Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Den belgiska originalordningen (även om den inte nödvändigtvis är den kronologiska ordningen) kan ses här:

http://www.bedetheque.com/serie-186-BD-Alix.html

F.ö. så är "Oribals tiara" album 4, "Den svarta järnklon" album 5 och "Den siste spartanen" album 7 i originalföljden, av vad jag kan se...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Wakuran skrev:
Den belgiska originalordningen (även om den inte nödvändigtvis är den kronologiska ordningen) kan ses här:

http://www.bedetheque.com/serie-186-BD-Alix.html

F.ö. så är "Oribals tiara" album 4, "Den svarta järnklon" album 5 och "Den siste spartanen" album 7 i originalföljden, av vad jag kan se...


Okej. Det är ju rätt vanligt iofs inom både litteratur och film m.m. att publiceringsordningen inte är kronologisk. Kommer ihåg hur paff jag blev när jag sent omsider blev varse att Narnia-böckerna inte hade getts ut i kronologisk ordning.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Mycket tråkigt, både "Alix" och "Frank Världsreportern" hör till mina favoritserier, framförallt den förstnämnda.

Angående den kronologiska ordningen, de fyra första albumen (Alix L'Intrepride till Oribals Tiara) följer på varandra, samtliga av dem fokuserar på Alix kamp mot Arbacés/Arbakis. Därefter blir det lite luddigt, jag vet i alla fall att "Den Svarta Järnklon" och "Den Etruskiska Graven" utspelar sig innan "Spökskenet i Kartago", eftersom sistnämnda album refererar till karaktärer och händelser från de förra.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serieskaparen Dick Giordano har gått bort.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det var det värsta! Och han som var kandidat till Eisner Hall of Fame i år (och troligen har stor chans att bli invald).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Serieskaparen Dick Giordano har gått bort.

Inlägg av Cadial »

Vet att han ar en gigant i superhjaltevarlden, fast kanner honom bast som mannen som forstorde Modesty Blaise.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serieskaparen Dick Giordano har gått bort.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Cadial skrev:Vet att han ar en gigant i superhjaltevarlden, fast kanner honom bast som mannen som forstorde Modesty Blaise.


"Förstöra" är väl att ta i...:
Bild [8)]

Men visst, man skall nog ha läst de serier där han tuschade Irv Novick & Neal Adams för att förstå Dicks storhet (som tecknare var han högst medelmåttig). Plus att han var mannen bakom mycket av det som hände på DC på 80-talet och som vi fortfarande ser resultatet av. Dessutom verkar han ha varit en genuint trevlig prick. Jag kan inte påminna mig ha läst så värst många kritiska omdömen om honom under årens lopp, han var tydligen omtyckt av de flesta.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Serieskaparen Dick Giordano har gått bort.

Inlägg av Cadial »

Visst ar han duktig, men bilden du visar ar anda inte Modesty (kan bara goras rattvisa av Romero!!)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieskaparen Dick Giordano har gått bort.

Inlägg av Wakuran »

Smaken är som baken, weird-ass. För egen del så tycker jag Romero har förstört Modesty.


Edit: För att förtydliga, jag gillar sökta ordvitsar, men det var inte menat som personligt angrepp.
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieskaparen Dick Giordano har gått bort.

Inlägg av smorkin »

Cadial skrev:Visst ar han duktig, men bilden du visar ar anda inte Modesty (kan bara goras rattvisa av Romero!!)


Du menade väl "Visst ar han duktig, men bilden du visar ar anda inte Modesty (kan bara goras rattvisa av Holdaway!!)" ? [V]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Serieskaparen Dick Giordano har gått bort.

Inlägg av Cadial »

smorkin skrev:
Cadial skrev:Visst ar han duktig, men bilden du visar ar anda inte Modesty (kan bara goras rattvisa av Romero!!)


Du menade väl "Visst ar han duktig, men bilden du visar ar anda inte Modesty (kan bara goras rattvisa av Holdaway!!)" ? [V]


Visst, bade Wakuran och Smorkin och alla ni andra: Vissa tecknare gillar man bara och ofta eller ibland hander det att den forsta tecknaren pa en figur maste stiga at sidan. Jag gillar Romeros Modesty, Sy Barrys Fantomen och t o m Alex Raymond far se sig omsprungen av John Prentice pa Rip Kirby! Och annu en gang: Visst ar Dick Giordano superbra, men...
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Re: Serieskaparen Dick Giordano har gått bort.

Inlägg av Ola He »

Ja, jag tycker nog också att Romero förstörde Modesty när han gjorde Starletbrud av henne. Men visst, Giordanos Modesty var inte heller någon höjdare och gjordes många år efter att han var på topp. Men på 1970-talet förkroppsligade han DC:s "house style" för mig. Och gjorde det djävulskt bra, dessutom. Tecknare som Dick Dillin och Irv Novick är jag inte längre lika förtjust i som jag var då, men Giordano -- innan han blev "stel" och odynamisk, som hans version av Modesty -- var, bland de traditionella tecknarna, en av de absolut bästa.

/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Steve Perry sjuk (avliden?)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Slog ihop de två trådarna du gjort om honom på senaste tiden, var vänlig använd befintliga trådar om det finns passande. Vilket jag redan uppmanat dig till så du får härmed en officiell varning.

/Admin


Amerikansk sjukvård, i en klass för sig tydligen
http://srbissette.com/?p=8947
Senast redigerad av 2 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Sammanslagning av två trådar
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Steve Perry sjuk

Inlägg av Wakuran »

Vem är Steve Perry? Vad har han gjort?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Steve Perry sjuk

Inlägg av mikaelbergkvist »

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Steve Perry sjuk

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ah, det var han som skrev Shadows of the Empire, inte konstigt att namnet lät så bekant. Förstår dock inte riktigt hur sakerna hänger ihop, så produktiv som han verkar ha varit bör han haft en rätt god inkomst. Bara för just Shadows of the Empire bör han fått en rejäl hacka, det var ju ett sådant enormt projekt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Steve Perry sjuk

Inlägg av AndreasEriksson »

Är det samma person då? Jag kände inte heller igen namnet och efter lite googlande verkar den sjuke Steve Perry vara mest känd för att ha skrivit TV-serien Thundercats, vilket inte alls nämns på länken ovan.

Den sjuke Perry beskrivs som "55 år, ensamstående far med 5-årig son":
http://articles.orlandosentinel.com/201 ... omic-books

Perry på länken ovan är gift och har vuxna barn och verkar vara född 1947:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Perry_(author)

Det spelar dock ingen roll för sakfrågan... det är fruktansvärt att någon ska behöva gå igenom något sådant för att man inte har råd med medicinerna! Jag ska försöka gräva fram en slant och skicka.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Modesty Blaises skapare död

Inlägg av mikaelbergkvist »

Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Modesty Blaises skapare död

Inlägg av Zara Hero »

Jo. Och Modesty är ju en sorts ikon.
Kanske den enda kvinnliga seriefigur som tagit sig in i det allmänna medvetandet. Jag räknar Kajsa, Mimmi m.fl. som bifigurer i serier med pojkfigurer som huvudpersoner.
Kanske finns det fler. Hur stor är Blondie, Lisa (&Sluggo)...
Jag kanske bara är trött. Nog finns det fler! Men om man frågar Nina Larsson i Värnamo eller Helga Olsson i Mantorp är det nog bara Modesty Blaise de känner till. Det borde vara annorlunda.
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Re: Modesty Blaises skapare död

Inlägg av Ola He »

Zara Hero skrev:Jo. Och Modesty är ju en sorts ikon.
Kanske den enda kvinnliga seriefigur som tagit sig in i det allmänna medvetandet. Jag räknar Kajsa, Mimmi m.fl. som bifigurer i serier med pojkfigurer som huvudpersoner.
Kanske finns det fler. Hur stor är Blondie, Lisa (&Sluggo)...
Jag kanske bara är trött. Nog finns det fler! Men om man frågar Nina Larsson i Värnamo eller Helga Olsson i Mantorp är det nog bara Modesty Blaise de känner till. Det borde vara annorlunda.


Beror på vilken del av världen du talar om. (I USA är Modesty så gott som okänd medan Mirakelkvinnan, Kattkvinnan och Lilla Lotta är ikoner även bland många som inte läser serier. I Japan finns mängder och mängder av mangor med kvinnliga hjältar och miljonpublik.) Men i Sverige, Storbritannien och norra Europa har du säkerligen helt rätt.

R.I.P., herr O´Donnell. Även om jag inte varit något Modesty-fan på senare år kan jag inte förneka att de tidiga Holdoway-avsnitten var både banbrytande i seriehistorien och ett stort nöje för mig.


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Skriv svar