Trycka en egen serietidning?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Trycka en egen serietidning?

Inlägg av AlexZ »

Någon som kan förklara hur det går till när en serietidning skapas? Vad för verktyg behövs? Trycksaker osv. Går det att skapa en egen snygg serietidning i sitt eget hem? Den ska helst se ut som att man köpt den i vilken affär som helst. Vad behövs (förutom datorprogram såsom photoshop etc)? Det är ju liksom inte bara att skriva ut A4-sidor med serier. Ser ju inte så bra ut.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Ska man trycka en mindre upplaga så väljer man en tryckteknik som kallas print-on-demand. Det blir ganska bra. De två senaste numren av Svenska Superserier har vi tryckt så, hos serietryckeriet Ka-Blam i USA.

Det gäller att kolla med tryckeriet vilken upplösning som är bäst och i vilket format de vill ha filerna. Själva tidningen gör man i program som Photoshop och InDesign. Det finns säkert andra program som fungerar också.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Chrille
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:49
Ort: Sverige

Inlägg av Chrille »

När vi ändå är igång kan jag hijacka tråden lite för en följdfråga? Tack! :P

När man väl tryckt en bunt (eller kanske man ska fixa innan man trycker den...) hur får man den såld förutom på seriemässor eller till bekanta(D.v.s. i butiker.)?
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Ringer och mailar runt här i Sverige om det är en tidning, eller helst besöker butikerna personligen. Det gäller seriebutikerna. Om man ska ut i stor cirkulation måste man distribueras av de stora bolagen och jag vet inte hur sånt fungerar.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Jag vill förtydliga för den som är intresserad av att pröva nåt eget att det är väldigt fördelaktigt med Ka-Blam. Man får en liten gratissumma som förstagångsanvändare och den är fullt tillräcklig att trycka ett ex för och få det hemskickat. 56-sidigt nummer kostar runt 15kr att trycka upp annars om man vill ta några extra.

Deras hemsida som man hittar om man googlar har verktyg så man kan räkna ut hur mycket det kostar med tryck, med eller utan färg, sidantal osv.

Man måste ha ett PayPal-konto vilket är det största hindret då jag vet att vissa har strul med dem. (Inte med pengar utan att vissa kort inte funkar hos dem.)

För den som vill fixa sin serie och inte har råd med Photoshop finns det ypperliga gratisprogrammet GIMP vilket jag använder för att grålägga, färglägga, texta och bildarbeta med.
Användarvisningsbild
Chrille
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:49
Ort: Sverige

Inlägg av Chrille »

Låter grymt. Har ju ett paypal konto så där ligger väl inga hinder för min del. :)

En tidning på 56 sidor kostar alltså 15 kr hos Ka-Blam. Är det svart-vitt eller färg som gäller då?

Man blir peppad att slänga ihop något för skojs skull!
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Hoppa in på sajten och kolla så får du exakta uppgifter, men det var färgomslag och svartvitt inlaga jag tänkte på.
Användarvisningsbild
Chrille
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:49
Ort: Sverige

Inlägg av Chrille »

Det ser ju riktigt enkelt och bra ut tycker jag! Det är stort plus att tryckeriet verkar vara speciellt gjort för just serietidningar också! Priserna är även helt acceptabla. :)

Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Anvariel
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 15:11

Inlägg av Anvariel »

Jag vet att lulu.com också trycker serietidningar (och alla andra former av böcker). Ifall någon är intresserad av att göra prisjämförelser, alltså.
Användarvisningsbild
Chrille
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:49
Ort: Sverige

Inlägg av Chrille »

Alltid. :)

Inte bara prisjämförelser, har nån upplevt något tryckeri mycket bättre än ett annat så tveka inte att dela med av era åsikter!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Chrille"]

När vi ändå är igång kan jag hijacka tråden lite för en följdfråga? Tack! :P

När man väl tryckt en bunt (eller kanske man ska fixa innan man trycker den...) hur får man den såld förutom på seriemässor eller till bekanta(D.v.s. i butiker.)?
[/quote]
Seriebutikerna går man väl till personligen som sagt. Stor distribution, det tror jag är väääldigt svårt. Fråga Horst Schröder. (Och hans svar kommer nog inte att vara speciellt positiva.)
Skriv svar