Åldersgränser?

Diskussioner om erotiska serier.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Åldersgränser?

Inlägg av skaraborg76 »

Jag har för mig att Maxx hade något "rekommenderas ej till läsare under 15 år."
Kanske var det bra. Men nyfikenheten för yngre ökde troligen.
Är det någon mer serietidning som haft åldersgräns?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Åldersgränser?

Inlägg av Wakuran »

"Dylan" såldes med brasklappen "Fasor för fullvuxna". Att nyfikenheten för yngre ökar tror jag iofs inte redaktören har något direkt emot.

Flera porrserier, typ Serie-Fibban och flera Epix-album har f.ö. också någon formulering med "för vuxna" på omslaget. (Bortsett från Epix tidningar/album och Serie-Fibban verkar det annars inte ha getts ut så mycket direkt porr/erotik på den svenska marknaden.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Åldersgränser?

Inlägg av skaraborg76 »

Wakuran skrev:"Dylan" såldes med brasklappen "Fasor för fullvuxna". Att nyfikenheten för yngre ökar tror jag iofs inte redaktören har något direkt emot.

Flera porrserier, typ Serie-Fibban och flera Epix-album har f.ö. också någon formulering med "för vuxna" på omslaget. (Bortsett från Epix tidningar/album och Serie-Fibban verkar det annars inte ha getts ut så mycket direkt porr/erotik på den svenska marknaden.)


Ja men Maxx var väl mer serie än tecknad porr?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Åldersgränser?

Inlägg av Wakuran »

Jojo, Maxx innehöll mest amerikanska och brittiska actionserier, samt vissa inslag av humorserier.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Åldersgränser?

Inlägg av skaraborg76 »

Wakuran skrev:Jojo, Maxx innehöll mest amerikanska och brittiska actionserier, samt vissa inslag av humorserier.


Ja men naket var det också. Och inte bara det, utan sex också!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Åldersgränser?

Inlägg av Wakuran »

Iofs, det förekom, men såg förhållandevis "softcore" ut. Iaf om man jämför med t.ex. Pox.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Åldersgränser?

Inlägg av skaraborg76 »

Kanske Maxx menade att det var våld och inte rumpor som behövde 15 års gräns?
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Åldersgränser?

Inlägg av Nitro74 »

Även Samurai hade 15-årsgräns. När Dark Knight returns utgavs i tidningsform 1987 försågs den med 12-årsgräns. Jag hade för mig att samma sak gällde Watchmen i tidningsform, men jag äger inte tidningarna och på de bilder jag lyckats får fram ser jag ingen åldersgräns. Någon som har tidningarna och kan ge klarhet i om åldergräns förekom?
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Åldersgränser?

Inlägg av skaraborg76 »

Men hur lagliga var dessa gränser? Ingen tant i en affär har vad jag vet kollat någons leg när det ska inhandlas serier!
Åldersgränser lockar nog bara yngre. Förbjuden frukt ni vet...
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Åldersgränser?

Inlägg av Mithroth »

Lagliga och lagliga, det handlade väl mest om rekommendationer så att inga upprörda föräldrar skulle ringa och klaga.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Wakuran skrev:Flera porrserier, typ Serie-Fibban och flera Epix-album har f.ö. också någon formulering med "för vuxna" på omslaget. (Bortsett från Epix tidningar/album och Serie-Fibban verkar det annars inte ha getts ut så mycket direkt porr/erotik på den svenska marknaden.)


Seriefibban utgavs med 10 nummer under åren 93-96, vidare utöver dessa så har vi haft Velvet(icke att blanda ihop med den gamla tjejtidningen velvet och hennes häst [8] ) som kom med 15 nummer under åren 1991-92. Kiss Comix dök upp under en kort sejour 1994 med totalt 4 nummer.

Epix gav även ut Pocketserien Kanin-Pocket som kom ut under 1990-1992, utöver detta har det utgivits en del "engångare" med bland annat en Cherry-pocket från Atlantic 1993. Den riktiga långköraren trots låg utgivningstakt var annars Lektyrs sexiga serier som dök upp 1998 och levde ända t.o.m. 2007. Alla dessa titlar förutom pocketböckerna(?!) har väl oftast haft något på framsidan som påtalat om tidningens innehåll, exempelvis "Endast för vuxna". Vidare ska väl tilläggas att dessa tidningar brukade vara placerade bland andra typer av herrtidningar och inte bland "vanliga" serietidningar. Sen var väl även antalet återförsäljare av dessa rätt få, oftast bara vissa bensinmackar som hade dem i sortimentet?!

OT. Medan jag skriver så slår det mig att de flesta av dessa titlar dök upp under första halvan av 90talet, varför kan det ha blivit så? Kan det ha varit Epix m.fl. "mjukare titlar" som banade väg för denna typ av serier? [?] Slut OT.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Åldersgränser?

Inlägg av Linus van Pelt »

Chock hade ju först devisen "Ej censurerad" som sedermera - antagligen som en följd av kritiken av skräckserietidningarna - byttes ut mot ett "Bara för vuxna!". Sedan har vi ju förstås Carlsens albumserie "Serier för vuxna", men där kanske åldersgränsen inte så mycket syftade till att varna som att signalera att det rörde sig om lite svårare och mer intellektuella serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av Wakuran »

Schuberg skrev:. Alla dessa titlar förutom pocketböckerna(?!) har väl oftast haft något på framsidan som påtalat om tidningens innehåll, exempelvis "Endast för vuxna".

Nix, Cherry-pocketen såldes med brasklappen "112 sidor GLADPORR!", men annars framkom det inte alls på omslagen vad tidningarna handlade om, bortsett möjligen från titlarna och att i princip alla omslag föreställde lättklädda damer som höll på att klä av sig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar