Fula figurer.

Diskussioner om manga och anime.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Fula figurer.

Inlägg av skaraborg76 »

Är det någon mer än jag som tycker att japanska seriefigurer ser dumma ut?
Jag såg en gång en bild hur en manga person skulle se ut i verkligheten med minimal näsa och groteskt stora ögon. Ingen vacker syn.
Går det att teckna en snygg tjej i manga teknik?
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Fula figurer.

Inlägg av Zara Hero »

De som gillar Manga gillar tjejer som ser ut så där. Många vill rentav vara sådana tjejer. Klär ut sig till sådana där på särskilda maskerader som kallas Cosplay. Men jag håller med om att det är underligt att förstå (för oss upplysta, demokratiska, feministiska och europeiska européer), detta japanska kvinnoideal som kretsar kring kortkjolade skolflickor och sjuksköterskor som ser ut som om de är c:a 12 år.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Fula figurer.

Inlägg av skaraborg76 »

Zara Hero skrev:De som gillar Manga gillar tjejer som ser ut så där. Många vill rentav vara sådana tjejer. Klär ut sig till sådana där på särskilda maskerader som kallas Cosplay. Men jag håller med om att det är underligt att förstå (för oss upplysta, demokratiska, feministiska och europeiska européer), detta japanska kvinnoideal som kretsar kring kortkjolade skolflickor och sjuksköterskor som ser ut som om de är c:a 12 år.



Jag är nog mer ute på hur de folk är tecknade.
Ingen har än så länge opererat näsan till en liten klump och lyckats med ögon förstoring.
Senast redigerad av 1 skaraborg76, redigerad totalt 0 gånger.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Fula figurer.

Inlägg av Linus van Pelt »

Traditionen alltifrån Tezuka är väl att människorna är karikerade/stiliserade medan miljöerna är förhållandevis realistiska och strängt taget ser väl inte mangafigurers ansikten dummare eller mer orealistiska ut än t.ex. Asterix' eller Gastons, det är väl bara kombinationen med dockfysionomier tillsammans med en jämförelsevis realistisk fysik och omgivning som är ovanlig för oss.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Fula figurer.

Inlägg av skaraborg76 »

Sant men en människa som skulle se ut som Asterix skulle inte vara vacker i verkligheten!
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Fula figurer.

Inlägg av Linus van Pelt »

skaraborg76 skrev:Sant men en människa som skulle se ut som Asterix skulle inte vara vacker i verkligheten!


Du tänker på fysionomier som denna och denna? Nja, man får väl kompensera lite med garderob och personlighet kanske. [:)]
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Fula figurer.

Inlägg av skaraborg76 »

Linus van Pelt skrev:
skaraborg76 skrev:Sant men en människa som skulle se ut som Asterix skulle inte vara vacker i verkligheten!


Du tänker på fysionomier som denna och denna? Nja, man får väl kompensera lite med garderob och personlighet kanske. [:)]


Ungefär ja!
Figurer som är tecknade komiskt är i väst komiska figurer.
Men i Japan kan även en äventyrsseries personer se orealistiska ut.
swinging90
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 15:57

Re: Fula figurer.

Inlägg av swinging90 »

Det finns ingen teckningstil som heter Manga utan Manga är det japanska ordet för tecknade serier. Det vi i väst kallar Manga är i de mesta fallen serier som kommer ifrån Japan och då måste de serierna inte vara orealistiska. För det finns en mängd realistisk Manga som tex Battle Royale, Death note, Ruroni Kenshin osv.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Fula figurer.

Inlägg av Linus van Pelt »

swinging90 skrev:Det finns ingen teckningstil som heter Manga utan Manga är det japanska ordet för tecknade serier. Det vi i väst kallar Manga är i de mesta fallen serier som kommer ifrån Japan och då måste de serierna inte vara orealistiska. För det finns en mängd realistisk Manga som tex Battle Royale, Death note, Ruroni Kenshin osv.


Formellt sant men i västerländskt språkbruk betecknar manga ändå framförallt en stil som många uppfattar som typisk för japanska serier och därför identifieras med begreppet manga. Stilen i t.ex. Kwok Hei-Maks Bert och på IKEA:s Charlotta-kollektion kommer nog även fortsättningsvis att beskrivas med ordet manga.
swinging90
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 15:57

Re: Fula figurer.

Inlägg av swinging90 »

Men man kan i kalla manga orealistisk när det finns ett flertal realistisk manga som även kommit ut i Sverige. Om du skulle gå igenom all manga som kommit ut i Sverige skulle du inte kunna hitta en teckningstil, för vilka likheter finns det i teckningstilen mellan den realistiska Death Note och den orealistiska Keroro?

Det vi i väst kallar manga är olika från person till person beroende på hur vi väljer att tolka begreppet. För du kan även finna en enorm variation på stil i Mangorna som gjorts av svenska tecknare.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fula figurer.

Inlägg av smorkin »

skaraborg76 skrev:Är det någon mer än jag som tycker att japanska seriefigurer ser dumma ut?
Jag såg en gång en bild hur en manga person skulle se ut i verkligheten med minimal näsa och groteskt stora ögon. Ingen vacker syn.
Går det att teckna en snygg tjej i manga teknik?

Vackra teckningar != verklighetsnära porträtt. Jag skulle snarare vilja hävda motsatsen och säga att realistiskt tecknade människor i serier ofta ser rätt tråkiga ut, medan mer stiliserade människor tenderar att se bättre ut. Uncanny valley, typ.

Visst är det en smaksak, som allt annat, men jag är inte säker på att jag förstår varför du just väljer japanska serier och säger att de ser orealistiska ut? De allra flesta serier har människor som om man tolkar bilderna som realism ser helt monstruösa ut: De allra flesta superhjälteserierna, hela högen med klassiska europeiska serier (exempelvis Tintin), och så vidare.

Vad du får kvar är väl bara den fotorealistiska dagstidningsserien à la Eva och jag; inget fel på dem och en del hör till mina favoriter, men herregud vad trist om allt såg ut som Leonard Starr! :D
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Fula figurer.

Inlägg av skaraborg76 »

Kan ni inte visa en snygg figur då?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fula figurer.

Inlägg av Wakuran »

Snygg enligt vilket kriterium?

Bild
Akira Hojo av Ryoichi Ikegami kanske funkar?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fula figurer.

Inlägg av Wakuran »

"Uncanny Valley" är f.ö. ett begrepp för t.ex. en människoliknande robot eller en teckningsstil som ser nästan verklig ut, men skiljer sig åt i luddiga detaljer, vilket gör att man reagerar instinktivt med större olustlänslor än man gör på t.ex. en robot som ser helt konstgjord ut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fula figurer.

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:Snygg enligt vilket kriterium?
Akira Hojo av Ryoichi Ikegami kanske funkar?

Bra val; jag hade faktiskt funderat på att leta upp en bild från Sanctuary just som ett exempel på en i vanlig mening snygg man (i en rätt så realistisk stil) [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Fula figurer.

Inlägg av Zara Hero »

Egentligen handlar det nog mycket om kroppsideal och ungdomskult också. Gå en sväng på stan, i Japan, i Sverige eller i Frankrike --- och snart ser du ganska fula figurer. Feta, fula, förvridna fysionomier som direkt skulle uppfattas som "orealistiska" eller "komiska" om de dök upp i en tecknad serie av typen "superhjälte" eller "realistisk manga".
HannaFriden
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 10 jul 2011, 18:56
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fula figurer.

Inlägg av HannaFriden »

swinging90 skrev:Det finns ingen teckningstil som heter Manga utan Manga är det japanska ordet för tecknade serier. Det vi i väst kallar Manga är i de mesta fallen serier som kommer ifrån Japan och då måste de serierna inte vara orealistiska. För det finns en mängd realistisk Manga som tex Battle Royale, Death note, Ruroni Kenshin osv.


Mja, fast alltså. I väst kallar vi ju det för manga, så det blir ju faktiskt helt korrekt - Och då avser vi en viss tecknarstil. Precis som amerikanerna som hellre använder sig av uttrycket anime i större skala för att beskriva såväl anime som manga (anime graphnic novels är ju ett uttryck som återfinns ofta som exempel).

Sedan vet jag inte om jag skulle kalla någon av de serierna du listade som "realistiska" i tecknarstilen, men äsch, låt oss kalla just den saken för en subjektiv fråga! :) När jag tänker på realistisk serieteckning så använder jag hellre serier som Watchmen som referens. När jag tänker på stilistisk 80-talsstil så blir det Jamie Hernandez serie Locas osv.
HannaFriden
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 10 jul 2011, 18:56
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fula figurer.

Inlägg av HannaFriden »

skaraborg76 skrev:Är det någon mer än jag som tycker att japanska seriefigurer ser dumma ut?
Jag såg en gång en bild hur en manga person skulle se ut i verkligheten med minimal näsa och groteskt stora ögon. Ingen vacker syn.
Går det att teckna en snygg tjej i manga teknik?


Då jag är en heterosexuell kvinna så vet jag inte riktigt om jag anser att mangatjejer i regel är sexy ass bitches, men det får väl gälla de flesta tjejer (även om man såklart kan uppskatta en kvinnas skönhet och gärna avbilda den!)

Men.

Mangakillar. Bishounen. OH MY GOD. Jatack. Jag flyttar gärna in i ett tecknat litet landskapp ett par dygn och har my way med lite heta bishounens från random manga [8] Sedan så är man ju ett gammalt inbitet yaoifan, så en snuskkärring kan man väl kalla mig. Hurra hurra.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Fula figurer.

Inlägg av Peral »

Svagheten hos just Manga figurer tycker jag är att de antar ett barnsligt uttryck! Just deras ansiktskonstruktion har de gemensamt, med vad man förknippar med sött och i behov av beskydd! Det är därför vi uppfattar barn, valpar, kattungar etc som gulliga! Det gör deras användbarhet begränsad.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fula figurer.

Inlägg av Wakuran »

"Neoteni" tror jag det brukar kallas för. Det har anmärkts att hos människan så ser vi väldigt unga ut trots att vi är vuxna, jämfört med de rynkiga schimpanserna.

Tezuka snodde det f.ö. från Disney och Fleischer (Betty Boop).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar