Spirou eller Tintin?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Spirou eller Tintin?

Vilken föredrar du Spirou eller Tintin?
3
5%
1. Spirou
19
35%
2. Tintin
27
49%
3. Lika bra/Lika dåliga
6
11%
 
Antal röster: 55

skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Spirou eller Tintin?

Inlägg av skaraborg76 »

Vilken föredrar du, Spirou eller Tintin?
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Olof Gustafsson »

man kan visst rösta på: Vilken föredrar du Spirou eller Tintin?
haha :D

Nej, men lägger min röst på Tintin.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Peral »

Det är Tintin här också som jag håller för att vara strået vassare
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Zara Hero »

Spirou 100 p.
Tintin 99 p.
(Nästan dött lopp)
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Magnus Knutsson »

Två av världens hittills bästa serier i formen komiska äventyrsserier. Mycket lika på ett sätt, de tillhör den franskspråkiga kulturen. Olika på andra sätt, t ex i tonen, Tintin är i grund och botten alltid allvarlig, hos Spirou finner man alltid en distans, serien tar sig inte alltid på allvar.

Men välja en av dem, varför skulle man det? Bägge finns och det ska vi vara glada för!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Hör, hör.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Peral »

Det är förstås idealet men då kan man inte ha en omröstning!
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av manter »

Jag har läst så gott som alla Spiroualbum,men bara några stycken Tintin.Fast jag tycker att Tintinfilmerna är väldigt roliga,mycket roligare än dom tecknade serierna.Och dom är fantastiskt skickligt gjorda,men jag retar mig på professor Kalkyl,har alltid tyckt att det är så orealistiskt att han är så j-a bombad i pallet! [^] [:D] [V]
manter
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Zara Hero »

manter skrev:Jag har läst så gott som alla Spiroualbum,men bara några stycken Tintin.Fast jag tycker att Tintinfilmerna är väldigt roliga,mycket roligare än dom tecknade serierna.Och dom är fantastiskt skickligt gjorda,men jag retar mig på professor Kalkyl,har alltid tyckt att det är så orealistiskt att han är så j-a bombad i pallet! [^] [:D] [V]


Tur för dig då, att du aldrig träffat någon professor i verkliga livet...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Nima »

Zara Hero skrev:
manter skrev:Jag har läst så gott som alla Spiroualbum,men bara några stycken Tintin.Fast jag tycker att Tintinfilmerna är väldigt roliga,mycket roligare än dom tecknade serierna.Och dom är fantastiskt skickligt gjorda,men jag retar mig på professor Kalkyl,har alltid tyckt att det är så orealistiskt att han är så j-a bombad i pallet! [^] [:D] [V]


Tur för dig då, att du aldrig träffat någon professor i verkliga livet...


Agreed! [:D] Hade en sån hemma hos mig igår.. föräldrarnas vänner [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Wakuran »

Haha! En yrkeskategori som lockar till sig vissa personlighetstyper...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av manter »

Zara hero,hur kan du uttala dig om det,du kan ju inte ha den minsta aning om vilka jag träffat i mitt liv.Faktum är att jag träffat en hel del professorer,alla har med god marginal haft betydligt bättre hjärnfunktioner än Kalkyl. [xx(]
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker nog det är väl hård kritik mot mannen som revolutionerade det syldaviska rymdprogrammet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Peral »

Jag vet inte om Professorn är bombad, han är nog mer introspektiv och väldigt lomhörd
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av manter »

Till och med hunden är betydligt mer klartänkt än professorn!O.K. jag förstår att poängen med det hela är att Kalkyl ska vara överintelligent och ha hjärnan full av hyperkomplicerade tekniska konstruktioner och därför är på ett annat plan.men JAG tycker inte det är så värst kul då jag tycker att han är lite väl världsfrånvänd för min smak.Men det finns förstås hur många som helst som tycker det är jätteskojigt,smaken är ju som baken! [8] :roll: [xx(] [:o)]
manter
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Zara Hero »

manter skrev:Zara hero,hur kan du uttala dig om det,du kan ju inte ha den minsta aning om vilka jag träffat i mitt liv.Faktum är att jag träffat en hel del professorer,alla har med god marginal haft betydligt bättre hjärnfunktioner än Kalkyl. [xx(]


Såg inte ditt svar tidigare. Nu minns jag inte hur jag tänkte längre. Som jag ser det kan min mening (som är väldigt luddigt formulerad) tolkas på flera sätt. [:I] Antingen som att jag ifrågasätter din utsagosats eller att jag håller med dig.

Jag har också träffat många professorer, både manliga och kvinnliga, både briljanta och stolliga.
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av luckylök »

Jag har inte läst så många Tintin, så därför hamnade min röst på Spirou. Av de Tintin jag läst så tycker jag att de inte har fallit mig i smaken. Men Spirou däremot, en riktig 100 poängare :)
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Kattmannen »

Röstade på alternativ 3; bägge är lika BRA!

Svår omröstning. Det är som att jämföra om man tycker bäst om sushi eller kotlettgryta. Eller om man som restaurangbetygsättare skulle jämföra ett kebabställe och en lyxkrog. Det är olika genrer. Både Tintin och Spirou är bra på sina sätt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Agentum »

Fan jag vet inte, Tintin är ju en pelare för europeisk seriehistoria och bar det kanske inte Spirou är men ändå så köpte ju jag de här samlingsböckerna, Tintin har jag bara albumen av.

Jag kan inte välja, jag bara kan inte.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spirou eller Tintin?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Fan jag vet inte, Tintin är ju en pelare för europeisk seriehistoria och bar det kanske inte Spirou är men ändå så köpte ju jag de här samlingsböckerna, Tintin har jag bara albumen av.

Jag kan inte välja, jag bara kan inte.

Jo, Tintin (serien, tecknaren - Hergé - och tidningen) är en pelare för Ligne Claire-traditionen, Spirou (serien, tecknarna - framför allt Jijé och Franquin - och tidningen) är en pelare för Marcinelle-traditionen. Om man kollar in fransk-belgiska serier närmre har både Tintin och Spirou betytt något enormt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar