kör fast och tappar inspirationen brukar det räcka med att plocka fram några Robbins-original och studera dem för att den skall återvända.
Alla Robbins inkarnationer är lika fascinerande: Jag kan beundra detaljarbetet hos den tidige Robbins, bländas av helheten av komposition, bildberättande och hantverk när han stod på höjden av sin förmåga mellan ca 1957 - 1962, och imponeras av energin och drivet i hans senare verk som syns bättre när han helt uppenbarligen jobbar snabbare och inte lägger samma vikt vid skissandet.

Robbins insatser på DC, både som författare och tecknare (speciellt på Batman) skall heller inte förglömmas.

Å andra sidan går det inte att sticka under stol med att Robbins i mångt och mycket är en "acquired taste" som det heter på utrikiska och det finns sällan några mellanlägen: Antingen giller man honom högt och rent eller också förhåller man sig helt kallsinnig till hans verk.

Joakim Gunnarsson har som av en händelse lite av ett Robbins-tema på sin blogg just nu om någon vill se mer original av honom:
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... -1969.html
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... s-x-3.html
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... bbins.html
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... asers.html
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... art-i.html

För övrigt antar jag att även Germund vill ha ett ord med i laget angående detta ämne. Förresten tror jag att du vad gäller "sura kvinnor" hos Robbins misstar ögonbrynsmodet i äventyrsserier vid denna tid för en känsloyttring. Då kan samma sak sägas även om kvinnorna hos till exempel Milton Canniff och Roy Crane...


Ja, Mlilton Caniff ja, hans stil påminner ju om Robbins. Vem var först och vem inspireades av vem? Caniffs teckningsstil är ju väldigt elegant och snygg och känns lite mer avslappnad i jämförelse med Robbins något mer stramare men också mycket vackra teckningsstil.
När det gäller manus tycker jag Robbins arbete med Hazard känns mer gediget än Caniffs på t.ex. Terry & piraterna men jag har svårt att uttala mig här eftersom jag läst så lite av Caniff.
Vad säger ni experter på området om detta?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Johnny Hazard

Inlägg av burnout »

Är som Herr Lindkvist skriver.
Endera gillar man JH eller så inte.
Bättre tecknare får man leta länge efter ,inte ens Barks slår han. (Nu får man fan av kalle gänget [;)] )

Synd att det inte kommer några samlingsvolymer.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Rosen »

JH har ju också rätt mycket komik, som ibland halkar ut i ren slapstick. När jag har läst om gamla historier har det slagit mig hur långt den faktiskt tar ut de humoristiska svängarna mitt i kontexten av en äventyrsserie.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Wakuran »

Rosen skrev:JH har ju också rätt mycket komik, som ibland halkar ut i ren slapstick. När jag har läst om gamla historier har det slagit mig hur långt den faktiskt tar ut de humoristiska svängarna mitt i kontexten av en äventyrsserie.

Låter litet som Tanguy et Laverdure (Jaktfalkarna).

(...vilken jag iofs inte läst särskilt mycket av...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Labrador Road 26 »

K-E Lindkvist skrev:Å andra sidan går det inte att sticka under stol med att Robbins i mångt och mycket är en "acquired taste" som det heter på utrikiska och det finns sällan några mellanlägen: Antingen giller man honom högt och rent eller också förhåller man sig helt kallsinnig till hans verk.

Verkligen lustigt, när jag började läsa dagens skörd av inlägg i denna tråd, så slog mig tanken att serien kanske just är en acquired taste, då jag själv endast läst den i Fantis (eller var det Agent X9?) i unga år men inte alls fastnade för det. Skulle skriva ett inlägg och fråga om så just var fallet, när du föredömligt nog redan berättade det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acquired_taste

Då ni hyllar den så varmt kanske jag bör ge den en ny chans, som vuxen, och se om jag faller för den denna gång. Intrycket jag hade i unga år var minst sagt inte smickrande.

Allan Kämpe skrev:Ja, Mlilton Caniff ja, hans stil påminner ju om Robbins. Vem var först och vem inspireades av vem?

Fått intrycket att Caniff är tidigare, men det är mest en sinnebild jag har, har inte undersökt om det verkligen stämmer, men var inte Caniff igång redan under 40-talet?

EDIT: En snabbkoll visar att Milton Caniff gjorde serier redan under 40-talet som jag trodde.
http://www.comicvine.com/milton-caniff/26-6736/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:
Rosen skrev:JH har ju också rätt mycket komik, som ibland halkar ut i ren slapstick. När jag har läst om gamla historier har det slagit mig hur långt den faktiskt tar ut de humoristiska svängarna mitt i kontexten av en äventyrsserie.

Låter litet som Tanguy et Laverdure (Jaktfalkarna).

(...vilken jag iofs inte läst särskilt mycket av...)


Kan hålla med om att det finns ett släktskap ifråga om tuschteknik mellan dessa tre. Caniff, Robbins, Jijé.
Caniffs Terry var oerhört stilbildande. Egentligen är det ju Robbins Johnny Hazard som är "fortsättningen" på den, snarare än Caniffs aningen träiga (men charmiga) Steve Canyon.
Jijé blir tuschkung något senare. Med Jerry Spring (tidigt femtiontal)? Gör kanske sina allra starkaste jobb när han just tagit över Tanguy et L efter Uderzo i början av 1960-talet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Wakuran »

Även tidiga Hugo Pratt känns väldigt Caniff-inspirerad. Senare finner han ju sin egen stil, som sagt, men jag tycker fortfarande man kan se litet spår av Caniff hos honom.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Zara Hero »

Sant med Pratt.
Mot bakgrund av det är de lite intressant att Hermann (i samband med sin nya Jeremiah-serie i svartvitt) på sin hemsida säger att HAN nu försöker sig på något lite PRATT-inspirerat...
http://www.hermannhuppen.be/fichiers/Fi ... -fifty.pdf

Est-ce un retour au noir et blanc classique ?"

"Pas complètement. J’ai voulu travailler le noir et blanc de manière plus brute, plus
contrastée. En donnant, en gros, plus de place au noir. Un peu à la manière d’un Pratt.
Mais avec mon trait, bien entendu. N’espérez pas trouver la moindre influence de Pratt
dans mon dessin. J’en suis bien incapable !"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:Sant med Pratt.
Mot bakgrund av det är de lite intressant att Hermann (i samband med sin nya Jeremiah-serie i svartvitt) på sin hemsida säger att HAN nu försöker sig på något lite PRATT-inspirerat...
http://www.hermannhuppen.be/fichiers/Fi ... -fifty.pdf

Est-ce un retour au noir et blanc classique ?"

"Pas complètement. J’ai voulu travailler le noir et blanc de manière plus brute, plus
contrastée. En donnant, en gros, plus de place au noir. Un peu à la manière d’un Pratt.
Mais avec mon trait, bien entendu. N’espérez pas trouver la moindre influence de Pratt
dans mon dessin. J’en suis bien incapable !"


Försöker mig på en översättning med hjälp av min nybörjarfranska och Google Translate:

----

Är det här en återgång till klassiskt svartvitt?

Inte helt. Jag ville arbeta i svartvitt på ett sätt som var grövre och kontrastrikare. Att i stort ge mer utrymme åt svart. Litet som Pratt. Men med min stil, såklart. Hoppas inte på att finna några influenser av Pratt i mina teckningar. Jag är för otillräcklig.

----

(Rätta gärna eventuella felöversättningar.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Zara Hero »

"Pas complètement. J’ai voulu travailler le noir et blanc de manière plus brute, plus
contrastée. En donnant, en gros, plus de place au noir. Un peu à la manière d’un Pratt.
Mais avec mon trait, bien entendu. N’espérez pas trouver la moindre influence de Pratt
dans mon dessin. J’en suis bien incapable !"
=
=
[[Här spankulerar jag omkring i djungeln i det underjordiska landet Cxaftyll och letar efter jättedinosar att fälla med mitt
tveeggade svärd (Uxabuggaloon). Oj, vart tog vägvisarna vägen? har jag råkat in i ett bakhåll. Massor av Zweegby-ryttare och... Ve och fasa! De är beväpnade med giftpilbågar (huggna av det sällsynta självlysande träslaget tyook). Jag måste gömma mig, men var? En ihålig stock.... här kan jag visst krypa in. Å vad mörkt det är. Men här är jag i alla fall i säkerhet... Fast vad är det där för något mjukt och slemmigt som morrar och rör sig (kan det vara en kattunge?) Nej, det är en AZAAL-katt. Nu blir det mörker-fight. Fram med Uxabuggaloon. Kysser klingan och sedan är vi igång, jag och min trognaste vän.... ]]

Wakuran! Du var ändå rätt nära. [;)]
Skriv svar