Conan

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Conan

Inlägg av Nitro74 »

(Jag lyfte ur denna ur Essential-tåden. Egentligen hör väl Conan inte hemma under superhjältar utan under äventyrsserier, men jag la tråden här för att den skulle bli lättare att hitta.)

Robrocker skrev:
Ok, coolt. Hur många nummer är det i varje TPB då? Savage sword är väl över 100 nummer tror jag..


edit: Nu såg jag att varje volym var över 500 sidor tjock! kan bli intressant. [:)]


Hej!

Jag tänkte en gång för alla rensa upp i Conan-träsket. [;)]

"Essential Conan" rån Marvel innehöll Conan the Barbarian 1-25. Den finns dock inte längre då Marvel, som Argentum påpekade, inte längre har rättigheterna till Conan. Dock så har Dark Horse samlat "Conan the Barbarian" i The Chronicles of Conan. Tretton volymer har det hunnit bli och de har hunnit fram till #108 av totalt 275 nummer. Böckerna är i färg och cirka 170 sidor styck.


"Savage Sword of Conan" var ett svartvit magasin om cirka 60-70 sidor när den kom ut, till skillnad från "Conan the Barbarian" som var en färgtidning á 24 sidor. I mitt tycke är den både snyggare tecknad och har bättre berättelser än "Barbarian", då författaren hade 40-50 sidor att bre ut sig på. Alla som minns gamla Marvelklubbs-Conan från 1984-85 är bekanta med Savage Sword. Den har aldrig varit samlad förut, men nu har Dark Horse börjat samla även denna. Två volymer har det blivit och man har hunnit fram till nummer 24 (av 225). Trots att de kallar formatet för Omnibus ligger den närmare "Essential"-böckerna i utförande och böckerna kostar 145 kronor (på bokus). Böckerna heter "Savage Sword of Conan" följt av volymnummer.

Dessutom ger Conan ut en egen Conanserie. Den är, såvitt jag kan förstå, tänkt att vara kronologisk och ska hålla sig till Howards riktlinjer, något som Marvel inte var så noga med. Den finns också samlad i böcker, som endast heter "Conan" samt volymnummer.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Ursprungligen postat av Nitro74
"Savage Sword of Conan" var ett svartvit magasin om cirka 60-70 sidor när den kom ut, till skillnad från "Conan the Barbarian" som var en färgtidning á 24 sidor. I mitt tycke är den både snyggare tecknad och har bättre berättelser än "Barbarian", då författaren hade 40-50 sidor att bre ut sig på. Alla som minns gamla Marvelklubbs-Conan från 1984-85 är bekanta med Savage Sword. Den har aldrig varit samlad förut, men nu har Dark Horse börjat samla även denna. Två volymer har det blivit och man har hunnit fram till nummer 24 (av 225). Trots att de kallar formatet för Omnibus ligger den närmare "Essential"-böckerna i utförande och böckerna kostar 145 kronor (på bokus). Böckerna heter "Savage Sword of Conan" följt av volymnummer.



SS of conan är den lika stor som tidningarna var eller har dom minskat ned den till mindre format? Eller har jag blandat ihop storleken med någon annan utgåva av Conan?
För det är volymer som jag tycker skulle vara intressanta.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Vad jag förstått (för jag har dem inte själv ännu) så har de minskat ner utgåvorna från magasinformat till vanligt tidningsformat. Samma storlek som den hade i Sverige alltså, och det tyckte jag fungerade.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det stämmer. Omnibus från Dark Horse har samma format som Essentials/Showcases. Dvs normalt amer. serietidningsformat. Magasinen, som SSoC, är förminskade.

OT: Det är också värt att nämna att omnibus i färg, t ex Star Wars, Alien, Predator, AvP, Buffy m fl. är i ytterligare nedbantat format. Storpocketformat skulle jag vilja kalla det.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Är detta det första nummer som Conan är med i? För Weird Tales är väl en serietidning? Någon som har den? Skulle gärna läsa någon första story av Conan. Har de flesta svenska nummer, men det hade varit kul att få tag på några riktiga tidiga Conan nummer, är denna Weird Tales den första med Conan i? Den kom väl ut 1934? Måste kosta skjortan?

Bild

Edit:

Såg just att denna Weird Tales kom ut tidigare Conan the Cimmerian från 1932 i Weird Tales:

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Weird Tales är ingen serietidning utan mer en novelltidskrift. Conan var ju från början en litterär skapelse.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Började inte han skriva på den under 20 talet? Har för mig historien står i någon av "det blodiga svärdet med Conan"
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Nja, vad jag vet så uppfann han Conan först en bit in på trettiotalet, Wikipedia verkar stödja det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Conan_the_Barbarian
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Och Savage sword of Conan som då var den svart-vita tidningan kom ut i 177 ex. vad jag kan se.
Den ges nu ut i telefonkaalogsform från Dark Horse.
Sen ger Dark Horse ut en ny Conan med bla Busiek som författare, de är i färg och imo bättre än de äldre varianterna av Conan(ren smaksak givetvis, men där Marvel kortar ner lägger DK serien till)

I övrigt om vi snackar amerikansk oöversatta Conan så funkar denna forumdelen, men svensk conan bör ligga i allmäna forumet då det inte handlar om superserier.

När det gäller Howard så skrev han om flera andra muskulösa slagskämpar som gärna var lite av barbarer Kull och solomon Kane bla. flera kan ses som föregångare till Conan.

Sword and sorcery dök upp på 20-talet nångång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

För en inblick i Howards liv och leverne kan jag rekommendera filmen The Whole Wide World.
http://www.imdb.com/title/tt0118163/
Inte så mycket om just hans karaktärer utan mer om honom själv, en klart udda personlighet. En välgjord film, och bästa rollen jag sett Zellweger i.

Däremot har jag mina tveksamheter mot den kommande filmen, mest beroende på regissören som i mitt tycke mest spottar ur sig dynga.
http://www.imdb.com/title/tt0816462/

EDIT: Texten oven gällde alltså den tidigare regissören, de har tydligen bytt ut honom nu.
http://www.imdb.com/name/nm0711840/
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Nya uppgifter
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

labrador road 26 skrev:
För en inblick i Howards liv och leverne kan jag rekommendera filmen The Whole Wide World.
http://www.imdb.com/title/tt0118163/
Inte så mycket om just hans karaktärer utan mer om honom själv, en klart udda personlighet. En välgjord film, och bästa rollen jag sett Zellweger i.


Den där har jag missat, tack för tipset.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

spindelmannenelektra skrev:
Såg just att denna Weird Tales kom ut tidigare Conan the Cimmerian från 1932 i Weird Tales

Phoenix on the Sword var den först utgivna, ja (egentligen en omgjord version av en outgiven story med kung Kull - den första han skrev specifikt för Conan var The Frost Giant's Daughter).

Dock omnämns han i en ännu tidigare story om en man som minns tidigare liv, där Conan var ett av dem. Som kuriosa skrev Howards brevkompis HP Lovecraft en historia på liknande tema vid ungefär samma tid, där en av hans hjälte Randolph Carters tidigare liv var en barbar vid namn Crom-Ya...

Trettiotalet stämmer - 1932-36. Med tanke på vilken ikon Conan har blivit är det rätt intressant att Howards hela produktion om honom kom till under loppet av fyra år.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Conan

Inlägg av Zara Hero »

Kanske är Conan VÄRST av dem alla. Särskilt Barry Windsor-Smiths Conan.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Conan

Inlägg av Zara Hero »

Här kommer en akademisk uppsats om Conan som jag hittade. CONAN; FASCISTEN.
Läs och begrunda! (Så går det till när man forskar med forskning vid de svenska akademiska institutionerna.)
http://bada.hb.se/bitstream/2320/1486/1/06-71.pdf

(Observera textens längd innan ni trycker "print"...)
[:)]
Användarvisningsbild
LaFayette
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 18:39

Re: Conan

Inlägg av LaFayette »

"Conan fascisten?" heter uppsatsen ju. Alltså snarare en frågeställning än ett påstående..

Jag är själv absolut ingen littvetare men om jag skulle uppskatta vilka populärlitterära författares verk som det är intressantast/lättast att göra en idéanalys på är Howard klart en av dem (tillsammans med den uppebara trion Lewis, Tolkien och Lovecraft). Det finns helt klart en hel del stoff att titta på där..
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Conan

Inlägg av Wakuran »

Lewis och Tolkien var väl kristna? Vad var Lovecraft, typ fascist? Okultist?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Conan

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Lewis och Tolkien var väl kristna? Vad var Lovecraft, typ fascist? Okultist?

OT.

Från sidan 17 (pdfnumreringen, 9 i sidnumreringen) i den länkade avhandlingen:

En intressant notering i relation till min uppsats är det faktum att Lovecraft från
början hyste beundran för fascistiska rörelser i Europa och ådrog sig ett bitande
sarkastiskt genmäle från Howard om den ”civiliserade Mussolini” då Lovecraft uttryckte
sitt stöd för Italiens anfallskrig mot det närmast försvarslösa Etiopien.


Vet att jag nyligen läste om någon författare som inte alls gillade Lovecraft men minns inte vem det var, kanske Poe men tror det var någon annan. Slut OT.

Intressant avhandling om Howard i alla fall även om jag bara kommit till sid 25 av 139 än så länge.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Conan

Inlägg av Rosen »

Wakuran skrev:Lewis och Tolkien var väl kristna? Vad var Lovecraft, typ fascist? Okultist?

Uttalad ateist; han fnös åt ockultism i verkligheten men tyckte att ämnet gav bra stoff för historier.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Conan

Inlägg av mikaelbergkvist »

Och Conan Doyle (Sherlock Holmes) var tvärtom.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Conan

Inlägg av mikaelbergkvist »

LaFayette skrev:"Conan fascisten?"


Ett koncept skapat av en man som bodde hemma med mamma och som tog livet av sej då hon dog.
Låter ungefär rätt, vad fascister anbelangar. [B)]

Sanningen är väl att Conan existerar i en annan värld, där det synsättet är legio, och inte i vår värld, där det inte är det.
Jag är innerligt trött på att man inte kan acceptera att fantasin är kapabel att gå utanför den mänskliga begränsningen, och föreställa sej världar, spelregler och synsätt som man inte nödvändigtvis nånsin skulle tillämpa, eller tro på, i verkligheten under några som helst omständigheter.
Ingen som läser Conan skulle komma på tanken att kalla sej fascist, eller kalla andra läsare av Conan för fascister, men likväl antar man att författaren måste vara det, precis som om det måste vara nån skillnad mellan författaren och publiken i hur man ser på resultatet.
Han tyckte väl att det blev en cool upplevelse, och så var det inte mer med det.

Det är som en musiker, "det där lät kul, det spar vi".
Skriv svar