Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av buster89 »

IDW Publishing kommer dessa dagar att släppa volym 1 i den kompletta samlingen med Li'l Abner av Al Capp (på svenska känd som Knallhatten).

http://www.amazon.com/gp/product/160010 ... d_i=507846

Som säkert en del här vet så gjorde Dennis Kitchen samma projekt en del år tillbaka, och lyckades återutge dom första 27 årgångarna dagsstrippar (1934-61) innan förlaget gick konkurs. Även för oss som har de flesta utav dessa böckerna lär dock den här återutgivningen vara interessant, därför att även söndagssidorna kommer att vara med här.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av UlfK »

Ser riktigt trevligt ut! (Lite) mer info finns här: http://www.idwpublishing.com/news/article/991/
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Peral »

Det var kul att höra jag är ett stort fan av Al Capps mästerverk
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Linus van Pelt »

Skall bli intressant, jag har vaga minnen av den från Expressen och har därutöver bara läst den i Comics- och Special-Comics-albumen samt Epix' två utgåvor. Såvitt jag trott mig förstå så baserades den rätt mycket på samtidssatir också och det skall bli spännande att se hur det står sig idag. När man ser reproduktioner av de sidor där Capp angrep t.ex. Snobbens framgång eller den amerikanska hippierörelsen så var det ju rätt grovhuggen buskisnivå även där och lockar väl inte i sig till vidare läsning - man undrar hur representativa dessa sidor är för de episoder som inte återutgivits på svenska.

Själva driften med amerikanska hillbillies kanske mest har kulturhistoriskt intresse idag och när det gäller Orädde Oskar-sekvenserna så har denna typ av våldsam stil- och genreparodi (som då förmodligen var banbrytande) blivit så vanlig genom MAD och dess efterföljare att den är vardagsmat.

En annan sak som jag förknippar med serien är dess omständliga berättande, att figurerna hela tiden talar om vad de känner och tänker - att tankarna redovisas inte med tankebubblor utan inom parenteser i pratbubblorna gör väl sitt till i detta intryck av ständigt prat. Trots Capps och assistenternas teckningsskicklighet tycks det som att man alltid såg det nödvändigt att tydliggöra vad som händer i serien genom att låta figurerna säga det, och det flera gånger om i följd. (Fast det senare har väl kanske med att göra med att läsarens minne måste friskas upp mellan en lördags- och en måndagsstripp.) Man undrar i vilken mån denna berättarteknik också var parodisk?
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av buster89 »

Linus van Pelt skrev:Skall bli intressant, jag har vaga minnen av den från Expressen och har därutöver bara läst den i Comics- och Special-Comics-albumen samt Epix' två utgåvor. Såvitt jag trott mig förstå så baserades den rätt mycket på samtidssatir också och det skall bli spännande att se hur det står sig idag. När man ser reproduktioner av de sidor där Capp angrep t.ex. Snobbens framgång eller den amerikanska hippierörelsen så var det ju rätt grovhuggen buskisnivå även där och lockar väl inte i sig till vidare läsning - man undrar hur representativa dessa sidor är för de episoder som inte återutgivits på svenska.

Själva driften med amerikanska hillbillies kanske mest har kulturhistoriskt intresse idag och när det gäller Orädde Oskar-sekvenserna så har denna typ av våldsam stil- och genreparodi (som då förmodligen var banbrytande) blivit så vanlig genom MAD och dess efterföljare att den är vardagsmat.

En annan sak som jag förknippar med serien är dess omständliga berättande, att figurerna hela tiden talar om vad de känner och tänker - att tankarna redovisas inte med tankebubblor utan inom parenteser i pratbubblorna gör väl sitt till i detta intryck av ständigt prat. Trots Capps och assistenternas teckningsskicklighet tycks det som att man alltid såg det nödvändigt att tydliggöra vad som händer i serien genom att låta figurerna säga det, och det flera gånger om i följd. (Fast det senare har väl kanske med att göra med att läsarens minne måste friskas upp mellan en lördags- och en måndagsstripp.) Man undrar i vilken mån denna berättarteknik också var parodisk?


Li'l Abner var under det första året (1934) ren buskis som utnyttjade sig av hillbillies-stereotyperna som på den tiden var enormt mycket använda inslag i populärkulturen. Serien utvecklades dock snabbt till en av dom mest banbrytande serierna någonsin som blandade satir, spänning och ren dumhumor på ett sätt som aldrig tidigare. Hillbillies blev bara ytan, så att säga. Själv tycker jag att det mesta av seriens material från och med sent 30-tal och fram till kring 1970 håller sig otroligt bra även i dag; även om inslag som "Fearless Fosdick" blivit "vanliga" i och med MAD så tycker inte jag att detta förminskar humorns kraft. Jag skrattar högt fortfarande.

Angående berättartekniken så var den i någon grad självparodisk. En anledning att figurerna ständigt avslöjade vad dom tänkte var just att man i en dagsstripp både har väldigt begränsad utrymme och måste samtidigt passa på så att inte någon läsare som missade gårsdagens stripp faller av. Dock kan man räkna med att den melodramatiska tonen som ofta förekommer hos figurerna, främst hos "the hillbillies," är parodisk.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av smorkin »

Jag har inte bestämt mig om jag ska hugga de nya böckerna eftersom jag har de gamla; jag gillar många av de gamla klassiska dagstidningsserierna men jag tycker nog inte Knallhatten är tillräckligt bra för att köpa igen för söndagssidornas skull. De söndagsepisoder jag läst (i 91:an och i Dark Horses 4 böcker) har varit rätt usla allihopa, och faktum är att inte ens dagstidningsversionen är lika bra nu som då den publicerades. Tiden har delvis runnit ifrån Knallhatten, helt enkelt.

Däremot är den fortfarande det kanske bästa exemplet på smart användning av formatet i sig. När DN körde en Knallhatten-episod på sin seriesida på 90-talet märktes det att Capp var suverän i att förstå hur man ska göra för att fullt ut utnyttja att man bara läser en stripp / dag: Varje stripp lyckades både återkoppla till historien, få till ett eller flera skämt, föra historien framåt, och avsluta med en liten cliffhanger. Jag har aldrig läst en serie som varit ens i närheten av lika bra på att utnyttja mediet.

Så för den som inte köpte Kitchen Sinks utgåva: Köp den nya, läs en stripp om dagen, och två år senare har ni läst klart en mycket bra bok :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Däremot är den fortfarande det kanske bästa exemplet på smart användning av formatet i sig. När DN körde en Knallhatten-episod på sin seriesida på 90-talet märktes det att Capp var suverän i att förstå hur man ska göra för att fullt ut utnyttja att man bara läser en stripp / dag: Varje stripp lyckades både återkoppla till historien, få till ett eller flera skämt, föra historien framåt, och avsluta med en liten cliffhanger. Jag har aldrig läst en serie som varit ens i närheten av lika bra på att utnyttja mediet.

En annan serie som är bra på det där är Stan Lynde's Rick O'Shay. I en del fall blir en sån där stripphistoria helt hoppig om man läser den i ett sträck, men Lynde och Capp klarar av balansen bra.

(Alt. kan man, likt Daniel Ahlgren ha "skämt som är så tråkiga och cliffhangers så ospännande" att det inte spelar någon större roll.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av buster89 »

Håller inte alls med om att tiden runnit ifrån Knallhatten. Själva framställningen av hillbillies känns inte särskild aktuell, men humorn, teckningarna och figurerna i sig känns otroligt fräscha även i dag, långt mer än de flesta andra dagsstrippserier från den tiden.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av smorkin »

buster89 skrev:Håller inte alls med om att tiden runnit ifrån Knallhatten. Själva framställningen av hillbillies känns inte särskild aktuell, men humorn, teckningarna och figurerna i sig känns otroligt fräscha även i dag, långt mer än de flesta andra dagsstrippserier från den tiden.

Jodå, jag håller med om att Knallhatten är mycket bättre än de flesta andra serier från den tiden, men jag tycker inte den riktigt lever upp till dess rykte. Åtminstone inte om man läser den i tjocka samlingar; den blir jobbig i längden. Ungefär som musik som spelas på högsta volym hela tiden känns det som om Capp skriker fram sina skämt på ett sätt som fungerar utmärkt med en stripp / dag, men sida upp och sida ner med strippar som aldrig tar det lite lugnt tröttar ut mig.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av buster89 »

Tja, själv brukar jag läsa typ 40 sidor åt taget med samlingsböckerna...så den saken kan upplevas olikt. Sen är det ju ofrånvikligt att Capps serie ursprungligen var skapad just för dagspressen och designen blev till efter en sådan mall.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Patrik A »

Jag haver inte läst dessmera utav Knallhatten, bara några få serier, men jag har fattat tycke för serien så detta låter för mig väldigt intressant!
Hawg McCall
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 17 maj 2010, 00:32

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Hawg McCall »

Jag fick lite ambivalenta känslor när jag såg att det skulle komma en ny upplaga eftersom jag börjat samla på "Dailies" upplagan. Frågan är hur länge den här upplagan "håller"? Det vore ju roligt och kunna läsa parodin om the Beatles ("the Beasties", 1964) nån gång.

Nästa album kommer visst september i år.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Agentum »

Denna IDW upplaga blir nog ändå rolls roysen om det håller i sig, jag har första boken iaf och det är ju som sagt en blandad komplott ännu.
Men det är lite väl många stripserier som kommer nu, jag har inte råd att följa dem iaf tyvärr.

Rip Kirby hoppade jag dock på också den kör de väl bara till Alex Raymon dog antar jag, ser ingen vits med nåt annat.

Den serie är mer "klar" direkt från början, sen bror det på om mna gillar mycket snack och ganska lite verkstad, Rip är ju som en Batman med butler och bagrund som olympiker och detektiv som han lärt sig själv, det låter väldigt likt, men han sakar allt annat, det fins inget alter ego eller en batgrotta full med grejor, och en chockartad händelse som barn saknas med.

Anars är det likt en del Batmanmateriel tycker jag var hemskt myket snyggare tecknat (1946) förstås.

Een del skulle nog hata honom just för det här med att han har en butler som även hjälper honom som har en bakgrund som vad jag förstår kassaskåpsknäckare bla (Alfred i Batman har bakgrund inim mi6 eller 5, dvs en engels spionbakgrund).

Men nu var det ju Li'l Abner här och jag kan lova att IDW böckerna är sprängfyllda så det tar ett bra tag att ta sig igenom den.

nr2 har jag inte skaffat, men kommer göra då jag tror det börjar sätta lite fart äntligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Peral »

Dettta gäller en diskussion som kom upp med anledning av UlfKs eminenta artikel Långben i osäker verklighet. Detta gäller huruvida Al Capp också ofta hade klaff-fel i sina strippar.

Jag behövde inte leta länge för att hitta exempel

Bild
Bild
Bild

Han byter t.om. ut programledaren mellan bilderna, plus att TV-apparaterna rör sig friskt i skyltfönstret
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Han byter t.om. ut programledaren mellan bilderna, plus att TV-apparaterna rör sig friskt i skyltfönstret

Är inte så säker på att personen på översta strippen verkligen ska vara samma som "Henry Kissinger" på de undre. Jag uppfattar det som att det är två olika.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Peral »

Nja isåfall hade han nog ritat in Kissinger i bakgrunden på TV-studion, jag tror han kom på efter att han gjort den första strippen att det vore roligare att ha en cameo.Karaktären har inte Kissingers mer rotunda kroppsform.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Peral »

Vad jag kan förvåna mig över när det gäller Amazon är ur svårt det är att hitta ytterliggare info om utgåvan, från vilket år det är från och dylikt. Jag har handlat mina Knallhattar frånhttp://www.deniskitchen.com/
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av germund »

Är det bara jag som är lite irriterad över det lilla formatet på strippar i flera nya samlingsutgåvor, inklusive Abner-böckerna?

Allra värst är förstås The Spirit-dagsstripparna i The Spirit Archives (vol 25) som är totalt oläsbara för att den volymen ska hålla samma format som övriga volymer i serien, men även Abner, Popeye och några till tappar så enormt mycket - de gamla 30-/40-talsstripparna var breda som attan och att klämma ihop dem i litet format blir bara plottrigt.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Li'l Abner (Knallhatten) återutges i bokform

Inlägg av Linus van Pelt »

Labrador Road 26 skrev:
Peral skrev:Han byter t.om. ut programledaren mellan bilderna, plus att TV-apparaterna rör sig friskt i skyltfönstret

Är inte så säker på att personen på översta strippen verkligen ska vara samma som "Henry Kissinger" på de undre. Jag uppfattar det som att det är två olika.


Ja, den senare programledaren kanske är Lawrence Spivak och här handlar det ju uttryckligen om programmet Meet the Press, vilket inte var fallet i den första strippen. Så det är nog inget klaff-fel utan syftar tvärtom till att visa att den sovande Knallhatten blivit så ryktbar att han blir gäst i alla slags TV-program.
Skriv svar