Stora Modesty Blaise-tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Den Lekande Människan
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 23:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Den Lekande Människan »

Vet inte om det redan finns någon "allmän" Modesty Blaise-tråd? Finns det redan en får väl admin stryka den här/smälta ihop den med en annan. :?
Finns det inte någon kan vi väl, som en homage, starta en idag - på Peter O'Donnells 90-årsdag. Grattis! [:)]
www.denlekandemanniskan.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Wakuran »

Grattis, grattis! Hur var det, gamle Poddan levde fortfarande?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Erik S »

Snyggt med trådstart på jubileumsdagen!
Användarvisningsbild
Den Lekande Människan
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 23:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Den Lekande Människan »

Wakuran skrev:Grattis, grattis! Hur var det, gamle Poddan levde fortfarande?


Det ska han göra, men han lär vara lite "skruttig".
-Men 90 år är inte illa [:)]
www.denlekandemanniskan.com
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Grattis POD!

Det finns för övrigt en officiel MB-sida sedan några år tillbaka, som kan vara värd ett besök:
http://www.modestyblaiseltd.com/
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Kolla Linas blogg. Hoppas Kim W Andersson har vett att se till att hon återfår sin smala haka och något överdimensionerade näsa. De finesserna har Romero aldrig begripit sig på! [V]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av KRax »

Det finns mycket Romero aldrig begripit sig på med Modesty, men samtidigt är det mycket hans förtjänst att så många fått upp ögonen för MB. Hans stil är helt enkelt lättillgänglig, mycket lättare att begripa sig på för en ovan serieläsare än Holdaways och Colvins lite otydligare, men skönare berättande. Romero är som en Mankell, Marklund, Mårtensson osv medan Holdaway och Colvin är mer Nobelprislitteratur...
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Fast jag tyckte att Romero gjorde Modesty-jobbet bättre när han kom tillbaka på andra rundan, på slutet (86---). Det var nästan som om han sneglat lite på gammalt Holdaway-material.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Wakuran »

Nej, det kan man väl ändå inte tro?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

.
.
.
.
.
.

*

såhär dippade serien vid det första tecknarbytet. (Holdaway/Romero) Men den sene Romero är något annat. Ta fram tidningarna och titta! (dvs dina x9).
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av skaraborg76 »

Men storyn i alla MB äventyr är nästan densamma.
Någon kidnappas och Modesty ska rädda.
Någon gång är det Modesty som rövas bort. Men det är ändå bara någon ska räddas-tema.
Det är få äventyr som har annat tema.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

skaraborg76 skrev:Men storyn i alla MB äventyr är nästan densamma.
Någon kidnappas och Modesty ska rädda.
Någon gång är det Modesty som rövas bort. Men det är ändå bara någon ska räddas-tema.
Det är få äventyr som har annat tema.


Du har fel.
Oftare är det några bovar som hotar någon eller något (exempelvis en vän eller världen). Bovarna måste få på nöten. Först är Modesty och Willie tveksamma, men sedan låter de sig bevekas (exempelvis av Tarrant). De åtar sig att fixa bovarna. Bovarna fixas. Punkt.

Men visst förekommer den intrigen som du beskrev också då och då.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av skaraborg76 »

Hur många äventyr är rädda kidnappad person då? Minst 50 %!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

skaraborg76 skrev:Hur många äventyr är rädda kidnappad person då? Minst 50 %!


Det finns ju en lista över alla äventyr på Seriewikin. Du kan ju själv räkna efter. Det finns bara fyra: MB och den kidnappade professorn, MB och den kidnappade elefantungen, MB och den kidnappade lilla pojken samt Presidentens dotter kidnappad.
[:D]
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... 3%A4ventyr
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av skaraborg76 »

Men ibland har ju Wille blivit bort snapapd och även tanten själv har ju slagits ner och tagits i förvar!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

skaraborg76 skrev:Men ibland har ju Wille blivit bort snapapd och även tanten själv har ju slagits ner och tagits i förvar!


Modesty??? Jag tror nog att hon hela tiden har en räv bakom örat. Hon låter bovarna tro att de har fångat henne, men det ingår redan från början i hennes listiga plan --- annars får hon ju inte veta var de har sitt gömställe.
Att kalla ett sådant äventyr för kidnappningsäventyr tycker jag är att gå för långt. Det är ju samma sak med James Bond! Han låter sig ju ofta bli fångad av (exempelvis) Goldfinger eller Drax för att få en chans att komma in i den hemliga basen. Men du kan ju knappast hävda att JB eller MB inte har situationen under kontroll. Och INGEN, inte ens M eller Tarrant, skulle betala 2,4 miljoner för att få loss sina agenter.
(Kidnappning=fånga in en person, vanligtvis ett litet barn, och hota att skada/döda denna/detta om inte en lösesumma utbetalas av samhället eller personens anhöriga. (Man kan kidnappa en plats eller ett föremål också, men då kallas det väl knappast "kidnappa"?
Ledaren för terroristgruppen RSKC(d): "Vi spränger planet/slottet/båten/hela Nicaragua om vi inte får 40 kr och en GB-sandwich!"))
[?]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

Jag tror James Bonds fångenskap hos Goldfinger var allt annat än del av en listig plan! Han höll på att bli kastrerad på kuppen!
"Do you expect me to talk?"
"No mr. Bond I expect you to die!"
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Möjligen gick det (den gången) inte riktigt som JB tänkt sig (men nog hade han väl en plan?). JB var en agent utsänd just för att jobba med fallet Goldfinger. (Det var ju knappast så att fyra okända, maskerade kidnappare tog honom en morgon när han cykande till skolan. Och det begärdes ingen lösesumma.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Jag tror James Bonds fångenskap hos Goldfinger var allt annat än del av en listig plan! Han höll på att bli kastrerad på kuppen!
"Do you expect me to talk?"
"No mr. Bond I expect you to die!"

Jag har för mig att dialogen fortsatte i bokversionen, men att den klipptes bort i filmen.

"Go fuck yourself!"
"Now, Mister Bond. I'm sorry, but not even I can do that."

(Ungefär...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:
Peral skrev:Jag tror James Bonds fångenskap hos Goldfinger var allt annat än del av en listig plan! Han höll på att bli kastrerad på kuppen!
"Do you expect me to talk?"
"No mr. Bond I expect you to die!"

Jag har för mig att dialogen fortsatte i bokversionen, men att den klipptes bort i filmen.

"Go fuck yourself!"
"Now, Mister Bond. I'm sorry, but not even I can do that."

(Ungefär...)


Låter inte riktigt Ian Fleming... (Men jag ska inte säga något, det var länge sedan jag läste den...)
Har för mig att det är Goldfinger som tror att James Bond heter James Bomb. (Lite halvt OT?)
Skriv svar